Články / Rozhovory

Protokol: Scott Hansen (Tycho)

Protokol: Scott Hansen (Tycho)

redakce | Články / Rozhovory | 14.02.2020

Hudební cesty jsou různé. Scott Hansen neboli Tycho si prošel od tvrdých kytar až k snové elektronice a audiovizuálním světům, které dokáže vytvořit člověk doma s laptopem. Z jednočlenného instrumentálního projektu grafického designéra se vyklubalo živé těleso a k navrstveným technologiím přibyl nejpřirozenější nástroj - lidský hlas vokalistky Saint Sinner. Na Grammy nominovaný projekt se v Praze představí v nové sestavě 23. února 2020 v Roxy.

První píseň, kterou jsi slyšel jako dítě, a stále si ji pamatuješ?
A Day in the Life od The Beatles. Můj děděček mi dal mixtape písní od Beatles k Vánocům, když mi bylo osm, a bylo to poprvé, co jsem měl nějakou nahrávku, co nepatřila rodičům. Nikdy předtím jsem neslyšel něco takového. Ty aranže byly tak nekonvenční, když to srovnám s většinou věcí, ke kterým jsem měl do té doby přístup. Taky si myslím, že to bylo poprvé, co jsem se setkal s nějakými samply a používáním nehudebních prvků v hudbě.

Jakou desku sis koupil jako první?
V roce 1988 jsem dostal sedmipalcový singl Stand od R.E.M. nahraný u Tower Records v kalifornských Citrus Heights. Chtěl jsem raději kazetu, ale ty už byly vyprodané.

Album, díky kterému jsi přežil dospívání?
Siamese Dream od The Smashing Pumpkins. To bylo zvukově úplně jinde než cokoliv, co jsem kdy slyšel. Poslouchal jsem hodně tvrdší hudby a emoce a melodie na téhle nahrávce pro mě byly velkou inspirací.

Které album tě donutilo začít tvořit hudbu?
Logical Progression od LTJ Bukema. Jeho zvuk a estetika změnila, co jsem si do té doby myslel, že by hudba mohla být. Taky mi to ukázalo dveře k tomu, jak dělat hudbu prostřednictvím technologií. V životě jsem nikdy nehrál na žádný hudební nástroj, takže kytary a tradiční nástroje mě děsily. Pracoval jsem s počítačem skoro celý život, takže myšlenka vytváření skladeb pomocí moderních postupů mi byla bližší.

Zásadní koncertní zážitek v mládí?
První koncert, na který jsem šel, byli Rush a Primus během jejich turné Roll the Bones v roce 1991. Rush měli úžasnou laserovou show a myslím, že to bylo poprvé, kdy jsem zažil takhle silné propojení zvuku a obrazů.

Na kterou píseň nikdy nezapomeneš?
ROYGBIV od Boards of Canada. Kamarád mi dal jejich kazetu Boc Maxima a to mě úplně dostalo. Do té doby jsem si myslel, že elektronická hudba je strohá a sterilní. ROYGBIV je ale tak vřelé a živé, ukázalo mi, že nejsou žádná pravidla nebo definice toho, jak by elektronika měla znít.

Nejlepší album z posledního roku?
Loňský rok jsem byl tak zaneprázdněný vlastní prací, že jsem neměl moc šanci vstřebat žádnou nahrávku, abych tohle mohl říct. Ale Freedom od Amen Dunes byla moje nejoblíbenější deska předloni a hodně jsem ji točil i letos.

Nejoblíbenější record store?
Zapomněl jsem jméno, ale v San Francisku bylo jedno místo, kam jsem hodně chodíval v devadesátkách. Byl to record store, který se specializoval na drum'n'bass a vždycky měli jenom ty nejlepší věci.

Top 5 nejzásadnějších alb pro Scotta Hansena?
Boards of Canada - Music Has the Right to Children
DJ Shadow - Endtroducing
LTJ Bukem - Logical Progression
Roni Size & Repazent - New Forms
Air - Moon Safari

Info

Tycho (us)
23. 2. 2020 19:00
Roxy, Praha
fb událost

foto © Jakub Václavek

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Maxl Walmsley-Pledl (Klangphonics): Sociální sítě jsou požehnání i prokletí

Filip Peloušek 10.07.2024

S kytaristou a hlasem Klangphonics Maxlem jsme se bavili o sociálních sítích, hře na alpský roh nebo o hraní na parkovišti.

Mike Kerr (Royal Blood): Že potřebujeme alkohol, abysme byli kreativní, je největší lež

Kristina Kratochvilová 09.07.2024

S frontmanem Mikem Kerrem z britského rockového dua jsme si před čtvrtečním koncertem popovídali o jeho hudebních začátcích, o boji s impostor syndromem, o cestě ke střízlivosti a tipy na…

Malcuth & Facutum: Jít tou těžší cestou

Viktor Hanačík 07.07.2024

Na konci minulého roku jim vyšlo album Alter, a to na americkém labelu Vale, s mezinárodními hosty i ohlasy. Rozhovor.

Prouza: Demo 1994 je kompletní Hampelovina

Štěpán Bolf (A.M.180) 27.06.2024

Na jedné z populárních streamovacích platforem se zničehonic objevilo demo třetí, nedokončené a nepojmenované desky Prouzy. Jak se to stalo a co bude dál? Rozhovor.

Anthony Béard, Benoît Lecomte (Ni): Hledání svatého riffu

Dominik Polívka 26.06.2024

Jejich hudba je útočná, podvratná, ale i náladová a poutavá. Nadsázka a hravost v surrealisticky progresivním běsnění není pouze prvoplánovým pozlátkem. Rozhovor, Pohoda.

Julien Racine: Hudba vzniká skoro vždycky v izolaci / Music is created almost always in isolation

Filip Hastík 24.06.2024

V rozhovoru probíráme pozadí vzniku aktuální desky a Julienovy práce obecně, vztah k Česku a také bohaté budoucí plány producenta současné experimentální elektroniky.

Petra Hradilová (Czech Music Crossroads): Pro mě to není jen práce

Mariia Smirnova 18.06.2024

To nejlepší ze světa world music, jazzu a alternativy můžete nasávat už za pár dnů v ostravském domě kultury Poklad a na koncertech pod širým nebem na Alšově náměstí. Rozhovor.

Marin Lalić (Bear Stone): Všetko je veľmi uvoľnené a bez stresu

Lucia Banáková 11.06.2024

Chorvátsky prírodný i festivalový unikát pre priaznivcov stoner a psychedelického rocku. Interview.

Pořadatelská: Tomáš Vobořil (Marienbad Film Festival)

Viktor Palák 07.06.2024

Co čekat od letošního ročníku již zavedené přehlídky v Mariánských Lázních? Svůj ideální festivalový den – a mnohem víc – vykresluje programový ředitel festivalu.

Randy Armstrong (Red): Plán B neexistuje

Dan Sywala 06.06.2024

Od té doby vydali dalších sedm alb, neměli žádné velké excesy, i když se jim nevyhnuly ani hodně mizerné dny, včetně jednoho pražského. Rozhovor.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace