Články / Reporty

Něco nadčasového (Tata Bojs & Filharmonie Brno & „mladí Mozarti“)

Něco nadčasového (Tata Bojs & Filharmonie Brno & „mladí Mozarti“)

Adéla Polka | Články / Reporty | 04.09.2020

Boby centrum v Brně, kolos z devadesátých let minulého století hostil Tata Bojs, kteří představili speciální projekt ve spojení s Filharmonií Brno a „mladými Mozarty“. Mega projekt v mega prostoru. Malinké obavy mi v hlavě cinkaly jak alarm. Navíc ty roušky.

Filharmonici v černém a mezi nimi v bílém nadané děti základních uměleckých škol, které prošly bůhvíjak těžkým sítem, aby se projektu mohly účastnit, se usadí na nízkém pódiu a čekají. Strnulé pohledy a nervozitu pročísne příchod velmi dobře naladěného dirigenta. Pozdraví ansámbl, jak je zvykem, a Tata Bojs už nastupují do hlučící haly. Všechno se rozezní a mě napadne, jestli jejich hudbě bude slušet filharmonický doprovod. Jeden z prvních songů Rádioamatér mě rychle přesvědčí. Ačkoliv skladbu hraje naráz několik desítek lidí, působí intimním dojmem, který podpoří bleděmodrá projekce po stranách. Funguje to. Nenásilně a vkusně.

Hitovka Toreádorská otázka svým refrénem „býk či nebýk" rozehřeje publikum, někteří strhávají roušky, protože se to prostě nedá. Cais mlátí do bicích a Hradil dost podobně přistupuje ke hře na klávesy. Tata Bojs jsou ve varu. Mardoša nabízí své stále stejné taneční kreace, které neomrzí, a člověk přeje dětem, co na ně s vážnou tváří zírají, aby si mohly taky zatrsat jako jejich vrstevníci v prvních řadách. Tata Bojs hrají skladby z playlistu, který vznikl pro projekt se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, a je to příležitost slyšet starší hity v jiné podobě. Jako host přijde zazpívat Klára Nemravová, jejíž narůžovělé vlasy udávají tón osvětlení a publikum se pohupuje do slov „moje duše je ucházející“. Nostalgie, vážnost, a přece jen malá dávka pompéznosti. Skladba jako by spolu s aranží pro filharmonii vyzrála.

Po emocionální náloži přichází naštěstí odlehčení v podobě songu Kamarádky. Mardoša za mikrofonem signalizuje humor a je příjemným překvapením, že i podání ze strany filharmonie a žáků vyznívá lehce, vtipně a hravě. Je to najednou celé hrozně milé, kamarádské. Jen mám dojem, že ten seznam holek je tentokrát nějak kratší. Starší repertoár oživí nový song Zvony, jako další host vystoupí Clarinet Factory. Ansámbl předvede svou verzi skladby Písmenková, kterou posouvá někam k world music. Proč ne.

Celý projekt dýchá jako dobře promyšlená a vyvážená věc. Děti na pódiu musejí být děsivě nervózní, ale zároveň šíleně šťastné. Jsou sice v druhé linii, ale jejich suport pro kapelu není rozhodně malý, a když zazní „jsi s ní a ona sní a o životě jinde a jindy“, jsou to právě smyčce, které melancholickou náladu songu skvěle dobarví. U skladby Vesmírná, která se díky obřímu tělesu promění v obří smršť, už je jasné, že obavy z trapnosti nebo kostrbatosti jsou zbytečné. Lidi jsou nadšení, Mardoša si je milionkrát fotí, takže jsou nadšení ještě víc, a bez velkých přídavků se pomalu rozsvítí ta zvláštně zastaralá hala, kde se na hodinu a půl dělo něco poměrně nadčasového.

Info

Tata Bojs & Filharmonie Brno & „mladí Mozarti“
2. 9. 2020 Boby centrum, Brno

foto © Filharmonie Brno

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Hranice komplexnosti (Caroline Shaw + Attacca Quartet)

Jan Starý 21.10.2021

Naštěstí i tyto variace mohou být skutečně silné, jak se ukázalo ve druhé půlce večera, kdy se ke kvartetu připojila Shaw v roli zpěvačky...

Přiškrtit, povolit, explodovat (Squid)

Akana 21.10.2021

Squid jsou neurotičtí a výbušní tak akorát, aby vám to nezačalo být nepohodlné, a soustředěně ukáznění jen do té míry, aby nebyl důvod k nařčení z hráčské exhibice.

Unsound 2021: To nejlepší

David Čajčík, Jan Starý 21.10.2021

Letošní Unsound se potýkal s méně viditelnými omezeními, v důsledku kterých byl kratší, skromnější a méně členitý. Ale měl svoje jasné, dynamické vrcholy.

Jazz přede dveřmi filharmonie (Jazz Goes to Town)

Jiří Vladimír Matýsek 17.10.2021

Jazz Goes to Town rád prošlapává nové cesty. Otázka je, jestli je to cesta objevitelská, nebo jde jen o slepou uličku v dalším vývoji přehlídky.

Zničit a přetvořit (Jazz Goes to Town 2021)

Jiří Vladimír Matýsek 16.10.2021

Další dva festivalové dny daly divákům zabrat. Dramaturgie se tentokrát pustila do poněkud náročných vod – což ale není nikterak špatně.

Progrese a tradice (Jazz Goes to Town 2021)

Jiří Vladimír Matýsek 14.10.2021

Podstatnou změnou byl dominantní syntezátor a také černý humor, který se odrážel v názvech skladeb i groteskní hudbě. Proklatě dobré a nesmírně intenzivní...

Výlet k hraniciam hluku. A trochu ďalej. (Hluková mystéria 2021)

Lucia Banáková 22.09.2021

Občas sa mi zdá, že všetko v Ostrave je zvláštne vyvážené ako napríklad tá tvrdá práca divokou zábavou...

Na maximum (Mighty Oaks)

Anna Kubínová 11.09.2021

Zatímco sérií prvních skladeb si tak trochu testují atmosféru a starají se především o to, aby se koncert rozběhl, postupně se uvolní.

Duchovní obroda barokem a jazzem (Svatováclavský hudební festival 2021)

Veronika Mrázková 09.09.2021

Blažíková má andělský hlas, je mistryní koloratur a strofické skladby rytíře Adama Michny z Otrokovic jsou v jejím podání přístupné a srozumitelné.

Zahradní slavnost aneb Sharpe 2021

Michal Pařízek 06.09.2021

Sharpe byl slavností, v níž se nadšení a zaujetí pořadatelů násobilo s radostí návštěvníků, což přineslo jiskřivý ohňostroj zážitků. Tady jsem doma, mohl bych být.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace