Články / Reporty

Ztracené zvuky (claire rousay)

Ztracené zvuky (claire rousay)

Julia Pátá | Články / Reporty | 27.05.2024

Květnové asfaltky zůstávají do večerních hodin rozehřáté od slunečního tetelení, po jedné z nich se rychle řítím na kole, abych stihla koncert timmi, která má dnes předskakovat claire rousay. Slyším rádia linoucí se z projíždějících aut, rytmické kroky, útržky rozhovorů a skřípání řetězu na kole kamarádky, které mě pronásledují od Strossmayerova náměstí.

U Vily Štvanice se městská symfonie překotí v pelmel nesrozumitelných konverzací, cinkání flašek, skleniček a praskání grilu, který si někdo rozdělal ve stínu rozkvetlého topolu. Zahlédnu pár známých tváří, které si pamatuji z jarního koncertního maratónu. Tu hnědou košili jsem viděla na bar italia, bledě zelenou roztrhanou kšiltovku na Nu Jazz, možná byla i na HTRK. Než si spojím skládačku dohromady, tak se puzzle vytratí v úzkém vstupu divadla.

Uprostřed „pokojíčkové“ výpravy claire rousay v popředí plakátu s Arthurem Russellem a queer punkové grafiky „never a friend, always bastard, acab“ se nad synťákovou soupravou sklání producentka a kurátorka labelu Řehole Adriana Vančová alias timmi. Prodíráme se do popředí, abychom zjistily, že před pódiem se rozprostírá prázdný půlměsíc. Jako kdyby zhypnotizované publikum od timmi dělil neviditelný štít utvořený z majestátních droneových ploch vydávaných útlým teakovým shruti boxem, zahaleným do přímého oranžového světla. Táhlé zvuky indického nástroje se za doprovodu mikrotonálního zpěvu hrouží do otevřenějších poloh, které stékají po stěnách zaplňujícího se divadla. Shruti jde stranou a pásma dronů se uzavřou do kruhu syntezátorových loopů. V pozadí se ozývá echo stále zastřenějších vokálů, kterým timmi dává kataklyzmatický průchod v závěru impozantního setu. Hrubé zvuky North Leadu vybuchují, zatímco mi kamarádka šeptá do ucha, že má pocit, jako by padala z velké výšky.

Odcházíme beze slov, možná s dvěma, třemi, „limonáda“, „ven“ a „cígo“. Pozvolna se stmívá a řeč přichází na to, z čeho se dělají koupelové sole a jestli se chystáme do Archy na Frost Children. Mezi rozhovory myslím na to, že bych chtěla stát vepředu a prohlédnout si, co všechno si s sebou claire během několikaměsíční šňůry vozí v obřích kufrech. Prostor uvnitř zhutní pod přílivem posluchačů a posluchaček, a tak mi zůstane výhled na Arthura Russella, který mi oplácí upřený pohled.

Moje pozornost se přesune na jméno Elliotta Smithe na tričku claire. Místy je překrývá bledě modrý fender, který jemnými arpeggii a ojedinělými akordy objímá ambientní podkres. Zkouším prokličkovat mezi pohupujícími se těly. Zatímco se mi daří najít skulinu, ve které bych se mohla svobodněji pohroužit do úvodních tónů tracku head, claire spouští verbální proud o pochybnostech v lásce. Je ponořená do sebe a nenuceně překračuje z rohu do rohu fabrikovaného pokojíčku, který ohřívá sytě oranžové světlo. Opakovaně odkládá kytaru a odsedá si na postel, aby přepnula tracky v Abletonu. Na chvilku si představuji sebe ve svém pubertálním pokoji se všemi pochybnostmi a nejistotami, které jsem v něm dávno uzavřela.


fotogalerii z koncertu najdete tady

Přichází it could be anything a závěrečná instrumentální pasáž s houslovým slidy mari maurice alias more eaze mě v ten moment přesouvá od přítomného okamžiku daleko za hranice štvanického ostrova. V hlavě projíždím noční Prahou a v uších mi opět zní urbánní kompozice z fragmentovaných vět, ruchu dopravy, ale i zvuků, které se z města dávno vytratily. Vracím se myšlenkami ke claire, která se protlouká davem lidí a snaží se je přesvědčit, aby se jí svěřili s tím, kdy se ve svém životě cítili nejzklamanější. Počáteční ostych se promění v několik doznání, které se stávají součástí ambientních koláží. Nejdříve zastřené příběhy o opuštěnosti náhle nabývají jasnějších obrysů.

Chýlíme se ke konci a já nechci, aby na něj došlo. Rousay dává dohromady pohozené věci s cigaretou mezi prsty, zatímco z repráků se ozývá dlouhý robotický monolog namluvený Google překládačem: „Cestovat sama z města do města je náročné.“ Pokojíček osiří a já opět koukám na Arthura Russella. Nic v jeho urputném výrazu se nezměnilo. Vracíme se na kolech domů po Hlávkově mostě, který se topí v tichu sobotní noci.

Info

claire rousay + timmi
25. 5. 2024 Vila Štvanice, Praha

foto © Lucia Banáková

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Všechno ještě není ztracené (Colours of Ostrava 2024)

Filip Peloušek 25.07.2024

Nejsem na Colours poprvé, ale za sedm let mé absence jsem zapomněl, jak monumentální areál je, a hlavně, kolik lidí se v něm pohybuje.

Nič nie je zdarma (Melt Festival 2024)

Ema Klubisová 24.07.2024

Po Bear Stone sme sa odviezli do Záhrebu, kde sme prespali u kamaráta, snažiac sa pozliepať štyri dni festivalových dojmov do jedného koherentného textu a fotogalérie.

Propíjení barev (Colours 2024): Finále po finále

Dantez, Michal Mikuláš 21.07.2024

Sobota s Jamesem Blakem coby hlavní hvězdou věští, že se letošní konec ročníku bude za poklidnějšího rozjímání...

Propíjení barev (Colours 2024): Pestré harmonie, temné promluvy

Dantez, Michal Mikuláš 20.07.2024

Pátek, středobod festivalu, srovnávání stavů.

Propíjení barev (Colours 2024): Živelnosť v plnom prúde

Dantez, Michal Mikuláš 19.07.2024

Štvrtok sa v poobedňajších hodinách rozbieha do maximálnych rozmerov. Vír festivalu už sťahuje všetko okolo seba.

Propíjení barev (Colours 2024): Dozvuky

Dantez, Michal Mikuláš 18.07.2024

Pozvolné propíjení jasných barev: krotkost hlasitosti kompenzují Morellovy dozvuky.

Hořet bezpečně (Creepy Teepee 2024)

Timon Láska 17.07.2024

Tak intenzivní komunitní vibe jsem na žádném festivalu necítil. Soustřednost a jedinečnost vzájemného porozumění navíc sahá přes různé faktory.

Pohoda (2024) počasí navzdory

Jakub Béreš, Dominik Polívka 16.07.2024

Strach o nejbližší střídá po návratu domů obavy o samotný festival. Pohoda je místem s jedinečnou reputací a bezpečným prostorem pro všechny, kterým není dobře ve vlastní zemi.

Asijský koktejl v Sudetech (Eastern Tunes 2024)

Václav Valtr 16.07.2024

Místní spolek Thonmi chová jaky, provozuje restauraci s exotickou kuchyní, buduje tibetský dům či asijskou poznávací stezku. Decentní festival coby vrchol sezóny.

Transforma 2024: Přijít k sobě

Aneta Martínková 15.07.2024

Dramaturgie, prostor, ve kterém se festival odehrává, světla, ozvučení. Všechny podmínky jsou tu zkonstruované k tomu jít úplně na dřeň.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace