Články / Rozhovory

Sanjin Nesimi, Jonáš Verešpej (Ankali): Věříme, že to má vyšší smysl

Sanjin Nesimi, Jonáš Verešpej (Ankali): Věříme, že to má vyšší smysl

Jarmo Diehl | Články / Rozhovory | 07.04.2022

V pražském klubu Ankali proběhne 13. až 15. dubna zahájení projektu evropské spolupráce nazvaného Gravity Network. Jde o mezinárodní iniciativu hudebních klubů, které si berou za cíl propojovat scény elektronické hudby napříč Evropou. Vedle koncertů projektu Oblaka, libanonského experimentátora Rabiha Beainiho a newyorské umělkyně Hiro Kone se během dvou dnů představí hudební profesionálové na sérii přednášek a diskuzí. Řešit se budou témata environmentální, bezpečnostní i čistě hudební, za všechny účastníky jmenujme členy milánského festivalu Terraforma Adu Karayel a Ruggera Pietromarchiho nebo djky Killa a Monster. Vše uzavře klubová noc, během níž vystoupí rezidentní DJs z partnerských klubů Gravity Network. Na další podrobnosti jsme se zeptali Sanjina Nesimi a Jonáše Verešpeje a došlo i na důležitou podporu organizace Kreativní Evropa nebo tak bazální záležitost, jako je láska k hudbě.

Platformu Gravity – Network of Electronic Music Venues jste vymysleli s berlínským klubem Griessmuehle | Revier Südost a varšavským Jasna 1. Jaké je pozadí celého nápadu?

Sanjin: O realizaci mezinárodního projektu jsme uvažovali relativně dlouhou dobu předtím, než se ho povedlo reálně uskutečnit. V prvních letech existence Ankali jsme byli dost zahlcení prací pro klub, plánováním našich běžných aktivit, programu a doděláváním věcí za chodu, takže na další doprovodné aktivity nezbýval úplně čas. Někdy v roce 2018 nás oslovili lidé z Jasna 1 – varšavského klubu, který vznikl ve stejné době jako Ankali – s nápadem spojit síly a společně vymyslet projekt, který by byl šitý na míru grantové výzvě Creative Europe. Rozhodli jsme do toho jít a přizvat tehdejší Griessmuehle, dnešní Revier Südost. Předtím jsme se neznali. Spojoval nás pouze podobný směr a podobný přístup k organizování kulturních akcí.

Projekt avizujete jako dvouroční, začal před rokem, jeho náplní mají být koncerty, panely, přednášky, promítačky a workshopy. V Praze, Berlíně a Varšavě? Co už se konalo, co umožnila tak nestabilní doba covidová?

Sanjin: Je to trochu komplikovanější. Projekt byl sice plánován jako dvouroční, ale podmínky umožňují projekt roztáhnout až na dobu čtyř let. V situaci globální pandemie se tahle možnost dost hodila. Za každou cenu jsme se snažili event nerealizovat v online prostoru a formou streamů a doufali v lepší časy. Zpětně to beru jako docela dobrou věc, která projektu obsahově prospěla. Měli jsme aspoň čas vše v klidu domyslet a nic neuspěchat. První rok jsme se věnovali realizaci webu, grafiky a hlavně vybírání umělců, kteří se stali nominanty pro první fázi projektu, v níž každý partnerský klub nominoval umělce a umělkyně z dané země. V drtivé většině případů se jedná o umělce, kteří jsou nějakým způsobem s jedním ze třech klubů nějak propojeni. V budoucích letech, pokud se rozhodneme v projektu prokračovat, budeme nejspíš postupovat formou open callu. Do něj se bude moci přihlásit kdokoliv, kdo bude mít pocit, že má do projektu co přinést. V plánu je i rozšířit síť o další kluby, festivaly nebo kolektivy. V minulym roce jsme se taky snažili projekt co nejvíce dostat do mezinárodního povědomí předtím, než bude oficiálně spuštěn. Proběhlo několik showcase streamů v online rádiech (Mutant Radio - Tbilisi, HÖR - Berlín). Dále jsme spustili pravidelnou podcastovou sérii mapující ať už producentskou nebo DJskou tvorbu našich nominantů. Jonáš aktivně pracoval na blogu projektu, na kterym vyšlo několik super článků a rozhovorů, který často přesahujou běžný témata hudebních textů.

Jakým směrem by se měla tahle spolupráce odehrávat? Výměna hudebníků na klubové úrovni? To se asi děje tak nějak samosebou? Nebo je v tom něco hlubšího?

Jonáš: Deje aj nedeje. Sami sme v minulosti uskutočnili zopár medziklubových spoluprác, aj na medzinárodnej úrovni. Stále sa nám však zdá, že väčšina klubov k sebe navzájom chová ako ku konkurencii, miesto toho aby hľadali spoločnú reč. Zdravá a priateľská konkurencia je samozrejme fajn, všetkých nás dokáže posúvať, ale často je to skôr nezáujem alebo dokonca súboj.

Účelom tejto spolupráce je hlavne podporovať miestne talenty: dostať ich do zahraničia, pomáhať im získavať nové kontakty a prepojovať scény, kluby a ľudí, ktorí si rozumejú zvukovo, ale aj ľudsky. Dúfame, že budovaním klubovej siete bude ta výmena prebiehať plynulejšie. Sami budeme mať lepší prehľad o tom, čo sa okolo nás deje, a umelci snáď budú mať plnšie kalendáre. Rovnako zásadnou súčasťou sú vzdelávacie aktivity, prednášky, debaty, workshopy, vzájomná výmena know-how.

Je dôležité zmieniť, že Gravity sa má v budúcnosti sústrediť na periférie klubovej hudby, mimo veľké západné mestá s rozsiahlou mestskou klubovou kultúrou. Toto smerovanie ale neznamená, že sa chceme od západu odpojiť, aj preto je jedným z partnerských klubov berlínsky Revier Südost.

Som si plne vedomý toho, že už len samotné slovo „periféria“ rozdeľuje na nás a ich či tých a tamtých, jednoducho však chceme ísť smerom, kde klubová kultúra nemá tak priaznivé podmienky na rozvoj, aké má v západných, resp. severo-atlantických metropolách. Chceme sa tým smerom rozvíjať hlavne preto, že v Čechách, v Poľsku, Maďarsku alebo v Ukrajine je hrozne veľa skvelých DJs, hudobníkov a zaujímavých klubov, ktorým sa nedostáva toľko možností a pozornosti.

Gravity Prague #1 bude dvoudenní akce zahrnující koncertní večer, debatu a klubovou noc. V rámci jednoho večera spojíte tak rozdílná jména jako je Exhausted Modern, Rabih Beaini a Hiro Kone. Nechci mezi nimi násilně hledat nějakou spojující linku, ale jaká byla dramaturgická myšlenka tohohle spojení?

Sanjin: Exhausted Modern vystoupí pod novým pseudonymem Oblaka, pod kterým bude tenhle rok vydávat i nový album. Nám přijde, že Ladislavův (Ladislav Zensor aka Exhausted Modern, pozn. aut.) nový materiál funguje s Hiro Kone a Rabihem skvěle. Zároveň bylo záměrem pro tento večer s obsahem pracovat festivalovou formou a reflektovat různý přístupy k tvorbě, různý přístupy k tomu, co znamená současná elektronika, a to napříč dneska už přežitými žánrovými škatulkami.

Jonáš: Dodal by som k tomu ešte to, že booking sa podaril aj vďaka Martinovi Cípkovi aka Aitcher Clarkovi (LOFN), ktorý mal v pláne Hiro Kone pozvať na rovnaký dátum do Puncta, ale spojili sme sily a presunuli jej vystúpenie pod Gravity k nám do klubu. Nemusím asi zdôrazňovať, že hudbu Hiro Kone máme veľmi radi, považujeme ju za zásadnú naprieč žánrami. Ladislav je tak isto veľký fanúšik.

Přednášky a diskuze budou na aktuální témata, od environmentalismu přes bezpečné klubové prostředí až po progresivní jména na scéně. Jaká témata se nabízejí dále, na která se nedostane nebo na které se dostane v jiných městech? Je dost témat, není to pořád dokola? A ještě jedna osobní: Nebyl by do budoucna skvělým jménem jak do diskuze, tak na dancefloor Vladislav Delay a jeho „polární techno“?

Jonáš: Pri písaní projektu sme si vymedzili niekoľko tém, ktoré považujeme za dôležité: environmentálna udržateľnosť klubovej scény, harm reduction, vytváranie bezpečnejšieho a inkluzivnejšieho prostredia či dopad gentrifikácie na existenciu našej subkultúry, resp. jej pozícia v rámci kultúry obecne. Sú to témy, ktoré nás už v čase príprav projektu pálili a v ktorých sme sa sami chceli ďalej vzdelávať. Niektorým sa budeme viac venovať v Prahe, niektorým skôr v Berlíne, záleží od miestnych pomerov a tiež hostí, ktorých chceme na diskuzné bloky pozývať. Chápem, že to môže pôsobiť ako prepieranie tých istých otázok dokola – aj vzhľadom k tomu, že tieto problémy sa už (našťastie) dostali do mainstreamového diskurzu –, ale každý hosť alebo pozvaný projekt má na danú problematiku iný uhol pohľadu, rôzny prístup a rozmanité skúsenosti, vďaka čomu má tá debata vždy inú dynamiku. A koniec koncov, problémy nemiznú, naopak sa len zintenzívňujú a my máme zjavne stále nedostatok riešení.

Vladislav Delay je rozhodne dobrý tip. Okrem vyššie uvedených tém dáme priestor aj hudobnej tvorbe, jak z uměleckého, tak z technického uhlu. Tak uvidíme…

Sanjin: Dodal bych, že jedním z cílů projektu není jenom o výše popsaných tématech mluvit, ale hlavně se snažit je reálně aplikovat do našich vlastních provozů a předávat naši zkušenost dál, ať už psanou formou skrze blog nebo formou panelů a konferencí nebo na čistě individuální rovině v rámci celoevropský scény.

V plánu je mimo zmíněná města i Amsterdam - proč ten? Jak do konceptu pasuje?

Jonáš: Amsterdam sme chceli navštíviť v závere projektu kvôli jednému z najväčších festivalov elektronickej klubovej hudby Amsterdam Dance Event. V Amsterdame sa deje veľa zaujímavých vecí, holandská hudobná scéna nás odjakživa baví a inšpiruje. Gravity Network sa v rozširovaní svojej európskej siete síce bude orientovať skôr na stred a východ než na západ, dôležité je ale vytvárať partnerstvá všetkými smermi.

Postupom času sme v tíme ale dospeli k názoru, že nám návšteva Amsterdamu už tak zmysel nedáva. Časový odstup, nadobudnutý meškaním projektu kvôli pandémii, nás vedie k prehodnocovaniu pôvodných nápadov. Pravdepodobne to nakoniec bude iný, menší druh akcie. Zaujal nás napríklad Horst festival v Belgicku.

Sanjin: Mimo Horst festivalu zvažujeme pro závěrečnou část projektu i účast na polském festivalu Unsound. Nejsme ještě úplně rozhodnutí. Hlavním cílem tohoto nápadu je rekapitulovat aktivity projektu na místě, který má velkou fluktuaci profesionálů z oboru a dobrou vizibilitu v globálním slova smyslu, aby předání našich zkušeností bylo co možná nejefektivnější.

Finančně vás podpořila organizace Kreativní Evropa, proč jste oslovili zrovna je? A jaké jsou zkušenosti, tedy pokud už nějaké jsou?

Jonáš: Program Creative Europe každoročne vyhlasuje výzvu pre projekty európskej spolupráce, ktorých hlavným účelom je rozvíjať mobilitu umelcov krajín EÚ. CE takto napríklad kofinancuje Shape, podobný projekt, ktorý bol pre nás v určitom ohľade inšpiráciou. Výsledná podoba projektu vyplýva z parametrov grantovej výzvy a našej chuti spolupracovať s ľudmi zo zahraničia.

Možná se budu ptát jako idiot, ale - jste součástí a chcete utvářet komunitu kolem elektronické hudby. Jaká je to scéna z vašeho pohledu, proč jste součástí zrovna jí? Proč by se měla rozvíjet, v čem je obohacující? Cítíte nějaký přesah?

Jonáš: To je strašne zložitá otázka. Najvýznamnejšiu rolu v tom pre mňa zohráva hudba a ľudia okolo. Začalo to nadšením pre tanečnú hudbu a mejdany. Nadšenie sa neskôr pretavilo do vášne k objavovaniu a hľadaniu hudby, ale v omnoho väčšej miere než kedykoľvek pred tým, neskôr až do DJingu. Myslím si, že DJské či zberateľské nadšenie pri „konzumácii“ hudby dokáže človeka dosť posunúť a intelektuálne otvoriť. Potom v kombinácii s tancom a kolektívom ľudí na parkete dokáže otvárať aj emocionálne, a to som asi sám potreboval. Určite to dokáže aj iná hudba, ale u mňa to proste rock či rap nedokázal. Tých dôvodov a zmyslov je viac a zároveň sa vyvíjajú časom a skúsenosťami.

Sanjin: Jonáš dobře popsal tu emoční a intelektuální rovinu hudby, to je určitě jeden z klíčovejch aspektů. Silnou komunitu se nám myslím povedlo vytvořit už v začátcích a částečně i před vznikem klubu v době, kdy jsme fungovali jako organizátoři pop-up akcí bez stálý střechy nad hlavou. Jako každá věc se i komunita pomalu proměňuje a posouvá v čase a my se snažíme ty změny nejen reflektovat, ale i nepřestávat je tvořit a iniciovat. Myslím, že zrovna Gravity je jedním z dobrejch příkladů těch změn. Ankali je pro mě nikdy nekončící proces a hmota, se kterou neustále pracujem, kterou se snažíme neustále proměňovat a formovat, a pak doufáme, že ty proměny jsou lepší než předchozí stav. Co se přesahu týká, ten musí každý cítit na individuální rovině. Pro mě osobně jsou to často pocity sounáležitosti, podobnýho názoru na svět, kolektivní meditace při poslechu hudbu, introspektivních momentů, kolektivní fascinace zvukem a atmosférou. Kluby byly odjakživa katalyzátorem společenskejch proudů a změn – troufám si říct, že těch lepších – a já pořád věřím, že to tam někde je a že to má pro dost lidí i nějakej vyšší smysl.

Info

Gravity Prague #1
13. + 15. 4. 2022
Ankali, Praha
Fb událost
Fb událost

foto © se svolením Ankali

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Kalandra: Přijmout sebe sama a svůj díl zodpovědnosti

Barbora Kadlíčková 30.06.2022

Čtveřice, pohybující se na pomezí alternativního popu s vlivy rocku a folku a s odzbrojujícím hlasem Katrine Stenbekk v popředí, letos na Colours of Ostrava. Rozhovor.

Osheyack: Předpandemická podoba klubové zábavy je ta tam

Václav Valtr 24.06.2022

Po deseti letech strávených v Šanghaji se Osheyack stěhuje pryč a vydává album, které je jakousi labutí písní za jeho pobytem. Rozhovor před koncertem ve Fuchsu2.

Daniel Romano: Žádné potěšení by nemělo být proviněním

Adéla Polka 23.06.2022

Rozhovor o tom, co bylo a je country, jak si stojí kanadská hudební scéna, ale také malé nahlédnutí do přísných pracovních postupů.

Matěj Velek (Kasárna Karlín): Zažil jsem neuvěřitelné věci

Jarmo Diehl 22.06.2022

Klasicistní pětipodlažní vojenská budova z roku 1844, která zůstala v téměř původním stavu? Kasárna Karlín slaví pod patronací Pražského centra páté narozeniny a my chceme být u toho. Rozhovor.

Marcin Dubrawski (Dr. Fleischman): Hodně všeho kromě metalu!

redakce 31.05.2022

Dr. Fleischman chystají v Česku hned dva koncerty. Chvíli na zodpovězení pár otázek si udělal Marcin Dubrawski, který v kapele hraje na bicí a má na starosti texty.

Zach Choy (Crack Cloud): Spojuje nás to, že jsme odpadlíci

David Čajčík 16.05.2022

Jako pozvánku na květnový koncert postpunkových Crack Cloud odemykáme rozhovor, který vyšel ve Full Moonu #113.

Ťukání do termosky a jiné výpravy do zvukové reality (Viera Marinová)

Viktor Palák 12.05.2022

Viera Marinová je zvuková designérka, která stojí mimo jiné za ceněným krátkým filmem Milý tati.

Poly (Insania): Tenkrát po tom byl hlad

Adéla Polka 09.05.2022

Falešný kněz Poly si ve svých obsáhlých kázáních rád rejpne a nechá být. Ať si každý přebere sám. Rozhovor.

Jan Bartoš (Prague Music Performance): Osvobození koncertního formátu mám v hlavě několik let

Jarmo Diehl 05.05.2022

Přední český klavírista, nebo přední český umělecký ředitel, v obou případech přesahující hranice naší země? Jan Bartoš je obé. Rozhovor k festivalu, jehož program budí respekt.

Alona Dmukhovska (Music Export Ukraine): Píšeme příběh lidstva

Anna Mašátová 02.05.2022

S Alonou a jejími kolegyněmi jsme se potkávaly během konferencí a festivalů v zahraničí, v loňském roce navázaly hlubší spolupráci, která vyústila v česko-ukrajinský workshop...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace