Články / Reporty

Osvěta, sdílení a láska k tanci (Tanečno)

Osvěta, sdílení a láska k tanci (Tanečno)

Maria Pyatkina | Články / Reporty | 26.08.2021

Francouzská tanečnice Jade Fehlmann nás na pátečním workshopu Hip Hop Freestyle fyzicky nešetřila. Možná nemá tolik slov ve svém anglickém arzenálu nebo plýtvání prostě nemá ve zvyku. Světlovlasá, modrooká, s pevnou vzpřímenou postavou působila studeně a silně jako hrdinka ze skandinávské pohádky. Po tom, co do nás nabušila všemožné taneční kroky a pohybové izolace, posadila nás na chvíli do kroužku, abychom si vyměnili dojmy. „Myslím si, že tanečníci mají velmi silný intelekt," řekla. „Jsme hudebníci, atleti a manažeři zároveň. Tanec rozvíjí spoustu různých stran osobnosti." Po veselé a intenzivní hodině se mi její slova vkrádala do zpoceného, rozechvělého hrudníku. Kromě toho, že tanec rozvíjí intelekt, vždy zahýbe s našimi emocemi, ať už tančíme sami nebo se jen díváme na to, jak tančí jiní. Festival Tanečno, který se konal minulý týden na severu Slovenska, se pokusil tuto komplexitu tance návštěvníkům co nejvíc přiblížit. A skrze lekce, diskuze a představení zprostředkoval spoustu zkušeností a zábavy jak profesionálním tanečníkům, tak nezasvěceným divákům.

Městečko Námestovo, jehož historické centrum kdysi pohltila nádherná Oravská přehrada, se během několika srpnových dnů doslova rozhýbalo. Po ránu jste mohli pozdravit slunce, vyzkoušet si základy baletu, zapojit se do tanečního battlu nebo vidět choreografická sóla světových tanečníků. A to všechno aniž byste se sami tanci někdy věnovali. Místní rodáci Andrej Štepita a Barbora Michaligová festival před pěti lety založili přesně za tímto účelem: ukázat oravským obyvatelům, že tanec není jen Labutí jezero nebo pohupování se na kamarádově svatbě. „Zároveň jsme chtěli inspirovat místní tanečníky a nabídnout jim to, kvůli čemu jsem já jako začínající tanečník musel jet do Bratislavy nebo do zahraničí," svěřuje se mi po festivalu v hlasových zprávách Štepita. Na místě jsme se pobavit u šálku kávy přece jen nestihli: Andrej neustále řešil organizační úkoly, staral se o zahraniční hosty, uváděl představení.

Za pět let festival od osvětové přehlídky pro místní posunul k atraktivní mezinárodní taneční akci. Do lokálního domu kultury jste mohli během týdne zajít na expresivní vystoupení světoznámého tanečníka z Mozambiku Edivalda Ernesta nebo slovenské hvězdy lidového tance Milana Hericha. Oba v rámci festivalu rovněž nabídli tříhodinové lekce pro profesionální tanečníky. Přístupnější, ale pořád velmi intenzivní hodiny floorworku (čili tanečních kreací na podlaze) a hiphopové improvizace nabídli Rakušan Alex Loftex Tesch a zmíněná Jade Fehlmann. Oba se věnují jak street dance, tak současnému tanci, díky čemuž jejich hodiny měly nakažlivou flow a velký prostor pro sebevyjádření.

Jeden z letošních programových bodů Tanečna zajímavým způsobem spojil výuku a performance. Další zahraniční hostka ze Senegalu Khoudia Toure vedla skvělý experiment s názvem Rezidenčno: z přihlášených tanečníků vybrala patnáct, s nimiž během pouhých šesti hodin postavila ohromující a zároveň dojemnou show. Toure nahrávala během zkoušek jejich řeč, kroky, tleskání, smích a sestříhané nahrávky pak použila jako zvukový podkres. Když tanečníci předváděli sóla za doprovodu vlastního hlasu, opustili fyzickou dimenzi své performance a byli divákům hned o mnoho blíž.

Vzniklé představení mi z celého festivalu přineslo jeden z nejsilnějších diváckých zážitků. Ty další nakonec nepatřily pozvaným světovým hvězdám, ale místním talentům. Velmi citlivě a hmatatelně působilo párové vystoupení Endless Shift slovenské choreografky Marty Polákové, kde nic, včetně odosobňujících šedých kostýmů, nerušilo od pozorování plynulého pohybového toku. Naopak velmi výrazné, ve znamení šťavnaté oranžové barvy bylo sobotní vystoupení Feijoada streetového souboru Spicylicious, který mimo jiné účinkuje ve stejnojmenném videoklipu české R&B umělkyně Annet X. Obě žánrově a náladově tolik odlišná vystoupení spojila jemnost, přirozenost a příjemný pocit, že přes veškerou zručnost a profesionalitu o nic neusilují.

„Festival roste s námi a my rosteme spolu s festivalem," podotýká Štepita. Kariérní vývoj a rozšiřující se obzory skupiny tanečníků-organizátorů se každý rok odráží v Tanečnu jako v zrcadle: akce se rok od roku pyšní slavnějšími jmény, pestřejším programem a početnějším publikem. A letošní, pátý ročník všechny tyto roviny dokázal perfektně vyvážit: zkušení tanečníci získali nové znalosti a kontakty stejně jako úplní začátečníci, na svoje si přišli milovníci street dance, současného tance nebo slovenských lidovek. Různorodé lekce a představení spojovala pokora vůči zkušenosti a talentu, nadšení pro osvětu a sdílení a samozřejmě láska k tanci, který sám o sobě povznáší tělo a mysl.

Info

Tanečno 2021
17.–22. 8. 2021

foto © Marek Ganc

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Organizovaný pohyb časoprostorem (Berlin Atonal)

Natálie Zehnalová 25.10.2021

Berlínský festival Atonal se po dvouleté pauze navrátil v neobvyklém formátu kombinujícím měsíc trvající výstavu se sérií živých koncertních intervencí.

Hranice komplexnosti (Caroline Shaw + Attacca Quartet)

Jan Starý 21.10.2021

Naštěstí i tyto variace mohou být skutečně silné, jak se ukázalo ve druhé půlce večera, kdy se ke kvartetu připojila Shaw v roli zpěvačky...

Přiškrtit, povolit, explodovat (Squid)

Akana 21.10.2021

Squid jsou neurotičtí a výbušní tak akorát, aby vám to nezačalo být nepohodlné, a soustředěně ukáznění jen do té míry, aby nebyl důvod k nařčení z hráčské exhibice.

Unsound 2021: To nejlepší

David Čajčík, Jan Starý 21.10.2021

Letošní Unsound se potýkal s méně viditelnými omezeními, v důsledku kterých byl kratší, skromnější a méně členitý. Ale měl svoje jasné, dynamické vrcholy.

Jazz přede dveřmi filharmonie (Jazz Goes to Town)

Jiří Vladimír Matýsek 17.10.2021

Jazz Goes to Town rád prošlapává nové cesty. Otázka je, jestli je to cesta objevitelská, nebo jde jen o slepou uličku v dalším vývoji přehlídky.

Zničit a přetvořit (Jazz Goes to Town 2021)

Jiří Vladimír Matýsek 16.10.2021

Další dva festivalové dny daly divákům zabrat. Dramaturgie se tentokrát pustila do poněkud náročných vod – což ale není nikterak špatně.

Progrese a tradice (Jazz Goes to Town 2021)

Jiří Vladimír Matýsek 14.10.2021

Podstatnou změnou byl dominantní syntezátor a také černý humor, který se odrážel v názvech skladeb i groteskní hudbě. Proklatě dobré a nesmírně intenzivní...

Výlet k hraniciam hluku. A trochu ďalej. (Hluková mystéria 2021)

Lucia Banáková 22.09.2021

Občas sa mi zdá, že všetko v Ostrave je zvláštne vyvážené ako napríklad tá tvrdá práca divokou zábavou...

Na maximum (Mighty Oaks)

Anna Kubínová 11.09.2021

Zatímco sérií prvních skladeb si tak trochu testují atmosféru a starají se především o to, aby se koncert rozběhl, postupně se uvolní.

Duchovní obroda barokem a jazzem (Svatováclavský hudební festival 2021)

Veronika Mrázková 09.09.2021

Blažíková má andělský hlas, je mistryní koloratur a strofické skladby rytíře Adama Michny z Otrokovic jsou v jejím podání přístupné a srozumitelné.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace