Články / Reporty

Nečekaný drift jinam (Gaika)

Nečekaný drift jinam (Gaika)

Jáchym Rainisch | Články / Reporty | 02.03.2024

Přestupný den nabídl koncert britského interpreta Gaiky v MeetFactory. Hudebník, ale také například designér, kurátor nebo spisovatel, vydal loni po tříleté odmlce desku Drift. Na ní přehodnocuje vlastní přístup k hudbě a vzdaluje se od dříve preferované elektroniky k akustičtějším žánrům, postpunku a alternativnímu rocku. V Praze, kam se vrátil po osmi letech, s ním byla na programu raperka Arleta.

Když Arleta večer otevírá, publikum se ještě schází. V reakci na temné a taneční skladby z EP Starstable se prostor pod pódiem zaplňuje a když hraje jeden ze svých nejstarších a nejznámějších tracků Statement, už u toho je většina lidí. Vidí tak i nečekaný příchod Edova syna, který Arletu doplňuje ve dvou zatím nevydaných skladbách. Industriální a dunivá atmosféra by měla být ideální půdou pro Gaiku, ten se však s živou verzí svých písní vypořádává trochu nečekaně. S doprovodem na živou kytaru a bicí má album Drift, ze kterého se výhradně skládá celý koncert, krom přídavku, hodně rockový zvuk. Drift představuje v jeho tvorbě výrazný posun od dancehallu a rapu a naživo je transformace dokonána. Další zvuky sice nemizí, ale jsou jen v podkresu a přehlušeny.

Interpret, u nějž platí, že jednou z jeho největších předností je všestrannost, má na starost jen zpěv a práci s publikem. Jedno z ústředních témat alba je poznávání sebe samého, a možná proto Gaika naživo ustupuje do pozadí. I vizuálně občas mizí jeho oranžový outfit v červených reflektorech, zůstává tak zpěv zahalený ozvěnou, a to o svobodě, cestování a vlastní odlišnosti. Je evidentní, že nový směr hudebníkovi umožňuje řešit osobnější problémy, které byly dřív upozaděny společenskou kritikou.


fotogalerii z koncertu najdete tady

Gaika v sobě ale nepotlačí performera a snaží se odbourat ostych prořídlého obecenstva. Ať už více úspěšně, humorem nebo energickým tancováním, nebo méně, když roztleskává. Lepší je to u známější skladby Lady, která se přibližuje celkové nátuře koncertu, u ní se lidi dávají do pohybu. Rozpačitý dojem završuje přídavek, na nějž se vrací pouze Gaika, aby uprostřed skladby poděkoval a odešel.

Živá verze Drift nebyla špatná, pěvecký i instrumentální výkony fungovaly bez problémů. Nejsilnější byly písně, které jsou kytarovější a lze se na ně jednoduše napojit, zatancovat si, zazpívat kus refrénu. To se ale stalo jen párkrát.

Info

Gaika (uk) + Arleta
29. 2. 2024 MeetFactory, Praha

foto © Patrik Tóth

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Paprsky v mlze (Bohren & der Club of Gore)

Kryštof Kočtář 31.03.2024

Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.

Dvě světla na konci deště (Kaleida + Viah)

Tomáš Jančík 28.03.2024

I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.

Swag a dechberoucí sexappeal (Annet X & NobodyListen)

waghiss666 24.03.2024

Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace