Články / Reporty

Ozvěny budoucnosti, střípky nostalgie (Let It Roll 2022)

Ozvěny budoucnosti, střípky nostalgie (Let It Roll 2022)

Viktor Hanačík | Články / Reporty | 22.08.2022

Na začátku srpna proběhl festival Let It Roll, jeden z největších drumandbassových svátků na planetě. Třicet tisíc lidí se přijelo bavit a podpořit oblíbené umělce. Přes tři sta djs a producentů se sletělo na Milovické letiště ze všech koutů světa, aby oslavilo dvacet let od prvních klubových akcí pořadatelské crew.

Letos bylo pět pódií s dotaženou produkcí. Renegate pro tvrdší spektrum, Eve’s Sanctum hostilo deepovĕjší odrůdy v podobě labelových nocí, Temple stage fúzující subžánry a mainstage Mothership pro mainstream, neurofunk, živé vystoupení Pendulum a Koven. Okrajovou produkci pak obsáhl Storm, kde hráli zejména čeští DJs a producenti.

OHNĚ

Hned po vstupu do areálu byly vidět jeho kompaktní úpravy. Harriet Jaxxon tam poslala euforický mix při západu slunce, plný vokálních bangerů, rollerů, mixů s neskrývanou láskou k Wilkinsonově zvuku, a své poslední tracky vydané u UKF. Novozélandští State of Mind, to byl dle ohlasů jeden z nejřezanějších setů vůbec, pořádná porce nevydaného materiálu odjistila rozbušku v mozcích raverů. Delta Heavy vykroutil velkolepý set plný melodických bangerů, tryskajícího ohně, analogových melodií a kosmické nostalgie prozařující hvězdnou noc. Brazilský dj a producent Urbandawn zakončil čtvrteční noc masivně muzikální vizí hyperkinetického zvukového designu a do budoucnosti rotujícího svůdného neurofunku s emotivním liquid/funkovým vibem.

DEŠTĚ

Po rozehřívacích melodických setech od Monrroe a Hybrid Minds se zaplnil prostor před hlavní stagí. Nejprve se připravovala půda pro headlinery a pak se rozezněla otvírací audio-vizuální sekvence. Tři tracky od Teddy Killers, Rida a Koven působily neuceleně, jako by se pořadatelé chtěli odpoutat od původních kmenových mýtů a nedrželi se jednotného příběhu robotů. Tvůrci použili záběry z exteriérů, ozvuky filmové estetiky Duny, analogové synthy a multivrstevnaté možnosti technického a světelného parku. V porovnání s ostatními roky však mnohem kratší stopáž sotva udržela pozornost publika na deset minut. Letos navíc bez ohňostroje kvůli požárům.

Pendulum v roli headlinerů nastoupili ve čtyřech, aby předvedli své ikonické skladby, podpořené dalšími tracky a dunivými basy, stejně tak i živými nástroji, klávesami, basou i bicími. Byla z toho cítit úderná fúze rockových riffů a drum and bassu, jakou jsme u nás živě dlouho nezažili. Dynamická vizuální složka na míru s takřka nostalgickou projekcí, vrhající světlo na historii kapely, to byl tahák festivalu, který nezklamal ani skalní fanoušky.

Po půlnoci se objevil rusko-ukrajinský d’n’b projekt Teddy Killers, ambasadoři akce, ve dvouhodinovém setu toho nejúdernějšího současného neurofunku, s ozvuky válečné vřavy. Od producentského dua QZB se zase linul nakažlivě hypnotický, hutný technický set plný nevydaných věcí a elegantně ohýbaných basových linek na pomezí deep/liquid funku a tvrdšího zvuku. Silný déšť ukončil poslední dva sety a zkropil tisíce roztančených těl.

JEDNA DEVĚT OSM PĚT

Závěrečnou noc hostilo velké šapitó label Alixe Pereze 1985. Workforce, producent z Brightonu, vsadil na valivý deep/liquid/funkový pozitivní zvuk s propracovanou hlubinnou atmosférou, temně melodickými pasážemi s rafinovanými detaily. Anglický dj Emperor odpoledne mluvil o hudební produkci a v noci otestoval nový materiál z nevydaného alba – propracované přechody, ostře skřípavá mechanická basa v krásných melodických pasážích, celkově originální a matematicky precizní ráz skladeb, jednoduchá monumentalita. Švýcarsko-ruské duo Magnetude bezchybně rovnalo jeden double drop za druhým v rychlém tempu bez výdechu, ve stylu progresivní melodičnosti neurofunku s výpravným příběhem. A na konec The Sauce s Caraselem na majku a od nich ty nejlepší d'n'b rollery ve hře, přes ně rýmy ostré jak břitva, hutný valivý zvuk natlakovaných basových kolejí, podzemní zvuk inspirovaný špinavým Londýnem pro opravdové fajnšmekry žánru.

FEEDBACK

Záblesky devadesátkové nostalgie i zvukové výlety ke hvězdám třetí dekády 21. století, to byl Let It Roll. Letošní velká letní edice přinesla tři dny taneční eskalace ve velkém stylu, živé vystoupení legendárních Pendulum, dynamické sety špičkových producentů všech subžánrů, plejádu nevydaných bangerů, singlů, alb a hlavně živelnou a pandemií neomezenou zábavu, po které lidé tolik prahli. Mínusem byly vysoké ceny, až na pár výjimek drahé a průměrné jídlo, málo zdrojů pitné vody, zdlouhavé bezpečnostní prohlídky v příšerných vedrech beze stínu, ukončená vystoupení a zrušené lety djs. Po extrémních vedrech a třídenní štaci bylo na návštěvnících znát vyčerpání, ale i pocit satisfakce. Dominovaly euforické a fenomenální sety, atmosféra a energie, na kterou jsme v Milovicích zvyklí, se linula ze všech pódiích i mimo ně. Let It Roll je vesmírná archa na světové taneční scéně.

Info

Let It Roll
4.–6. 8. 2022
Letiště, Milovice
web festivalu

foto © Viktor Hanačík

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Sohnovo krasosmutnění na domácím ledě

Jiří Přivřel 05.12.2022

Bouřlivě přijatý návrat ztraceného Syna.

Stop Putinovi a sláva Ukrajine (Dakhabrakha)

Ema Klubisová 03.12.2022

Svet nečakanej hudby, ktorý reflektuje základné elementy duše. Sú svieži, vizionárski a hraví.

Monkey Week 2022: Kousek srdce

Michal Pařízek 28.11.2022

Jeho zvědavost je upřímná a nenucená, v tu chvíli ještě netuším, že podobně milých lidí potkám spoustu. Jsem tu sotva hodinu a už se chci stěhovat...

Bonobo a jeho zlatý rez

Matej Kráľ 28.11.2022

Bonobo vyrátal zlatý rez klubového a kapelového zvuku. Vzišla z toho skvelá párty.

Alternativa 2022: Nové pohledy, staré základy

Jan Starý 27.11.2022

Alternativa vyniká přehledem o kontinentální scéně a dokáže nabízet jiné pohledy na starší přístupy. Ještě víc než loni ale chyběli mladí hudebníci a elektronika.

Možno sa už neuvídime (Injury Reserve)

Jonáš Sudakov 26.11.2022

Zamyslenejšie a atmosferickejšie pasáže predchádzajúcich päťdesiatich minút nahradili moshpity a skandovanie. Dôstojná rozlúčka s Injury Reserve.

Citový vyděrač Nils Frahm

Lukáš Grygar 25.11.2022

Podezřelý: Frahm, Nils, ročník 1982, státní příslušnost německá, žánrová „contemporary classical“. Už máte dostatek indicií?

Stále svěží šumperské blues (Blues Alive 2022)

Jiří V. Matýsek 21.11.2022

Letošek jako by startoval novou éru, uvolnění po covidové pauze bylo znatelné. Pokud byl jubilejní ročník prodchnut obavami o budoucnost, vyprodáním letoška byly rozptýleny.

Le Guess Who? 2022 – To nejlepší

redakce 15.11.2022

Kromě denního zpravodajství nabízíme tradičně stručný výběr z nejlepších koncertů, podrobnější reportáž najdete v lednovém Full Moonu.

Tolik sebevědomí i pochybností zároveň (Sudan Archives)

Jakub Béreš 15.11.2022

Místo R&B zpěvačky vyzařující klid připomínala rockstar, ve svých manýrách ale nikdy neošidila samotný pěvecký výkon.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace