Články / Sloupky/Blogy

Šejkr #122: „El color de los días“

Šejkr #122: „El color de los días“

Michal Pařízek | Články / Sloupky/Blogy | 26.01.2024

„Tohle je konec internetu. Měli bysme si zase posílat dopisy, to bude mnohem užitečnější než tenhle shit.“ Ano, na letošním Eurosonicu padaly i takovéto věty. Člověk by si mohl myslet, že vydavatelství Condé Nast načasovalo zprávu o transformaci serveru Pitchfork do průběhu největšího setkání evropských hudebních profesionálů schválně, skutečnost je ale horší. Bylo jim to úplně jedno.


S Richardem Fosterem se potkáváme párkrát za rok, mám rád jeho hřmotný humor i svérázný dar, díky kterému dokáže téměř jakoukoli společnost během pár minut naprosto ovládnout, úvodní citace patří právě jemu. Vzhledem k jeho konstituci verbální i fyzické by se zdálo, že s ním téměř nic nehne, ale konec Pitchforku ho vykolejil taky. Jako dost možná každého, koho jsem během minulého víkendu potkal. S Richardem jsme to probírali během těch pár dní několikrát, úpěnlivě jsem se snažil vzpomenout, kdy jsem tu stránku otevřel naposledy. Nevím. Ne snad že by to na zlověstnosti tohoto znamení mělo něco znamenat. S Pitchforkem odchází dost možná poslední závan kdysi svobodného ducha, s nímž byl svět jménem internet před několika lety spojován. Ducha, který možná nezestárl dobře, jak se někdy (a často správně) říká. Ale bylo tak nějak fajn vědět, že tady pořád je.


V Groningenu byla zima a dobře. Vlastně jako vždycky, jen si člověk nesměl připouštět hektičnost. Skoro nejvíc jsem chtěl vidět Yoniho Mayraze a Anu Luu Caiano, samozřejmě fail na druhou, i když Ana alespoň hraje na Mentu. Los Sara Fontan se napodruhé zarývají ještě hlouběji, Zaho de Sagazan boduje se třpytkami i fanfárami, Lenhart Tapes bookuju rovnou. Tramhaus potkávám jen letmo a v hospodě, půlku známých ani nezahlídnu a výstavu Unzipped stíhám až s kufrem v ruce. Cestou na nádraží směr letiště. Zastydím se nad vlastní hloupostí, když se divím, kolik je tu sakra lidí. Je sobota dopoledne, místní půlroční show The Rolling Stones navíc zítra končí. Demence podruhé: proč je tady knížka Roberta Franka The Americans? Trvá několik minut, než mi to dojde. Protože Exile on My Street. Vole. Za trest si zakazuju zastavit se v oblíbeném vetešnictví Klinkhamer, kde na mě od včerejška čeká Crescent od Johna Coltranea. Teď je mi to samozřejmě líto.


„Jeho dávná identita už ho nezajímala. Sklouzla mu ze zad jako těžký starý kabát, který akorát zabírá místo. To, kým desítky let býval, se týkalo někoho jiného, jeho ne,“ přemýšlí Vernon Subutex. Těžké čtení, dusivé, poutavé. Bez vítězů. El color de los días. Jak taky jinak, když má člověk neustále pocit, že mu něco uniká. Proč vlastně, kdy jsme se začali živit něčím, co je někde daleko a nemůžeme na to dosáhnout? Ještě že ten internet umřel.

Dneska protřepeme pár kostek ledu z Groningenu, mezitím třeba Dani Llamas, whyohwhy, Ill Considered, Don Melody Club nebo Jana Kirschner. Radio 1, osm večer. Abstract Concrete.

Info

Rozhlasový pořad Šejkr poslouchejte na Radio 1.

foto © Robert Frank

tracklist:
Fat White Family – Bullet of Dignity
Los Sara Fontan – Magaluf
Jahari Massamba Unit – Massamba Afundance
Dani Llamas – El color de los días
Jana Kirschner – Struny
Kim Gordon – Bye Bye
Don Melody Club – Alsof Ik Zen Ben
Ana Lua Caiano – Deixem o morto morrer
Jlin – The Precision Of Infinity (feat. Philip Glass)
Cakes da Killa – Mind Reader (ft. Stout)
UKAEA ft. Silvia Konstance – La Stessa Croce
Cosmic Analog Ensemble – Maritime Jazz
Zaho de Sagazan – Aspiration
John Coltrane Quartet – Wise One
Abstract Concrete – Tomorrow's World
Ill Considered – Jellyfish
Edúv syn, Arleta – Free
Lee Scratch Perry – Green Banana feat. Shaun Ryder
Four Tet – Loved
Folly Group – Big Ground
Whyohwhy – Moving Sand
Ariel Kalma, Jeremiah Chiu & Marta Sofia Honer – A Treasure Chest
Tensión – Construcción (feat. Carmen Burguess)
Nubya Garcia – Fortify
Nadine Shah – Greatest Dancer
Ana Lua Caiano – Vou Ficar Neste Quadrado
Fat Dog – All the Same
Dani Llamas – Campanas del olvido
Virgin Prunes – Sweethome Under White Clouds (2024 Remix by Apparition)

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Šejkr #135: Post Vintage

Michal Pařízek 26.07.2024

Všechno dobré, něco výjimečné, vytržení s sebou přinesla Aunty Rayzor a vyloženě roztomilí Irreversible Entanglements. Zejména Camae Ayewa, která se chtěla boxovat.

Preview: Letní filmová škola 2024 (Dielmanová, Fellini, Lynch a další)

Štěpán Nezbeda 18.07.2024

Jelikož nejpohodovější filmová přehlídka letos přinese víc promítacích sálů a projekcí, může se hodit pár tipů na snímky.

Pohoda 2024: Poryvy, tma a naděje

Michal Pařízek 14.07.2024

Tento text nemá být obhajobou ani reportáží, berte ho jako pokus o zprostředkování zážitků z určitého místa v areálu. A pokus mírnit rázná hodnocení a zbrklé analýzy.

Šejkr #134: Kdo je kdo?

Michal Pařízek 12.07.2024

Rozhovor s Libuší Jarcovjákovou pro mě byl jedním ze zásadních zážitků prvního pandemického období, dělali jsme ho někdy na jaře, v době, kdy už začínalo být trochu hezky, ale ulice…

Hadí sykot (z Varů): V hudbě život. A smrt.

Veronika Havlová 07.07.2024

Nicméně od té doby hudební a obzvlášť koncertní snímky ve Varech vyhledávám, obzvlášť pokud se promítají ve Velkém sále.

Hadí sykot (z Varů): Křik perličky a jiné holčičí hysterie

Veronika Havlová 04.07.2024

Scéna, v níž se devět tetiček snaží umlčet dvojici mladých žen tím, že jim ritualizovaným sborovým zpěvem vyjadřují bezmeznou účast a lásku, je zatím jedna z nejmrazivějších, které jsem tu…

Hadí sykot (z Varů): Kdo jsme my?

Veronika Havlová 02.07.2024

Ta samozřejmost, s níž mě zařadil do skupiny “my”, a předpoklad, že přece logicky musím chodit na filmy s LGBTQ+ tematikou, když jsem sama jedno z písmen, mě trochu zarazila.

Hadí sykot (z Varů): Konec světa v hotelu Thermal

Veronika Havlová 30.06.2024

Tehdejší hvězdou byl Robert DeNiro, který při vstupu do sálu při pohledu na shromážděný dav rezignovaně vydechl: “Oh, Jesus…”

Šejkr #133: „What you fear to hear from my mouth?“

Michal Pařízek 28.06.2024

O to smutnější bylo číst text Josefa Chuchmy, který se do určité části domácí kulturní publicistiky opřel neurvale i jalově zároveň.

Preview: MFF Karlovy Vary 2024 (Machoninovi, chodecký film a Escobarův hroch)

Filip Hastík, Veronika Havlová, Štěpán Nezbeda 20.06.2024

Z letošní nabídky vybíráme dvanáct tipů napříč sekcemi, Janžurku mezi nimi nenajdete – ta bude kolem druhé odpolední u Puppu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace