Články / Rozhovory

Douška vydavatelská: Nona Records

Douška vydavatelská: Nona Records

redakce | Články / Rozhovory | 13.11.2019

Matěj Kotouček z původně brněnského labelu Nona Records po třech letech podpory klubových akcí a vydávání experimentálního elektra migruje do Prahy, a to rovnou do centra dění, s čímž samozřejmě souvisí i ambice, plány a vize. Gró ale zůstává jasné, ať už potřeba posouvat se dopadne jakkoliv: podpora svébytného undergroundu, ať už digitálně nebo fyzicky. A to samozřejmě i mimo domovské vydavatelství.

Co nového
Máme za sebou klidnější období. Za poslední rok vyšly na Noně dvě kazety, udělali jsme pár koncertů v Bastl klubovně nebo na začátku léta v kostele na Botanické, kde se představil nový projekt Thyme, kterému tento měsíc vydáváme desku.

V říjnu jsme vydali kazetu budapešťského raubíře Új Bála inspirovanou kauzou maďarské naftové mafie. Jmenuje se Energol a je na ní deset tracků syrového experimentálního techna. Živelný materiál plný rozverných rytmů a lo-fi psychedelie.

Teď jsme vydali release Mint. ve spolupráci s labelem XYZ project. Je to živá nahrávka ze zkoušky na koncert OGJ a Olivera Torra na festivalu Nachtdigital Mint. Tamtéž se vyrobilo prvních patnáct kazet, a později se o něco větší várka vyrobila u Headless Duplicated Tapes. Teď bude záznam konečně možné poslechnout a stáhnout i digitálně na bandcampu.

Přesunuli jsme kancl z Brna do Prahy do shopu Noise.Kitchen na Krymské, kde dřív bývala Synth Library, než se přesunula do ulice Pod Terebkou. Vlastně to místo původně znáte jako Zvuk. Obchod na Krymské se brzy otevře a kromě modulárních synťáků a tabletop elektronických hudebních nástrojů v něm časem najdete kurátorovaný výběr kazet, vinylů, knih a i také zajímavé hosty.

Co chystáme
Chystáme vinylový release sourozeneckého projektu Thyme, za kterým stojí Johana Klára a Martin Dominik Kratochvílovi. Johanka hraje na cimbál, využívá svoje zkušenosti s klasickou a tradiční hudbou a ohýbá je do vlastních nápadů, které potom spojuje s Martinovými zvukovými kompozicemi. Trpělivá a zároveň dynamická hudba se spoustou pečlivě designovaných detailů a epických momentů. Emoce komunikuje nejen harmonicky, ale i pomocí abstraktní zvukové hmoty a kontrastů. Představ si dramatickou filmovou hudbu, kde součástí soundtracku jsou i zvukové efekty. Tuhle desku budeme křtít 23. 11. v rámci události Expozice nové hudby a AVA kolektivu v Brněnské káznici, kde bude hlavním hostem Thomas Ankersmit s programem Perceptual Geography for Maryanne Amacher.

V dohledné době chystáme na dvanáctipalci ještě jednu desku. Jmenuje se Bola a stojí za ní dnes již neexistující finská dvojice Lunar Horns. Dopilovat tenhle materiál trvalo několik let a stálo to za to. Výsledkem je dospělá organická modularová elektronika někde mezi ambientem, filmovou hudbou a noiseovými experimenty. Stojí za zmínku, že polovinou Lunar Horns je v Brně usazený finský dokumentarista a hudebník Simo Hakalisto, se kterým hraju v Thistle.

Co vidím a slyším jinde
Na labelu XYZ project vyšla kazeta Skinned Landscape od Avsluta aka Lucie Štěpánkové, ta určitě stojí za pozornost. Teď taky vyšla deska tria Love_me (Lucie Páchová, Michaela Antalová, Ivan Palacký), kteří ji podpořili několika koncerty. CD jsou ručně vyráběné kapelou, co kus, to originál. Další příjemná událost je debut Dingo na Stoned to Death, ke kterým jsem se dostal díky koncertu na otvíračce výrobny kazet HDT. Baba Vanga teď vydali kazetu od ruské multidisciplinární umělkyně Leny Tsibizové, která je krásně nostalgická, ale nemá problém s patosem. Fausto Mercier na Genot Centre je další pozoruhodný zářez. A ještě se ke mně dostala nová deska na Gin & Platonic jménem śpie od Julek Ploski, která určitě potěší všechny příznivce rozbité klubové hudby.

V kinech teď běží nový dokument The Sound Is Innocent Johany Ožvold. Namísto mluvících hlav nabízí hravou snovou procházku labyrintem různých momentů vývoje elektronické hudby, nabízejících různé pohledy na vztah skladatele/muzikanta a jeho nástroje, a především jak k tomuto vztahu přispívaly a utvářely ho technologické možnosti. Záhodno vidět na pořádném plátně s dobrým zvukem.

Přidávám seznam pár desek, které nám v poslední době hrají doma i v práci:

Floris Vanhoof – The Fluid Computer (K-RAA-K)³
Emotional Indulgence – s/t (Noumenal Loom)
Kult Masek – 2018 (self-released)
Grykë Pyje – Collision And Coalescence (mappa)
Sam Gendel & Sam Wilkes – Music for Saxofone & Bass Guitar (Leaving)
Szun Waves – New Hymn to Freedom (Leaf)
Aqueduct Ensemble – Improvisations on an Apricot (Last Resort)
Chocolate Hills – A Pail of Air (Painted Word)
Claire M Singer – Fairge (Touch)
John Vanderslice – The Cedar (Native Cat Recordings)
Craig Leon – Anthology of Interplanetary Folk Music Vol. 2 (Rvng Intl.)
Trond Kallevåg Hansen – Bedehus & Hawaii (Hubro)
Oren Ambarchi – Simian Angel (Editions Mego)
Hecker – A Script for Machine Synthesis (Editions Mego)
Jonny Nash, Lindsay Todd – Fauna Mapping (Island of the Gods)
Sonmi451 – Nachtmuziek (Astral Industries)
Fernando Falcão ‎– Memória Das Águas (Selva Discos)

Info

Nona Records
fb vydavatelství

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nejlepší texty Full Moonu 2020. Julie Hrnčířová: Ráda vymýšlím příběhy

su 08.01.2021

Sochař a fotograf Richard Wentworth prohlásil, že cigaretová krabička, podpírající nohu od stolu může mít v sobě větší sílu než sochy Henryho Moorea... Rozhovor.

Nejlepší texty Full Moonu 2020. Libuše Jarcovjáková: Sednu na náměstí a čekám, co přijde

Michal Pařízek 08.01.2021

Její výstavu Evokativ vyhlásil britský deník The Guardian výstavou roku, většina snímků přitom vznikla před několika desítkami let. Talent a dílo Libuše Jarcovjákové v rozhovoru Michala Pařízka.

Nejlepší texty Full Moonu 2020: K uzdravení potřebujeme jen mír (Aigel)

Maria Pyatkina 07.01.2021

Právě zážitky ze soudní síně, komunikace s orgány a návštěv milovaného v cele daly vzniknout projektu Aigel, který přinesl do ruského undergroundu nová ostrá témata.

Jiří Kotača (Cotatcha Orchestra): Bigbandová scéna zažívá renesanci

Anna Mašátová 07.01.2021

Co přinesla letošní krize, co musí zvládat kapelník i jaký je stav bigbandové scény hodnotí v následujícícm rozhovoru kapelník Cotatcha Orchestra.

Nejlepší texty Full Moonu 2020: Tomáš Tkáč: Akordů máš sedm - a dva jsou na píču

Lukáš Grygar 06.01.2021

"Tomáše jsem potkal v jeho pětadvaceti, teď si ke třicetinám nadělil druhou sólovou desku a navrch debut dvojice Něco něco, kterou tvoří s Alžbětou Trusinovou." Grygar zpovídá Tkáče.

Nejlepší texty Full Moonu 2020: Dan Bejar (Destroyer): V tu chvíli to poznáš

Jakub Peřina 06.01.2021

"Představte si, že je vám čtyřicet sedm let a vydáváte svojí dvanáctou desku. Jaké jsou vůbec šance, že bude jedna z vašich nejlepších?" ptá se Jakub Peřina v rozhovoru s…

Lukáš Heczko (Lodičky Dokořán): Válčíme s předsudky vůči Karviné

Golden Schwarz 18.12.2020

Iniciativa Dokořán se jmenuje sdružení, které už roky dělá Karvinou lepší. Jak se místu daří?

Miloš Hroch, Karel Veselý: Nechceme ghetto, kde se bavíme pořád ve stejné sestavě

Libor Staněk 15.12.2020

Playlisty temných nálad několika posledních dekád, které se přívalem společenských krizí stávají čím dál úzkostnějšími? Nejen o knize dua Veselý Hroch.

Bare Escape: Měli bychom chodit do ulic nadávat

Nela Bártová 14.12.2020

Měli bychom chodit do ulic více demonstrovat a nadávat. Snad brzy přijde událost, která vyvolá chybějící spontánnost, říkají Bare Escape, kteří letos chystají už druhou desku.

Full Moon 10: Šéfredaktorské tipy Michala Pařízka

redakce 10.12.2020

Poslední výběr nejlepších textů za deset let Full Moonu připravil šéfredaktor Michal Pařízek.