Zdenko Fajčák | Články / Sloupky/Blogy | 01.05.2023
Hudobné štýly sú ako katalógy z Lidlu, každý si nájde svoj týždeň. V punkovom letáku nájdeme pár akordov, hlučnú agresiu a rebéliu proti spoločnosti, v ktorej sú produkty testované na deťoch influenceriek a ľudia vykonávajú svoju psychohygienu v lokálnej herni.
Punk na Slovensku bol v posledných rokoch bez iskry ako vypraný zapaľovač, vyprázdnené retro v štýle Ein Punkes Buntes. Koňýk zo Zóny si podal prihlášku do Klubu Kotlebových Kokotov, Yuri z Konfliktu si dal dole kapucňu vo videoklipe Majka Spirita a zosnulého Braňa Alexa zo Slobodky vystriedal bývalý porotca Superstar.
V Trnave sa našťastie okolo jej frontmana Denisa Bangu sformovala kapela The Wilderness a vrátila späť do hry neúprosnú syrovosť a spotené vlasy. Namiesto jednoduchých textov sa The Wilderness odvážia filozofovať, rozbité mikrofóny a tvrdé gitary soptia odpor k falošnému pokroku, existenciálnu úzkosť či frustráciu z aktuálnej doby plnej opustených samíc a samcov. Konzumný život, v ktorom socialistky odmietajú chodiť s chudobnými a diskusné vlákna nasiakli nenávisťou, podrobujú kritike tvrdšej než dvojtýždňová bageta. Partnerskými mestami ich punkového gheta sa stalo Tabletkovo, Nihilizmus York a Nová Mizéria nad Váhom.
Napriek tomu, že lieky zapíjajú alkoholickým nápojom B52, všetko robia s ľahkosťou a priamočiarosťou. Vztýčený prostredník proti slepote a falošnému nebu sa hrdo vypína nad ich divokou krajinou.
Punk však prežíva nielen v slovenskom Ríme. Jeho pôvodná myšlienka nasrať na zabehnuté štruktúry a urobiť si veci po svojom je večná. Étos DIY, autentický a nekompromisný, je stále živý. Načo sa pchať niekam, kam ťa nechcú, keď si môžeš vybudovať vlastný mikrosvet?
Takýto prístup si zvolili aj trapoví raperi v časoch, kedy ťažké basy a rýchle hajtky ešte nedominovali rebríčkom na Spotify. A v podstate to robia dodnes – produkujú si vlastné beaty, nahrávajú vlastné vokály a svoju hudbu distribuujú cez Soundcloud.
Napr. americké hiphopové duo Suicideboys bolo vždy nezávislé a bez podpory veľkého vydavateľstva, založilo si vlastný label s názvom G*59 Records. V ich hudbe nájdeme aj ďalšie punkové prvky - skreslené gitary, ťažké basové linky či vokálne prejavy energickejšie než muchy na hladujúcich Afričanoch v dokumentárnych filmoch.
Ako správni pankáči odmietajú materialistický bulšit a rúcajú modly zo zlata. Ich lyrika často obsahuje témy, ako je kritika mainstreamovej spoločnosti, sociálna izolácia a drogová závislosť na predpis.
V jednom z rozhovorov sa Denis Banga priznáva, že Suicideboys ovplyvnili tvorbu v jeho trapovom projekte Fvck_Kvlt. Je to jeho projekt, dieťa trapového otca a punkovej mamy. Všetko si v ňom robí sám – texty, beaty či produkciu po ten najfinálnejší zvuk a záverečný export.
Špinavé londýnske ulice a atlantské bloky Fvck_Kvlt spája vo forme temnej a miestami dekadentnej muziky. Vyjadruje sa k spoločenským problémom a rozoberá témy mentálneho zdravia. Namiesto hedonizmu stúpame na nášľapné míny v podobe depresií, nekompromisnej lyriky a dunivých basov. Drip a ice strieda smútok a frustrácia zo sveta, ktorej nepomôže ani sto pražských Jezuliatok v kapse.
Útočí na modernú Bastilu a oslobodzuje antiautoritárske ideály, v zatuchnutých kobkách nachádza pochmúrne nálady a schizofrenické stavy. To všetko za sprievodu vysamplovaných punkových riffov a silných rytmických nálad.
Fvck_Kvltovi vyhovuje robiť punk–syrovú a nekompromisnú hudbu.
Skrátka, robiť zle.
A robí to skvele.
Více a mnohem více materiálu o Fvck_Kvltovi a jeho crew najdete v magazínu Full Moon #144, kde jim a souvisejícím tématům je věnováno takřka 30 stran.
foto © Jakub Doležal
Michal Pařízek 26.07.2024
Všechno dobré, něco výjimečné, vytržení s sebou přinesla Aunty Rayzor a vyloženě roztomilí Irreversible Entanglements. Zejména Camae Ayewa, která se chtěla boxovat.
Štěpán Nezbeda 18.07.2024
Jelikož nejpohodovější filmová přehlídka letos přinese víc promítacích sálů a projekcí, může se hodit pár tipů na snímky.
Michal Pařízek 14.07.2024
Tento text nemá být obhajobou ani reportáží, berte ho jako pokus o zprostředkování zážitků z určitého místa v areálu. A pokus mírnit rázná hodnocení a zbrklé analýzy.
Michal Pařízek 12.07.2024
Rozhovor s Libuší Jarcovjákovou pro mě byl jedním ze zásadních zážitků prvního pandemického období, dělali jsme ho někdy na jaře, v době, kdy už začínalo být trochu hezky, ale ulice…
Veronika Havlová 07.07.2024
Nicméně od té doby hudební a obzvlášť koncertní snímky ve Varech vyhledávám, obzvlášť pokud se promítají ve Velkém sále.
Veronika Havlová 04.07.2024
Scéna, v níž se devět tetiček snaží umlčet dvojici mladých žen tím, že jim ritualizovaným sborovým zpěvem vyjadřují bezmeznou účast a lásku, je zatím jedna z nejmrazivějších, které jsem tu…
Veronika Havlová 02.07.2024
Ta samozřejmost, s níž mě zařadil do skupiny “my”, a předpoklad, že přece logicky musím chodit na filmy s LGBTQ+ tematikou, když jsem sama jedno z písmen, mě trochu zarazila.
Veronika Havlová 30.06.2024
Tehdejší hvězdou byl Robert DeNiro, který při vstupu do sálu při pohledu na shromážděný dav rezignovaně vydechl: “Oh, Jesus…”
Michal Pařízek 28.06.2024
O to smutnější bylo číst text Josefa Chuchmy, který se do určité části domácí kulturní publicistiky opřel neurvale i jalově zároveň.
Filip Hastík, Veronika Havlová, Štěpán Nezbeda 20.06.2024
Z letošní nabídky vybíráme dvanáct tipů napříč sekcemi, Janžurku mezi nimi nenajdete – ta bude kolem druhé odpolední u Puppu.