David Čajčík | Články / Reporty | 20.03.2024
Downtown Austinu, kde rostou další a další mrakodrapy, se citelně vyprázdnil. Před konferenčním středobodem Austin Convention Centre i přesto, že panely stále probíhají, odjely všechny food trucky, které několik dnů obsluhovaly desítky, možná stovky tisíc lidí. Aktivační zóny Paramountu, Amazonu či pracího prostředku Tide postupně zavírají. Začíná hudební část festivalu SXSW, na které letos vystoupí Anna Vaverková a celou scénu dostane na starost Let It Roll.
South by Southwest vznikl jako hudební festival, a je tak stále mezi hudební komunitou známý. Postupně rozpínající se konference prostorově (vedle Convention Centre i několik velkých hotelů) i tematicky (hned 24 témat, z nichž hudba tvoří pouze 2) upozadila monstrózní hudební část. Dohromady tak SXSW nabízí naprosto unikátní zážitek, kdy je možné vidět jedny z největších jmen amerického kreativního či tech průmyslu, hollywoodské hvězdy na červeném koberci – to vše vedle stovek a stovek veřejnosti zcela neznámých hudebních projektů.
Ve frontě na půlnoční projekci australského snímku Birdeater – i filmová část se rozrostla na stovky projekcí – se dám do řeči s ženou z NYC. Pracuje v beauty průmyslu, do Austinu jezdívá na přednášky z marketingu a beauty techu a kvůli networkingu s lidmi z L’Orealu a podobných firem. Koncert neuvidí žádný. Z Austinu letí přímo do Paříže na photoshoot ještě před začátkem hudebního showcasu. Paralelní vesmíry na jedné obří akci. V mnoha ohledech se může zdát, že to zásadní na SXSW skončí s posledním odletem private jetu do Silicon Valley, po poslední RSVP akci s VCs a start-upy. Klišé vlastní cesty festivalem, vlastního příběhu se tady dostává na úplně jinou úroveň. Každý totiž zažívá úplně jiný festival. Níže jsou zásadní okamžiky toho mého.
Tlačítko Subscribe
Závěrečnou Keynote s chytlavým názvem Death of the Follower & the Future of Creativity on the Web uvádí Jack Conte, CEO a spoluzakladatel Patreonu, služby, která změnila život mnoha nejenom hudebních projektů. Jemu změnil život YouTube a tlačítko subscribe. „Oznámili jsme show, dojeli jsme do San Francisca, bylo tam 40 lidí a panebože, lidi, nedokážu vám vysvětlit, jaké to bylo mít 40 lidí na svojí show po letech hraní v prázdných barech.“ Zasloužený a upřímný aplaus, americký sen. Ne každý zajímavý speaker na konferenci nabízí formu srovnatelnou s obsahem – Jack Conte triumfuje v obojím.
Půlnoční comedy
Stamptown. Po loňském ročníku mi Filip Košťálek z Colours vyprávěl o zážitcích z části festivalu, kterou jsem vůbec nestihl navštívit. Dluh „Comedy“ se rozhodnu splatit letos a po hodinové frontě a na představení Stamptown uváděné oceňovaným hercem a komikem Zachem Zuckerem přicházím bez jakýchkoliv očekávání. Estrádní přehlídka stand-upů různé kvality promíchaná erotickými scénami a dada prvky nabízí atmosféru, která se hravě vyrovnává těm nejextatičtějším show z hudebního programu. Kvalita komiků pak nejvíc vyniká v improvizaci s diváky. „Nejsem cílovka,“ s oblibou tvrdím na mnoho věcí. Jistému úžasu se tady ale neubráním.
„That is a great question.“
Jedna z nejpálivějších otázek legislativní současnosti. Head of Product ChatGPT Peter Deng nedokáže, či spíše nechce, odpovědět na otázku, zda by měli tvůrci být kompenzováni za to, že je jejich tvorba použita ve strojovém učení. Na jeden z nejvíc „high-profile“ rozhovorů se stojí fronta na zcela zaplněný největší sál celé konference s kapacitou 2400 diváků. Dokonalé moderování asi nejvýznamnějšího amerického tech žurnalisty Joshe Constinea plní očekávání a jedno je jisté – OpenAI je technologická firma, která chce změnit svět. A její technologie postupují rychleji než jakákoliv, alespoň demokratická, legislativa.
Budoucnost hudby
Peso Pluma vstupuje na scénu Moody Theatre a tisíce hrdel převážně španělsky hovořícího publika vřískají. Dle metrik největší hvězda festivalu a druhý headliner prvního dne letošní Coachelly (tedy v ranku Blur a J Balvina) za nezaměnitelné melodie dvanáctistrunky okamžitě rozezpívá publikum. Skladba Rubicon z alba Génesis, za které dostal letos Grammy, je hit. Tradiční forma corridos, moderní mix, výborná kapela a nekompromisní projev samotného Hassana Emilia Kabandeho Laiji utváří fantastickou show. Na jazyk se dere slovo výjimečná. Peso Pluma je v tuto chvíli největší nadějí mexické hudby v globálním mainstreamu. A tento koncert v rámci příhodně pojmenované série Rolling Stone: Future of Music to jen potvrzuje.
Hollywoodská prázdnota
Sydney Sweeney. Vedle Anne Hathaway, Ryana Goslinga nebo Emily Blunt jedna z největších hvězd filmové části SXSW. Narozdíl od nich se vedle červeného koberce před slavným kinem The Paramount a VIP večírků objeví i na konferenci. A to v konverzaci s moderátorkou Perri Nemiroff z Collider Ladies Night. V soutěži ostatních panelů konference sloužil jejich rozhovor jako výrazné memento toho, jak vyprázdněný může být Hollywood. Přiznaná „templatovost“ otázek ze strany moderátorky rozhodně ničemu nepomáhá. Červený koberec je někdy vhodnější platforma než pódium.
Squirrel Flower
Na neoficiálních showcasech, které oficiální hudební části SXSW zdatně konkurují kvalitou i kvantitou, zazářila bostonská indiepopová Squirrel Flower. Kvalitu jedné z jejích devíti shows stvrdili i kluci z Creepy Teepee, kteří po předměstích Austinu cestují z české účasti nejvíc. Já na její set mířím na Lime koloběžce (340 minut celkem), na showcase magazínu Paste na východní konec Austinu. Stojí to víc než za to i přesto, že intimní projev Elly Williams je přes bavící se publikum jen těžko slyšet. Právě během jejího fungování v Austinu vychází Tiny Desk, který hudbu prezentuje bez lomozu z baru. One to watch.
Irský exit
A nakonec okamžiky, které se nestanou. Po loňské kauze s nedostatečnými honorářemi za hudební vystoupení ze strany SXSW přichází letos na festival kauza daleko zásadnější. Sponzorování ze strany U.S. Army a přítomnost zástupců některých zbrojařských firem na konferenční části spustí lavinu zrušených hudebních vystoupeních na oficiální části festivalu (jako první je ruší právě Squirrel Flower), jejichž číslo se vyšplhá přes sto. Víceméně technologická odnož americké armády United States Army Futures Command má sídlo přímo v Austinu, jednom z tech kapitolů USA, a je napojená na mnoho zdejších firem. Jejich podpora největší austinské akce se zásadním tech zaměřením tak rozhodně není nutná či správná, ale je přirozenější, než se může na první pohled (zejména z Evropy) zdát.
Zatímco mnoho umělců a umělkyň ruší své vystoupení pouze na oficiální části a lehce úsměvně hrají své sety často ve stejných klubech, pro obdobné publikum s visačkami, akorát v odpoledních hodinách, kompletní sestavy umělců a umělkyň z Irska se k celému problému staví čelem. Na recepci Irish Breakfast pronáší společné prohlášení. Jejich sety Austinem nikdy nezazní. O irský exit se rozhodně nejedná, naopak – silný statement.
Tonight, the Irish acts who have boycotted performing at SXSW including @Newdad, @chalk_band, @gurriersband, Enola Gay & Cardinals stood together in solidarity and released a joint statement at the Ireland House Showcase at SXSW Festival pic.twitter.com/3m6Sl1HD48
— The Rock Revival (@TheRockRevival_) March 15, 2024
Autorův výjezd byl podpořen grantem Soundczechu.
Timon Láska 11.10.2024
Zatímco Oklou zhypnotizovala dav bublavě gradujícím a také nejznámějším trackem Lurk, Casey MQ roztancovává sál romantickou původní verzí What About Us.
Veronika Vagačová 11.10.2024
Hudba mala značne evokatívny charakter, tanečné a dynamickejšie časti pripomínali scenérie z latinskoamerickej dedinky a pobehujúce deti po uliciach, iné časti dialógy.
Václav Valtr 11.10.2024
Po několika úvodních písních přišel čas na lyričtější část reportoáru, vtahující do hypnotického a mrazivého světa svébytné estetiky...
Aneta Martínková 10.10.2024
V srpnu 2023 streamovací služba Spotify ohlásila, že její uživatelé a uživatelky za poslední rok naposlouchali přes tři miliony hodin nahrávek bílého šumu...
Veronika Havlová 09.10.2024
Když chcete zjistit, co je v Brně za kluby, jaké tam mají zvukaře, dramaturgii a nabídku na baru, naskočte na vlnu dvoudenního festivalu Batch.
Filip Peloušek 30.09.2024
Už příprava scény pro finální set v Concert Hall dávala tušit nápor na všechny smysly – fukary na listí, roztrhaná plátna a temné prapory.
Filip Peloušek, Dominik Polívka 29.09.2024
Jak byly první dvě noci pod Veletržákem ve znamení dystopie a pozvolného zániku civilizace, tak sobotní noc posouvá dění do chladné mechanické budoucnosti, kde jsou lidé pouhou vzpomínkou.
Klára Řepková 29.09.2024
Adam Dragun jen občas mezi skladby zařadí proklamace, které mají podtrhnout úzkostlivé vyznění nahrávky o „východoevropské verzi pozdního kapitalismu“.
Dominik Polívka, Jarda Petřík 28.09.2024
Kdo čekal, že program do druhé ranní ryze postávací/posedávací, toho 33EMYBW vyvede z omylu během prvních minut svého frenetického živáku.
Marek Hadrbolec 27.09.2024
Kanadská čtveřice sice několikrát nabídne záchranné lano v podobě melodie nebo silnějšího motivu, nikdo ale nemá vůli se ho chytit a nechat se vytáhnout zpět na světlo.