Články / Reporty

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka | Články / Reporty | 08.04.2024

Znetvořená, ostnatým drátem opletená postava ve videoupoutávce. Vizuál mluví za vše, nic pěkného, nic něžného sobotní noc nenabídne. Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících. Více než rave očekávám audiovizuální nálož, i když timetable mluví jinak.

Úderem jedenácté rozehřívá pražská djka NCOL bedny i parket temným elektrem. Je zvláštní zažít Fuchs totálně odstřižený od zbytku stagí v budově, ale ohyzdné reggae dunící z vrchního Sala mě přesvědčuje o opaku. Zatarasené ochozy kompenzují dvě malé vyzdvižené plošiny po stranách parketu. Uzavřené pódium čeká na headlinery, proto se hraje na parketu před ním.

Od playerů ke krabičkám. Azu Tiwaline přebírá otěže, hypnotické lajfko proudí do hloučku návštěvníků. Hutné dub techno houpe boky v polyrytmech Středního východu, smyslnost a čitelnost minimalistického zvuku provází hutný dým a uhrančivé oči tuniské producentky. Místy set strhává od úderného hard drumu k divokému jukeu. To aby nohy nestály.

Zadní závěs pódia odkrývá bílou betonovou stěnu na projekci. Provizorní stůl před pódiem mizí a na něm staví Nino Pedone aka Shapednoise a Sevi Iko Dømochevsky šestici LCD monitorů. Červené houkačky v šedých tvárnicích proplétají tenké záclony a uprostřed toho všeho ladí dvojice audiovizuální set k nedávno vydanému albu Absurd Matter. Vzniklo v období, kdy Shapednoise náhle přišel o sluch, a tento zážitek servíruje všem, co si nepřinesli dostatečně silnou ochranu uší. Od tance přecházíme ke smyslovému přetížení.

Drtivý noise objímá táhlý subbass. Produkce se mění v agresivní sound design, který ctí pravidla klubové dekonstrukce. Drolící se zvukový bordel udržuje cvakání 808 hi-hatu, které se rozsype s každým nárazem trapového beatu. Kombinaci industriálních zvuků, noisu a hip hopu doplňují na featu Zelooperz nebo Moor Mother. Jen ze samplů, urgenci to však neubírá ani o píď. Oči uchvacují Dømochevského vizuály problikávající obrazovkami a projektorem. Biomechanické objekty a zohyzděné postavy se dramaticky morfují a protáčejí prostorem. Tísnivou atmosféru utíná až náhlý výpadek deset minut před koncem setu.

Ti, co přežili, rozjímají nad černobílými abstrakty VJe Taona a atmosférickým IDM dvojice Kle-Kle, která chaosu vrací řád a konejší narušený prostor. Dramaturgické chuťovky je třeba si hýčkat od začátku do konce. Na ranní afterku je toho ale až moc, tam mé uši už nedosáhnou.

Info

Jednota v noci: Shapednoise & Sevi Iko Dømochevsky, Azu Tiwaline (live) a další
6. 4. 2024 Fuchs2, Praha

foto © Dominik Polívka

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Fantasy v kulisách hororu (Jeden kmen + Ďyvina + Budeč)

Kryštof Kočtář 21.05.2024

Drnčivé legato niněry, bezpočet fléten sytících sál tančivým pískáním, ale také všemožné samply a moderní elektronika. V nové Melodce.

Vibrující kosti (Bell Witch)

Marek Hadrbolec 20.05.2024

Ticho nikdy není tak hlasité, jako když Jesse Shreibmann zkříží paličky nad hlavou před dalším úderem do bicích.

Jak v Motownu nezestárnout (Danny Brown)

Michal Smrčina 19.05.2024

Show je vizuálně strohá, blikačky, nic moc navíc, Brown má specifické charisma a pozornost poutá sám o sobě.

Punkom slobode na stope (Chorobopop)

Jakub Veselý 06.05.2024

Počas koncertu Ctib prezentoval myšlienku o skutočnej definícii punku, polemiku o o význame životného štýlu, ktorý nedefinuje len tvrdá hudba.

Skrýt se v tygřím obleku (Raein)

Marek Hadrbolec 02.05.2024

Raein se před Kabinetem Múz pomyslně svlékají donaha a dávají se všanc. Lidi se nedočkavě chytají cizích slov a známých melodií.

Nothing Works (Declan McKenna)

Eva Karpilovská 29.04.2024

Britský písničkář Declan McKenna se po dvou letech vrátil do Prahy, s rozrostlou kapelou zahrál tentokrát v prostorném holešovickém klubu SaSaZu.

Rezignace v nejlepším smyslu slova (Still House Plants)

Alžběta Sadílková 28.04.2024

Koncert Still House Plants se odehrál jen pár dní poté, co si jejich nejnovější deska na serveru Pitchfork vysloužila označení Nejlepší nová hudba.

Panorama války nad městem (Mayssa Jallad)

Filip Peloušek 28.04.2024

Příběh vyprávěný mezi písněmi je temnější a temnější. Oči mi jen těkají mezi drobnou zpěvačkou naprosto ponořenou do hudby a panoramatem města za ní.

Zpěv odkvétajících slunečnic (White Ward)

Marek Hadrbolec 25.04.2024

Nový prostor brněnské Melodky obehnaný bílými kachličkami má navíc osobitou, mírně surrealistickou atmosféru.

Vpít se do ocelové hory (Deena Abdelwahed)

Michaela Šedinová 23.04.2024

Je sobota večer, ale sál kina Přítomnost je jako vždycky tak trochu v bezčasí. Loňská deska Jbal Rrsas tuniské producentky Deeny Abdelwahed je taky mezi časy a světy.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace