redakce | Zprávy / Pozvánky | 27.05.2020
Nakladatelství BiggBoss společně s Uměleckoprůmyslovým museem v Praze vydávají vizuálně radikální katalog k výstavě Obrazy konců dějin: Česká vizuální kultura 1985-1995. Křest 462 stránkové publikace, která svérázným způsobem shrnuje vizuální chaos 90. let v České republice, se uskuteční ve čtvrtek 28. května 2020 přímo v expozici v historické budově UPM. Samotná výstava je navíc prodloužena až do 21. června 2020.
“Obrazy konců dějin jsou vizuální esejí o jedné antidekádě, kdy radikální politické změny probíhaly paralelně s výraznou proměnou vizuálních médií a jejich rolí,” popisuje kurátor výstavy a editor katalogu Pavel Vančát. Výstava i doprovodná kniha prostřednictvím medailonů vybraných aktérů a fenoménů přibližují proměny obrazového kánonu od poslední fáze komunismu přes nekontrolovaný revoluční kvas až k postupné komercionalizaci nové mediální scény v České republice. Kolážovitá architektura obou médií tak reflektuje opoziční, avantgardní a antisystémové tendence celé epochy včetně tehdejšího zpravodajství, rozjívené reklamy a pop-kultury.
Vizuální smrští se v katalogu prolínají inspirativní texty – např. filozof Miroslav Petříček píše o kontextu „konce historie“, historik Ondřej Daniel z pohledu společenských dějin zkoumá divoké roky 85-95 a historička umění Zuzana Krišková zase sleduje tehdejší zemětřesení na české umělecké scéně. “Sledujeme postupný pád komunismu a následný nástup nových pořádků jako různorodé pole příčin a následků, velkých a malých událostí, vysokých i nízkých cílů. Střetávají se tu fotografie zcela klíčové a oficiální s efemérními doklady doby, sbírkové předměty Uměleckoprůmyslového musea s nálezy v kontejnerech, aby dohromady společně naznačily, co tvořilo soudobou každodenní vizualitu,” přibližuje Pavel Vančát specifický projekt.
Katalog se čtyřmi verzemi obálky (Havel-Magnet-Klaus-Jasanský) nese podobu kancelářského pořadače. Uvnitř se na nejlesklejších papírech potkávají kalkulačky z československého zásilkového katalogu Magnet s fotografiemi Depeche Mode v Praze od Antona Corbijna nebo erotické časopisy s teleshoppingem TV Nova. “Grafické zpracování využívá pokleslou estetiku, klišé, první systémové fonty a technická omezení překotně se uvolňující, naivní i machrující doby,” dodává Zuzana Lednická (Studio Najbrt), autorka vizuální identity nekonvenčního katalogu.
Pavel Vančát (ed.) – Obrazy konců dějin: Česká vizuální kultura 1985-1995 (BiggBoss Books, 2020)
web nakladatelství
Křest knihy k výstavě Obrazy konců dějin 1985-1995
28. 5. 2020 18:00
Uměleckoprůmyslové museum v Praze
fb událost
redakce 26.04.2024
Projekt RuinsZu tvoří jádro skupiny Zu basista Massimo Pupillo a saxofonista Luca T. Mai společně s bubeníkem Tatsuyou Yoshidou, který vystupuje pod názvem Ruins Alone.
redakce 25.04.2024
Na letošní rok indiepopový písničkář Fil Bo Riva chystá comeback – název nového singlu Lost in Life mluví za vše.
redakce 25.04.2024
Na přání Fely Kutiho převzal Seun Kuti po jeho smrti vedení skupiny Egypt 80, která přes změny v sestavě funguje dodnes.
redakce 24.04.2024
Na imaginárním poli britských kytarových kapel by se Still House Plants ukrývali někde v zarostlém rohu za strašákem.
redakce 24.04.2024
Vypátrat původní členy The Staples Jr. Singers tedy nebylo snadné, ale výsledek předčil očekávání.
redakce 23.04.2024
Jediný český koncert Tramhaus v letošním roce proběhne ve středu 30. října v pražském klubu Bike_Jesus, kde vystoupí také místní Vellocet Roll. Celý večer orámuje svým DJ setem jedinečný Kabal.
redakce 23.04.2024
Na turné doplněni kapelou Fuck Money (Three OneG) nenechají jedno triko suché.
redakce 21.04.2024
Místy až filmově znějící skladby z alba balancují mezi hardcoreovou naléhavostí a delikátností pohádek, působí vyšperkovaně i dysforicky.
redakce 20.04.2024
Kuntari je pozoruhodný nový přírůstek do svěží indonéské scény, který podobně jako jejich slavnější souputníci staví na spojení tradiční a moderní hudby.
redakce 20.04.2024
Cooperova tvorba je intenzivním audiovizuálním zážitkem, jelikož běžně propojuje hudbu s výtvarným uměním, kde je patrný i jeho zájem o vědu.