Články / Reporty

V kuchyni pod stolem, v atomovém krytu Simony Blahutové

V kuchyni pod stolem, v atomovém krytu Simony Blahutové

prof. Neutrino | Články / Reporty | 07.07.2020

Výstava zlínské výtvarnice Simony Blahutové odhaluje v podzemním přítmí pardubické Art Space NOV Gallery rozporuplné pocity malého dítěte, hrajícího si doma ve svém hájemství, v atomovém krytu pod kuchyňským stolem (kdo z nás to nezažil?). Vnímá věci, o nichž mluví dospělí, aniž by plně rozumělo jejich významu. Může to být výbuch atomové elektrárny v Černobylu či závody ve zbrojení v období studené války, události vytvářející iracionální strach a dokreslující tehdejší vypjatou atmosféru mocenské bipolarity boje Dobra (Východ) a Zla (Západ).

Průvodcem výstavy je figurka legendární multifunkční hračky - Igráčka, jež neodmyslitelně patřila k povinné výbavě socialistické mládeže v období nomenklaturní kultury husákovské normalizace v 80. letech minulého století a symbolizovala tak pracující třídu. V tomto případě jde o postavu zdravotní sestřičky, čímž se genderově narušuje převaha chlapeckých Igráčků.

Koncepční malba a koláže stylisticky odkazují k expresi tzv. zvrhlého umění (Entartete Kunst, termín užívaný nacistickým Nýmeckem pro většinu moderního umění) a street artu. Zvuková složka je pak sestavena ze soudobého propagandistického zpravodajsví a reklamních spotů (pan Vajíčko), které opakováním manipulativně naleptávaly podvědomí občanů, kde jsou uloženy mnohdy až dodnes. Ty jsou pak doplněny podkresem soudobých západních hitů od popových uskupení typu Modern Talking, které symbolizovaly nedostupnou svobodu, ale i dekadenci Západu pro Východní blok. Výstavu vystihuje text kurátorky výstavy Martiny Vítkové: „Malířka hledá schéma, proč se věci dějí tak, jak se dějí. Má historie nějaký předvídatelný vzorec, nebo postupuje náhodně? A hlavně: jak dění ovlivňují jednotlivci? Kdo je v tomto světě hrdina?“ To je přístup přesahující běžnou výtvarnou práci, často spoléhající na postmoderní hru intuice na úkor analýzy společenských problémů.

Simona Blahutová se dlouhodobě věnuje socio-politickým tématům a moderní historii, kde zkoumá dopady ideologie na myšlení a jednání lidí. Ve svých „válečných“ obrazových cyklech se dříve zabývala například Heydrichiádou (Upálím démona v kabrioletu), protifašistickým odbojem (Atentáty) nebo otázkou vyhlazovacích táborů (Gersteinovy zprávy). Nejde o vytváření nereálných světů odvislých od života nebo v malbě tolik omleté odkazy na dějiny umění, ale o pokus vizuálně interpretovat skutečné historické události rezonující v současnosti. To je cesta umění, které nechce být pouhým estetizujícím fetišem pro snoby či nesrozumitelným pozlátkem pro elitáře.

Info

Simona Blahutová: V kuchyni pod stolem, v mém atomovém krytu
25. 6. – 19. 9. 2020
Art Space NOV Gallery, Pardubice
web galerie
web umělkyně

Paraleně probíhá výstava Simony Blahutové s názvem Tenkrát v Gottwaldově v galerii Optika ve Zlíně, a to do 18. září 2020.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Punkom slobode na stope (Chorobopop)

Jakub Veselý 06.05.2024

Počas koncertu Ctib prezentoval myšlienku o skutočnej definícii punku, polemiku o o význame životného štýlu, ktorý nedefinuje len tvrdá hudba.

Skrýt se v tygřím obleku (Raein)

Marek Hadrbolec 02.05.2024

Raein se před Kabinetem Múz pomyslně svlékají donaha a dávají se všanc. Lidi se nedočkavě chytají cizích slov a známých melodií.

Nothing Works (Declan McKenna)

Eva Karpilovská 29.04.2024

Britský písničkář Declan McKenna se po dvou letech vrátil do Prahy, s rozrostlou kapelou zahrál tentokrát v prostorném holešovickém klubu SaSaZu.

Rezignace v nejlepším smyslu slova (Still House Plants)

Alžběta Sadílková 28.04.2024

Koncert Still House Plants se odehrál jen pár dní poté, co si jejich nejnovější deska na serveru Pitchfork vysloužila označení Nejlepší nová hudba.

Panorama války nad městem (Mayssa Jallad)

Filip Peloušek 28.04.2024

Příběh vyprávěný mezi písněmi je temnější a temnější. Oči mi jen těkají mezi drobnou zpěvačkou naprosto ponořenou do hudby a panoramatem města za ní.

Zpěv odkvétajících slunečnic (White Ward)

Marek Hadrbolec 25.04.2024

Nový prostor brněnské Melodky obehnaný bílými kachličkami má navíc osobitou, mírně surrealistickou atmosféru.

Vpít se do ocelové hory (Deena Abdelwahed)

Michaela Šedinová 23.04.2024

Je sobota večer, ale sál kina Přítomnost je jako vždycky tak trochu v bezčasí. Loňská deska Jbal Rrsas tuniské producentky Deeny Abdelwahed je taky mezi časy a světy.

„Keď sa niečo páči všetkým…” (Berlin Manson)

Marek Hadrbolec, Veronika Vagačová 21.04.2024

Slovenští bojovníci za sociálně spravedlivou společnost a postpunk smíchaný s rapem vzali během malé české tour útokem nejprve vyprodanou Prahu a druhý den Brno.

Mezi hukotem velkoměsta a ptačím zpěvem (Shida Shahabi, BITOI)

Alžběta Sadílková 21.04.2024

My promlouváme k prostoru, prostor promlouvá k nám. Součástí oslav 40. narozenin Atria Žižkov byl i víkendový dvojkoncert pod taktovkou Heartnoize promotion.

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace