Články / Rozhovory

Na počátku bylo slovo u piva: Lukáš Teklý o Habrovce

Na počátku bylo slovo u piva: Lukáš Teklý o Habrovce

redakce | Články / Rozhovory | 02.06.2017

Z lokální akce pro partu kamarádů se během patnácti let stal oblíbený festival, který má v Praze i mimo ni tradici a těší se poměrně velké oblibě. Rozhovor s Lukášem Teklým, zakladatelem festivalu nejen o počátcích festivalu Habrovka, ale i organizačních radostech a strastech.

Stojíš za festivalem od začátku?

Ano, stál jsem u samotného počátku Habrovky. V areálu zahrady kostela sv. Františka nedaleko metra Budějovická v Praze 4, kde se festival každoročně koná, jsme ještě před založením Habrovky dělali koncerty a divadelní představení. Po jednom takovém večeru jsme si s Adamem Pospíšilem (který stojí i za projektem Roma Big Top) a kamarádem Baronem řekli, že nám v Praze chybí festival loutkového divadla a takové hudby, jaká by se líbila nám. Festival, na němž by kapely mohly hrát tak dlouho, jak samy chtějí. Tu myšlenku zrozenou u piva jsem si zapamatoval a asi dva týdny poté jsem těm dvěma volal: Co bude s tím festivalem? A tak jsme založili Habrovku. Původně se jednalo o festival amatérského loutkového divadla a hudby, ale postupně se zaměření rozšířilo i na jiný typ divadla, workshopy a prezentace zajímavých projektů či společenských témat a tabu, např. bezdomovectví, romské menšiny, život s handicapem apod. Vznikla tak akce pro všechny, kteří nechtějí jen tak bloumat: festival bloumající veřejnosti Habrovka.

Čím bude letošní ročník unikátní?

Letos slavíme patnácté narozeniny! V pátek i v sobotu 2. a 3. června bude Habrovka hostit mladé artisty z různých koutů Evropy, kteří právě na našem festivalu uvedou světovou premiéru velkolepé cirkusové show – Sky Is Not Limit (rozhovor s nimi najdete zde). I pro nás to bude velké poprvé – mít na festivalu nový cirkus, to je náročný špás. Letos jsme na to konečně našli odvahu. Na hudební scéně zahraje energická kapela Chotokoeu ze španělské Galicie, slovenští Longital, tři divoženky různých evropských krajin Korjen, kapela Yo Soy Indigo s americkou zpěvačkou. Z českých zástupců se na Habrovce představí například Houpací koně, The Odd Gifts, Hard to Frame, mladá swingová kapela Mole´s Wing Orchestra či romští Bengas. Sobotní dopoledne bude jako už tradičně patřit dětem. Právě pro ně je připraven privátní dětský koncert, loutkové divadlo, výtvarné dílny i cirkusový workshop. Tématem letošního ročníku festivalu je „Boj o přežití“ a veškerý doprovodný program se tedy ponese v tomto duchu – návštěvníci se tak mohou těšit na tematické workshopy neziskových organizací, kurzy první pomoci vedené profesionálními záchranáři a na další zajímavá překvapení s tímto tématem spojená.

Jaké to je pořádat festival v hlavním městě. Je to náročná disciplína? Je nutná nějaká speciální kvalifikace?

Náročná disciplína to určitě je, zejména pokud chcete, aby to fungovalo patnáct let a déle. V případě Habrovky byla celá organizace vždy pouze na dobrovolnické bázi. Na festivalu pracuje v průběhu celého roku po večerech tým zhruba dvanácti lidí – zodpovídají za výběr divadel, kapel, doprovodných programů, výstav a také občerstvení. Řeší grafiku, prezentaci na webu i propagaci. Nutná je pouze jedna speciální kvalifikace – umět se dohodnout. Celoročním koníčkem je i shánění peněz a sponzorů a vůbec vše spojené s financováním akce. Všichni, kteří v areálu Habrovky pak pomáhají přímo během festivalu, jsou také dobrovolníci. Každý rok se tady sejde kolem šedesáti lidí, kteří bez nároku na honorář celé čtyři dny obětavě pomáhají a dřou od rána až do noci. Festival se nám daří pořádat již patnáct let hlavně díky skvělým lidem, kteří se na něm podílejí, díky skvělým sponzorům a skvělým návštěvníkům, kteří se rádi vracejí...

Jaký máš názor na tuzemské festivaly? A jak obstojí české festivaly v mezinárodním měřítku?

Navštívil jsem několik desítek festivalů u nás i v zahraničí, zejména jako účinkující, přesto se necítím být v tomto směru expertem. Určitě i v Česku existují dobré festivaly. Vždy velmi ocením, když mi festival pomáhá objevovat nové kapely a nové projekty, ke kterým bych si třeba sám cestu nenašel a které bych naživo stěží viděl. Zároveň bych byl rád, kdyby to produkce nepřeháněla s kvantitou – někdy z toho mám pocit, že jsem na Matějské. Festival nemusí být nekonečným proudem muziky tryskajícím ze tří scén najednou. Na festivalu může být i ticho, aby návštěvník mohl hudbu patřičně vstřebat. Zahraniční festivaly mě vždy překvapí vysokou úrovní zázemí pro návštěvníky – chytře promyšlený výběr občerstvení, prostor, kde má člověk svoje soukromí a kde může odpočívat, inteligentně řešené toalety. Vědí, že festival by neměl pouze nějak fungovat, ale i nějak vypadat. Ale my sami víme, že to není vůbec jednoduché...

Co by se při organizaci podobné akce rozhodně stávat nemělo? Jaká je podle vás nejlepší taktika organizátorů, když negativně zasáhne vyšší moc?

Co by se stávat určitě nemělo – že nezaplatíte účinkujícím! A vyšší moc? Jestli tím myslíte, že bude prostě celou dobu pršet, tak pak je potřeba nakoupit holínky, pláštěnky a uvařit svařák.

Info

Festival bloumající veřejnosti HABROVKA
2.-3. 6. 2017 zahrada kostela sv. Františka z Assisi, Praha 4

www.habrovka.cz
www.facebook.com/habrovka/
www.facebook.com/events/537653416396366/

foto © Barka Fabiánová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Maxl Walmsley-Pledl (Klangphonics): Sociální sítě jsou požehnání i prokletí

Filip Peloušek 10.07.2024

S kytaristou a hlasem Klangphonics Maxlem jsme se bavili o sociálních sítích, hře na alpský roh nebo o hraní na parkovišti.

Mike Kerr (Royal Blood): Že potřebujeme alkohol, abysme byli kreativní, je největší lež

Kristina Kratochvilová 09.07.2024

S frontmanem Mikem Kerrem z britského rockového dua jsme si před čtvrtečním koncertem popovídali o jeho hudebních začátcích, o boji s impostor syndromem, o cestě ke střízlivosti a tipy na…

Malcuth & Facutum: Jít tou těžší cestou

Viktor Hanačík 07.07.2024

Na konci minulého roku jim vyšlo album Alter, a to na americkém labelu Vale, s mezinárodními hosty i ohlasy. Rozhovor.

Prouza: Demo 1994 je kompletní Hampelovina

Štěpán Bolf (A.M.180) 27.06.2024

Na jedné z populárních streamovacích platforem se zničehonic objevilo demo třetí, nedokončené a nepojmenované desky Prouzy. Jak se to stalo a co bude dál? Rozhovor.

Anthony Béard, Benoît Lecomte (Ni): Hledání svatého riffu

Dominik Polívka 26.06.2024

Jejich hudba je útočná, podvratná, ale i náladová a poutavá. Nadsázka a hravost v surrealisticky progresivním běsnění není pouze prvoplánovým pozlátkem. Rozhovor, Pohoda.

Julien Racine: Hudba vzniká skoro vždycky v izolaci / Music is created almost always in isolation

Filip Hastík 24.06.2024

V rozhovoru probíráme pozadí vzniku aktuální desky a Julienovy práce obecně, vztah k Česku a také bohaté budoucí plány producenta současné experimentální elektroniky.

Petra Hradilová (Czech Music Crossroads): Pro mě to není jen práce

Mariia Smirnova 18.06.2024

To nejlepší ze světa world music, jazzu a alternativy můžete nasávat už za pár dnů v ostravském domě kultury Poklad a na koncertech pod širým nebem na Alšově náměstí. Rozhovor.

Marin Lalić (Bear Stone): Všetko je veľmi uvoľnené a bez stresu

Lucia Banáková 11.06.2024

Chorvátsky prírodný i festivalový unikát pre priaznivcov stoner a psychedelického rocku. Interview.

Pořadatelská: Tomáš Vobořil (Marienbad Film Festival)

Viktor Palák 07.06.2024

Co čekat od letošního ročníku již zavedené přehlídky v Mariánských Lázních? Svůj ideální festivalový den – a mnohem víc – vykresluje programový ředitel festivalu.

Randy Armstrong (Red): Plán B neexistuje

Dan Sywala 06.06.2024

Od té doby vydali dalších sedm alb, neměli žádné velké excesy, i když se jim nevyhnuly ani hodně mizerné dny, včetně jednoho pražského. Rozhovor.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace