Články / Offtopic / / Soundtrax

U Jupitera! (Jupiter Ascending)

U Jupitera! (Jupiter Ascending)

3DDI3 | Články / Offtopic / / Soundtrax | 21.03.2015

Bratři Wachovští byli kdysi zbožňovanými tvůrci. Vizionáři a průkopníky, ale od Matrixu jako by jim upadly koule (ehm) a propůjčují svůj um paskvilům. Paskvilům s dětsky jednoduchým příběhem, u kterého si řeknete WOW ve špatném slova smyslu. No, považte. Uklízečka (Mila Kunis) je reinkarnací mocné vesmírné vládkyně, jejíž državou byla i planetka Země. Padouch (shodou okolností současný majitel modré planety) ji chce anihilovat, a tak se utíká, bojuje a jak už to tak v pohádkách bývá, v ohromujících explozích nakonec i vítězí. Trikové orgie a nádherný vizuál nedokáží zakrýt fakt, že Chaning Tatum je poleno hrající geneticky modifikovaného člověka/vlka a že to celé prostě nedává smysl. To jediné, co neutrpělo, je soundtrack Michaela Giacchina. Ba naopak, ospravedlňuje vznik mdlého filmu.

Wachovští mají v oblibě ohromný orchestr už od devadesátých let. Jejich filmy podbarvovaly vážné kompozice Dona Davise (trilogie Matrixu je dodnes jeho největším úspěchem), později obohacené o trance-industriální experimenty Juno Reaktor, a fungovaly náramně. Příběh Vyvoleného, ale musel skončit a Wachovští hledali někoho, kdo se zcela nevyčerpal u brčálově zbarvených filtrů. Michael Giacchino nahradil Davise a už ve Speed Racerovi ukázal, že je náhradou více než vyrovnanou. Giacchinovi kompozice jsou hravé, pompézní a mnohem nápaditější. A nyní šel ještě dál.

Jupiter Ascending svou rozmáchlostí připomíná svět srovnatelný s Hvězdnými válkami a hrací plochu pro skladatele takového kalibru nemohli Wachovští připravit lépe. První čtyři kusy (1st Movement - 4th Movement) jsou sedmnáctiminutovým nástřelem, z něhož americký skladatel vycházel při skládání finálního střihu. Vznikly, ještě než byl film hotový. Tento postup Giacchinovi (dle jeho vlastních slov) nabídl nečekané možnosti. Mohl si dělat, co chtěl. Bohaté orchestrální textury, nebeské vokály, temný žesťový motiv, elegantní téma pro struny a dechy, vše má v sobě ohromnou integritu, kompozice nádherně graduje. Ponuré téma Abrasaxské rodiny (The House of Abrasax) střídají rychlé, mohutné dechy s úžasnými ženskými vokály s méně výrazným tématem pro Jupiter (I Hate My Life) s hravými hoboji. Mužský chór připomene, více než cokoliv jiného, imperátorovo téma z Návratu Jediho, kombinace s jemným xylofonem a smyčci přechází k žesťům a mohutné tympány dodávají kusu na důrazu a tajemnosti (The Abrasax Family Tree). Atmosférické skladby ale předčí hutné a komplikované akční kusy (The Shadow Chase, Mutiny On The Bounty Hunter, Family Jeopardy), skvěle padnoucí k ohromným bitvám a bojovým sekvencím. Smyčcové kaskády, chraplavé žestě, nádherné variace abrasaxského tématu. Slyšíme i williamsovské flétničky (Flying Dinosaur Fight) kombinované s intenzivními perkusemi i jeho xylofonovou rytmiku (It's A Hellava Chase). Romantické, lehce váhavé, téma Caina a Jupiter nese decentní harfa (Digging Up the Flirt). Závěrečná skladba (Commitment) začíná jako milostné téma na cella podpořené rohy, posléze přechází do úžasného chóru, téměř jazzových variací a nástrojových dialogů, kdy smyčce volají a žestě odpovídají. Fantastický závěrečný kus.

Soundtrack vychází v bohaté dvoudiskové verzi a nabízí 103 minuty nádherné hudby. Od začátku roku v potoce příliš vody neuplynulo (nestihla rozmrznout) a už tu máme kus, který se řadí k tomu nejlepšímu, co v žánru vzniklo. Zatracená škoda, že slouží za skořápku tak prázdnému filmu. Patří ke Giacchinovým vrcholným kompozicím.


Info

Michael Giacchino - Jupiter Ascending (Sony Music, 2015)
www.michaelgiacchinomusic.com/soundtracks/jupiter-ascending.html

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Hans Zimmer pod vlivem Junkieho XL

redakce 09.12.2016

Drony, experimentální smyčky à la mlácení kladiva do hřebíku nebo burácení z ranku Junkieho XL sice překvapivě docela fungují, ale posluchači namlsanému předchozími soundtracky nemohou stačit.

Originál a bizár (Swiss Army Man)

redakce 10.09.2016

Ano, jistá dávka kontroverze Švýcaráku nechybí a díky bohu za to, protože tenhle hořkosladký chvalozpěv na život a na smrt je i s hudbou ryzím zlatem.

K čaji o páté (London Has Fallen)

redakce 19.06.2016

V pokračování poměrně zábavné akčňárny Pád Bílého domu tvůrci vyměnili Bílý dům za Londýn.

Chewie, we're home - Star Wars: The Force Awakens

redakce 13.02.2016

Je vymalováno. Po čertu povedené sedmé Star Wars jsou za námi, teorie se množí a torrenty přibývají, protože dávat po osmé peníze za lupen se už nechce kdekomu.

Dřív sebevražda, dnes turistická atrakce - Everest

redakce 29.11.2015

V roce 1996 se ale nejvyšší hora světa rozhodla, že si na dvě skupiny odvážlivců trochu došlápne. A lidé umírali.

Na nitkách… (Avengers: Age of Ultron)

redakce 28.06.2015

Tým nejmocnějších hrdinů světa zametá zbytky zločinné Hydry pod koberec fiktivní země ve východní Evropě a zároveň si na sebe plete bič... Co na to soundtrack?

Ex Machina: může člověk milovat robota?

redakce 31.05.2015

Hudební složku dostal na starost hudební producent a instrumentalista britských Portishead Geoff Barrow a melancholik Ben Salisbury. Může robot milovat člověka?

Manners Maketh Man (Kingsman: The Secret Service)

redakce 02.05.2015

Ve Wanted udělal podle jeho nástřelu Timur Bekmambetov z Angeliny Jolie (ještě jednou) naposledy femme fatale, Kick-Ass redefinoval hrdinský žánr v režii Matthewa Vaughna a...

Po celé egyptské zemi se bude rozléhat veliký křik (Exodus: Gods & Kings)

redakce 08.03.2015

Ridley Scott se po skromných, komorních projektech (Konzultant, Prometheus) vrací na půdu gigantických střetů, kde se cítí jako doma. A soundtrack?

Zpěv vzdálené Země (Interstellar)

redakce 21.12.2014

Všechno začalo složením hudebního motivu pro jednu stránku scénáře. Velmi intimního momentu, jelikož pojednával o dojemném loučení dítěte s otcem...