Jakub Koumar | Články / Reporty | 31.10.2023
Zkušenosti přicházejí s věkem. A to platí jak pro lidi, tak pro filmové přehlídky. Na Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava chodím třináct let a stejně jako se proměnila jeho podoba, se s každým rokem mění i můj názor na to, kdy byl nejlepší. Zažil jsem tady všechno možné. Požár divadelního stanu, větrem rozmetanou výzdobu v ulicích, z únavy jsem usnul v narvaném sále přímo pod projekčním plátnem. A stejně tak jsem kdysi jásal, jak jindy zcela klidné město zažívá kulturní šok a v ulicích je neutuchající mumraj. Zářil jsem, když se z hudebního programu stala špičkově dramaturgicky připravená sekce, když se bílá čára vedoucí návštěvníky po festivalových místech roztřepila jako mycelium, jak najednou potkávám na úplně nové sekci i malé děti. A přes to všechno jsem letos uvítal, že poslední MFDF bylo takové víc... v klidu.
Možná za to mohl větší důraz na využívání rezervací, štíhlejší program, možná na první dva dny přijel menší počet návštěvníků. Ano, v prvních dnech mi bylo mezi asi dvěma desítkami diváků skvělého dokumentu o Irminu Schmidtovi a Can nebo poloprázdné sekci Fascinace trochu smutno. Každému festivalu přeci jen více sluší zaplněná místa. Ale s blížícím se víkendem se situace začala měnit. Na projekce žádaných filmů jako Světloplachost nebo Útěk do Berlína či Inspirační fórum o umělé inteligenci se každý už nedostal. Na přednášku Petra Jana Juračky nakonec přišlo tolik lidí, že to dvakrát přesáhlo kapacitu sálu. A i tehdy se zdálo, že je ve frontách o něco větší řád a klid. Online rezervace letos zafungovaly lépe než loni, a to i když pomineme fakt, že se návštěvníkům v jeden den podařilo shodit celý web MFDF.
Zhruba od čtvrtka potom Ji.hlava dostála tomu, co se jí každý rok úspěšně daří. Rozproudit život v tepnách našeho malého krajského města, ale tentokrát s větším respektem k jeho omezeným absorpčním schopnostem. Všiml si toho nakonec i youtuber a letošní propagátor festivalu Jan Špaček ve svých nekonvenčních instagramových vstupech. Jihlava prostě není velkoměsto a ten mix opakovaných setkání i anonymity davu má svoje kouzlo.
Ta nejkomornější část akce – stage experimentální hudby, se letos bohužel nekonala a můžeme jen doufat, že se šéfovi hudební části Ji.hlavy Pavlu Klusákovi podaří najít náhradní prostor za kostelík Svatého Ducha. Vybudoval v něm totiž poměrně skrytý, ale špičkový „mikrofestival“ experimentální hudby. Zato hudební stan šlapal výborně. V souvislosti s tím, že jedním z důležitých témat byla umělá inteligence, nočním parties dominoval digitální hyperpop. Na Metastavy byl naprostý nával, Mat 231 zase předvedl strhující set, při kterém dřevěná podlaha stanu vydržela nápor v mlze kmitajících těl jen s podivem. V Jihlavě se možná začínají objevovat opravdu dobré akce i mimo festival, ale lidi... těch s ním přijede nejvíc. A s nimi i atmosféra.
Té dosáhl i s lehčí nohou na plynu. Nebyl největší ani nejnašlapanější, naopak se zdál spíš skromný. Tím ale možná ještě více vylezlo jeho vnitřní kouzlo. Nabízí se proto otázka, jak moc to vlastně vadí. Jestli se trocha té pohody k hřejivě barevným parkům, mrazivým večerům a brzkému smrákání přeci jen nehodí. Možná to cítí i produkční tým kolem zakladatele Marka Hovorky, na příští rok by totiž rád změnil formát, na nějž jsme doteď byli zvyklí, a akci hodlá prodloužit na deset dní. Jaký to bude mít vliv na návštěvnický komfort nebo na zaplněnost sálů? Trocha toho mačkání k festivalu přeci taky patří. Nechme se překvapit.
Filip Peloušek 30.09.2024
Už příprava scény pro finální set v Concert Hall dávala tušit nápor na všechny smysly – fukary na listí, roztrhaná plátna a temné prapory.
Filip Peloušek, Dominik Polívka 29.09.2024
Jak byly první dvě noci pod Veletržákem ve znamení dystopie a pozvolného zániku civilizace, tak sobotní noc posouvá dění do chladné mechanické budoucnosti, kde jsou lidé pouhou vzpomínkou.
Klára Řepková 29.09.2024
Adam Dragun jen občas mezi skladby zařadí proklamace, které mají podtrhnout úzkostlivé vyznění nahrávky o „východoevropské verzi pozdního kapitalismu“.
Dominik Polívka, Jarda Petřík 28.09.2024
Kdo čekal, že program do druhé ranní ryze postávací/posedávací, toho 33EMYBW vyvede z omylu během prvních minut svého frenetického živáku.
Marek Hadrbolec 27.09.2024
Kanadská čtveřice sice několikrát nabídne záchranné lano v podobě melodie nebo silnějšího motivu, nikdo ale nemá vůli se ho chytit a nechat se vytáhnout zpět na světlo.
Dominik Polívka, Kristina Kratochvilová 27.09.2024
Přebíhám rozkopanou silnici k Veletržnímu paláci, který se na další čtyři večery, a brzká rána, stane mnohým druhým domovem. Mám skluz...
Jakub Veselý 27.09.2024
Ďalšie skladby napredujú bez pauzy a dlhé repetičné pasáže nehlásia koniec. Je to jeden celok, ktorý omamuje poslucháčov.
Veronika Tichá 25.09.2024
Z nové desky, na jejíž vydání spustili WWW crowdfundingovou kampaň, úspěšnou po pár dnech, nezaznělo živě nic, nicméně dvojice Anděrových předvedla...
Jarda Petřík 25.09.2024
Jsou to právě tyhle kontakty a propojení napříč AV festivalovou scénou, které v budoucích letech posunou Lunchmeat festival co do prezentovaných projektů výrazně dopředu.
Jarda Petřík 24.09.2024
Po čekání na dostatečně silnou mlhu se rozsvítí intenzivní bílá světla a uprostřed prostoru před projekčním obdélníkem se pozvolna zhmotní postava Katariny Gryvul.