Články / Sloupky/Blogy

CTM 2020: Reverzní kolonialismus

CTM 2020: Reverzní kolonialismus

Jan Starý | Články / Sloupky/Blogy | 06.02.2020

Berlínský festival experimentální a klubové elektroniky CTM bývá tradičně velmi překvapivý a velmi globální. Letos bylo vyloženě neznámých projektů o něco méně, o to víc se ale ukázalo, jak silná je v současnosti hudba mimo tradiční Západ. (Což ukazuje i redakční TOP 5, kterou najdete tady.)

DJ Scotch Egg, Khanja & MC Yallah / Debmaster & MC Yallah
Dvakrát ugandský label Nyege Nyege Tapes, dvakrát rapperka MC Yallah, dva sety ve dvou nedělních ránech, které měly společnou nejen naprosto absurdní výbušnost. V tom prvním japonský producent DJ Scotch Egg stavěl na brutálních podkladech vypůjčených z UK bass i trapu, které doplňoval temnými, tribálními perkusemi a zvuky, ve druhém Francouz Debmaster jako by místo beatů využíval hutné zvukové bloky, přes které vrstvil vysoko položené rytmické akcenty. Jako jediná možná odpověď se jevily extatické šamanské tance – zvlášť v kombinaci s kulometnou, naprosto suverénní flow MC Yallah. Zemitý řev Khanji z grindcorové kapely Duma pak zafungoval už jen jako příjemný bonus, protože faktor párty už byl dávno na maximu.

Xin
Producent Xin bydllí v Berlíně – a tím informace končí. Záhadná entita ve fantaskním kostýmu nicméně v Berghainu předvedla likvidační set, ve kterém se d’n’b, dubstep a hardcore rozpouštěly v postklubové nestálosti, aniž by ovšem ztratily svou původní údernost. Monumentální basy nebyly konstantou, ale prostředkem k efektivní gradaci, odlidštěné vokály na pozadí zdůrazňovaly kyborgskou náladu setu. A když po čtyřmetrových berghainských reprověžích kolovaly bezmála hlukové šlehy, šel jsem do kolen.

reporty z letošního ročníku festivalu CTM čtěte ještě tady a tu

Gabber Modus Operandi ft. Wahono x Nakibembe Xylophone Troupe / Nakibembe Xylophone Troupe
Embaire je obří ugandský xylofon, na který může hrát až osm lidí najednou. Šestičlenný ansámbl Nakibembe Xylophone Troupe na něj produkoval hudbu, která připomněla vrcholnou éru Stevea Reicha – nekonečné proplétání melodických linek, nečekané akcenty, synkopace, polyrytmy – a pohlcovala kombinací komplexnosti, ze které se točila hlava (jak se tohle v lidové kultuře vyvinulo?), s chytlavostí. Vedle sólového vystoupení zahrála skupina ještě set s duem Gabber Modus Operandi (které primárně nehraje gabber) a vokalistou Wahonem z Indonésie. Ten už se vymykal úplně všem kategoriím a byl snad ještě působivější. Feel good avantgarda, kde z každého hráče přímo tryská radost.

Maria Thereza Alves & Lucrecia Dalt – You Will Go Away One Day But I Will Not
Zvuková virtuální realita. Tak by se dala nejlépe popsat instalace Lucrecie Dalt a Marie Therezy Alves v berlínské botanické zahradě. Návštěvníci dostali sluchátka se snímačem polohy a mohli si podle libosti procházet tropický skleník, kde jim na různých místech hrály domorodé zpěvy, digitální ruchy, lidové nástroje, zvířecí zvuky a synťákové melodie. Nešlo přitom čistě o snahu napodobit prales, ale o vytvoření futuristického zvukového prostředí – hudby čtvrtého světa, jak se od dob Briana Ena a Jona Hassella říká –, které si ve výsledku každý tvaroval podle sebe. Fantastický koncept, fantastické jednotlivosti, fantastický celek.

Info

CTM Festival 2020
24. 1. - 2. 2. 2020, Berlin

foto © CTM

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Šejkr #92: „I got too much on my mind, It got clouded in my eyes.“

Michal Pařízek 18.11.2022

Na Le Guess Who? si vzpomenu i při příchodu na Václavské náměstí, kde se objevuji zrovna ve chvíli, kdy začínají Chinaski. Koncert pro budoucnost.

Hádanky z Utrechtu #4: Weird pop

Michal Pařízek 14.11.2022

Horse Lords hráli před pár dny v Praze, pár desítek lidí v Punctu si je prý užilo náramně. Tady prodávají merch po kilech ještě několik hodin po koncertě.

Šejkr #91: Mezi řečí

Michal Pařízek 04.11.2022

Na návštěvě u mušlí mě začal vyhlašovat vedle stojící týpek s tím, že jsem moc starej a co že tam jako dělám. A že budu určitě fízl. A že pozor...

Šejkr #90: Možná jednou

Michal Pařízek 21.10.2022

Když jsem se ve čtvrtek podíval, co se děje, tak jsem zapomněl na všechno. Na nemoc, na babí léto, i na Kendricka. Události z bratislavské Teplárně mě paralyzovaly.

Konvulzivní pulz Laokoon

Viktor Hanačík 20.10.2022

Sedím na rohu a poslouchám „leden bude navždy sad“. Laokoon. Úsporná podzimní melancholie. Večer. Tváře chodců mizejí ve stínech.

Praskání bublin (Unsound 2022)

Zuzana Malá 17.10.2022

Unsound letos vstupuje do třetí dekády své existence a pro svou narozeninovou oslavu volí téma bublin. Ta festivalová vydrží sotva týden...

Šejkr #89: Někdo jiný, někde jinde?

Michal Pařízek 07.10.2022

Obviously, we’re not golfers. Jedno z hesel, které vetkla do erbu Full Moonu Apačka, a taky pochopitelně aluze na velkého zevla. Bezbřehý sarkasmus a hlavně pravda.

Šejkr #88: Zůstaň tu tak dlouho, jak chceš…

Michal Pařízek 23.09.2022

„Dávejte pozor na podlahu,“ zazní ve chvíli, kdy nečekaně došlápnu na ztvrdlé bahno umístěné na podlaze setmělé instalace thajsko-amerického multimediálního umělce Korakrita Arunanondchaie.

Šejkr #87: Pěna dní

Michal Pařízek 09.09.2022

Na chodníku za zdí Prezidentské (Grasalkovičovy) zahrady sbírám první letošní kaštan. Sakra, já to věděl.

Šejkr #86: Nepopsaný papír

Michal Pařízek 26.08.2022

Původně jsem zamýšlel tenhle sloupek věnovat Joe Strummerovi, minulou neděli by mu bylo sedmdesát. Nakonec z toho vylezly poznámky o smutku a růžoví delfíni.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace