Články / Rozhovory

... význam pro lokální komunitu (Magdaléna Petráková, Luhovaný Vincent)

... význam pro lokální komunitu (Magdaléna Petráková, Luhovaný Vincent)

redakce | Články / Rozhovory | 21.06.2017

Luhačovice, město lázeňské, město zaslíbené. Lázeňský festival? Luhovaný Vincent, ač podnik menší, regionální a bez velkých hvězd, dosáhl za sedm předchozích ročníků pozoruhodných čísel. 3 000 jednotlivých návštěvníků dopřálo na 216 bodů programu, z toho bylo na 36 akcí pro veřejnost zdarma a podílelo se na nich na 368 unikátních účinkujících. Ročníky by neproběhly bez výpomoci celkem 170 dobrovolníků, podpory dlouhé řádky sponzorů, díky kterým nepřesáhl celkový rozpočet 1 000 000 Kč. A všechny ukazatele pomalu, ale jistě rostou. Na další nejen čísla jsme se zeptali ředitelky festivalu Magdalény Petrákové.

Jakou pozici zastáváš na festivalu a jako ho vidíš v průběhu času, jaký byl a jaký je teď?
Festival vedu od samého začátku a je to stále větší radost. Jeho program je díky práci dramaturgů čím dál zřetelněji profilovaný, mezinárodnější a bohatší, tým je koherentní a profesionální, spolupráce s lokálními partnery nebyla užší a intenzivnější než letos a znalost festivalu za hranicemi města je stále automatičtější. Co nám dále dělá radost, je, že posílený pořadatelský tým v průběhu festivalu čítá na 30 dobrovolníků (často z řad Luhačovjanů), strategický meeting point a denní akreditační centrum máme na zahrádce spřátelené kavárny Jizba (kde se servíruje vlastnoručně pražená Lázeňská káva) a hudební program máme díky spolupráci s lázněmi možnost realizovat v bývalé tančírně klubu Domino v samém srdci lázní. Posun za poslední dva roky je výrazný a už se dá mluvit o Luhovaném Vincentovi jako tradici.

V jakém prostoru se odehrává váš festival a jak se do něj odráží? Záleží vám na konkrétním místě, je festival „přenositelný“?
Rok od roku se nám daří více akcí zasazovat do veřejného prostoru a využívat tak jedinečného potenciálu krásného lázeňského místa. V kulisách lázní, posílených dojmem z Jurkovičovy architektury, si tak návštěvníci mohou užít koncert akustické kapely nebo divadelní performance, které prostor, resp. naše vnímání tohoto prostoru, přirozeně mění. Umělecká akce vlastně způsobí samovolné zpomalení, díky kterému můžeme dané místo prožít jinak a snad i intenzivněji. Vědomá a specifická práce s prostorem vylučuje možnost, že by se festival mohl přesunout jinam. Nicméně obecně o kultuře v lázeňských městech jakožto fenoménu vedeme debaty a na toto téma jsme dokonce vloni pořádali visegrádskou konferenci.

Hlavní body programu? Bude letošní ročník něčím zvláštní?
Novinkou letošního ročníku je, že jsme se pro něj rozhodli zvolit téma. Je to POMALOST. POMALOST, ať už jako novodobý myšlenkový směr opírající se o kritiku nadspotřeby a konzumerismu, bytostně vlastní charakteristika lázeňského města nebo apel: ZPOMAL! Z programových tipů odhalím za každou sekci něco. Uvedeme projekci filmového dokumentu Akcept o soudobé vážné hudbě, koncert elektronického hudebního mága Stroona z Košic, autorské čtení Zuzany Fuksové (Čokovoko) z její nové knihy Cítím se jako Ulrike Meinhof a do areálu Slunečních lázní zasadíme zvukovou instalaci Jonáše Grusky a Alexandry Cihanské Machové. Pořádáme také například dvě představení pro jediného diváka nebo workshop Hodinový produkční pro zájemce o rady při realizaci vlastního projektu. Dále přednášky, živé umělecké intervence, besedy s tvůrci ...


Kolik očekáváte lidí a jste na tom závislí?
Jak vstřícnost vstupného na festival napovídá (akreditaci v předprodeji nabízíme za 300,-), je pro nás důležité, aby byl festival přístupný všem. Je možné dostat se zvlášť na jednotlivé programové bloky. Taky otevíráme možnost účasti na programu například lázeňským hostům, kteří mají jinak velkou část dne zaplněnou procedurami. S příjmy ze vstupného pochopitelně počítáme, ale díky vyváženému vícezdrojovému financování na nich nejsme závislí. Zůstáváme však festivalem menší velikosti, u kterého si účastníci cení rodinné atmosféry, blízkosti a bezprostřednosti, kdy se smývají hranice mezi účinkujícími a návštěvníky.

Jak se díváš na tuzemské festivaly, jejich úroveň, nabídku a celkovou tvář? Není jich moc?
Česko je bohaté na festivaly. Většina lidí v mém okruhu se na nějakém podílí, což vnímám skrz naskrz pozitivně. Festival může mít pro město a lokální komunitu velký význam, a to zdaleka nejen ve smyslu multiplikačních efektů. Jako nejdůležitější vnímám sociální a psychologický aspekt, kdy se díky festivalu promění pohled na město, protože se stává jevištěm, které nabízí nepředvídatelné zážitky, formují se nové vazby, otevírají se otázky o stavu a chápání kultury v daném městě etc. Jde o svého druhu oslavu života a lidského umu. Z pohledu pořadatele jde zase o skvělý kreativní inkubátor, kde se člověk učí, jak rozhodovat, plánovat, učí se pracovat se zodpovědností, důvěrou. Metody a postupy se pak buď v těch rozhodujících pár dnech buď osvědčí, anebo ne. Dá se na tom hodně naučit.

Info

Luhovaný Vincent
29. 6. – 2. 7. 2017
lázně Luhačovice

www.luhovanyvincent.cz

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Zdeňka Morávková (V centru | Im Zentrum): Centrum je tam, kde si ho uděláš

redakce 18.09.2019

Jesenický umělecký festival svou dramaturgií poukazuje na česko-německou spolupráci, která v regionu po léta přirozeně probíhala. Rozhovor.

Radim Zbránek (Story): Jen vnímat, nechat mobil v kapse

redakce 16.09.2019

Večírku s názvem Story se po několik let dařilo odvážným propojením dvou zdánlivě neslučitelných světů vyvolat atmosféru, jakou široko daleko zažil málokdo... Rozhovor.

Wrekmeister Harmonies: Všetko má expiráciu, krása aj utrpenie

redakce 15.09.2019

Predo mnou zrazu sedeli dve vyrovnané a veľmi príjemné bytosti, hovoril najmä JR. A pokojným hlasom ma dôkladne vyškolil o kráse a šťastí, ktoré je všade okolo nás.

Dušan Svíba (Earth Music): Potkávat se s lidma

redakce 09.09.2019

"Ústředním bodem je zájem a potřeba mít vliv na prostředí, ve kterém se pohybujeme," říká o svých plánech i ambicích Dušan Svíba.

George Clark (Deafheaven): Ordinary Corrupt Human Love je nový začátek

redakce 08.09.2019

Během kodaňské zastávky evropského turné se frontman Deafheaven rozpovídal o procesu, který z novinky Ordinary Corrupt Human Love udělal nejdůležitější album jejich kariéry.

Aparde: V Berlíně nejsem navždycky

redakce 02.09.2019

Hlas je mým dalším nástrojem říká v rozhovoru Paul Camillo Schroeder alias Aparde, inovátor německé elektronické scény, který se netají tím, že nemá rád rivalitu v hudbě.

Protokol: Alyona Alyona

redakce 30.08.2019

Na podzim se Alyona Alyona do České republiky vrací ke dvěma klubovým koncertům a u té příležitosti jsme se jí zeptali na její vzory a inspirace.

Bernard Sumner (New Order): Po letech jsme měli deadline

redakce 29.08.2019

Rozhovor se členem Joy Division a New Order se neodmítá, peripetie kolem náslechu a utajení alba ovšem překonaly všechna očekávání... Čtěte před pražským koncertem.

Milan Lipavský (Festival hudby Bez ambicí): Třeba se to brzy změní k lepšímu

redakce 28.08.2019

Festival na náměstí bez „kolotočů“? Lidi kolem litomyšlského klubu Kotelna se o to pokusí druhý rok za sebou, a ačkoliv říkají, že je to „bez ambicí“...

Courtney Barnett: Prokaž světu službu a vyřeš si sám sebe

redakce 26.08.2019

Courtney Barnett, jeden z nejvýraznějších hlasů v indie rocku, písničkářka s pronikavým viděním světa, přijede poprvé do Prahy. Rozhovor o pocitech nejistotu a jiných.