redakce | Články / Rozhovory | 21.05.2020
XION, původně volná platforma pro hudební večery (a večírky) a další kulturní aktivity, zahrnující různé umělecké a audiovizuální disciplíny, byl poháněn snahou o spojení nejen po stránce tvořivé, ale hlavně lidské. To dalo následně vzniknout nezávislému vydavatelství, kde vedle sebe vychází tvorba známých umělců i těch úplně nových. „Jsme od počátku stylově nevyhraněná a podnětům otevřená skupinka přesvědčená o tom, že je u nás spousta skvělých, ale málo viditelných umělců, a že je třeba vytvořit místo, kde by se jejich tvorba potkávala.“ XION se pokouší překlenout žánrové škatulky, chce představovat zajímavou hudbu z různých koutů vesmíru, hudbu jako eklektické místo, jehož jedinými podmínkami jsou kvalita a přístup s vášní a entuziasmem. „Pojítkem mají být různé emoce z různorodé hudby, tanečně-poslechové... Tudíž ‚brain-dance‛?“ zní řečnická otázka Marka "ioba", kterým nám toho za label řekl ještě více.
Co nového
Vždy je něco v procesu, ať už tvůrčím nebo co se týče produkce okolo. Před chvílí vyšlo EP úplně kouzelné, hravé, ale i solidní klubové melancho elektroniky – Creation od Rabbita. Dříve pak třeba atmo/halfbeatové album jungle veterána Touchwooda s jeho metal tour trikem v merchi, nebo MacroNoisovo EP1, což je žánrový amalgám s filmovou atmosférou. Nemůžu nezmínit LP od Garyho Rostocka, který kdysi působil na manchesterské postpunkové scéně, a jeho vzpomínání na anglické pobřeží skrze epický, pompézní ambient. Smyčce a drony. Na jeho přání vyšlo i na slušivém CD.
Vedle toho jsme vydali raveovou kulturou inspirovanou minikompilaci, která vzešla z naší remixové výzvy na track Superacido od Tekstrue. Dost fresh, říká se. A v neposlední řadě výtečné archivní nahrávky downtempové elektroniky se spoustou dalších vlivů od utajeného projektu Únava materálu. Ty vyšly i na dvoukazetě, s níž jsme si opravdu vyhráli – risograficky tištěný cover, polaroidové fotky na druhou, názvy jako šifry k vyluštění. Vizuál a pracovní označení: slovenská maloměstská avantgarda, zkušebna v garáži a mladické excesy a experimentování.
Co chystáme
Nejdřív velmi zajímavé a zároveň zvláštně chytlavé eponymní EP od tajemného projektu DSȾN₸, ohýbající zvuky a pomyslné žánry do hybridních, futurobeatových, až experimentálních koláží. Pak dojde řada na ještě zvukově kompaktnější EP2 od MacroNoise, kolaborace Miduba s různými živými muzikanty a kapelami, další EP Garyho Rostocka nebo na výběrové remixy. A to ať už releasů, které jsme vydali, nebo i věcí mimo XION, jako třeba jazz/breakovou kapelu Hard to Frame. Bude to pestré.
Label konečně více rozhodil sítě u různých grafických umělců, což byla i původní idea otevřené platformy. Chceme pokračovat v živých hudebních seancích, ať už s koncerty v Punktu nebo Ambisen večery, jejichž vizuální stránku, stejně jako většinu všeho možného kolem XIONu, obstarávám sám. Naštěstí jsem hračička a baví mě vymýšlet a zapracovávat nové, takže udělám i nějaký nápaditý merch nebo fyzický nosič, tedy pokud bude představa sedět k obsahu a dotvářet atmosféru, poetiku, vlastní „vesmír“ nahrávky. Jako třeba ten ke zmíněné Únavě materiálu.
Co vidím a slyším jinde
Schválně se zaměřím na domácí píseček a zároveň se vyhnu muzice všude zmiňované a propírané, abych poukázal na množství skrytých pokladů, které jsou méně vidět, což je velká škoda. Třeba potemnělý, progresivně zlomený label Pathfinder Music, který parta správných kluků vede v naprosté tichosti. Pro více klubové a tancechtivé je tu Krmelec Recordings nebo Moving Pictures, kteří vydávají i na vinylech s parádním grafickým zpracováním, nebo experimentální elektronikou opředená Nona Matěje Kotoučka z mého oblíbeného projektu cinematických příběhů Sky to Speak. Nemůžu nezmínit ani hudebně a vizuálně vybroušenou desku Moonspottera (ex-Subject Lost), plnou detailních gradací. Inspirativní je ale další spousta menších tuzemských i zahraničních vydavatelství, které si dávají záležet jak na formě, tak na obsahu.
Michal Pařízek 09.08.2022
Letos se v Nitře představí například Sega Bodega nebo HMLTD, ale také mexická producentka LDY OSC nebo Hyphen Dash, ukrajinská odpověď na slovutné Badbadnotgood.
Maria Pyatkina 08.08.2022
Jaké to je organizovat multižánrovou taneční akci ve vzdáleném slovenském městě? A na co se můžeme těšit příští týden v Námestovu? Vypráví organizátor Tanečna Andrej Awo Štepita.
Anna Baštýřová 06.08.2022
Barvičky, třpytky, tanec, psychedelické projekce i hudba. To je festival Stone Smoker. Rozhovor s pořadateli.
Kristýna Šaarová 27.07.2022
Keoni hledá inspiraci v sexu, Bohu, vesmíru a spojení s vyšší podstatou bytí. Texty jdou ruku v ruce se směsí hudebních stylů, které se v každém tracku slévají v jednolitý…
Barbora Števanka Kadlíčková 09.07.2022
Kapela mladých Indonésanek pocházejících z konzervativní muslimské komunity neměla zdaleka jednoduchou cestu za svým hudebním snem. Rozhovor. Živě na Colours.
Barbora Števanka Kadlíčková 30.06.2022
Čtveřice, pohybující se na pomezí alternativního popu s vlivy rocku a folku a s odzbrojujícím hlasem Katrine Stenbekk v popředí, letos na Colours of Ostrava. Rozhovor.
Václav Valtr 24.06.2022
Po deseti letech strávených v Šanghaji se Osheyack stěhuje pryč a vydává album, které je jakousi labutí písní za jeho pobytem. Rozhovor před koncertem ve Fuchsu2.
Adéla Polka 23.06.2022
Rozhovor o tom, co bylo a je country, jak si stojí kanadská hudební scéna, ale také malé nahlédnutí do přísných pracovních postupů.
Jarmo Diehl 22.06.2022
Klasicistní pětipodlažní vojenská budova z roku 1844, která zůstala v téměř původním stavu? Kasárna Karlín slaví pod patronací Pražského centra páté narozeniny a my chceme být u toho. Rozhovor.
redakce 31.05.2022
Dr. Fleischman chystají v Česku hned dva koncerty. Chvíli na zodpovězení pár otázek si udělal Marcin Dubrawski, který v kapele hraje na bicí a má na starosti texty.