prof. Neutrino | Články / Recenze | 28.06.2021
Radikální vydavatelství Neklid přichází s obsáhlou studií o zrodu a strategiích „kapitalistické ekologie“ aneb jak si člověk dokázal zotročit člověka a zplundrovat ekosystém planety ve jménu mamonu, a přitom tento proces nazývat „přirozený vývoj“ či eufemisticky „optimalizace výroby v rámci ekonomického růstu“. Spisovatel, sociolog a aktivista Raj Patel a environmentální historik a geograf Jason W. Moore ve společné knize vycházejí z teze, že dějiny kapitalismu jsou od začátku podmíněny snahou udělat svět laciným za pomocí laciné přírody, peněz, práce, péče, potravin, energie a nakonec i laciných životů. Pro tento věk našli příhodný název „kapitalocén“.
Celý proces kapitalizace světa započal v době Kryštofa Kolumba, kdy se v myšlení lidí zrodila binarita protikladů Civilizace versus Příroda, v rámci touhy po dobývání a osobním vlastnictví, s jehož konceptem přišli tehdejší zakladatelé liberalismu typu Thomase Hobbese. Na příkladu ostrova Madeiry autoři ukazují, že už v patnáctém století lidé dokázali odlesnit, vytěžit a zotročit tento rajský ostrov, i když neměli zdaleka takové technologie, jako máme dnes. Proces postupně pokračoval v dalších částech světa, kde si racionalizace a modernizace podávaly ruku ve prospěch jedinců, toužících po koncentraci moci za pomocí komodit jako guáno, ledek, zlato, stříbro či později ropa.
V průběhu historie však docházelo i ke vzpourám proti tomuto systému, když lidé prohlédli, že vyhovuje jen úzké menšině. Přišly i velké hospodářské krize, po kterých se však našly další strategie zlacinění a celý koloběh se rozjel nanovo. (Podobně jako po poslední ekonomické krizi v letech 2007-9, kde to vypadalo, že se celý neoliberální systém zhroutí, nicméně nakonec opět nabral nový dech.)
Princip „zlacinění světa“ lze v současnosti jednoduše popsat jako produkci co nejvíce výrobků (často zcela zbytečných), jež jsou dosažitelné pro co nejvíce lidí, za účelem maximalizace zisku několika jednotlivců. A to mnohdy za cenu otrocké či dětské práce, jako je tomu například v případě těžby koltanu v Kongu, potřebného k výrobě mobilních telefonů. Jak se píše v knize: „Naše laciné věci nevznikly nějakým kouzlem, samy od sebe. Vzešly z brutální alchymie idejí, dobývaní a obchodu, který tvoří moderní svět.“
Autoři se snaží přiblížit i možnost opuštění hluboce zakořeněného systému myšlení, založeného na ziskuchtivosti a neustálém konkurenčním boji. Redistribuce zdrojů by tak měla fungovat ve prospěch širší společnosti, zároveň by mělo dojít k opravdovému zrovnoprávnění žen a domorodých etnik, které byly v lidské historii nejvíc marginalizovány. Z lidské práce by měla vzniknout důstojná a jedince rozvíjející činnost, ne jen laciná komodita. K tomu by však bylo zapotřebí pokusit se uznat, že i člověk je součástí přírodního ekosystému a že z něj není vydělen, či dokonce jemu nadřazen. Pak je snad možná i náprava pomocí kolektivní reimaginace, jakéhosi znovustvoření společnosti v solidárnějším pojetí a při šetrnějším zacházení s naší planetou.
Raj Patel & Jason W. Moore: Dějiny světa na příkladu sedmi laciných věcí. Průvodce kapitalismem, přírodou a budoucností naší planety (Neklid, 2021)
web
foto © Neklid
Klára Šajtarová 23.07.2024
Mnozí si je automaticky asociují s písní Pixies, pro americkou hardcore-punkovou komunitu nabírají ale tato slova úplně jiný význam.
Matej Žofčín 06.07.2024
Ich štúdiové albumy síce nedosiahli u kritikov obrovského obdivu, to sa ale nedá povedať o ich živých vystúpeniach.
Jakub Veselý 29.06.2024
Debut Herbal Dentists prináša originálny zvuk a rozmanitosť, hrá sa s pocitmi a buduje temnú atmosféru.
Žofie Křížková 02.06.2024
The Smile se nejmenují po ničem, co by mělo pozitivní konotace. Naopak. Skupina je statementem vůči manipulativním, neupřímným úsměvům kolem nás.
Martin Zoul 20.05.2024
Klíčovým problémem se jeví být odfláklá konstrukce ústředního hrdiny, jehož duševní obzor shrnuje podtitul O čem sní stárnoucí bílí muži.
Klára Šajtarová 14.05.2024
Tvorba Doodseskader je jako palimpsest odhalující nové vrstvy s každým dalším poslechem. Tady se překračují hranice žánrů, tady uchvacují zdánlivě neslučitelné elementy.
Fí Poláchová 05.05.2024
Na předchozí nahrávce se snažili posluchače pobavit experimentováním s různými žánrovými prvky, kdežto u Saviors se vrátili k punkrockovým kořenům, hutným kytarovým riffům a intenzivním bicím.
Tereza Bartusková 30.04.2024
Z internetového blogu, zaměřeného na chicagskou hudební scénu, vytvořil jeho zakladatel Cole Bennett během jedné dekády Lyrical Lemonade, jak ho známe dnes.
3DDI3 27.04.2024
Zack Overkill je klasický noirový protagonista, který zahání depresi vzpomínkami na staré dobré časy a užíváním silných drog.
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.