redakce | Články / Rozhovory | 14.02.2020
Hudební cesty jsou různé. Scott Hansen neboli Tycho si prošel od tvrdých kytar až k snové elektronice a audiovizuálním světům, které dokáže vytvořit člověk doma s laptopem. Z jednočlenného instrumentálního projektu grafického designéra se vyklubalo živé těleso a k navrstveným technologiím přibyl nejpřirozenější nástroj - lidský hlas vokalistky Saint Sinner. Na Grammy nominovaný projekt se v Praze představí v nové sestavě 23. února 2020 v Roxy.
První píseň, kterou jsi slyšel jako dítě, a stále si ji pamatuješ?
A Day in the Life od The Beatles. Můj děděček mi dal mixtape písní od Beatles k Vánocům, když mi bylo osm, a bylo to poprvé, co jsem měl nějakou nahrávku, co nepatřila rodičům. Nikdy předtím jsem neslyšel něco takového. Ty aranže byly tak nekonvenční, když to srovnám s většinou věcí, ke kterým jsem měl do té doby přístup. Taky si myslím, že to bylo poprvé, co jsem se setkal s nějakými samply a používáním nehudebních prvků v hudbě.
Jakou desku sis koupil jako první?
V roce 1988 jsem dostal sedmipalcový singl Stand od R.E.M. nahraný u Tower Records v kalifornských Citrus Heights. Chtěl jsem raději kazetu, ale ty už byly vyprodané.
Album, díky kterému jsi přežil dospívání?
Siamese Dream od The Smashing Pumpkins. To bylo zvukově úplně jinde než cokoliv, co jsem kdy slyšel. Poslouchal jsem hodně tvrdší hudby a emoce a melodie na téhle nahrávce pro mě byly velkou inspirací.
Které album tě donutilo začít tvořit hudbu?
Logical Progression od LTJ Bukema. Jeho zvuk a estetika změnila, co jsem si do té doby myslel, že by hudba mohla být. Taky mi to ukázalo dveře k tomu, jak dělat hudbu prostřednictvím technologií. V životě jsem nikdy nehrál na žádný hudební nástroj, takže kytary a tradiční nástroje mě děsily. Pracoval jsem s počítačem skoro celý život, takže myšlenka vytváření skladeb pomocí moderních postupů mi byla bližší.
Zásadní koncertní zážitek v mládí?
První koncert, na který jsem šel, byli Rush a Primus během jejich turné Roll the Bones v roce 1991. Rush měli úžasnou laserovou show a myslím, že to bylo poprvé, kdy jsem zažil takhle silné propojení zvuku a obrazů.
Na kterou píseň nikdy nezapomeneš?
ROYGBIV od Boards of Canada. Kamarád mi dal jejich kazetu Boc Maxima a to mě úplně dostalo. Do té doby jsem si myslel, že elektronická hudba je strohá a sterilní. ROYGBIV je ale tak vřelé a živé, ukázalo mi, že nejsou žádná pravidla nebo definice toho, jak by elektronika měla znít.
Nejlepší album z posledního roku?
Loňský rok jsem byl tak zaneprázdněný vlastní prací, že jsem neměl moc šanci vstřebat žádnou nahrávku, abych tohle mohl říct. Ale Freedom od Amen Dunes byla moje nejoblíbenější deska předloni a hodně jsem ji točil i letos.
Nejoblíbenější record store?
Zapomněl jsem jméno, ale v San Francisku bylo jedno místo, kam jsem hodně chodíval v devadesátkách. Byl to record store, který se specializoval na drum'n'bass a vždycky měli jenom ty nejlepší věci.
Top 5 nejzásadnějších alb pro Scotta Hansena?
Boards of Canada - Music Has the Right to Children
DJ Shadow - Endtroducing
LTJ Bukem - Logical Progression
Roni Size & Repazent - New Forms
Air - Moon Safari
David Čajčík 16.05.2022
Jako pozvánku na květnový koncert postpunkových Crack Cloud odemykáme rozhovor, který vyšel ve Full Moonu #113.
Viktor Palák 12.05.2022
Viera Marinová je zvuková designérka, která stojí mimo jiné za ceněným krátkým filmem Milý tati.
Adéla Polka 09.05.2022
Falešný kněz Poly si ve svých obsáhlých kázáních rád rejpne a nechá být. Ať si každý přebere sám. Rozhovor.
Jarmo Diehl 05.05.2022
Přední český klavírista, nebo přední český umělecký ředitel, v obou případech přesahující hranice naší země? Jan Bartoš je obé. Rozhovor k festivalu, jehož program budí respekt.
Anna Mašátová 02.05.2022
S Alonou a jejími kolegyněmi jsme se potkávaly během konferencí a festivalů v zahraničí, v loňském roce navázaly hlubší spolupráci, která vyústila v česko-ukrajinský workshop...
Adéla Polka 29.04.2022
Letošní festival francouzské kultury Bonjour Brno bude první květnový týden hostit mladého písničkáře, vystupujícího pod jménem Léonce. Rozhovor.
Michaela Šedinová 28.04.2022
Na moje plačky, že celý den prší, mi s úsměvem odpovídají, že deštivé dny jsou fajn, protože lidi jdou o to radši na koncert. Rozhovor, koncert za pár dní.
Jarmo Diehl 07.04.2022
Pražský klub Ankali příští týden zahajuje mezinárodní projekt Gravity Network, který nabídne pozoruhodný lineup nabízející nejen elektronické producenta, ale i diskuze na aktuální témata.
Jarmo Diehl 31.03.2022
DJ, producent a promotér Josef Sedloň nejen o dramaturgii Spectaculare, ale i o inspiracích, devadesátkách a dalších láskách. Rozhovor.
Michal Pařízek 29.03.2022
Kolektiv okolo Red Bird Instruments se rozhodl pomoci obětem války na Ukrajině a ve spolupráci s pražskou MeetFactory chystá charitativní akci. Rozhovor.