Články / Rozhovory

Vstupní prohlídka: Ilæy

Vstupní prohlídka: Ilæy

redakce | Články / Rozhovory | 24.04.2020

Finalistka soutěže 1band2play Ilæy neboli Ilay Bal Arslan není v oboru žádná začátečnice. Hudebnice původem z Turecka chystá debutové EP, které bude zahrnovat písně vyprávějící o její osobní proměně, a to v angličtině i turečtině. První singl Kızıl Çimen vyjde na sklonku května a přináší různé lidové prvky z Evropy i z Anatolie, podávané velmi současně. Název písně znamená Purpurové louky a nese v sobě poselství o tom, že vlastně nikam nepatříme. Ilæy nám odpověděla na několik otázek ohledně svého osobního života i vlastní tvorby.

Co tě inspirovalo k hudebnímu stylu, který hraješ?
Nejsem schopná psát šťastné a radostné písně, takže asi moje temná stránka. Ale jinak se pokládám za velice veselého člověka. Nechci, aby byla moje hudba přiřazována k určitému místu, stejně jako já. Hudba, kterou dělám, je směsí mých tureckých kořenů společně a zkušeností, které jsem získala během let strávených v Evropě.

Čím se bavíš/živíš vedle hudby?
Kromě hudby se věnuji dabingu pro turecké verze filmů a TV seriálů od Disneyho, Dream Works, Hasbro a Netflix (Ice Age: Collusion Course, Trolls, Crazy Ex-Girlfriend, My Little Pony). Mojí další vášní je herectví a muzikály z Broadwaye, pravděpodobně kvůli těm šťastným písním, které sice sama nepíši, ale užívám si je. Taky mám ráda science fiction a fantasy, a to jak ve formě knih, tak na obrazovce. S radostí se prohlašuji za nerda. V neposlední řadě se ve volném čase snažím naučit česky. A málem bych zapomněla na svou rozkošnou kočku, která vyžaduje hodně mazlení.

Co je nejhoršího na hraní bez kapely?
Hraní bez kapely mi dává neskutečnou svobodu v kreativitě, jak na pódiu, tak v plánování. Nejhorší na tom je, že jsem pak sama úplně na všechno. Občas mi chybí sdílet s dalšími muzikanty pódium nebo slavit po koncertě.

Co bezpečně rozhodí tvoji pozornost?
Když už se mi podaří soustředit se, je velice těžké mě z toho vytrhnout. Nicméně dostat se do tohoto stavu je poměrně složité. Veškerou pozornost upínám k práci zejména tehdy, když potřebuji uniknout od problémů a úzkostí. Práce na hudbě je můj útěk od reality.

Bez jakého jídla a pití by se neměla obejít žádná koncertní backstage?
Hlavně žádné jídlo! Nerada jím před koncertem. Ale nikdy neodmítnu skleničku dobré whisky na uklidnění před začátkem koncertu.

Za co utrácíš peníze/čas, co se týče hudby?
Minulý rok jsem nejvíce peněz a času utratila za software, pluginy pro digitální syntezátory, midi zařízení a vokální efektové procesory. A taky jsem strávila hodně času tréninkem a zlepšováním sebe sama.

Jak bys charakterizovala současný svět ve třech větách?
„Nikdo tu nemá žádný úděl, nikdo nikam nepatří. Všichni zemřeme. Pojďte se dívat na televizi.“ (Rick & Morty)

Info

Ilæy
fb umělkyně

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Markéta Fantová (Pražské Quadriennale): Snažíme se o citlivý přístup ke všem umělcům

Marie Kyrie 06.06.2023

„Náš tým se skládá z mnoha lidí, kteří žili ve více než jedné zemi, mají proto právě podstatně větší empatii a obrovskou snahu porozumět a pracovat s kulturními rozdíly..." Rozhovor.

Jakub Siňor (Mighty Sounds): Jsou to srdcaři

Mariia Smirnova 05.06.2023

"U nás tvoří atmosféru hlavně návštěvníci. Jdou do všeho tak nějak víc naplno. Umí si věci užít. Stejně jako my...," říká jeden ze zakladatelů Mighty Sounds.

Code Name Linhart: Rok zkoušíme osm taktů a na koncertování netlačíme

Štěpán Bolf (A.M.180) 25.05.2023

Climatizado a Skupina Štěstí. K těmhle bezmála kultovním západočeským spolkům se aktuálně řadí personálně spříznění noise-countryoví Code Name Linhart.

Petra Ludvíková: Liveurope funguje jako hudební komunita

redakce 23.05.2023

Dvoudenní festival Liveurope představí mnoho zajímavých hudebních projektů, například srbskou indiepopovou formaci Koikoi, slovinskou rapperku Sahareyu nebo francouzské Kid Return.

Ira Mimosa: Sny mě hladí po rukou

Adéla Polka 26.04.2023

Ira Mimosa vyzařuje křehkou a éterickou energii s citem pro detail a jemné kontury, což se promítá nejen do její hudby, ale do textů.

Dušan Vlk: Vybral som si život

Jonáš Sudakov 11.04.2023

Ve Full Moon #144 vyšla pochybením redakce nehotová, neautorizovaná verze rozhovoru s Dušanem Vlkem, zde uvádíme tu finální. Samozřejmě s velikou omluvou!

Bára Netopilová (KUMST): Tenhle proces nikdy nekončí

Adéla Polka 04.04.2023

Během měsíce dubna a května se na KUMSTu mihnou lidi, kteří nějakým způsobem ovlivňují veřejné vnímání hudby a budou sdílet své zkušenosti.

Cécile Da Costa (Tanec s uměním): Dát lidem prostor k tvorbě

Zuzana Malá 20.03.2023

Tanečnice a choreografka Cécile Da Costa konfrontuje diváka v rámci uměleckého cyklu Tanec s uměním cestou pohybu a tance, čtěte rozhovor nejen o tanci.

Jamie Stewart (Xiu Xiu): Téma je z podstaty znepokojující

Štěpán Bolf (A.M.180) 03.03.2023

Na nové desce se věnují skutečným i fiktivním příběhům postav, které zažívají různé podoby fyzického či psychického násilí. Rozhovor.

Opus magnum, co ošálí i vzdělané muzikanty aneb surrealistická opera Miroslava Černého Frankenstein očima (hudebních) přátel

redakce 22.02.2023

Je k dostání pouze na vinylu, přičemž něco zbývá i ze stokusové limitky, jejíž součástí je ručně číslovaný a signovaný grafický list od Františka Skály.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace