Články / Reporty

Černý muž v bílém světě (Michael Kiwanuka)

Černý muž v bílém světě (Michael Kiwanuka)

Adéla Polka | Články / Reporty | 14.07.2022

Forum Karlín se pomalu zaplňuje, využívám příležitosti a mířím do první řady. Následně se ohradí dáma v černém, že hlídá místo kamarádovi. Couvám o krok dál, načež mě on vyzve, ať se o první řadu podělíme. Na Michaela Kiwanuku přece nechodí nekamarádští lidé, napadá mě. Amelie Siba nesměle pozdraví a pokouší se okolo sebe vybudovat intimní atmosféru, kterou jí rozboří doprovodná kapela. Efektivně vystavěné aranže v obří hale obstávají. O čem mluví do mikrofonu zůstává tajemstvím. Možná je zaskočená davy pod sebou, nicméně publikum je k předkapele nesmírně velkorysé.

Podsaditý muž v kostkované oranžové košili, z ohromných vlasů má upletené malé dredy, se chopí kytary s přilepenou růží až poté, co nastoupí všichni z jeho kapely, která spolu se dvěma vokalistkami rozvíří příznačnými repetitivními tóny prostor mezi ní a publikem. Těžko říct, jak zaplnil Kiwanuka Forum z dálky, z první řady bylo možné vnímat jeho pokoru a zvláštní hráčskou samozřejmost, která z jeho osobnosti vyzařuje.

S jeho příchodem se ansámbl ztiší, jako by si dávali navzájem slovo. Dynamika, která se bude během koncertu mnohokrát opakovat. Jemné tóny a kývavý rytmus songů, místy chraplavý hlas Kiwanuky, neopakovatelný soulový projev, jehož podobu neodmyslitelně doplňují doprovodné vokály, nositelky silných emocí. Za jejich místy nepochopitelně plné výšky a extrémní hlasové polohy je publikum odměňuje živelným potleskem. Neubráním se lehce závistivé myšlence, tohle umí jen Afroameričanky.

fotogalerii z koncertu najdete tady

Sál je nadšený, dva roky všichni čekali, až koncert proběhne, a Kiwanuka si je toho dobře vědom. Po pár písních děkuje, že přišli, a vyjadřuje radost z toho, že může opět stát před tak plným sálem. Mezi ním a lidmi se vytváří milé pouto, všichni zpívají s ním a mají pocit vítězství, vydrželi, přečkali špatné časy. Kontrastně vůči celkovému dojmu působí disco koule vévodící poli několika kruhů na pozadí, od nejmenšího po největší. Jenže když zazní dynamické „I´m black man in white world,“ proměňuje se song v nadupanou taneční skladbu, koule dostává prostor a už z něj neuhne. Stává se z ní měsíc koncertu, středobod, kterým je ve skutečnosti malý muž pohupující se s kytarou. Jako by se usmíval, zpěv cedil skrze zuby, až si nejsem jistá, že dolehne do posledních řad. „One more night till the morning“ mě provází až do metra, kam si odnáším zážitek, ve který jsem doufala.

Info

Michael Kiwanuka (us) + Amelie Siba
12. 7. 2022 Forum Karlín, Praha

foto: Mária Karľaková

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Paprsky v mlze (Bohren & der Club of Gore)

Kryštof Kočtář 31.03.2024

Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.

Dvě světla na konci deště (Kaleida + Viah)

Tomáš Jančík 28.03.2024

I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.

Swag a dechberoucí sexappeal (Annet X & NobodyListen)

waghiss666 24.03.2024

Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.

Mezi chaosem a soustředěním (The Ex)

Akana 24.03.2024

Pří ohlušujících noiseových náletech se především Hessels s Moorem svíjeli se svými nástroji s takovou bezuzdností, až to bylo o strach.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace