Jiří V. Matýsek | Články / Recenze | 04.07.2019
Pět let po poslední sólovce vyplnil držitel Grammy Keb' Mo' spoluprací s kolegou Taj Mahalem, nyní se vrací s novou deskou. A je jisté, že se o ní zase bude, alespoň v žánrových kruzích, mluvit. Novinka je snadno plynoucí kolekcí jedenácti skladeb, jejichž náladu v mnohém předjímá přebal s rozesmátým zpěvákem/kytaristou, kterého obklopují jednoduché, až dětské malůvky všeho možného – od kytar přes americké vlajky až po popcorn. Všechno tak či onak odkazuje k americké popkultuře, jejíž je blues nepochybnou součástí. Podobně radostné je i album Oklahoma. A to navzdory tomu, že třeba titulní skladbu inspirovalo tornádo, které americký stát před několika lety zdevastovalo.
Keb' Mo' hraje svoje blues lehce, provzdušněně, nezatěžuje jej hutným, tvrdým spodkem. Sound alba si ledacos bere ze zvuku, který je typický pro Claptona či JJ Calea – stojí na výrazné rytmické kytaře a rovném beatu (I Remember You či I Should‘ve) a propojuje jej s gospelem i typicky bluesovou slide kytarou, akusticky pojatým blues i folkovým písničkářstvím (posmutnělá The Way I). Moderní blues má spoustu podob, z původních zpěvů afrických otroků vyrazilo mnoha směry a pevně vrostlo do rocku a dalších žánrů. A Mo' je v tomto hladkém spojování mistr. Oklahoma nezní jednolitě, zvuk se – byť jeho fundamenty zůstávají – proměňuje skladbu od skladby, nápadů je stále dost. Jen jedenkrát Mo‘přestřelil. Závěrečná Beautiful Music, duet s Robbie Brooks More, je už poněkud otravná, skladkobolná. Ještě že je poslední...
Jakkoliv byla kolaborace s Mahalem zajímavým spojením dvojice výrazných osobností, Keb' Mo' je nejsilnější v podobě, která je předložena na aktuální nahrávce. Hudba je to nanejvýš hravá, má v sobě nostalgii po starých časech, auru vzpomínání. Hudebně se zde ale hledí kupředu a vzpomíná se pouze s úsměvem – a to i na věci, které vlastně veselé nejsou.
Keb' Mo' – Oklahoma (Concord Records, 2019)
web interpreta
živě:
Keb' Mo' (us) + Ripoff Raskolnikov (at)
16. 7. 2019 20:00
Divadlo Archa, Praha
fb událost
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.
Veronika Vagačová 29.03.2024
Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.