Články / Sloupky/Blogy

Šejkr #122: „El color de los días“

Šejkr #122: „El color de los días“

Michal Pařízek | Články / Sloupky/Blogy | 26.01.2024

„Tohle je konec internetu. Měli bysme si zase posílat dopisy, to bude mnohem užitečnější než tenhle shit.“ Ano, na letošním Eurosonicu padaly i takovéto věty. Člověk by si mohl myslet, že vydavatelství Condé Nast načasovalo zprávu o transformaci serveru Pitchfork do průběhu největšího setkání evropských hudebních profesionálů schválně, skutečnost je ale horší. Bylo jim to úplně jedno.


S Richardem Fosterem se potkáváme párkrát za rok, mám rád jeho hřmotný humor i svérázný dar, díky kterému dokáže téměř jakoukoli společnost během pár minut naprosto ovládnout, úvodní citace patří právě jemu. Vzhledem k jeho konstituci verbální i fyzické by se zdálo, že s ním téměř nic nehne, ale konec Pitchforku ho vykolejil taky. Jako dost možná každého, koho jsem během minulého víkendu potkal. S Richardem jsme to probírali během těch pár dní několikrát, úpěnlivě jsem se snažil vzpomenout, kdy jsem tu stránku otevřel naposledy. Nevím. Ne snad že by to na zlověstnosti tohoto znamení mělo něco znamenat. S Pitchforkem odchází dost možná poslední závan kdysi svobodného ducha, s nímž byl svět jménem internet před několika lety spojován. Ducha, který možná nezestárl dobře, jak se někdy (a často správně) říká. Ale bylo tak nějak fajn vědět, že tady pořád je.


V Groningenu byla zima a dobře. Vlastně jako vždycky, jen si člověk nesměl připouštět hektičnost. Skoro nejvíc jsem chtěl vidět Yoniho Mayraze a Anu Luu Caiano, samozřejmě fail na druhou, i když Ana alespoň hraje na Mentu. Los Sara Fontan se napodruhé zarývají ještě hlouběji, Zaho de Sagazan boduje se třpytkami i fanfárami, Lenhart Tapes bookuju rovnou. Tramhaus potkávám jen letmo a v hospodě, půlku známých ani nezahlídnu a výstavu Unzipped stíhám až s kufrem v ruce. Cestou na nádraží směr letiště. Zastydím se nad vlastní hloupostí, když se divím, kolik je tu sakra lidí. Je sobota dopoledne, místní půlroční show The Rolling Stones navíc zítra končí. Demence podruhé: proč je tady knížka Roberta Franka The Americans? Trvá několik minut, než mi to dojde. Protože Exile on My Street. Vole. Za trest si zakazuju zastavit se v oblíbeném vetešnictví Klinkhamer, kde na mě od včerejška čeká Crescent od Johna Coltranea. Teď je mi to samozřejmě líto.


„Jeho dávná identita už ho nezajímala. Sklouzla mu ze zad jako těžký starý kabát, který akorát zabírá místo. To, kým desítky let býval, se týkalo někoho jiného, jeho ne,“ přemýšlí Vernon Subutex. Těžké čtení, dusivé, poutavé. Bez vítězů. El color de los días. Jak taky jinak, když má člověk neustále pocit, že mu něco uniká. Proč vlastně, kdy jsme se začali živit něčím, co je někde daleko a nemůžeme na to dosáhnout? Ještě že ten internet umřel.

Dneska protřepeme pár kostek ledu z Groningenu, mezitím třeba Dani Llamas, whyohwhy, Ill Considered, Don Melody Club nebo Jana Kirschner. Radio 1, osm večer. Abstract Concrete.

Info

Rozhlasový pořad Šejkr poslouchejte na Radio 1.

foto © Robert Frank

tracklist:
Fat White Family – Bullet of Dignity
Los Sara Fontan – Magaluf
Jahari Massamba Unit – Massamba Afundance
Dani Llamas – El color de los días
Jana Kirschner – Struny
Kim Gordon – Bye Bye
Don Melody Club – Alsof Ik Zen Ben
Ana Lua Caiano – Deixem o morto morrer
Jlin – The Precision Of Infinity (feat. Philip Glass)
Cakes da Killa – Mind Reader (ft. Stout)
UKAEA ft. Silvia Konstance – La Stessa Croce
Cosmic Analog Ensemble – Maritime Jazz
Zaho de Sagazan – Aspiration
John Coltrane Quartet – Wise One
Abstract Concrete – Tomorrow's World
Ill Considered – Jellyfish
Edúv syn, Arleta – Free
Lee Scratch Perry – Green Banana feat. Shaun Ryder
Four Tet – Loved
Folly Group – Big Ground
Whyohwhy – Moving Sand
Ariel Kalma, Jeremiah Chiu & Marta Sofia Honer – A Treasure Chest
Tensión – Construcción (feat. Carmen Burguess)
Nubya Garcia – Fortify
Nadine Shah – Greatest Dancer
Ana Lua Caiano – Vou Ficar Neste Quadrado
Fat Dog – All the Same
Dani Llamas – Campanas del olvido
Virgin Prunes – Sweethome Under White Clouds (2024 Remix by Apparition)

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Šejkr #124: „praise your cringe“

Michal Pařízek 23.02.2024

„Praise your cringe,“ hřímá Joshua Idehen z pódia lublaňského klubu Channel Zero. Motivuje, káže a směje se u toho. Emoce na praporu a dojetí.

To nejlepší z první dekády festivalu Ment (Andraž Kajzer)

Andraž Kajzer 13.02.2024

Dekáda je výročí, které je potřeba pořádně oslavit. Jako první nabízíme pamětihodné momenty přehlídky uměleckého ředitele festivalu Andraže Kajzera.

Šejkr #123: To podstatné již…

Michal Pařízek 09.02.2024

Pohledy se mohou různit, naštěstí. „Můj je ten správný.“ Ano, takhle by to mělo, mohlo být. Právě Kafka je jednou z těch osobností...

Šejkr #121: Nanovo

Michal Pařízek 12.01.2024

Přelom roku je mimo jiné ve znamení koncertní pauzy. Pokaždé si to užívám víc, je třeba vypnout a povolit... Na jak dlouho?

Desky roku 2023 podle Full Moonu: 1. místo

redakce 04.01.2024

Výsledky nejsou nic menšího než vzrušující. Redakční hlasování o nejlepší nahrávku roku 2023 ovládli...

Desky roku 2023 podle Full Moonu: 2. místo

redakce 03.01.2024

Jedno údolí je magické i skličující, to druhé syrové a vznětlivé jako troudná sojka, neukojitelný hněv.

Desky roku 2023 podle Full Moonu: 3. místo

redakce 02.01.2024

Něha dvakrát jinak a třetí místa v rámci redakčního hlasování redaktorů Full Moonu. Krásně se to sešlo!

Desky roku 2023 podle Full Moonu: 4. místo

redakce 01.01.2024

Kdo byl nejmladší umělkyní, která se dostala na titulní stránku Full Moonu? Redakční hlasování o nejlepších nahrávkách uplynulého roku, stoupáme pořadím.

Desky roku 2023 podle Full Moonu: 5. místo

redakce 31.12.2023

Redakční hlasování o nejlepších nahrávkách uplynulého roku startuje dvěma emotivními alby.

Šejkr #119: Bratislavská intermezza

Michal Pařízek 15.12.2023

Disciplínu jménem konec roku si člověk asi úplně nevybírá, ale to ještě neznamená, že její parametry nemůže ovlivnit. Kdyby trochu přemýšlel.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace