Články / Reporty

Něco nadčasového (Tata Bojs & Filharmonie Brno & „mladí Mozarti“)

Něco nadčasového (Tata Bojs & Filharmonie Brno & „mladí Mozarti“)

Adéla Polka | Články / Reporty | 04.09.2020

Boby centrum v Brně, kolos z devadesátých let minulého století hostil Tata Bojs, kteří představili speciální projekt ve spojení s Filharmonií Brno a „mladými Mozarty“. Mega projekt v mega prostoru. Malinké obavy mi v hlavě cinkaly jak alarm. Navíc ty roušky.

Filharmonici v černém a mezi nimi v bílém nadané děti základních uměleckých škol, které prošly bůhvíjak těžkým sítem, aby se projektu mohly účastnit, se usadí na nízkém pódiu a čekají. Strnulé pohledy a nervozitu pročísne příchod velmi dobře naladěného dirigenta. Pozdraví ansámbl, jak je zvykem, a Tata Bojs už nastupují do hlučící haly. Všechno se rozezní a mě napadne, jestli jejich hudbě bude slušet filharmonický doprovod. Jeden z prvních songů Rádioamatér mě rychle přesvědčí. Ačkoliv skladbu hraje naráz několik desítek lidí, působí intimním dojmem, který podpoří bleděmodrá projekce po stranách. Funguje to. Nenásilně a vkusně.

Hitovka Toreádorská otázka svým refrénem „býk či nebýk" rozehřeje publikum, někteří strhávají roušky, protože se to prostě nedá. Cais mlátí do bicích a Hradil dost podobně přistupuje ke hře na klávesy. Tata Bojs jsou ve varu. Mardoša nabízí své stále stejné taneční kreace, které neomrzí, a člověk přeje dětem, co na ně s vážnou tváří zírají, aby si mohly taky zatrsat jako jejich vrstevníci v prvních řadách. Tata Bojs hrají skladby z playlistu, který vznikl pro projekt se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, a je to příležitost slyšet starší hity v jiné podobě. Jako host přijde zazpívat Klára Nemravová, jejíž narůžovělé vlasy udávají tón osvětlení a publikum se pohupuje do slov „moje duše je ucházející“. Nostalgie, vážnost, a přece jen malá dávka pompéznosti. Skladba jako by spolu s aranží pro filharmonii vyzrála.

Po emocionální náloži přichází naštěstí odlehčení v podobě songu Kamarádky. Mardoša za mikrofonem signalizuje humor a je příjemným překvapením, že i podání ze strany filharmonie a žáků vyznívá lehce, vtipně a hravě. Je to najednou celé hrozně milé, kamarádské. Jen mám dojem, že ten seznam holek je tentokrát nějak kratší. Starší repertoár oživí nový song Zvony, jako další host vystoupí Clarinet Factory. Ansámbl předvede svou verzi skladby Písmenková, kterou posouvá někam k world music. Proč ne.

Celý projekt dýchá jako dobře promyšlená a vyvážená věc. Děti na pódiu musejí být děsivě nervózní, ale zároveň šíleně šťastné. Jsou sice v druhé linii, ale jejich suport pro kapelu není rozhodně malý, a když zazní „jsi s ní a ona sní a o životě jinde a jindy“, jsou to právě smyčce, které melancholickou náladu songu skvěle dobarví. U skladby Vesmírná, která se díky obřímu tělesu promění v obří smršť, už je jasné, že obavy z trapnosti nebo kostrbatosti jsou zbytečné. Lidi jsou nadšení, Mardoša si je milionkrát fotí, takže jsou nadšení ještě víc, a bez velkých přídavků se pomalu rozsvítí ta zvláštně zastaralá hala, kde se na hodinu a půl dělo něco poměrně nadčasového.

Info

Tata Bojs & Filharmonie Brno & „mladí Mozarti“
2. 9. 2020 Boby centrum, Brno

foto © Filharmonie Brno

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Rapové (ne)vítanie leta (Denzel Curry)

Jonáš Sudakov 19.05.2022

V rozhovore s XXL z mája 2022 sa Denzel Curry označil ako najlepší žijúci rapper. Tento titulok obletel celým internetom, ale nikto mu príliš neoponoval... Živě ve Žlutých lázních.

Plameny a černý dým nad letištěm aneb Rammstein

Jiří V. Matýsek 17.05.2022

Rammstein můžeme vyčítat ledacos: přílišnou přímočarost, útoky na nízké pudy, kontroverznost a kdovíco dalšího...

Mé dojetí se tady snadno ztratí (Low)

Jiří Přivřel 14.05.2022

Low na svém aktuálním turné srdce Evropy míjejí, já zase minul jejich pražský koncert před třemi roky v Meetku. Bylo to v létě, byl jiný program, dodnes lituji. Z letošní…

GusGus každému z nás

Tomáš Kouřil 10.05.2022

Zastávky na turné GusGus k poslednímu albu se brněnská Fléda dočkala skoro až rok poté, co deska Mobile Home vyšla. Stálo to za to?

Letmé, a intenzivní (Donaufestival)

Bára Jurašková 10.05.2022

Dvouhodinový dialog s publikem za sebou nechal kromě hudební vzpomínky hlavně chuť nepřehlédnutelné, bezpodmínečné laskavosti. Hyperpopová diva nutí publikum šílet...

Mnohorozměrná Róisín Murphy

Akana 05.05.2022

Myslím, že takhle komplexní, propracovanou a zároveň bezprostřední a oduševnělou show jsem naposledy zažil před čtyřmi lety u Davida Byrnea...

Zkrocený temperament Céu

Akana 01.05.2022

Písně, v nichž Céu kombinuje brazilské tradiční rytmy s popem, jazzem nebo elektronikou, nejsou stavěné pro hlučné arény.

Král pouštního blues (Mdou Moctar)

Jiří V. Matýsek 29.04.2022

Je to oprávněné, není to oprávněné, těžko říct. Našlápnuto Mdou Moctar vážně má. V MeetFactory hrál v české premiéře.

Sharpe 2022: O tom, co ti chci říct...

Michal Pařízek 25.04.2022

Skvělý songwriting, úžasný hlas a hlavně nefalšovaná radost z možnosti po několika velmi těžkých měsících být znovu před publikem. Silná místa, i ta slabší, rovnováha.

Tempo lidských strojů (Nitzer Ebb & co.)

Michal Smrčina 24.04.2022

McCarthy si v černém obleku, košili a brýlích udržuje výraz cynického kazatele, který neztrácí nadšení z dob, kdy začínali.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace