Články / Recenze

KT Tunstall a bolest, vnitřní boj

KT Tunstall a bolest, vnitřní boj

mArcElkrIz | Články / Recenze | 23.02.2014

Bolest. Vnitřní boj a smiřování s realitou. Duše zmítaná zasazenou ránou a vědomím nezvratnosti. U někoho přijde vztek a jeho vybíjení, u někoho rezignace či pocit prohry. Věčná inspirace i zabiják. Skotská písničkářka KT Tunstall schytala od všehoschopného osudu hned dvě dávky najednou. Smrt. Rozchod. Neuzavřela se, ani nepřešla do sebezničujícího útoku. Přichází s pokorou. Zdánlivým klidem a vyrovnaností. S novým albem Invisible Empire // Crescent Moon.

Právě bolesti a rány jsou v každém tónu nových písní slyšet a činí album jako celek mnohem zranitelnějším. Písně postrádají očekávanou vstřícnost: rádiovou hitovost, švih, krátké jasné slogany. Místo nich se dočkáme bohaté porce textů plných pocitů a hledání. Převládá pomalu se rozlévající atmosféra, delikátní, až ševelící country-folkový sound a skvělý, vypravěčsky frázující hlas. Žádná myšlenková nebo žánrová odbočení. Žádný pohled do očí. Žádné laškování.

Deska je rozdělena na dvě části. Obě dělí několik měsíců, přesto je z obou cítit střet skotské duše a ducha arizonských pustin. Za plodnou srážkou stojí písničkář a v tomto případě producent Howe Gelb, jehož srdce je rozkročeno právě mezi folk-rockovým břehem a hlubinami alternativní country. A tvář obou polovin tesal pečlivě. Na veškeré hybné pop-flitrové popěvky z předešlých alb zapomeňte. Bicí vnímáte spíše podprahově, elektrická kytara sice sem tam zastraší či vzlétne silnějším tónem, občas se ozve vokál v pozadí, ale v kontextu celého alba vše pohlcuje poklidná pouštní krajina. Krajina, kde se zdánlivě nic neděje. Zdánlivě…

A KT Tunstall se touto deskou vydává všanc možnému zatracení svých dosavadních příznivců víc než kdy dřív. A taky možná natočila své nejosobnější (rozuměj nejopravdovější) album.

Info

KT Tunstall ‎– Invisible Empire // Crescent Moon (Virgin EMI/Universal, 2013)
http://kttunstall.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Dobro došli u bad trip (Nemeček)

Dan Sywala 19.02.2024

Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.

Aye, captain! (The Longest Johns)

Jiří V. Matýsek 16.02.2024

Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.

Zápas agresívnej klubovej estetiky s distingvovanosťou orchestrálneho zvuku (julek ploski)

Dušan Šuster 12.02.2024

Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.

Jednoduchá každodennost světa (Moře dní)

Veronika Tichá 25.01.2024

Deska je mixem nostalgických stesků i veselí v podobě melancholických balad, bedroom popových lovesongů nebo rychlejších kytarovek.

Prostor plný apatie a úzkosti (Metro Riders)

Jaroslav Myšák 23.01.2024

Už předchozí deska projektu Metro Riders, za kterým stojí švédský hudebník Henrik Stelzer, pracovala se zvukovým prostředím, který si asociujeme s filmy osmdesátých let.

Dojmy ze světa plného absurdit (Flat Worms)

Eva Karpilovská 19.01.2024

Flat Worms na albu Witness Marks v krátkých a úderných písních skvěle pracují s doplňujícími se nástroji a efekty.

Babie leto viac než pavučiny (Dušan Vlk)

Veronika Vagačová 16.01.2024

V porovnaní s predchádzajúcimi albumami vidno posun, Babie leto v podzemí je mierne serióznejšie, vyspelejšie.

Život v strachu (Chimamanda Ngozi Adichie)

Mária Karľaková 28.12.2023

Adichie poznáme ako bojovníčku za práva žien skrz knihy Feminizmus je pro každého a Milá Ijeawele aneb Feministický manifest v patnácti doporučeních.

Silné texty a melodický chaos (Labasheeda)

Markéta Kovaříková 21.12.2023

Stejně jako láska, která je ústředním motivem některých písní, může i album působit chaoticky, občas depresivně, dokáže vyvolat smutek, ale zároveň zalít pocitem štěstí.

Velký žal malé duše (S večerem přichází tíseň)

Barbora Klempířová 19.12.2023

Nizozemská autorka Marieke Lucas Rijneveld získala v roce 2020 Mezinárodní Man Bookerovu cenu za své z části autobiografické dílo S večerem přichází tíseň.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace