Články / Rozhovory

Douška vydavatelská: Nona Records

Douška vydavatelská: Nona Records

redakce | Články / Rozhovory | 13.11.2019

Matěj Kotouček z původně brněnského labelu Nona Records po třech letech podpory klubových akcí a vydávání experimentálního elektra migruje do Prahy, a to rovnou do centra dění, s čímž samozřejmě souvisí i ambice, plány a vize. Gró ale zůstává jasné, ať už potřeba posouvat se dopadne jakkoliv: podpora svébytného undergroundu, ať už digitálně nebo fyzicky. A to samozřejmě i mimo domovské vydavatelství.

Co nového
Máme za sebou klidnější období. Za poslední rok vyšly na Noně dvě kazety, udělali jsme pár koncertů v Bastl klubovně nebo na začátku léta v kostele na Botanické, kde se představil nový projekt Thyme, kterému tento měsíc vydáváme desku.

V říjnu jsme vydali kazetu budapešťského raubíře Új Bála inspirovanou kauzou maďarské naftové mafie. Jmenuje se Energol a je na ní deset tracků syrového experimentálního techna. Živelný materiál plný rozverných rytmů a lo-fi psychedelie.

Teď jsme vydali release Mint. ve spolupráci s labelem XYZ project. Je to živá nahrávka ze zkoušky na koncert OGJ a Olivera Torra na festivalu Nachtdigital Mint. Tamtéž se vyrobilo prvních patnáct kazet, a později se o něco větší várka vyrobila u Headless Duplicated Tapes. Teď bude záznam konečně možné poslechnout a stáhnout i digitálně na bandcampu.

Přesunuli jsme kancl z Brna do Prahy do shopu Noise.Kitchen na Krymské, kde dřív bývala Synth Library, než se přesunula do ulice Pod Terebkou. Vlastně to místo původně znáte jako Zvuk. Obchod na Krymské se brzy otevře a kromě modulárních synťáků a tabletop elektronických hudebních nástrojů v něm časem najdete kurátorovaný výběr kazet, vinylů, knih a i také zajímavé hosty.

Co chystáme
Chystáme vinylový release sourozeneckého projektu Thyme, za kterým stojí Johana Klára a Martin Dominik Kratochvílovi. Johanka hraje na cimbál, využívá svoje zkušenosti s klasickou a tradiční hudbou a ohýbá je do vlastních nápadů, které potom spojuje s Martinovými zvukovými kompozicemi. Trpělivá a zároveň dynamická hudba se spoustou pečlivě designovaných detailů a epických momentů. Emoce komunikuje nejen harmonicky, ale i pomocí abstraktní zvukové hmoty a kontrastů. Představ si dramatickou filmovou hudbu, kde součástí soundtracku jsou i zvukové efekty. Tuhle desku budeme křtít 23. 11. v rámci události Expozice nové hudby a AVA kolektivu v Brněnské káznici, kde bude hlavním hostem Thomas Ankersmit s programem Perceptual Geography for Maryanne Amacher.

V dohledné době chystáme na dvanáctipalci ještě jednu desku. Jmenuje se Bola a stojí za ní dnes již neexistující finská dvojice Lunar Horns. Dopilovat tenhle materiál trvalo několik let a stálo to za to. Výsledkem je dospělá organická modularová elektronika někde mezi ambientem, filmovou hudbou a noiseovými experimenty. Stojí za zmínku, že polovinou Lunar Horns je v Brně usazený finský dokumentarista a hudebník Simo Hakalisto, se kterým hraju v Thistle.

Co vidím a slyším jinde
Na labelu XYZ project vyšla kazeta Skinned Landscape od Avsluta aka Lucie Štěpánkové, ta určitě stojí za pozornost. Teď taky vyšla deska tria Love_me (Lucie Páchová, Michaela Antalová, Ivan Palacký), kteří ji podpořili několika koncerty. CD jsou ručně vyráběné kapelou, co kus, to originál. Další příjemná událost je debut Dingo na Stoned to Death, ke kterým jsem se dostal díky koncertu na otvíračce výrobny kazet HDT. Baba Vanga teď vydali kazetu od ruské multidisciplinární umělkyně Leny Tsibizové, která je krásně nostalgická, ale nemá problém s patosem. Fausto Mercier na Genot Centre je další pozoruhodný zářez. A ještě se ke mně dostala nová deska na Gin & Platonic jménem śpie od Julek Ploski, která určitě potěší všechny příznivce rozbité klubové hudby.

V kinech teď běží nový dokument The Sound Is Innocent Johany Ožvold. Namísto mluvících hlav nabízí hravou snovou procházku labyrintem různých momentů vývoje elektronické hudby, nabízejících různé pohledy na vztah skladatele/muzikanta a jeho nástroje, a především jak k tomuto vztahu přispívaly a utvářely ho technologické možnosti. Záhodno vidět na pořádném plátně s dobrým zvukem.

Přidávám seznam pár desek, které nám v poslední době hrají doma i v práci:

Floris Vanhoof – The Fluid Computer (K-RAA-K)³
Emotional Indulgence – s/t (Noumenal Loom)
Kult Masek – 2018 (self-released)
Grykë Pyje – Collision And Coalescence (mappa)
Sam Gendel & Sam Wilkes – Music for Saxofone & Bass Guitar (Leaving)
Szun Waves – New Hymn to Freedom (Leaf)
Aqueduct Ensemble – Improvisations on an Apricot (Last Resort)
Chocolate Hills – A Pail of Air (Painted Word)
Claire M Singer – Fairge (Touch)
John Vanderslice – The Cedar (Native Cat Recordings)
Craig Leon – Anthology of Interplanetary Folk Music Vol. 2 (Rvng Intl.)
Trond Kallevåg Hansen – Bedehus & Hawaii (Hubro)
Oren Ambarchi – Simian Angel (Editions Mego)
Hecker – A Script for Machine Synthesis (Editions Mego)
Jonny Nash, Lindsay Todd – Fauna Mapping (Island of the Gods)
Sonmi451 – Nachtmuziek (Astral Industries)
Fernando Falcão ‎– Memória Das Águas (Selva Discos)

Info

Nona Records
fb vydavatelství

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Vstupní prohlídka: Small Town Life

redakce 21.01.2020

Small Town Life se díky eponymnímu EP dostali na největší slovenský festival Pohoda, aktuálně dokončují debutové album. Na jaře se chystají objet společně s Guilty Echoes krajinu.

Douška vydavatelská: Divnosti

redakce 21.01.2020

Hudebník, dramaturg, promotér, producent, zvukař a příležitostný publicista nejenom na stránkách Full Moonu, Tomášovo portfolio je široké.

Karel Spěšný (Festival krátkých filmů Praha): Témata, která hýbou světem

redakce 15.01.2020

Příběhy nepoddajných žen z oblasti Amazonie, filmy reflektující tvorbu švédského režiséra Ingmara Bergmana, kraťasy sekce La Quinzaine z Cannes a fůra dalšího. Rozhovor.

Vstupní prohlídka: Plum Dumplings

redakce 11.01.2020

Tématem desky je ztrácení, ať už se ztrácí zábrany, nebo jen důvěra. Jaká další životní témata jsme z kapely dostali?

Vstupní prohlídka: Sekvoye

redakce 03.01.2020

Po dvou vydaných EPs se rozhodli pro konceptuální album a posun k syrovějšímu a nekompromisnějšímu vyjádření. Co více na sebe řekli?

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Tolerance nestačí. Proměny queer v umění a společnosti

Viktor Palák 02.01.2020

Jaké osobnosti a momenty dopomohly k citlivějšímu vnímání sexuálních identit a práv LGBT+ lidí? Můžeme umění nálepkovat slovem queer? A která díla posouvala hranice?

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Milovníci pokleslých žánrů (Rány těla)

Michal Pařízek 02.01.2020

Tak dlouho jsme hledali na rozhovor s nimi redaktora, až mi nakonec došlo, že to budu muset udělat sám. A že vlastně chci... Rozhovor z edice nejlepší texty Full Moonu…

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Deklarace štěstí v digitálním kapitalismu (Rafani)

Zuzana Krišková 02.01.2020

Během rozhovoru, u kterého chyběl člen skupiny Brody, se pilo a jedlo a členové Rafanů by byli rádi, kdyby zde bylo řečeno, že se mají jako prasata v žitě. Print…

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Daleko od babičky (Awali + Margo)

Vadim Petrov 02.01.2020

Jedním z nejlepších rozhovorů z magazínu Full Moon za loňský rok je tandemový seskok, tedy rozhovor s dvojicí Awali - Margo. Dáváme k dispozici online.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Tati, můžeš mi vysvětlit, proč nehrajou tvrdej rap? (Affro)

Jakub Šíma 02.01.2020

Affro je již takřka dvacet let jednou z nejvýraznějších postav zákulisí české rapové scény. Rozhovor s ním pochází z tištěného Full Moonu a v rámci výběru toho nejlepšího je nyní…