Články / Sloupky/Blogy

Šejkr #98: Příliš povyku pro... nic?

Šejkr #98: Příliš povyku pro... nic?

Michal Pařízek | Články / Sloupky/Blogy | 10.02.2023

„I nic se musí umět,“ píše v parádním komentáři na serveru Aktuálně David Klimeš a nedá se s ním než souhlasit. Taky máte pocit, že po volebním humbuku a bujarých oslavách se hladina jako by zázrakem uklidnila a nestalo se... nic? Možná za to může ten mráz, ale osobně mi tedy nepřipadá, že by mělo být hotovo. I zapomínání jako by bylo rychlejší, snazší.


V poslední době si připadám jako na turné, k běžné agendě přibyly během sotva deseti dnů tři rádiové pořady a stejný počet veřejných diskuzí. Spousta slov, spousta povyku. Náramně si toho vážím, aby bylo jasno, ale přece jen té pozornosti bylo najednou až příliš. Když mi po diskuzi o táborské hudební scéně ředitelka Divadla Oskara Nedbala (kde je to mimochodem velmi pěkné) srdečně děkovala, že jsem si udělal čas a přijel, tak mě to trochu zneklidnilo. Odvětil jsem něco ve smyslu, že takové pozvání se přece neodmítá, a myslel to vážně, což možná znejistělo zase ji. Nerad bych, aby to vyznělo špatně, ale občas mám pocit, že si dostatečně neuvědomujeme, že jsme na stejné lodi. Na lodi, která je vratká a často neovladatelná.


Zmíněné diskuze byly úplně odlišné, spojoval je ale velký zájem, upřímně jsem to vůbec nečekal. V Táboře i v Kunsthalle bylo v podstatě vyprodáno, v Akropoli příjemně plno. Velká radost. Všechny debaty byly pochopitelně o hudbě, i když každá z jiného úhlu, zajímavá mi přišla ještě jedna věc, která je spojovala. Jako by publikum mělo zájem spíš o vysvětlení, jak ty které skladby vnímat, než aby si to zkusilo samo. Spíš o témata okolo než o nahrávky samotné. Určitě to má něco společného s mými sklony věci nedoříkávat, nevysvětlovat na dřeň, ale to je asi náturou. Plus mi přijde, že by téměř všechna vyjádření měla motivovat k dalšími pátrání – pokud nás tedy zaujmou –, jednoduše navnadit. Nikoli všechno do detailu vysvětlit, v duchu si věc podtrhnout a mít pocit, že je... vybaveno. Ale co já vím.


S tím souvisí i to, že mi lidi občas říkají, že v Šejkru málo mluvím, že jednotlivé skladby neuvádím a nevysvětluji kontext. Je to asi pravda, ale k tomu by měly sloužit i tyhle sloupky. Obecně mám pocit, že je slov moc, že snadná vysvětlení rychle ukolébají. Naopak mi vždycky, když někdo něco vysvětluje až příliš po lopatě, začíná v hlavě blikat varovný maják. Čímž se vracím ke komentáři zmíněnému v úvodu – taky máte pocit, že je „vítězů“ po volbách nějak mnoho? Ale když se to nic dostatečně vysvětlí a umí prodat… Mimochodem, ve chvíli, kdy tenhle sloupek dopisuji, dorazila tiskovka s úvodní větou: „Slavnou píseň Heroes od Davida Bowieho nazpíval znovu Vojtěch Dyk pro nový rodinný film Děti Nagana.“ Někdy by to nic bylo bývalo lepší.

V osm večer na Radiu 1 hodně jazzu a latiny, ale taky tři parádní domácí novinky. Do tunelu spolu s Ivy Z, Alfa Mist, Marlene Ribeiro, Black Tar Jesus, Fabianem Do Nascimentem nebo Lankum. Vyklápíme světlomety.

Info

Rozhlasový pořad Šejkr poslouchejte na Radio 1.

Tracklist:
Alex Figueira – Maracas
Toyota Vangelis – Tunel feat. Tokyo Drift
Young Fathers – Holy Moly
Meztico – Arroyo
Marlene Ribeiro – Toquei no sol
Yazmin Lacey – Late Night People
Alfa Mist – BC
The Go! Team – The Me Frequency feat. The Star Feminine Band
Julián Mayorga – Del cielo cae un bachiller
ZA! & la TransMegaCobla – Ela Tho
João Selva – Sete Ventos
Fabiano Do Nascimento / Vittor Santos e Orquestra – Solo as Onze (Noite Suite)
Lankum – Go Dig My Grave
Vincent Christ – Bodies
Bokani Dyer – Resonance of Truth
Gnoomes – Loops
Algiers – 73 %
Sunny War – Baby Bitch
For Breakfast – Dare of the Dog
Sven Wunder – Prussian Blue
Ivy Z – everything i touch wilts / can't you see?
Kalia Vandever – Temper the Wound
London Brew – Miles Chases New Voodoo in the Church
Young Fathers – Ululation
Black Tar Jesus – Some Other Way
Fabiano Do Nascimento / Vittor Santos e Orquestra – Fonte
Capitol 1212 ft. Earl 16 – Love Wil Tear Us Apart

foto © Letizia Battaglia

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Šejkr#100: Slova jako sekery, myšlenky jako třísky

Michal Pařízek 10.03.2023

Sedím v trnavském obýváku a poslouchám nezmasterované manifesty. Koho asi tak může sakra napadnout vyprávět události u baru Tepláreň z pohledu vraha?

Preview: Peel Slowly and See

Michal Pařízek 06.03.2023

Přehlídka vzešla z kolektivu okolo místního record storu Velvet Music Leiden, který, jak už je z názvu patrné, má blízko k The Velvet Underground.

Šejkr #99: Co všechno se může hodit?

Michal Pařízek 24.02.2023

Cítíme se osaměle, protože příliš plánujeme? Protože se nedokážeme uvolnit a udělat něco živelného, nepředvídaného?

Šejkr #97: „It's in the wind, whatever it is…“

Michal Pařízek 27.01.2023

Tak je to zase tady. Další Šejkr, další volební víkend. Už si pomalu začínám zvykat, naštěstí to je na nějakou dobu naposledy.

Šejkr #96: New world wide?

Michal Pařízek 13.01.2023

Volební období přinášejí jisté leitmotivy, například skutečnost, že se mě známí dobří i letmí až příliš často ptají, koho budu volit.

Desky roku 2022 podle Full Moonu: 1. místo

redakce 05.01.2023

Vyhlašujeme vítěze i celkové pořadí letošního hlasování!

Desky roku 2022 podle Full Moonu: 2. místo

redakce 04.01.2023

Stříbrnou medaili uděluje měsíční posádka rapu.

Desky roku 2022 podle Full Moonu: 3. místo

redakce 03.01.2023

Třetí příčka patří slovenským emo empatikům a londýnským Black Country, New Road.

Desky roku 2022 podle Full Moonu: 4. místo

redakce 02.01.2023

Čtvrtá příčka patří debutu brněnské skupiny i bočnímu projektu členů Radiohead.

Desky roku 2022 podle Full Moonu: 5. místo

redakce 01.01.2023

Redakční hlasování nejlepších nahrávek uplynulého roku začíná. Pátou příčku obsadil říční tulák a irští hochštapleři.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace