Články / Offtopic / / Movie/dox

Karlovy Vary 5: Dvakrát o boxu

Karlovy Vary 5: Dvakrát o boxu

Lukáš Masner | Články / Offtopic / / Movie/dox | 08.07.2015

V intenzivním diváckém modu, kdy lze za jeden den stihnout několik filmů, člověk s oblibou hledá tematické a formální spojnice. Za celou dobu konání festivalu se tu setkaly kupříkladu dvě mysteriózní hříčky o hrdinech, jejichž život se kroutí pod tíhou surrealistických náhod a nelogických záměn (Realita / Schmitke), pak filmy s motivem záhadných sebevražd (Bridgend / Rozrušení) a nakonec i dva snímky o boxu.

První z nich, slovenské road movie Koza, balancuje na hranici dokumentu a sociálního dramatu. Režisér Ivan Ostrochovský vypráví příběh stárnoucího olympionika, boxera s přiléhavou přezdívkou Koza, který se společně se svým manažérem vydává na cestu po Evropě. Motivací je vydělat peníze pro přítelkyni a zaplatit potrat, k němuž se skálopevně rozhodla. Koza je prosťáček žijící z invalidního důchodu. Boxerská kariéra pro něj dávno skončila, takže jediným východiskem je udržet se pár kol na nohou, sebrat peníze a směle pokračovat dál. Tragikomedie stojí na herecké autenticitě, pocitu, že sledujeme opravdové hrdiny v nepřikrášlených a pokud možno v neviditelně stylizovaných situacích. Celý koncept je však poněkud vratký; na jedné straně kvůli omezenému hereckém rejstříku romského boxera, který je v podstatě pasivní postavou smýkanou manažérem, na druhé straně kvůli stylistice samotné. Brilantní kamera Martina Kollára snímá hrdiny v dlouhých, často statických kompozicích. Opakující se situace dávají samy o sobě tušit, že i při střídmé stopáži pětasedmdesáti minut už není o čem vyprávět. Vše vyvažuje humor pramenící z upřímné naivity hlavního hrdiny a z honby za profesionalitou, která na sebe nabaluje vypočítavý management i ochotnické trenéry-alkoholiky. Kozovým pádům se divák rád zasměje, ale stejně tak mu nejsou lhostejné.


Rumunský snímek nazvaný příznačně Box se sportu dotýká v podstatě jen okrajově. Devatenáctiletý Rafael je nadějný boxer, který dělí život mezi sportovní trénink, chudou domácnost a sledování oduševnělé Cristiny. Třicetiletá herečka žije v manželství, z něhož vyprchala veškerá energie. Pravý cit nachází až v okamžiku, kdy se životy dvou odlišných lidí střetávají. Drama režiséra Florina Şerbana (Když chci, tak písknu), jakási novodobá variace na Kieślowského Krátký film o lásce, je příběhem o hledání cesty ze stereotypu, vyrovnávání se s kompromisy a nenaplněnými city. Poměrně banální story paradoxně trpí emotivní prázdnotou, ale i formální manýrou v podobě dlouhých steadicamových chůzí, kdy jsme v obludné frekvenci co pár minut nuceni sledovat zátylek jedné z kráčejících postav. Daleko intenzivnější a v několika momentech strhující je energie investovaná do sportovních výkonů, scén tvrdých boxerských zápasů, které umocňuje nejen fluidní ruční kamera, ale především mistrovská práce se zvukem. Co naplat, katarze se nedostavuje a nosný příběh dvou netradičních milenců končí v pasti letargického finále. Do sebe zahleděné festivalové uměníčko s krásnými obrazy a nevzrušivou pointou.

Info

50. Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary
3. - 11. 7. 2015, Karlovy Vary
www.kviff.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Uši sú na počúvanie (Muž so zajačími ušami)

Jakub Blaho 04.08.2021

Za výslednou kvalitou filmu je do značnej miery podpísaný aj Miroslav Krobot, ktorému bola rola ušitá na mieru.

(Ne)zaostrené na nemŕtvych (Armáda mŕtvych)

Jakub Blaho 14.06.2021

K svojmu najnovšiemu filmu dostal Snyder veľkú kreatívnu slobodu. Ako s ňou narába, nám už napovedala jeho režisérska verzia Ligy spravodlivých...

V zajatí siete (Sociálna dilema)

Bibiána Hajdanyová 02.05.2021

Odborníci na moderné technológie, ktorí stáli pri zrode týchto aplikácií, v dokumente Sociálna dilema jednohlasne tvrdia, že ich negatívny dopad nikdy nebol v pláne.

Fenomén revolty voči systému (Papierový dom)

Bibiána Hajdanyová 28.04.2021

Neobyčajnosť Papierového domu tkvie v mixe žánrov akčného krimi a romantickej drámy, založenej na spontánnosti ľudskej povahy a charakteristickosti postáv.

Trpezlivosť mier prináša (Správy zo sveta)

Jakub Blaho 27.04.2021

Čoraz sporadickejšie vznikajú filmy, ktoré by sa skutočne inšpirovali klasickým westernom. O to prekvapivejšie je vidieť v takejto pozícii režiséra Paula Greengrassa.

Komorní Vykopávky navozují rodinnou atmosféru

Zuzana Tesaříková 23.04.2021

Historický rámec filmu o skutečné události objevení vzácných hrobek dobře slouží dramatickému vyprávění o vztazích mezi postavami.

Créme de la Créme: Francúzsko na domácej obrazovke

Jakub Blaho 20.04.2021

Po minuloročnej odmlke spôsobenej zavretím kín si aktuálny ročník našiel dočasný nový domov na videotéke Edisonline.

Kto je to monštrum? (Teddy)

Jakub Blaho 17.04.2021

Teddy alegorizuje útrapy dospievania a to nie len na úrovni telesných zmien, ale hlavne odcudzenia od spoločnosti, v ktorej sa dospievajúci nachádza.

Deštruktívny trojuholník (Milenci)

Jakub Blaho 14.04.2021

Film prostredníctvom svojich postáv otvára dôležitú a citlivú tému toxického vzťahu poháňaného mužskou manipulatívnosťou.

Zradné stránky internetu (Delete History)

Jakub Blaho 13.04.2021

Prvým premiérovým titulom tohto ročníku festivalu francúzskeho filmu Créme de la Créme bola absurdná komédia Delete History. Edisonline.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace