Články / Rozhovory

Město je živý organismus (PechaKucha Night Ostrava)

Město je živý organismus (PechaKucha Night Ostrava)

mexhouse | Články / Rozhovory | 18.09.2015

PechaKucha Night [peča kuča najt] je pravidelný večer, na kterém lidé z různých oborů (zejména architektura, design, fotografie a jiné formy vizuálního umění) prezentují svou tvorbu, své nápady, postřehy a názory. Od jiných akcí se odlišuje formátem prezentací 20×20, kdy každý vystupující, bez ohledu na věhlas, má přesně 20 slidů/snímků a každý běží po dobu 20 vteřin. Představit své nápady a dílo, a přitom nenudit publikum přílišnými detaily? Jde o akci pro širokou veřejnost, nejen pro odborníky a nadšence. PechaKucha Night je bez vstupného a kapacita všech předchozích akcí byla v Ostravě naplněna. Jak se takový podnik dělá, jsme se zeptali jednoho z organizátorů Filipa Košťálka.

Původně japonská akce PechaKucha dnes probíhá v 660ti městech světa. Co je to za akci, pokud byste se měli vyhnout PR charakteristikám a proč si podle vás získala takovou globální oblibu? Je to jen tím, že vizuální umění je srozumitelné napříč kulturám?
Zjistili jsme, že publikum Peči se napříč světem liší. Někde je to záležitost studentů, jinde spíše posh akce. Spojující je stoprocentně neformální atmosféra, možnost setkat se tváří tvář se zajímavými lidmi i špičkovými osobnostmi a stravitelný formát. Prezentace 20 slajdů po 20 snímcích nedává prostor nudit se, bývají vtipné, jasné a úderné. Mnohdy složitá témata jako architektura, design nebo moderní umění se stávají pochopitelnými a jednoduše dostupnými pro široké publikum.

Třetí největší PechaKucha night se odehrála v ostravském Gongu, 1600 lidí, to je úctyhodné, taky se dá na tom skvěle stavět selfpromo. Jak se vám to povedlo a kolik lidí čekáte v Trojhalí?
Asi dost pomáhá, že jsou vstupenky zdarma. Na druhou stranu na nudnou a neznámou akci nikdo nepřijde ani zadarmo, takže je to kombinace "ceny" vstupenky a dobře zvoleného programu. Propagace vždycky sázela spíše na šeptandu než velké PR. Spíše jsme se stali módní a diskutovanou akci. Cestou k úspěchu bylo to, že jsme se dostali mezi komunitu a ona si o nás sama vyprávěla a předávala informace. Stačilo jim už jen dát příležitost a oni přišli. Nyní cílíme na více než 2000 lidí a za 14 dní bylo pryč 1500 rezervací, takže to vypadá nadějně.

V rámci Dolní oblastí jste už dělali akce v Provozu Hlubina a ve zmíněném Gongu, nyní v nově otevřeném Trojhalí. Jaké máte požadavky na zvolený prostor?
Sehnat krytý prostor pro 2000 návštěvníků není v Ostravě úplně jednoduché. Kromě dostatečné kapacity, zázemí nebo dostupnosti elektřiny nás vždycky zajímá příběh daného místa. Právě budovy dnešního Trojhalí byly od konce 19. století využívány k průmyslovým účelům pro Žofínskou huť a Koksovnu Karolina.

Vy jste vůbec specialisti na netradiční prostory, což je dneska trendy, ale vy jste to dělali i včera - vítkovické nádraží, Důl Michal, evangelický kostel, to jsou velmi různé destinace. Který prostor byl nejspeciálnější nebo nejsložitější pro zorganizování zdárného průběhu?
Specifickým místem bylo rozhodně Vítkovické nádraží. Architektonický skvost, který plní už několik let svou hlavní úlohu dopravního uzlu jen z takových 10%. Ve zbylých 90% poskytuje přístřeší a meeting point pro bezdomovce a kriminální živly. Během akce jsme museli náhodně přerušovat některé prezentace, abychom nerušili hlášení o příjezdech a odjezdech vlaku, ale taky jsme museli čelit atakům ze strany obyvatel nádraží, kterým jsme narušili jejich hood. Zůstalo to naštěstí jen u slovních potyček a naši návštěvníci nic nezaregistrovali a užili si akci.


Perličky a tipy do Trojhalí? Na koho si dát velký pozor z vystupujících?
Rozhodně se vyplatí přijít už odpoledne. Dali jsme si záležet jak na doprovodném programu, tak na gastronomii. Langoše nečekejte. Originální kousky do svého šatníku si zaručeně vyberete v Design zóně, kde vystavují hlavně lokální módní návrháři a designeři. Z prezentujících je těžko vypíchnout ty nejzajímavější, jelikož jsme zvali opravdu to nejlepší. Mými osobními favority jsou pop-artový umělec Pasta Oner a asi nejlepší český tatér Ondrash. Pokud máte rádi nekonformní humor, nastražte uši i oči, když bude prezentovat Vladimír Skórka, autor sitcomu Pečený sněhulák.

Jak vzniká hudební program, jakou roli má v rámci celého konceptu? Bazírujete na tom, aby vybrané kapely měly přesah i do vizuálního umění, nebo to není nutné?
Dvacáté jubileum PKNO má být zajímavé po všech stránkách a jak je známo, hudba spojuje lidi. Jsme rádi, že se nám povedlo obsadit hudební program akce právě Midi Lidi, Calm Season a Ventolinem. Všichni mají nezpochybnitelný přesah do vizuálního umění, přinášejí na scénu nový drajv, ukazují českou tvorbu v dobrém světle.

Kdo je v pořadatelském týmu ostravské PKNO? Studenti, profíci, nadšenci? Na jaké bázi to funguje?
Jsme neziskovka a celý projekt stojí na bázi dobrovolnosti. Nyní jsme ve stádiu, kdy starý tým, který ostravskou Peču udělal takovou, jaká je, a během pěti let se víceméně profesionalizoval, předává zkušenosti novému týmu, složeného ze studentů-nadšenců. Bez osobního zájmu, touhy přinášet nové věci a zároveň se stále učit to prostě nejde.

Jak se díváte na ostravský městský kontext, co se týče kultury a života v centru města, o kterém se říká, že se díky Dolní oblasti a Karolině vylidňuje? Jak vidíte budoucnost?
Já jsem oproti mnohým dost optimistický. Město je živý organismus, který se nějakým způsobem vyvíjí a je potřeba s tím počítat. Můj osobní názor je ten, že centrum Ostravy ožívá a stává se ideálním prostorem pro komunitní život a alternativnější tvorbu. Žádnou škodlivou konkurenci bych v těchto třech kulturně-společenských epicentrech neviděl, spíše naopak. Dolní oblast, Karolina i historické centrum Ostravy získávají svůj osobitý směr.

Info

PechaKucha Night Ostrava #20
26. 9. 2015 14:00
Trojhalí Karolina, Ostrava

www.pkno.cz
www.facebook.com/events/1673793706174015

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Douška vydavatelská: Agrose

redakce 02.03.2021

Dvě nahrávky během dvou měsíců, to je slušný start na nový label. A to tím spíš, že přináší zcela nová jména i neoposlouchané žánrové hybridy.

Vysílač (Žižkovská noc): Dostat se mimo bubliny

su 22.02.2021

Dobří lidé z festivalu Žižkovská noc začali po přesunutí a následném zrušení festivalu v v loňském roce pracovat na podcastu Vysílač.

Simona Blahutová: Od Igráčka k Hitlerovi a zase zpět

prof. Neutrino 15.02.2021

Rozhovor s výtvarnicí a absolventkou AVU, zabývající se historickými událostmi v dobách Třetí říše či za studené války, je o smyslu hrdinství i opravdovosti umění.

Olaf Olafsonn: Experimenty jsou mi blízký

Anna Mašátová 03.02.2021

Olaf Olafsonn z kapel Olaf Olafsonn and the Big Bad Trip, The A-Bomb a dalších, rozezněl novým projektem rotundu sv. Petra a Pavla na Budči. Popovídali jsme si s ním.

Rudi Rus: Metal tu bude navždy

Ondra Helar 29.01.2021

Rudi Rus, dvoumetrový obr se sametovým, hlubokým hlasem, napsali s Pištou Vandalem z Čad knihu, která se otáčí kolem patnácti let metalu ve Slovenském rozhlase. Rozhovor.

David Pešek, Amrit Sen (SANANIM): Pečovat o sebe hudbou

Jarmo Diehl 26.01.2021

Organizace na pomoc závislým vydala benefiční kompilaci. Přispělo přes sto kapel, přispějete i vy? Rozhovor.

Nejlepší texty Full Moonu 2020. Julie Hrnčířová: Ráda vymýšlím příběhy

su 08.01.2021

Sochař a fotograf Richard Wentworth prohlásil, že cigaretová krabička, podpírající nohu od stolu může mít v sobě větší sílu než sochy Henryho Moorea... Rozhovor.

Nejlepší texty Full Moonu 2020. Libuše Jarcovjáková: Sednu na náměstí a čekám, co přijde

Michal Pařízek 08.01.2021

Její výstavu Evokativ vyhlásil britský deník The Guardian výstavou roku, většina snímků přitom vznikla před několika desítkami let. Talent a dílo Libuše Jarcovjákové v rozhovoru Michala Pařízka.

Nejlepší texty Full Moonu 2020: K uzdravení potřebujeme jen mír (Aigel)

Maria Pyatkina 07.01.2021

Právě zážitky ze soudní síně, komunikace s orgány a návštěv milovaného v cele daly vzniknout projektu Aigel, který přinesl do ruského undergroundu nová ostrá témata.

Jiří Kotača (Cotatcha Orchestra): Bigbandová scéna zažívá renesanci

Anna Mašátová 07.01.2021

Co přinesla letošní krize, co musí zvládat kapelník i jaký je stav bigbandové scény hodnotí v následujícícm rozhovoru kapelník Cotatcha Orchestra.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace