Články / Recenze

Úpadok ako fetiš (The Weeknd)

Úpadok ako fetiš (The Weeknd)

Paulína Janičíková | Články / Recenze | 16.02.2022

Posledný štúdiový album After Hours od The Weeknda bol doteraz považovaný za medzník v jeho kariére, ktorý mu zaručil popularitu, čo svedčilo aj o marketingu, ktorý bol preň vytvorený. Avšak po tom, čo vyšiel na začiatku tohto januára Dawn FM, bez výraznejšieho ohlasovania, už bolo jasné, že toto bude jeho doteraz najambicióznejší počin.

Nadväzuje v ňom na typický textový naratív, ktorý osciluje medzi užívaním drog, bezohľadným správaním, duševnými problémami a nevydarenými vzťahmi so ženami. Rovnako sa vracia k teatrálnemu vizuálnemu vyjadreniu v rámci videoklipov a prezentácie na sociálnych sieťach, ktoré si osvojil spolu s experimentovaním so vzhľadom.

Z hudobného hľadiska začal využívať estetiku 80. rokov pri albume Starboy, v ktorom ju kombinoval s hudobným rʼnʼb backgroundom. V prípade Dawn FM sa synthpop stáva ústredným žánrom albumu, pretavujúc sa do euforických tanečných skladieb v štýle internetového rádia Nightwave Plaza, čo završuje využitie samplu Midnight Pretenders (1983) od Tomoko Aran v skladbe Out of Time. Samotná inštrumentálna časť albumu naberá hravejší a dynamickejší rozmer oproti predchádzajúcej tvorbe.

Dynamike dopomáha kontext, do ktorého je album zasadený. Zámerom The Weeknda bolo vytvorenie konceptu rádia 103.5 Dawn FM, ktoré si poslucháč púšťa v aute na ceste za bielym svetlom na konci tunela a dané rádio predstavuje formu očistca pred smrťou, ktorou ho prevádza DJ v podaní Jima Carreyho. Mizéria, ktorú nám The Weeknd ponúka, ale nezostáva v negatívnej rovine – s úsmevom na tvári ju necháva eskalovať a prechádza miestami do parodického kaleidoskopu cynizmu, nihilizmu a duševnej deprivácie. Oddelenie pseudonymu The Weeknd a jej autora vlastným menom Abela Tesfaye sa v tomto albume završuje, ironizuje a The Weeknd potvrdzuje svoju rolu fantóma, pričom nedokážeme určiť, či je vážny, alebo vtipkuje na svoj vlastný účet: „It´s 5 AM, I´m nihilist, I know there´s nothing after this.“

Dekadencia, s ktorou umelec pracuje, však nie je prvoplánová. Nestráca svoju nadnesenosť, naopak naberá estetický charakter hraničiaci s formou fetišu. fetišizácia úpadku je to, čo z charakteru The Weeknd robí dokonalého anti-hrdinu. Vzťah, ktorý si s ním vytvárame, je založený na akomsi sprisahaní, ktoré rešpektuje jeho negatívne charakterové črty a poskytuje im dostatočný priestor na vývoj. Týmto spôsobom umožňuje pochopenie jeho tvorby a následne prehlbuje interakciu medzi umelcom a poslucháčmi. Najnovší album Dawn FM naplno zobrazuje tento umelcom vytvorený charakter, čoho dôsledkom The Weeknd získava možnosť búrať hranice, sprístupňovať v danom žánri inak tabuizované témy a určovať svoje vlastné pravidlá prístupu v konvenciách súčasného popu.

Info

The Weeknd –⁠ Dawn FM
web interpreta

foto © Brian Ziff

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

K.Flay rozjíždí divoký rock 'n' roll

Jiří Procházka 29.06.2022

Obecně jde spíše o mladistvou hudbu, která vlévá do žil trochu toho puberťáckýho vzdoru a mírného optimismu. Guilty pleasure do dnešní zjitřené doby.

„Love. Nick“ (This Much I Know to Be True)

Jiří Přivřel 19.06.2022

Jiný Nick Cave. Ale přeci nechceme, aby pořád trpěl...

Čekání na lepší časy (Balthazar)

Maria Pyatkina 15.06.2022

Z archivu magazínu Full Moon odemykáme recenzi posledního alba belgické skupiny Balthazar u příležitosti jejího vystoupení na pražském festivalu Metronome.

Terapie národů podle Jareda Diamonda

prof. Neutrino 11.06.2022

Po vydání mnoha provokativních bestsellerů jako Třetí Šimpanz nebo Svět, který skončil včera si ve své poslední knize vytknul za cíl srovnat nesrovnatelné. Vytvořil odvážnou tezi...

Pestrá paleta Alt-J

Veronika Jastrzembská 07.06.2022

Na nové desce The Dream navazují rozmanitostí a rozervaností napříč hudebními žánry, ovšem v jemnější a přístupnější formě.

Tolstoys sa obracia k potrebe nehy a rovnosti

Paulína Janičíková 21.05.2022

Naplnenie, ktoré prichádza po uvedomení si vlastnej osobnostnej esencie, je stelesnené v záverečnej skladbe a sprievodnom klipe Gentle...

Just a beautiful sound (Sasami)

Veronika Tichá 15.05.2022

Přestože jsou texty poměrně negativní, nevyzařuje z nich beznaděj, ale všechny emoce se dostávají ven a nebojí se být divoké, průbojné a drsné.

Návrat do budoucnosti (Theon Cross)

Michal Pařízek 08.05.2022

Theon Cross je členem Sons of Kemet nebo Seed Ensemble, v posledních letech shodně nominovaných na Mercury Prize, spolupracuje s Nubyí Garcia, Mosesem Boydem nebo rapperem Kanem.

Skromné rituály Dead Can Dance

Michal Pařízek 26.04.2022

Dionysus působí zcela jinak, aniž by Lisa Gerrard a Brendan Perry, jehož podivuhodné zájmy a potěšení jsou za nahrávkou cítit zejména, ztratili cokoli ze svého umu, stylu nebo elegance.

Síla starého světa Dying Passion

Tomáš Kouřil 19.04.2022

S novou nahrávkou vytanou vzpomínky na druhou půli nultých let. Sociální sítě neexistovaly, na koncerty se chodívalo na kapely, ale i jen tak potlachat...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace