Články / Sloupky/Blogy

Šejkr #123: To podstatné již…

Šejkr #123: To podstatné již…

Michal Pařízek | Články / Sloupky/Blogy | 09.02.2024

„S Kafkou je to jako s čímkoli jiným: když deset lidí pracuje na stejném příběhu, získáte na něj naprosto odlišné úhly pohledu. Můj je ten správný.“ (David Lynch)


„Kdepak. Už si ani nepamatuji, kdy jste naposled měli vernisáž a já neměl uzávěrku,“ odpovídám Otto M. Urbanovi na otázku, zda se zdržím na večerní vernisáž. Podobně jsem uvažoval už cestou na press preview výstavy KAFKAsque, otevřené včera v Centru DOX. Těžko říct, zda je to potřetí nebo počtvrté za sebou, ale můj dojem je takový, že je to pořád. Měsíční cykly zjevně neovládají pouze chod magazínu, co naděláme. Každopádně jsem moc rád alespoň za tu půlhodinku, kterou jsem v sálech pražské galerie strávil. Jednak výstava stojí rozhodně za vidění, plus jsem tam našel i téma aktuálního Šejkru, nad kterým jsem přemýšlel. Pravda je taková, že začátek letošního roku marně chytám, respektive mám pocit, že mi neodbytně proklouzává mezi prsty. I když, pravda. Není ten termín sám o sobě poněkud… kafkovský?


„To podstatné již není vidět,“ říká název vtahující instalace Magdaleny Jetelové, jednoho z mnoha děl, které stojí v rámci výstavy KAFKAsque za vidění. Vrátím se co nejdřív, ujišťuji se během procházení expozicí hned několikrát. Pořád mě fascinuje, jak poutavě jsou zdejší hromadné výstavy koncipovány, jakým způsobem zdejší kurátoři dokáží jednotlivá díla poskládat. Jak komunikují samy o sobě, i spolu navzájem. Jen tak na první dobrou třeba kontrolovaný chaos Jana Švankmajera a čistota Liou Xia. Parádní je taky vidět, že se díla Siegfrieda Herze, Josefa Bolfa nebo Jakuba Špaňhela vedle hvězd Mata Collishawa, Davida Lynche nebo bratří Quayových rozhodně neztrácí, spíš naopak. Samostatnou kapitolou jsou fotografie Rowynn Dumont, kterou si budu muset ještě pořádně nastudovat. Pokaždé mě tady nějakým jménem, o kterém jsem nikdy neslyšel, dostanou, říkám si zrovna u nich.


Pohledy se mohou různit, naštěstí. „Můj je ten správný.“ Ano, takhle by to mělo, mohlo být. Právě Kafka je jednou z těch osobností, jejichž dílo bývá vykládáno tak různě, jak jen si dokážeme představit. Moc dobře si vybavuji, jak jsme v devadesátkách všudypřítomným „Kafka turismem“ pohrdali, možná to u někoho přetrvalo. Zároveň je ale téměř neustále význam jeho díla přepisován a roste, ostatně nemálo z nás si právě dnes připadá jako v jednom z jeho románů. V prostředích, která před drahnou dobou tak důkladně a úsporně popsal. Full Moon si k tomu taky řekne svoje, brzy, těším se na to a zároveň se toho obávám. I když vlastně proč? Dávno přece víme, že to podstatné již…

V osm večer na Radiu 1 sice bez Franze, zato s mnoha dalšími aktuálními závislostmi. Třeskuté spojení Za! + Perrate, Erotic Secrets of Pompeii, Mourning [A] BLKstar, Brion Gysin nebo Bankrobber po japonsku. Berlin? Manson.

Info

Rozhlasový pořad Šejkr poslouchejte na Radio 1.

foto: Rowynn Dumont, The Clairvoyant

tracklist:
Erotic Secrets of Pompeii – Tenderness Has Failed Me
Brion Gysin – Kick (Disco Mix)
Okvsho – Pasitos Jaguari (ft. Akira)
The Sorcerers – Bebaynetu
Mourning [A] BLKstar – Say It
Arthur Mělo – Na Avenida com Benito
Ochepovsky Project – Satellite
Sheherazaad – Mashoor
TEKE::TEKE – Bankrobber
Cassie Kinoshi's seed. – II
Angelica Garcia – Juanita
Organic Pulse Ensemble – Peace Piece
The Fall – Recovery Kit
Danielle Boutet – P. 216
Verde Prato, Bronquio – Maite, Nauzu Zeharkatu
Barry Adamson – What It Means – Skylab A smokin' Japanese We're Chicken in Moss Side Mix
Mourning [A] BLKstar – Anti Anthem
Ratigan Era – Back
Yaya Bey – Chasing the Bus
Arushi Jain – Imagine the Orchestra
Dog Unit – When Do We Start Fighting?
Erotic Secrets of Pompeii – The Wheel, The Spade, The Stars in Motion
Brion Gysin – Sham Pain
Berlin Manson – Kde budeme bývať
Verito Asprilla feat Bejuco y Cerrero – Verito de la Perla
Mourning [A] BLKstar – Hold Me Close
Za! + Perrate – Pregones
Luna – Satellite of Love
Anthony Joseph – Who Will Save the World?

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

To nejlepší z první dekády festivalu Ment (Andraž Kajzer)

Andraž Kajzer 13.02.2024

Dekáda je výročí, které je potřeba pořádně oslavit. Jako první nabízíme pamětihodné momenty přehlídky uměleckého ředitele festivalu Andraže Kajzera.

Šejkr #122: „El color de los días“

Michal Pařízek 26.01.2024

„Tohle je konec internetu. Měli bysme si zase posílat dopisy, to bude mnohem užitečnější než tenhle shit.“ Ano, na letošním Eurosonicu padaly i takovéto věty.

Šejkr #121: Nanovo

Michal Pařízek 12.01.2024

Přelom roku je mimo jiné ve znamení koncertní pauzy. Pokaždé si to užívám víc, je třeba vypnout a povolit... Na jak dlouho?

Desky roku 2023 podle Full Moonu: 1. místo

redakce 04.01.2024

Výsledky nejsou nic menšího než vzrušující. Redakční hlasování o nejlepší nahrávku roku 2023 ovládli...

Desky roku 2023 podle Full Moonu: 2. místo

redakce 03.01.2024

Jedno údolí je magické i skličující, to druhé syrové a vznětlivé jako troudná sojka, neukojitelný hněv.

Desky roku 2023 podle Full Moonu: 3. místo

redakce 02.01.2024

Něha dvakrát jinak a třetí místa v rámci redakčního hlasování redaktorů Full Moonu. Krásně se to sešlo!

Desky roku 2023 podle Full Moonu: 4. místo

redakce 01.01.2024

Kdo byl nejmladší umělkyní, která se dostala na titulní stránku Full Moonu? Redakční hlasování o nejlepších nahrávkách uplynulého roku, stoupáme pořadím.

Desky roku 2023 podle Full Moonu: 5. místo

redakce 31.12.2023

Redakční hlasování o nejlepších nahrávkách uplynulého roku startuje dvěma emotivními alby.

Šejkr #119: Bratislavská intermezza

Michal Pařízek 15.12.2023

Disciplínu jménem konec roku si člověk asi úplně nevybírá, ale to ještě neznamená, že její parametry nemůže ovlivnit. Kdyby trochu přemýšlel.

Šejkr #118: Nevratné zápletky

Michal Pařízek 17.11.2023

Co vás pohání po těch letech v oboru, ptali se mě na kurzu kulturní žurnalistiky předevčírem v Olomouci. Že by to byl tenhle stres? Občas bych měnil.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace