Články / Rozhovory

Mortal Cabinet: Šikana, ponižování, pláč a bezmoc

Mortal Cabinet: Šikana, ponižování, pláč a bezmoc

Richard Kutěj | Články / Rozhovory | 09.10.2015

Jednoho vyvrhele české hudební scény jednoho dne napadlo: Jaké by to bylo spojit se s dalšími dvěma podobnými typy a vytvořit něco, co tady ještě nikdy nebylo! Od nápadu nebylo daleko k činům a tak Samir Hauser (Vanessa, Bruno Ferrari) oslovuje Františka Štorma (Master´s Hammer) a rapera Řezníka (Sodoma Gomora) a na svět přichází ojedinělý mix elektroniky, black metalu a horrorcore rapu Mortal Cabinet. Už 13. října vychází jejich debutové album Necrotica v produkci světoznámého producenta Johna Fryera, o pár dní později proběhne i živý křest v Rock Cafe. Jaká byla spolupráce tří velkých eg, kdo nejvíce zlobil, kdo naopak kolegům otročil a bude i další pokračování tohoto ojedinělého projektu? To vše i mnohem více v následujícím rozhovoru.

První otázka je nasnadě. Tři výrazné osobnosti, každá z jiného hudebního stylu... Koho jako prvního napadlo dát dohromady takový projekt a oslovit ty dva ostatní?
ŠTORM: Samira.

HAUSER: Chtěl jsem vytvořit projekt, který by spojoval tři vyvrhele české hudební scény... a myslím, že se to podařilo dokonale. Ty lidi se skvěle doplňují, oba mají talent a jsou dost rozumní, aby neprosazovali za každou cenu svoje ego. Řezník je spolehlivý, inteligentní kluk, který ví, co dělá, Franta Štorm je legenda a všestranný umělec. Dělají mi oba radost.

ŘEZNÍK: Byl to nejspíš osud. Jednou sem se takhle v Berlíně v sex shopu Dildo king začal prdelí nabodávat na trojdildo a když sem dojel až do konce, tak sem zjistil, že na ostatních dvou údech se ke mě přibouchli Franta Štorm a Samír Hauser - takhle proběhlo naše první setkání.

Jak pak probíhala samotná práce na skladbách? Nejiskřilo to občas mezi vámi, když spolu pracovala taková tři ega, nebo jste se dokázali přizpůsobit jeden druhému a vytvořit partu? A byl přeci jen někdo, kdo to celé tak nějak nejvíce vedl?
ŠTORM: Nás vedla společná touha něco prolomit. Spousta kapel má vnitřní hranice za který nejde. My ne. Během skládání jsme se strašně neshodovali a jindy zase shodovali na profesionální úrovni. Nakonec jsme uvařili výbušnou a jedovatou směs a opředli ji pochybnou pověstí ještě než vyšla. Na obalu je uvedený "all songs written by Mortal Cabinet" a je to tak správně, přestože inteligentní posluchač jistě rozpozná rukopis každýho z nás.

HAUSER: Nejhorší na celý práce byla občasná exhumace Franty Štorma – přece jen je to starší člověk a občas nám upadal do hrobu. Ale jinak to byla docela zábava, až na tragický natáčení ve Frantově studiu v Domaníně, kde jsem si vykloubil o vidličku zub.

ŘEZNÍK: Šikana, ponižování, pláč a bezmoc - to byly základní atributy naší spolupráce. Nebylo to vůbec jednoduchý a všichni sme u toho ošklivě trpěli. Všeobjímající zoufalství a beznaděj se ale skvěle odrazili na výsledný podobě desky Necrotica. Hutný sonický zlo zdevastuje psychiku každýho posluchače.

Co textová stránka? O čem texty jsou, kdo je páchal, jaké byly hlavní inspirace a pohnutky?
ŠTORM: Texty jsou víceméně taky kolektivní dílo, platí tady to samý co u muziky. Bez zábran, natvrdo, úchylný, nekrofilní satanistický fekální porno, ale jsou tam i věci k zamyšlení, třeba Boží stáda, nebo Černý myslivec - to je skoro erbenovská balada, tím se hlásíme ke kořenům. Já osobně si nejvíc vážím veškerýho Řezníkova rapu na týhle desce, jeho slovní spojení jsou naprosto okouzlující. Po prvním poslechu se lidi nejspíš poserou hnusem a hrůzou, ale po dalším začnou přemejšlet a něco se sebou dělat. O to nám šlo nejvíc.

HAUSER: Mě tedy rozhodně nejde o to, aby se sebou lidi něco dělali - nejsem jejich fotr. Jde mi v první řadě o to, aby se lidi dobře bavili. Co se textů týká, tak ty jsme si psali každý sám. Takže to, co kdo zpívá, si také sám napsal. Myslím, že jen Baterii kurev jsme psali se Štormem dohromady. Nebudu vysvětlovat, o čem texty jsou, na to si musí přijít každý sám.

ŘEZNÍK: Vznikalo to dost podobně, jako když John Smith psal knihu Mormonů. Jednou se k nám do studia zatoulal snědej mongoloidní derviš a strčil hlavu do černýho pytle, ze kterýho začal číst texty, který sme potom použili. Takže úplně klasicky jako ve všech ostatních kapelách.

V přípravě je nyní mj. nový klip. K jakému songu bude, jaký bude děj a kdo se o to bude starat po výtvarné a producentské stránce?
ŠTORM: Černý myslivec. Dělá to David Jahn se svým týmem, mají mou naprostou důvěru.

HAUSER: Klip jsme svěřili Davidovi. S nikým jiným bych tady klip netočil. U Davida je vždycky jistota, že to bude mít koule a bude to dobře vypadat.

ŘEZNÍK: Sejdeme se na Borech.

Mortal Cabinet hned z počátku pomohli také fanoušci na Startovači, díky jejichž podpoře jste si mohli dovolit také špičkového zahraničního producenta Johna Fryera. Šli by jste ale do vydání desky i kdyby toto nevyšlo a museli jste z některých nároků slevit?
ŠTORM: Byla to sázka na jistotu, nepočítali jsme s neúspěchem a nepočítáme s ním ani nadále. Naše nároky jsou vysoký, ale oprávněný.

HAUSER: No já bych to ze svýho neplatil ani náhodou. Stálo to děsný prachy.

ŘEZNÍK: Asi by to vzniklo - minimálně třeba EP, ale určitě by to nebylo tak kvalitní.

Samire, ty znáš Johna už nějaký ten pátek a produkoval také zatím poslední desku tvé domovské Vanessy. Co říkal na Mortal Cabinet a jak se vám s ním spolupracovalo tentokrát?
HAUSER: S Johnem jsme se domluvili na produkci během jeho pobytu v Praze v únoru, kdy vystupoval s Vanessou ve Foru Karlín. Prostě jsme mu pustili na večírku pár skladeb a on řek, že do toho rád půjde. Spolupráce byla tradičně skvělá – popravdě, na jeho stylu produkce už mám závislost.

Už z počátku jste deklarovali, že Mortal Cabinet bude něco, co zase jednou provětrá zatuchlé vody českého hudebního rybníčku... Vidíte naši domácí scénu opravdu tak špatně, nebo jsou tady kapely, projekty, interpreti, které byste se třeba nestyděli pustit jako repre české scény kámošům ze zahraničí?
ŠTORM: V Česku je spousta vynikajících kapel, ale jedou většinou na půl, nebo na čtvrtinu plynu, některý už i na volnoběh.

HAUSER: Za mě jsou to jednoznačně Schwarzprior, jejichž leadera Edgara Schwarze považuju za jednoho z nejlepších umělců současný mladý generace… a že jich moc není. Mimochodem, jeho projekt Wolf Trap nám bude předskakovat na křtu 28.11. v Rock Cafe.

ŘEZNÍK: Hentai Corporation.

Zpět k Mortal Cabinet. Deska je de facto venku. U koho nakonec vyjde a jaká je nejrychlejší cesta pro fanoušky k jejímu objednání?
ŘEZNÍK: Deska nakonec vychází pod mým labelem ZNK productions. V dnešní době není potřeba se spoléhat na velký vydavatelství. Deska vychází 13.10. a brzo bude k objednání na www.shop.znk.cz.

V plánu je také pražský křest desky. Přepokládám i podle vašich domovských kapel, že i toto bude něco výjimečného a to nejen po hudební stránce. Chcete už teď dopředu prozradit nějaké parádičky, na které se fanoušci můžou těšit?
HAUSER: Živě s námi bude vystupovat výtvarník Martin Fish ze Ztohoven, který bude vytvářet v reálném čase projekce na přístroji „Purea“. Je toho mnohem víc, ale radši to nechám jako překvapení.

ŘEZNÍK: Pokoušíme se sehnat několik sirotků, který plánujeme ukřižovat. Tak snad se to podaří.

A máte už naplánované i nějaké další koncerty?
HAUSER: Štorm odlétá každou zimu do Asie, tak snad od března. Ale určitě chceme pár dobrých akcí udělat. Vždyť se tady nic neděje.

Jedna kapitola Mortal Cabinet se takto pomalu uzavírá. Máme brát tuto kapelu jako jednorázový projekt, nebo už přemýšlíte o pokračování téhle spolupráce?
ŠTORM: Já bych si klidně troufl na druhou desku, tvrdší a rychlejší.

HAUSER: Uvidíme. Záleží na tom, jestli na to budeme mít chuť. Zatím máme ještě dost práce kolem tohohle alba. Musíme dodělat videoklip a připravovat se na turné.

ŘEZNÍK: Zatím je to pořád ještě dost čerstvý a naplno nás zaměstnává současná deska, takže těžko říct. Každopádně pro mě to byla skvělá zkušenost - i když teda tím, že jsem v Mortal Cabinet nejmladší, sem si vysloužil titul "sluha kapely" a musel sem starším kolegům otročit a předvádět sebepoškozující kousky pro jejich pobavení.

A závěrem... Co nového se teď př ípadně děje nebo chystá u vás "doma", tedy u Vanessy, Bruna Ferrariho, Master´s Hammers, Řezníka a Sodomy Gomory?
ŠTORM: Master's Hammer nezveřejňuje plány. Můžete jen doufat, někdy ani to ne. Jistý je, že letos si na zimu do Indie beru laptop a kytaru, jako obvykle.

HAUSER: Projekt Bruno Ferrari je v současnosti u ledu, soustředím se hlavně na Vanessu. S tou připravujeme nové album, které by mělo vyjít zároveň s celovečerním filmem Prokopat se ven, na kterém pracujeme s Čestmírem Kopeckým. Jedná se o povídkový film z pražských klubů 90 let. Jedna z povídek je věnovaná právě Vanesse. Počítám, že by to mohlo být venkunejpozději do dvou let.

ŘEZNÍK: Pracuju jak na sólovce Řezníka, tak s DeSadem i na nový desce Sodomy Gomory. Jo a taky sem natočil novej film s názvem Máma Má Raka, kterej by se měl objevit koncem roku.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Maxl Walmsley-Pledl (Klangphonics): Sociální sítě jsou požehnání i prokletí

Filip Peloušek 10.07.2024

S kytaristou a hlasem Klangphonics Maxlem jsme se bavili o sociálních sítích, hře na alpský roh nebo o hraní na parkovišti.

Mike Kerr (Royal Blood): Že potřebujeme alkohol, abysme byli kreativní, je největší lež

Kristina Kratochvilová 09.07.2024

S frontmanem Mikem Kerrem z britského rockového dua jsme si před čtvrtečním koncertem popovídali o jeho hudebních začátcích, o boji s impostor syndromem, o cestě ke střízlivosti a tipy na…

Malcuth & Facutum: Jít tou těžší cestou

Viktor Hanačík 07.07.2024

Na konci minulého roku jim vyšlo album Alter, a to na americkém labelu Vale, s mezinárodními hosty i ohlasy. Rozhovor.

Prouza: Demo 1994 je kompletní Hampelovina

Štěpán Bolf (A.M.180) 27.06.2024

Na jedné z populárních streamovacích platforem se zničehonic objevilo demo třetí, nedokončené a nepojmenované desky Prouzy. Jak se to stalo a co bude dál? Rozhovor.

Anthony Béard, Benoît Lecomte (Ni): Hledání svatého riffu

Dominik Polívka 26.06.2024

Jejich hudba je útočná, podvratná, ale i náladová a poutavá. Nadsázka a hravost v surrealisticky progresivním běsnění není pouze prvoplánovým pozlátkem. Rozhovor, Pohoda.

Julien Racine: Hudba vzniká skoro vždycky v izolaci / Music is created almost always in isolation

Filip Hastík 24.06.2024

V rozhovoru probíráme pozadí vzniku aktuální desky a Julienovy práce obecně, vztah k Česku a také bohaté budoucí plány producenta současné experimentální elektroniky.

Petra Hradilová (Czech Music Crossroads): Pro mě to není jen práce

Mariia Smirnova 18.06.2024

To nejlepší ze světa world music, jazzu a alternativy můžete nasávat už za pár dnů v ostravském domě kultury Poklad a na koncertech pod širým nebem na Alšově náměstí. Rozhovor.

Marin Lalić (Bear Stone): Všetko je veľmi uvoľnené a bez stresu

Lucia Banáková 11.06.2024

Chorvátsky prírodný i festivalový unikát pre priaznivcov stoner a psychedelického rocku. Interview.

Pořadatelská: Tomáš Vobořil (Marienbad Film Festival)

Viktor Palák 07.06.2024

Co čekat od letošního ročníku již zavedené přehlídky v Mariánských Lázních? Svůj ideální festivalový den – a mnohem víc – vykresluje programový ředitel festivalu.

Randy Armstrong (Red): Plán B neexistuje

Dan Sywala 06.06.2024

Od té doby vydali dalších sedm alb, neměli žádné velké excesy, i když se jim nevyhnuly ani hodně mizerné dny, včetně jednoho pražského. Rozhovor.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace