Články / Reporty

off_1: Takzvané Lynchoviny

off_1: Takzvané Lynchoviny

Veronika Mrázková | Články / Reporty | 08.08.2017

Může chvíli trvat, než si přivyknete na všechny OFF exprese, řev a odvrácené strany umění. Není běžné, že v jednu chvíli posloucháte na hlavní stagi country folk Conora Obersta (v celé jeho americké ultra-stereotypní kráse) a za dvě hodiny na to máte přijmout experimentální post-hard-nu-metal-rock. Stačí ale tři dny a ta, která se jindy uzavírá, hází blond loknami v předklonu a děsí se a raduje zároveň. To bylo na Boris. Zahalení ve zlověstném dýmu vystupovali jen jako dvě černé figury s bílou tváří pekelníka Atsua na stráži. Nechtěla jsem na nich zůstat dlouho. Drobounká Wata v krajkových šatech s perlami ale předváděla na kytaře takové šílenosti, že jsem se s nimi nakonec propadla dost hluboko a neznámo kam.

Naopak s Oliverem Coatesem jsme stoupali. Proslavený nahráváním s Radiohead vydal už spoustu rozhovorů a poslech desky Upstepping spolu s kontextem nabírá na zajímavosti. Elektronické, chvílemi jednoznačně taneční tracky totiž vznikají pomocí violoncella, které dalo live setu úžasnou plasticitu. A artificiální improvizace Coatese, jako akademicky vzdělaného instrumentalisty, zase dávají vyniknout velmi inovativním křivkám. Hypnotičnost setu se navíc násobí vizualizací vycházející z grafiky desky. Podivné herní rozhraní a virtuální pouť metrem, digitální pouští a opuštěnými, hořícími nebo galerijními domy není to, co se s technem běžně servíruje...

fotogalerie z festivalu zde, tady nebo i tu

Je tu ale něco, co jsem nezvládla: performanci Hexa s programem „Factory Photographs by David Lynch“. Reinterpretace Lynchovy sbírky byla dokonalá a strojový zvuk ztěžklý a masivní. Jenže zčernalé stromy nad experimentální scénou se začaly stejně jako sochy kolem naklánět směrem dovnitř. Tak mocná ta hudba byla. V Polsku by ji nazvali „wymagająca”, tedy vysilující. Ustát ji by znamenalo vynaložit ohromnou energii a kdo ji neměl dost, musel jít.

Mimochodem, jak Artur Rojek uváděl v nejednom rozhovoru, sepětí tohoto ročníku s aktuálně diskutovaným režisérem nebylo záměrem a vzniklo náhodou. Kurátorem experimentální scény byl totiž kytarista Swans Michael Gira, který projekt Hexa vytipoval už dávno tomu. A pokud jde o unikátní spolupráci s tělesem Kwadrofonik, to oni byli těmi, kteří Rojka požádali o spolupráci na živém provedení The Dream of the Broken Hearted. Tam, kde v Lynchově psychedelickém muzikálu kraluje Julee Cruise, měl teď zpívat právě on. Což fungovalo s kinem, skvělou synchronizací a Rojkovým falsetem takřka bezchybně. Nakonec nám dopřáli i ten nejslavnější Badalamentiho singl - Falling z Twin Peaks. A stromy mohly jít zase spát.

Info

OFF Festival 2017
4. - 6. 8. 2017
Katovice, Polsko

foto © Michał Murawski

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Intimita pro odcizené (Frankie Cosmos / Lina Tullgren)

redakce 14.10.2019

„The world is crumbling and/ I don’t have much to say,“ zpívá v písni Moonsea, která mi připadá důvěrně známá...

Příchod smutného Ježíše (Nick Murphy)

redakce 14.10.2019

Murphyho repertoár překypuje zajímavými hudebními řešeními a výpravami do různých hudebních žánrů, ale tentokrát mu trochu chyběla šťáva.

Jazz Goes to Town podruhé: Jazz bez klišé

redakce 13.10.2019

Možná se ve své představě snobského fanouška jazzu pletu, ale jestli (vůbec) nějací jezdí do Hradce Králové na Jazz Goes to Town...

Suverenita a zároveň zraniteľnosť (Lingua Ignota)

redakce 12.10.2019

Neviem, či ma niekedy prestane fascinovať tá úprimnosť, drásavá krása, monumentálnosť a zároveň intimita...

Jazz Goes to Town: Vládci chaosu (se saxofonem)

redakce 12.10.2019

Festival neskromný v line-upu. Nemá tendenci vozit vyložené jazzové superhvězdy, staví na kvalitě a neotřelých spojeních.

Krátká i dlouhá půlhodina ve finské sauně (Lunchmeat Festival 2019)

redakce 08.10.2019

Představení Cateriny Barbieri nabídlo zasněné arpeggio plochy, ale i pulzující basy v kombinaci s environmentálně laděnou projekcí. Ale bylo toho mnohem víc: detroit techno, gabba, dekonstrukce i hlavolamy.

Lunchmeat 2019, letos s koninou

redakce 08.10.2019

Bludiště zvuků a světel, paprsky a plochy křižující prostor, pohled do neznáma a fascinace nalezeným. Objevování, kreativita, posouvání toho, co chápeme pod taneční hudbou.

Nadrobno nasekaní Black Midi

redakce 07.10.2019

Hulváti, ani nepozdraví, nepoděkují, ubezpečení, že jsme to nejlepší publikum na světě, se od nich nedočkáme, nanejvýš utrousí nějaké to gesto...

Co nevadí u Hm…

redakce 06.10.2019

„Všechna slast musí být spotřebována, takový je zákon…,“ znělo ve čtvrtek večer přeplněnou Akropolí.

Když kouzlo pomine (Stereo Total)

redakce 05.10.2019

... ale tohle nezní jako moji milovaní Stereo Total?