Články / Recenze

Historky otců zakladatelů budou těžko hledat čtenáře (Neviditelné řemeslo)

Historky otců zakladatelů budou těžko hledat čtenáře (Neviditelné řemeslo)

Martin Šinkovský | Články / Recenze | 14.04.2024

Na českou knižní produkci padla těžká deka. Jedna krize stíhá druhou a výsledkem je výrazná nestabilita. Nakladatelské a knihkupecké prostředí dlouhé roky fungovalo neuchopitelným způsobem pozdních plateb, predátorských útoků cenově podstřelených e-shopů provozovaných největšími hráči na trhu i neviditelnou ostrakizací autorů – především básníků a básnířek. Ti se zkrátka museli naučit žít s tím, že za svou tvorbu jen zřídkakdy uvidí alespoň pár drobných.

Vachrlatost specifického systému obnažila covidová pandemie a její nečekaní pohrobci zjevující se například ve fatálním nedostatku papíru. Ruská válka na Ukrajině pak spustila všeobecnou energetickou krizi, což byla pro nakladetele i knihkupce další ťafka. Knižní trh se začal hroutit a ve svém pádu pokračuje dosud. Nakladatelé proto začali jednat a výsledkem byla nulová DPH na knihy, což je bez pochyby záslužný počin, kdyby si své snažení okamžitě nepošramotili prohlášením, že tímto krokem knihy rozhodně nezlevní.

Aby toho nebylo málo, rozjel se fenomén vydávání knih mimo zaběhaný systém. Největší nakladatelský dům v zemi Albatros Media spustil crowdfundingovou Pointu a rychle se objevili menší následovníci tohoto principu. Vzpouzet se ale začali i autoři, kteří svou nespokojenost s nakladateli vyřešili osamostatněním se. Největším případem je bestselleristka Karin Lednická, ale existuje i spousta méně známých autorů, kteří se bez nakladatelů obejdou a prodávají tisíce knih, například Václav Dvořák píšící sci-fi pro děti a dospívající.

Knihu Neviditelné řemeslo lze v návaznosti na tyto skutečnosti chápat jako obrannou reakci, která se tento trend snaží vrátit na původní oběžnou dráhu. Čtrnáct statí od čtrnácti autorů a autorek nabízí vhled do redakční práce a vysvětluje její svízele, úskalí i potěchy. Výsledek je bohužel povrchní, v textech se mísí stručné informace o podobě redakční práce s historkami z počátku věhlasných tuzemských nakladatelství. Někteří autoři své texty postavili na zcela odlišné praxi anglofonního světa, čímž je odsoudili k nálepce „zbytečný“. Smutným paradoxem je, že několik kapitol začíná v podstatě obdobnými informacemi o těžkostech redakční práce, což by se redaktorům, kteří by na redundantní informace měli být jako psi, nemělo stávat.

Poslední čtyři kapitoly přece jen přinášejí trochu zajímavých informací a jiných pohledů. Pavel Kořínek popisuje strasti kompletování a vydávání historických komiksů a František Kotleta servíruje příběh o jiném způsobu sestavování antologie. Zuzana Válková pak popisuje, jaký boj svádí s akademiky, pro které je čtivost textů nanejvýš druhořadá. Jde o nejlepší stať celé knihy.

Je škoda, že větší péči nedostal úplně poslední příspěvek Michala Kašpárka věnující se robotizaci editorské a redaktorské práce. Na konkrétních příkladech ukazuje, jak mu svět programování usnadnil jeho práci na poli literatury. Hledání podobností mezi prací redaktora a programátora je konečně něco nečekaného a poutavého, škoda že až na závěr.

Mezi autory jsou pouze čtyři ženy, přičemž zesnulá Eva Slámová je zde zastoupena textem z roku 1997(!). Redakce jsou přitom plné redaktorek, editorek i korektorek, které tomuto bohulibému řemeslu obětují spoustu času, často nad rámec povinných hodin. Jejich poznatky by byl určitě přínosnější než historky o vzniku nakladatelství Host nebo legendy o zámořských redakčních sporech z hloubi dvacátého století.

Hlavním problémem celého svazku jsou pochybnosti, komu je vlastně určený. Kdo by měli být jeho čtenáři. Spisovatelé to nebudou, ty nanejvýš popudí pasivně agresivní štípance o jejich nadutosti a egu. Čtenáři, které zajímá, jak knižní svět funguje, také ne, ti se nedozví nic moc nového. I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.

Jedinou smysluplnou cílovou skupinou jsou politici, jimž je třeba opakovaně a jednoduchými floskulemi vysvětlovat, za co u nich lobbujete. Česká literatura potřebuje politickou podporu, jen si nejsem jistý, jestli třísestránková kniha je tou pravou zbraní.

Autor je spisovatel a komiksový scenárista.

Info

Jakub Sedláček a kolektiv - Neviditelné řemeslo: Tajemství redakční práce (Paseka, 2023)
web nakladatelství

foto © se svolením nakladatelství Paseka

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Soustředit se na přítomný okamžik (Gouge Away)

Klára Šajtarová 23.07.2024

Mnozí si je automaticky asociují s písní Pixies, pro americkou hardcore-punkovou komunitu nabírají ale tato slova úplně jiný význam.

Pokus o digitalizáciu energie (Khruangbin)

Matej Žofčín 06.07.2024

Ich štúdiové albumy síce nedosiahli u kritikov obrovského obdivu, to sa ale nedá povedať o ich živých vystúpeniach.

Nevšedné metafory (Herbal Dentists)

Jakub Veselý 29.06.2024

Debut Herbal Dentists prináša originálny zvuk a rozmanitosť, hrá sa s pocitmi a buduje temnú atmosféru.

The Smile zas pláčou nad lidským egem

Žofie Křížková 02.06.2024

The Smile se nejmenují po ničem, co by mělo pozitivní konotace. Naopak. Skupina je statementem vůči manipulativním, neupřímným úsměvům kolem nás.

Když bozi zestárnou (Těžké duše)

Martin Zoul 20.05.2024

Klíčovým problémem se jeví být odfláklá konstrukce ústředního hrdiny, jehož duševní obzor shrnuje podtitul O čem sní stárnoucí bílí muži.

Nepřestat křičet! (Doodseskader)

Klára Šajtarová 14.05.2024

Tvorba Doodseskader je jako palimpsest odhalující nové vrstvy s každým dalším poslechem. Tady se překračují hranice žánrů, tady uchvacují zdánlivě neslučitelné elementy.

Prosba o záchranu s příchutí nostalgie (Green Day)

Fí Poláchová 05.05.2024

Na předchozí nahrávce se snažili posluchače pobavit experimentováním s různými žánrovými prvky, kdežto u Saviors se vrátili k punkrockovým kořenům, hutným kytarovým riffům a intenzivním bicím.

Spolupráce, o tom to je (Lyrical Lemonade)

Tereza Bartusková 30.04.2024

Z internetového blogu, zaměřeného na chicagskou hudební scénu, vytvořil jeho zakladatel Cole Bennett během jedné dekády Lyrical Lemonade, jak ho známe dnes.

Superhrdinský noir (Inkognito)

3DDI3 27.04.2024

Zack Overkill je klasický noirový protagonista, který zahání depresi vzpomínkami na staré dobré časy a užíváním silných drog.

Prosvítající naděje ve světě izolující samoty (Malcuth & Facutum)

Viktor Hanačík 17.04.2024

Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace