Články / Recenze

Prostor plný apatie a úzkosti (Metro Riders)

Prostor plný apatie a úzkosti (Metro Riders)

Jaroslav Myšák | Články / Recenze | 23.01.2024

Už předchozí deska Metro Riders, což je jeden z projektů, za kterým stojí švédský hudebník Henrik Stelzer, pracovala se zvukovým prostředím, který si asociujeme s filmy osmdesátých let. Zatímco debut Europe by Night vycházel ze soundtracků evropských filmů té doby, aktuální Lost in Reality se zaměřuje na tehdejší snímky vzniklé ve Spojených státech.

Zpočátku deska zní jako hudba, která stereotypně doprovází znuděného filmového yuppieho v kanceláři nebo obchoďáku. Z perspektivy člověka žijícího na sklonku studené války by pravděpodobně šlo o natolik důvěrně známý prvek, že by mu nevěnoval větší pozornost. Vzhledem k tomu, že nám je tehdejší popkultura stále důvěrně známá, tak na nás Lost in Reality ve své povědomosti může působit uklidňujícím dojmem. Pokud ji budeme poslouchat pouze jako synťákové retro, unikne nám ale její myšlenka. Počin samotný posluchače vede k tomu, aby tento postoj přehodnotil.


Nad albem Lost in Reality se při větším soustředění a s vědomím, že vznikla v roce 2023, vznáší opar melancholie. Jak se skladby vrství za sebou, tak se její motivy opakují. Atmosféra se cyklí, vytváří prostor plný apatie a úzkosti. Zdůrazňuje to pojmenování skladeb názvy jako Spasm nebo Shocking Dark, které vedou k přerámování původních nálad. To, co kdysi podkreslovalo každodennost, dnes ve vyšším dávkování odhaluje nepatřičnost pro použití ke stejným účelům.

Stejně tak optimismus reaganovské éry vystřídala dnešní bezradnost. Doba pokročila, budoucnost je tady s novými problémy a výzvami. My ji ale stále jsme schopni vysvětlovat optikou osmdesátkového člověka. S jeho hodnotami, vizemi a ideály. Hledáme opěrné body v symbolech a dřívějších východiscích. Protože tomu všemu rozumíme. Je to kompas v naší realitě, ve které jsme tak ztratili směr. Lost in Reality vyznívá bezvýchodně v tom, jak tento stav odráží použitím stejné hudby v jiném dobovém kontextu. Přináší ale naději v neodpírání existence řešení a nepřímo naznačuje jejich výskyt v hledání nových vyjádření. Ne v odkazování na minulost.

Info

Metro Riders –⁠ Lost in Reality (Possible Motive, 2023)
Bandcamp projektu

foto © se svolením projektu Metro Riders

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nenalezeny žádné záznamy.

Prosvítající naděje ve světě izolující samoty (Malcuth & Facutum)

Viktor Hanačík 17.04.2024

Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.

Historky otců zakladatelů budou těžko hledat čtenáře (Neviditelné řemeslo)

Martin Šinkovský 14.04.2024

I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.

Marko Damian a úpadok menom Skeeter

Matej Žofčín 09.04.2024

Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.

Kolekce rozmanitých emocí (Page Turners)

Tereza Bartusková 01.04.2024

Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.

Dva svety (Eva Sajanová & Dominik Suchý)

Veronika Vagačová 29.03.2024

Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.

Hudba ze zapomenutých míst minulosti (Garlands)

Filip Peloušek 25.03.2024

Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.

Esence The Beatles (Milan Bátor)

Jiří V. Matýsek 10.03.2024

Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.

Dobro došli u bad trip (Nemeček)

Dan Sywala 19.02.2024

Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.

Aye, captain! (The Longest Johns)

Jiří V. Matýsek 16.02.2024

Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.

Zápas agresívnej klubovej estetiky s distingvovanosťou orchestrálneho zvuku (julek ploski)

Dušan Šuster 12.02.2024

Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace