Články / Rozhovory

Tomáš Poprik (ObrFest): Baví mě potkávat usměvavé lidi

Tomáš Poprik (ObrFest): Baví mě potkávat usměvavé lidi

Mariia Smirnova | Články / Rozhovory | 28.05.2024

Tomáš Poprik je dramaturgem kulturně-komunitního centra Kafara, sídlícího v netradičních prostorách staré fary se silnou historií a kultivovanou energií. Kromě toho se věnuje grafickému designu a je spoluorganizátorem brněnského Obrfestu. Festival letos slaví deset let a při této příležitosti jsme Tomášovi položili několik otázek.


Jak Obrfest vznikl, jak se za ty roky vyvíjel, čím je dnes?
ObrFest začínal jako sousedský festival s jedním pódiem a pár kapelama, postupem času vyrostl. Předcovidové ročníky už měly tři pódia, konaly se dva dny a měly kolem 20 vystupujících. V roce 2019 se konal poslední ročník na fotbalovém hřišti před nucenou pauzou, na kterém už jsme participovali s Kafarou vlastní scénou. Ročník 2020 se kvůli lockdownu musel rušit a už se trochu vytratila chuť původního týmu v akci pokračovat. V roce 2022 po dvouleté pauze jsme se s hlavním organizátorem domluvili na změně konceptu a více jsme se zapojili do organizace. V současné chvíli se na ní po většinu roku podílí asi čtyři lidi, ale na dva dny se do programu zapojí v podstatě celá čtvrť. Festival se přesunul více do centra Obřan, k řece Svitavě a mezi stromy. Program se koná hned na několika stěžejních místech a člověk tak má možnost si více užít i místní genius loci.

Co je na vašem festivalu specifického, jiného, co posluchač jinde nenajde? Proč přijet právě k vám?
Po přesunu festivalu mě vlastně hodně baví ta možnost totálního se odevzdání místu. Baví mě přesun. Mezi Zahradou u Sosny a Kafarou – kdy jdeš kolem řeky a zastavíš se na kafe, kde si poslechneš nějakého básníka. Pivo na verandě Kafary při čekání na koncert, koukáš na kostel a Hády, Odpočinek u hlavní scény mezi topoly, máchání nohou ve Slunečních lázních… Zkrátka takovej pocit, že nemusíš nikam spěchat a že i kdyby jsi viděl za víkend tři koncerty, tak dojedeš domů kulturně vyžitej až až.

Z jaké kapely máš největší radost, nebo na kterou se nejvíc těšíš?
Letos jsme si dali záležet na tom, aby si každý přišel na své, máme trochu kytar, trochu elektroniky, trochu rapu atd., a myslím, že se povedlo dát dohromady více než kvalitní program. Osobně se těším na polské Coals, Past, Annu Vaverkovou a Modré Hory. To jsou mé letošní must see.


Doprovodný program je už pevnou součástí téměř každého festivalu, máte něco, co vybočuje? Trchova zahrada, co je to za prostor, možná ona bude highlightem?
Letos přibude scéna na Trchové zahradě, kde mezi jahodama a pod třešní budou divadla, workshopy a v pozdějším odpoledni koncerty převážně ženských interpretek. Každoročně se tu koná festival ŽenFest, který pořádá Martina Trchová, která se podílí i na organizaci ObrFestu, je to jedno z míst, kde chceme koncentrovat dětské aktivity. Největší důraz dáváme na doprovodný program pro děti – snažíme se aby k nám dorazily rodiny a zvládli si užít celý den všechny věkové kategorie. Druhou silnou částí doprovodného programu je literární pásmo, se kterým nám pomáhá Jan Těsnohlídek, a v rámci odpoledne tak člověk bude moci vyslechnout více než desítku současných spisovatelů a básníků. Myslím, že tyhle dvě věci jsou asi největší highligty, i když doprovodného programu bude ještě více.

Tři nejlepší a nejhorší věci na pořádání festivalu?
Mám rád ten pocit, když už všechno jede, když po roce příprav a chystání hraje muzika. Baví mě potkávat usměvavé lidi a jen tak s někým cizím prohodit pár slov na baru. A poslední ročníky si vyloženě užívám poslední koncert a posedávání na Kafarové verandě, když to všechno skončí.

Nejhorší je ten stres pár dní a pár hodin před začátkem, všechno to švitoření a telefonáty, na co se zapomnělo, co kde chybí… Myslím, že bych si celkově odpustil a byl lépe připravený na fuckupy, ale ty se prostě vždycky nějaké objeví tím, jak nás celou akci pořádá vlastně málo lidí. Papírování po skončení festivalu bych si taky klidně odpustil.

Kam jinam se chystáš o letní sezoně a jsou další brněnské akce vedle té vaší? Napadá mě Krákor v Ostopovicích, který je pokladem svého druhu, možná přespolní nemají ponětí o dalších?
Máme malé dítě, tak jsme teď dva roky jiné akce trochu vypouštěli, ale letos pokukujeme, kam bychom vyrazili, a řešíme, kam s dítětem na víkend za hudbou. Zatím u nás vede Beseda a Povaleč, rádi bychom i na Pop Messe, ale vše je trochu ve hvězdách.

Krákor je pravidelně ve stejný termín, nicméně osobně jsem vždy cítil, že máme trochu jiný záběr. V posledních letech se začínají v červnu konat další akce, které se buď začaly konat nově, případně přesunuly z podzimu na jaro. Je to trochu škoda. Letos ve stejný termín budou v Brně tři festivaly. Všechny s trochu jiným záběrem, ale osobně si myslím, že pokud budeme plánovat další ročník, tak s přihlédnutím k tomuhle.

Info

Obrfest
14.-15. 6. 2024
Obřany, Brno
FB event

foto © se souhlasem Tomáše Poprika

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Maxl Walmsley-Pledl (Klangphonics): Sociální sítě jsou požehnání i prokletí

Filip Peloušek 10.07.2024

S kytaristou a hlasem Klangphonics Maxlem jsme se bavili o sociálních sítích, hře na alpský roh nebo o hraní na parkovišti.

Mike Kerr (Royal Blood): Že potřebujeme alkohol, abysme byli kreativní, je největší lež

Kristina Kratochvilová 09.07.2024

S frontmanem Mikem Kerrem z britského rockového dua jsme si před čtvrtečním koncertem popovídali o jeho hudebních začátcích, o boji s impostor syndromem, o cestě ke střízlivosti a tipy na…

Malcuth & Facutum: Jít tou těžší cestou

Viktor Hanačík 07.07.2024

Na konci minulého roku jim vyšlo album Alter, a to na americkém labelu Vale, s mezinárodními hosty i ohlasy. Rozhovor.

Prouza: Demo 1994 je kompletní Hampelovina

Štěpán Bolf (A.M.180) 27.06.2024

Na jedné z populárních streamovacích platforem se zničehonic objevilo demo třetí, nedokončené a nepojmenované desky Prouzy. Jak se to stalo a co bude dál? Rozhovor.

Anthony Béard, Benoît Lecomte (Ni): Hledání svatého riffu

Dominik Polívka 26.06.2024

Jejich hudba je útočná, podvratná, ale i náladová a poutavá. Nadsázka a hravost v surrealisticky progresivním běsnění není pouze prvoplánovým pozlátkem. Rozhovor, Pohoda.

Julien Racine: Hudba vzniká skoro vždycky v izolaci / Music is created almost always in isolation

Filip Hastík 24.06.2024

V rozhovoru probíráme pozadí vzniku aktuální desky a Julienovy práce obecně, vztah k Česku a také bohaté budoucí plány producenta současné experimentální elektroniky.

Petra Hradilová (Czech Music Crossroads): Pro mě to není jen práce

Mariia Smirnova 18.06.2024

To nejlepší ze světa world music, jazzu a alternativy můžete nasávat už za pár dnů v ostravském domě kultury Poklad a na koncertech pod širým nebem na Alšově náměstí. Rozhovor.

Marin Lalić (Bear Stone): Všetko je veľmi uvoľnené a bez stresu

Lucia Banáková 11.06.2024

Chorvátsky prírodný i festivalový unikát pre priaznivcov stoner a psychedelického rocku. Interview.

Pořadatelská: Tomáš Vobořil (Marienbad Film Festival)

Viktor Palák 07.06.2024

Co čekat od letošního ročníku již zavedené přehlídky v Mariánských Lázních? Svůj ideální festivalový den – a mnohem víc – vykresluje programový ředitel festivalu.

Randy Armstrong (Red): Plán B neexistuje

Dan Sywala 06.06.2024

Od té doby vydali dalších sedm alb, neměli žádné velké excesy, i když se jim nevyhnuly ani hodně mizerné dny, včetně jednoho pražského. Rozhovor.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace