Adéla Polka | Články / Recenze | 30.04.2021
Zdrobnělina a slovní složenina Hudebníček evokuje představu zpěvníku pro děti. Jenže jedním z tvůrců této knihy s cédéčkem uvnitř je Petr Nikl a ten rozhodně netvoří výhradně pro dětské obecenstvo. Jeho záběr je mnohem širší a důraz ve své tvorbě klade především na prostor pro představivost a jak sám říká: „Já tam musím mít záhadu. Protože celý svět je záhada a jakmile to začneme zadávat do takových těch jasných věcí, zplošťujeme to a není to pravda.“
Publikace vyšla v edici Modrý slon u nakladatelství Meander a spíš než zpěvník je to osobitý atlas hudebních nástrojů a písmen. Petr Nikl si spolu s Miroslavem Černým zvolili poměrně netradiční zadání. To spočívalo v propojení hudebních nástrojů se slovy, které začínají na stejné písmeno jako název nástroje. Dveře kreativity se doslova rozrazily a čtenář může objevovat nové souvislosti ve spojení slov, které jsou často velmi nečekané. Samotná četba básní není vůbec jednoduchá, nicméně zaručeně rozpohybuje fantazii: „Nitěra si přede nekonečnou nit, / nervy nechá někde, / kde naleznou klid.“ Trochu jazykolamy, trochu nesmysly ve smyslech. Přeber si, kdo jak chceš. Niklovy ilustrace kolem slov divokost rozmanitosti umocňují a ve chvíli, kdy se k četbě rozezní i nahrávka, má člověk dojem, že se ocitl ve slovně-hudební džungli.
velký rozhovor s Petrem Niklem čtěte ve Full Moonu #121
Miroslav Černý vyzdobil z obou krajů knihu ilustracemi všech nástrojů, které na nahrávce zaznívají. Vokálně pak songy doprovodil sám Nikl spolu s operní zpěvačkou Kateřinou Černou. Jak Nikl říká: „Vznikly zajímavé instrumentalizace. Nikdo neskloubí varhany s vozembouchem. Ale Mirek jo, protože tak znělo naše zadání.“ Na nahrávce pod vedením Černého participovalo asi osmdesát dalších hudebníků.
Hudebníček je komplexní dílo, které oslavuje zvukomalbu písmen a experiment v oblasti kompatibility prvoplánově nesourodých zvuků. Zadaná hranice stejného písmena tak paradoxně odkrývá nové možnosti poznání nejen českého jazyka, ale i hudebních kompilací. Jestliže bylo dílo primárně zamýšleno jako alternativa výukového materiálu pro školy, výsledek jasně naznačuje, že se k tomu asi málokterá odváží.
Natálie Dvořáková 07.02.2023
Deska Hey Girl je definicí hořkosladkosti – v jednotlivých písních prožíváme s autorkou bolest, zklamání, strach, ale i obyčejné radosti a velké oslavy.
Martin Šmíd 02.02.2023
Pod nánosem infantilního humoru se skrývá melodická schopnost a talent.
Julie Šafová 01.02.2023
Navzdory slabé dějové lince nechybí Babylonu technická preciznost ani živelná energie, která snímek žene kupředu.
Michal Pařízek 24.01.2023
Třetí album je jedním z klíčových archetypů showbizu, pověstným gordickým uzlem, milníkem, který ne každý dokáže jednoduše a správně překročit.
Richard Kutěj 18.01.2023
Mount Kimbie nedělají revoluci. Zůstávají ale sví, současní a ano, post.
Dominik Polívka 08.01.2023
S veškerou úctou a osobitostí uzavírá svou kapitolu dospívání a zvědavé generaci Z poskytuje čitelnou hudební road mapu s otevřenými cestami a jasným směrem.
prof. Neutrino 27.12.2022
Agilní vydavatelství Blue Lizard Michala Kořána vydalo jako svůj stý počin pravděpodobně jedno z nejpozoruhodnějších alb letošního roku.
prof. Neutrino 23.12.2022
V této podobě je to tedy spíš hra kreativců a jistý druh umění než skutečně aplikovaná věda, i když se odvolává na matematiku.
Riikka Hajman 21.12.2022
Otázkou je, jestli je to správná volba. Když se dobře vyváží s hudební inovací, vznikají hity, ale na albu II je jich jen pár.
Akana 20.12.2022
S přestávkami dodnes fungující a stále relevantní nahrávky produkující Wire se oficiálnímu vydání tohoto bootlegu dlouho bránili.