Články / Reporty

Pokračování filmových žní (KVIFF 2023)

Pokračování filmových žní (KVIFF 2023)

Filip Hastík | Články / Reporty | 08.07.2023

Po pár hodinách v posteli snídám a vracím se do kinosálu C, který se pro mě stává karlovarským obývákem. Až na pár výjimek tu vidím všechny projekce a konkrétně ve čtvrtek tam trávím osm a půl hodiny čistého času. Místy na hraně polospánku, kterému ale nepodlehnu díky sebekázni, energeťáku a především kvalitě všech tří filmů s průměrnou stopáží kolem tří hodin.

Začínám hravým snímkem jedné z nejzručnějších současných režisérek Alice Rohrwacher Chiméra. Jak se psalo již v průběhu Cannes, festival uvedl dva filmy o mrzutém vykradači hrobek a ten, který z nich stojí za zmínku, není Indiana Jones. Rohrwacher svým poetickým vyprávěním balancuje mezi minulostí a současností, fantazií a realitou. Když mi zrovna úsměv na tváři nekouzlí postavy a jejich příběh, jsou to formální vyhrávky režisérky, které vždy mají svůj význam a nesklouzávají k předvádivé okázalosti. Film s výjimečným potenciálem pobavit a dojmout jak mainstreamového diváka, tak cinefila. Už teď se těším, až si na něj zajdu do kina (do české distribuce jej uvede Aerofilms).

Během patnáctiminutové pauzy toho kromě opláchnutí obličeje a pár kolonádových oplatků víc nestíhám. Nuri Bilge Ceylan nás vzápětí bere na dlouhý výlet do zasněžené rurální Anatolie nazvaný Unavená naděje. Organizátoři projekce tematicky nastaví klimatizaci v sále na pocitových šestnáct stupňů Celsia a podaří se jim tak (i přes absenci 3D snímků na festivalu) jeden rozměr navíc přidat. Nemůžu nezmínit skutečnost, jak bravurně je celý epos nasnímaný. Širokoúhlé záběry zasněžených hor kontrastují s čajem prohřátými interiéry, ve kterých žijí lidé prostí a komplikovaní zároveň. Uvěřitelnosti budovaného světa přidávají série fotoportrétů bezešvě vpravené do děje jako záliba hlavní postavy či výskyt zdánlivě důležitých postav, jejichž příběhy se s tím hlavním několikrát potkají, ale nikdy se zcela neprotnou a nezakončí.

S delší pauzou přichází chvíle doplnit energii a nadechnout se, což se venku skrz davy a vedro příliš nedaří, utíkám se proto schovat zpět do útrob Thermalu, kde nalézám útočiště Uvnitř žluté kukly. Snová pouť na vietnamský venkov, do vlastních vzpomínek a za nalezením spirituality je silným debutem režiséra Thiena Ana Phama, která navazuje na tradici mistrů asijské slow cinema, jako jsou Gan Bi a především Apichatpong Weerasethakul. Po vynikajícím úvodu ztrácí film v prostřední části trochu dech a nastupuje moje únava. Cestuji s protagonistou bahnitými poli na skútru za krejčím pohřebních rób ve stavu méně než bdělém, ale závěr vše vrací do uhrančivě mystických a zastřených kolejí. Tady v budoucnu čekám velké věci.


Den B jako banger zakončuji Netvorem. Hirokazu Koreeda nahlíží svůj humanistický příběh rašómonovským stylem různých perspektiv jedné události, ve které se potkává horor s rodinným dramatem a sociální kritikou. Divácky vstřícný snímek táhne dolů zdlouhavost některých perspektiv a přímočarý atak na emoce vyhnaný ad absurdum finální scénou, kterou podporuje jedna z posledních kompozic Rjúičiho Sakamota, jemuž je film věnován.

V pátek zvolním tempo, říkám si při pohledu na rozpis s kratšími projekcemi a delšími pauzami. Jenže potřebuji udělat pár rezervací na sobotní projekce a ty se dělají den dopředu v sedm ráno přes mobilní aplikaci. Takže budík na 6:50 a pak už se stejně nevyplatí jít spát, protože o půl deváté začíná v obýváku (kinosál C) nový Kaurismäki. Nordická romance z prostředí dělnické třídy funguje jako společenský komentář současného směřování Finska od sociálního státu k neoliberálnímu kapitalismu oslabujícího práva zaměstnanců, chudých lidí a migrantů. Film svým pojetím a estetikou navazuje na předchozí režisérova díla – pastelové barvy, odkazy na filmovou historii a pečlivě vysušený humor. Když se při odchodu z kina postavy dohadují, jestli jim zhlédnutý Jarmuschův komediální zombie horor Mrtví neumírají připomněl spíše Bressonův Deník venkovského faráře, nebo Godardovu Bandu pro sebe, směje se celý sál.

S očekáváním nejlepších devíti minut festivalu vyrážím do Husovky na pásmo krátkých filmů sekce Imagina, které zakončují Dcery ohně Pedra Costy. Předtím v rámci kontinuální projekce musím vidět pět jiných kraťasů, od nichž nic nečekám a bohužel také moc nedostávám. Co také nečekám, a naopak dostávám plnými hrstmi, je extrémně rušivé osazenstvo divadla.

Když konečně začne Costa, je to jako zjevení. Většina diváků záhy opouští sál a já si tak můžu užít projekci audio-vizuálního pokladu portugalského auteura – lament tří sester ve split-screenu nad opuštěním rodných Kapverd před výbuchem vulkánu. Film, který potřebuji nutně vidět znovu, ale který se do žádného kina v česku s jistotou nepodívá.

Následný dokument z prostředí mexického vnitrozemí Echo je nositelem ceny z letošního Berlinale a sleduje život velké rodiny, kde ústřední roli hrají děti a ponor do nekonečných scenérií latinsko-americké krajiny. Já se však na něj nedokážu plně naladit ani v opětovně nalezeném klidu obýváku (C).

V rozhodování mezi Club Zero Jessicy Hausner a Uměním jíst a milovat Trana Anha Hunga vítězí druhý jmenovaný, především kvůli možnosti navštívit poprvé Velký sál Thermalu. Ten je bezesporu ohromující, stejně tak jako jeho obří zakřivené plátno a masivní ozvučení. Obojího využívá food-porn romance z Francie na maximum. První půlhodina filmu je taktilní koncert kulinářského umění, během kterého sotva padne slovo. Ve zbytku filmu se toho moc nezmění a pořád tak jde hlavně o romantizovanou představu kuchařského života v 19. století, kde odhadem polovina záběrů vznikla během zlaté hodiny a žádná z objevivších se postav nemá jinou charakterovou vlastnost, než je nezměrná láska k jídlu a lidem.

Info

MFF Karlovy Vary
30. 6. - 8. 7. 2023 Karlovy Vary
web

foto © KVIFF

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Všechno ještě není ztracené (Colours of Ostrava 2024)

Filip Peloušek 25.07.2024

Nejsem na Colours poprvé, ale za sedm let mé absence jsem zapomněl, jak monumentální areál je, a hlavně, kolik lidí se v něm pohybuje.

Nič nie je zdarma (Melt Festival 2024)

Ema Klubisová 24.07.2024

Po Bear Stone sme sa odviezli do Záhrebu, kde sme prespali u kamaráta, snažiac sa pozliepať štyri dni festivalových dojmov do jedného koherentného textu a fotogalérie.

Propíjení barev (Colours 2024): Finále po finále

Dantez, Michal Mikuláš 21.07.2024

Sobota s Jamesem Blakem coby hlavní hvězdou věští, že se letošní konec ročníku bude za poklidnějšího rozjímání...

Propíjení barev (Colours 2024): Pestré harmonie, temné promluvy

Dantez, Michal Mikuláš 20.07.2024

Pátek, středobod festivalu, srovnávání stavů.

Propíjení barev (Colours 2024): Živelnosť v plnom prúde

Dantez, Michal Mikuláš 19.07.2024

Štvrtok sa v poobedňajších hodinách rozbieha do maximálnych rozmerov. Vír festivalu už sťahuje všetko okolo seba.

Propíjení barev (Colours 2024): Dozvuky

Dantez, Michal Mikuláš 18.07.2024

Pozvolné propíjení jasných barev: krotkost hlasitosti kompenzují Morellovy dozvuky.

Hořet bezpečně (Creepy Teepee 2024)

Timon Láska 17.07.2024

Tak intenzivní komunitní vibe jsem na žádném festivalu necítil. Soustřednost a jedinečnost vzájemného porozumění navíc sahá přes různé faktory.

Pohoda (2024) počasí navzdory

Jakub Béreš, Dominik Polívka 16.07.2024

Strach o nejbližší střídá po návratu domů obavy o samotný festival. Pohoda je místem s jedinečnou reputací a bezpečným prostorem pro všechny, kterým není dobře ve vlastní zemi.

Asijský koktejl v Sudetech (Eastern Tunes 2024)

Václav Valtr 16.07.2024

Místní spolek Thonmi chová jaky, provozuje restauraci s exotickou kuchyní, buduje tibetský dům či asijskou poznávací stezku. Decentní festival coby vrchol sezóny.

Transforma 2024: Přijít k sobě

Aneta Martínková 15.07.2024

Dramaturgie, prostor, ve kterém se festival odehrává, světla, ozvučení. Všechny podmínky jsou tu zkonstruované k tomu jít úplně na dřeň.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace