prof. Neutrino | Články / Recenze | 19.11.2022
Lidská společnost založená na dobrovolné spolupráci a bez hierarchie? Americký politický antropolog James C. Scott ve své knize přesvědčuje, že do jisté míry si ji představit lze. Nasadil si totiž „anarchistické brýle“, přes které se podíval na svět s jeho nedostatky centralizované a nadmíru hierarchizované společnosti, v některých aspektech dohnané ad absurdum. Autor se za anarchistu nepovažuje, nicméně vychází ze základních premis anarchismu – důraz na dobrovolnost a sebeorganizaci – a aplikuje je na běžné lidské jednání. Tzv. anarchismus v praxi.
Kniha poukazuje na dysfunkční až kontraproduktivní situace v dodržování pravidel, jako je čekání na červenou na silnici, kde téměř nic nejezdí. Popisuje zdánlivě chaotické, ale funkční komunitní zahrady v kontrastu pěstování monokultur ničících půdu. Vyzdvihuje potřebnost drobných živnostníků, kteří jsou zároveň neplacenými „sociálními pracovníky“ a ne jen odosobněnými zaměstnanci korporátů. Kritizuje školství, které se více zaměřuje na znalostní výsek inteligence než na připravenost na život. Upozorňuje na vědeckou kvantifikaci kvality, aby odborníci mohli vytvářet zdánlivě objektivní a „apolitické“ srovnávací studie, které však vytvářejí nové mocenské elity.
Scott je tak vedle nedávno zesnulého antropologa Davida Graebera dalším intelektuálem hlásícím se k myšlenkám anarchismu. Jeho kniha by se dala považovat za obdobu Graeberovy Utopie pravidel (Prostor, 2017), která rovněž poukazovala na nesmyslná společenská pravidla, jež maří tvůrčí potenciál, pokud se striktně dodržují, či vynucují. Jak dosáhnout společnosti, kde by všichni chtěli žít v dobrovolnosti, měli za své jednání plnou zodpovědnost a netoužili po centralizovaném vedení, které za ně rádo „vše vyřeší“, je těžko uchopitelný problém. V menších komunitách se o to ale můžeme snažit všichni. Pak bude svět o něco méně byrokratičtější a více svobodnější.
Závěr knihy patří antropologu Bobu Kuříkovi, který nás uvede do díla Jamese C. Scotta, celou svou prací snažícího se poukazovat na nutnost „infrapolitiky“ – politiky decentralizované, různorodé a řízené ze zdola, dlouhodobými zkušenostmi a procesy, nikoliv vyprojektovanými abstrakcemi sociálních inženýrů. Scott se rovněž zabývá možnostmi občanského odporu vůči centralizované moci státu či globálních korporací. Protože ty zjednodušují svět k obrazu svému a ve jménu mýtu modernity a sociální evoluce ho homogenizují a ničí původní funkční postupy, nebo dokonce celé kultury.
James. C. Scott - Dvakrát sláva anarchismu - (Neklid, 2021)
web nakladatele
Klára Šajtarová 23.07.2024
Mnozí si je automaticky asociují s písní Pixies, pro americkou hardcore-punkovou komunitu nabírají ale tato slova úplně jiný význam.
Matej Žofčín 06.07.2024
Ich štúdiové albumy síce nedosiahli u kritikov obrovského obdivu, to sa ale nedá povedať o ich živých vystúpeniach.
Jakub Veselý 29.06.2024
Debut Herbal Dentists prináša originálny zvuk a rozmanitosť, hrá sa s pocitmi a buduje temnú atmosféru.
Žofie Křížková 02.06.2024
The Smile se nejmenují po ničem, co by mělo pozitivní konotace. Naopak. Skupina je statementem vůči manipulativním, neupřímným úsměvům kolem nás.
Martin Zoul 20.05.2024
Klíčovým problémem se jeví být odfláklá konstrukce ústředního hrdiny, jehož duševní obzor shrnuje podtitul O čem sní stárnoucí bílí muži.
Klára Šajtarová 14.05.2024
Tvorba Doodseskader je jako palimpsest odhalující nové vrstvy s každým dalším poslechem. Tady se překračují hranice žánrů, tady uchvacují zdánlivě neslučitelné elementy.
Fí Poláchová 05.05.2024
Na předchozí nahrávce se snažili posluchače pobavit experimentováním s různými žánrovými prvky, kdežto u Saviors se vrátili k punkrockovým kořenům, hutným kytarovým riffům a intenzivním bicím.
Tereza Bartusková 30.04.2024
Z internetového blogu, zaměřeného na chicagskou hudební scénu, vytvořil jeho zakladatel Cole Bennett během jedné dekády Lyrical Lemonade, jak ho známe dnes.
3DDI3 27.04.2024
Zack Overkill je klasický noirový protagonista, který zahání depresi vzpomínkami na staré dobré časy a užíváním silných drog.
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.