Články / Reporty

Kolektivní stírání hranic (Glory Nhạc Gãy Affairs)

Kolektivní stírání hranic (Glory Nhạc Gãy Affairs)

Michaela Šedinová | Články / Reporty | 06.11.2023

Prostor Letohradské 10 vypadá útulně, koberec, slunečnice, světýlka, všechno si můžu krásně prohlídnout, skoro nikdo tu totiž zatím není. Přišla jsem moc brzo. Ve snaze příliš netrčet v prázdné hlavní místnosti zasednu rezervované křesílko. Vyskočím, rozpačitě popocházím po místnosti, čtu si o výstavě Martina Vály, prohlížím si jeho obrazy na stěnách a po očku sleduju přípravy. Na jedné straně technika, mixáky, kabely, na druhé cinkání nádobí při přípravě vietnamského bistra, vůně jídla a útržky rozhovorů.

Alternativa, festival hutné hudby. V programu na dnešní den chybí časové údaje a já levituju v neurčeném časoprostoru, radši si sednu na – nerezervovaný – koberec. Popis sobotního programu je v brožurce, kterou jsem vyfasovala u vstupu, zhuštěný na pět krátkých řádků. „Když se v Saigonu narozený kolektiv a label Nhạc Gãy střetne s pražským koletivem Glory Affairs,“ začíná text, který se chystám rozředit.

Odpoledne je ve znamení b2b2b2b z obou kolektivů, přehlídka přístupů, nápadů a nálad. Glory Affairs je skupina umělců, kteří se pohybují mezi různými hudebními a vizuálními styly. Jejich akce, konané v Planetě Za a v dalších pražských prostorech, se vyznačují experimentem, (post)klubem, globálním zvukem, stíráním hranic mezi žánry a zakomponováním videa, scénického designu a divadelních prvků. U začátku Nhạc Gãy byla touha vytvořit chybějící místní rave scénu, ale také potřeba místa, které by sloužilo jako safe space pro zábavu i otevírání tabuizovaných témat, jako je mentální zdraví, pro sebevyjádření a objevování.

Během b2b2b2b se setmělo, prosklený strop místo propouštění slunečních paprsků zvenku odráží barevná světla uvnitř. V odrazu se také objevuje čím dál víc lidí. Mezitím jsem na Instagramu Nhạc Gãy našla program s časovými údaji, první na něm je Xynnh, jeden ze zakladatelů Glory Affairs. Lidi sedí na zemi, na matracích a na koberci, na baru jsem si objednala kakao, protože mi to přišlo jako jediná správná volba. Pak improvizace dvojice shameshampoo „shamelessly utilizing a loop-mode shampoo button“, LizWiz a QOW (Omar El-Sadek) sedí na zemi naproti sobě, soustředěně plní místnost zprvu pomalým pravidelným beatem, ambientem, hudbou směřující jakoby zpátky do sebe.


fotogalerie z koncertu zhlédněte tady nebo i tu

Stojíme venku ve vnitrobloku, kolektivní aktivně-pasivní kuřpauza je součástí programu, čekáme, až organizátoři připraví prostor pro performance. Trio vystupujících tvoří producentka a spoluzakladatelka Glory Affairs Mor Wen, umělkyně a akrobatka pocházející ze Švýcarska Stéphanie N'Duhirahe a slovenský hudebník Roman Dzacar. Zajímavě využívají možností interiéru, různých rekvizit a médií, vytvářejí vzorce, rytmy a budují napětí, sleduji propojení pohybů dvou performerek s hudbou.

A pak – Mess. Tak si říká hudebnice, která působí kromě Nhạc Gãy v řadě dalších projektů a pro svou tvorbu čerpá inspiraci z rozmanitých zdrojů od tradiční hudby, zvuků svého rodného města Son La až po elektronickou hudbu, RnB a hip hop. V setlistu tak má roztomilou písničku inspirovanou dětskou vzpomínkou na kočku v zahradě, emocionální a dramatický zpěv i taneční skladby. Nakonec se jí povede pozvedat osazenstvo koberců a matrací, od té chvíle se až do konce tancuje. Jasně že se tancuje, po Mess to přebírá Anki. Česko-vietnamský rapper vydal první desku Saigon Stories před třemi lety, od té doby se stihl dostat do povědomí (a vydat druhou desku). Texty odrážejí zkušenost z periferie, změnu životních poměrů a hledání identity, čeština, vietnamština, Sudety, Praha, Saigon.

Poslední set. Anh Phi je také na pomezí, s pomlčkou, uváděný jako vietnamsko-francouzský hudební producent, DJ a filmař. Vyrostl na předměstí Paříže, do Saigonu se přestěhoval, aby prozkoumal své kořeny. Spoluzaložil Nhạc Gãy, multidisciplinární kolektiv zkoumající sdílenou identitu v neustálých mutacích. Objevování a zároveň neustálé znovu utváření identity skrze tvorbu, experiment a spolupráce v takovém pojetí je vzrušující i utěšující zároveň. Nhạc Gãy prý znamená broken music a líbí se mi mnohoznačnost takového pojmenování, vzrušující porušování zákonitostí a překračování hranic, utěšující „je ok nebýt ok“. Hledání a touha propojující Prahu a Saigon.

Info

Alternativa Festival: Glory Nhạc Gãy Affairs
4. 11. 2023 Letohradská 10, Praha

foto © Honza Walda Valík

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

No importa tu cara, importas tu (Austin TV)

Kryštof Kopec 27.02.2024

Když na jaře minulého roku Austin TV oznámili comebackový koncert, lístky se vyprodaly během tří minut.

Co se děje v pokojíčkách (Holly Humberstone)

Klára Řepková 22.02.2024

Koncert je stejně jako její tvorba hořkosladká óda na ranou dospělost se všemi intenzivními láskami, propitými večery i pocity neukotvenosti a opuštění a hledáním sama sebe.

Brutalita v croptopu (Knocked Loose & Deafheaven)

Marek Hadrbolec 21.02.2024

„I wanna to see all of you stage dive!“ Bryan Garris dává povel a mosheři se sápou na půlkruhové pódium, jen aby na jeho druhé straně přistáli do propletence hlav,…

Řev tříští mramor (Napalm Death)

Kryštof Kočtář 15.02.2024

Agresivní diktát prokládaly milé pauzy, kdy Barney Greenway přítomné vzýval k odmítnutí nenávisti ve prospěch solidarity či hledal majitele nalezeného mobilu.

Cit pro pochmurnost (Of the Wand And the Moon)

Kryštof Kočtář 07.02.2024

Kim Larsen z Of the Wand & the Moon přiznaně kráčí po cestě, kterou vyšlapal legendární projekt Death in June. Někdy je tento krok jistý, jindy méně...

Večer střízlivého hardcore-punku (Magnitude & co.)

Marek Hadrbolec 07.02.2024

„Praha je asi moje nejoblíbenější město v Evropě,“ deklaruje Russell Bussey, zatímco neúnavně poskakuje po pódiu a bez ustání burcuje publikum k větší aktivitě.

Architekti metalcoru (Architects & co.)

Timon Láska 06.02.2024

Do Prahy si Architects kromě zvukově i rytmicky vyšperkovaného, více než devadesátiminutového vystoupení přivezli také spektakulární vizuální doprovod.

Slow travel CTM 2024

Andrea Bodnárová 04.02.2024

Fronta u Betonhalle je úctyhodná a uvnitř je téměř nedýchatelno. CTM otevírají Moundabout, dva týpci, co zpívají o mrtvolách v rašeliništích.

Přivolat Bestii ohněm (Mörghuul)

Marek Hadrbolec 04.02.2024

Podium zdobí dva obrácené kříže a čtveřice svíček. Dav lidí pod ním netrpělivě vyhlíží příchod Bestie...

Nejlepší texty Full Moonu 2023: Já na Brno, Brno na mě

Jakub Zbořil 31.01.2024

První koncerty jsem viděl v dnes už zaniklém klubu Boro koncem střední školy. Tehdy jsem neměl tušení, že taková podzemnická scéna v Česku vůbec existuje... Scéna - Brno!

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace