Články / Rozhovory

David Invalid: Pronajal jsem si kostel a chodil nahrávat varhany

David Invalid: Pronajal jsem si kostel a chodil nahrávat varhany

Vojta Hněvkovský | Články / Rozhovory | 19.05.2017

V jednočlenném hudebním projektu David Invalid se mísí nálada devadesátých let s ležérními fragmenty, aniž by výsledek působil nahodile. I přesto v sobě jeho kompozice skrývají nevyzpytatelnost, jakkoli to může znít jako protimluv. Zatímco Vojta Hněvkovský absolvoval telefonický rozhovor u kapličky, David Invalid se postavil pod nejbližší strom u zkušebny Acute Dose. Co dělal David Invalid v odsvěceném kostele? Poslechněte si poslední z trojice rozhovorů s finalisty soutěže 1BAND2PLAY a nezapomeňte ve středu 24. května dorazit do pražského klubu FAMU, kde se uskuteční finálový večer. Vítěz bere vše a zahraje si na Colours of Ostrava.

Proč Invalid?
Tuhle přezdívku jsem si vybral ještě na střední škole, když jsem hrál počítačové hry. Hraní mi moc nešlo, tak jsem zvolil tohle. Hráli jsme různé automobilové závody, jako třeba TrackMania a podobně. A proč David? V hudební branži je řada Davidů, mezi které jsem se chtěl také zařadit. Například David Byrne, David Bowie, Michal David, David Koller, David Copperfield.

Právě posledně jmenovaný se k tobě hodí. Ty jsi takový hudební David Copperfield, když poslouchám tvoje nahrávky. Ale tebe budou znát posluchači především z kapely Acute Dose...
Jo, zrovna před chvílí jsme skončili zkoušku. Děláme nové věci.

Acute Dose jsou v posledních měsících poměrně populární. Projekt David Invalid vznikl dřív než Acute Dose?
Těžko říct. David Invalid aktuálně funguje dvacet čtyři let. Celý život jsem se na to chystal, proto dělám takové skladby.

Je David Invalid projekt, kterým unikáš z konzervativních postupů Acute Dose?
Jde o relaxaci a odpočinek. Hraju sám a ne s kapelou. Sednu si k nástrojům a začnu skládat. S kapelou je to jiné.

Tvoje hudba je svébytná, ale máš nějaké inspirace? Napadá mě elektronika devadesátých let a Aphex Twin nebo Autechre se svými zvukovými kolážemi.
Inspiruje mě tvůrčí proces. Například začnu kopákem, ten mě inspiruje k dalším věcem a tak dále. Něco se naučím, zaexperimentuju a jdu dál. Proto není řada věcí dodělaná. Jedná se o polotovary a zkoušky.

Takže improvizace a náhody nebo dopředu promýšlíš některé nástroje?
Vždycky tomu předchází situace, kterou si připravím. Třeba jsem si pronajal kostel a chodil tam čtrnáct dní hrát na varhany, nahrával je a pak z toho postprodukčně vytvořil nahrávky. Nebo jsem byl měsíc zavřený v karavanu a tam dělal každý den písničku. Vždycky to souviselo se situací.

V kostele vznikla tvoje první nahrávka Mše?
Jo, jedná se o něco, co bylo jako první zveřejněné, ale je toho ještě víc. Tam jsem udělal i obal.

Spojuješ živé elektronické prvky s živými nástroji?
Mám jenom počítač, zvukovku a postupně jsem si dokoupil midi s kytarou. Teď řeším mikrofony. Podle mě ta tvorba není ani moc elektronická, je to spíš jen o skladbě. Kdybych si mohl nahrávat živé bicí, tak tam nedávám osmsetosmičku, a kdybych měl varhany, tak nemusím nahrávat midi. O zvuk mi zas tak moc nejde, mě zajímá kompozice.

Na bancampu máš k dispozici tři kompilace. To sis opravdu pronajal kostel?
Spíš jsem si půjčil klíče od kostela.

Máš známého kostelníka?
V podstatě. Ale byl to odsvěcený kostel, takže to bylo jednodušší. Nemohl jsem ho znesvětit.

Máš zprávy, že by tvojí další kompilaci Ringtones někdo používal jako vyzvánění? Ty sám?
Já takové nahrávky do svého telefonu nedokážu dát. Ringtones vznikla tak, že jsem měl v počítači množství nedodělaných nahrávek nebo nápady, které jsem nedokončil. Jednalo se třeba jen o minutu a půl, tak jsem to sestříhal do půlminut a dalo to nějakých dvacet nápadů. Protože šlo o jednouché věci, tak mi přišlo dobrý, dát to třeba do telefonu. Skladby mají názvy stejné jako melodie v telefonu, konkrétně v Nokii.

A co máš za vyzvánění v telefonu?
Já mám klasickej telefon. Cink cink cink. Nebo ring ring ring. Žádná melodie. Vlastně nemám rád telefonování. Tohle bude možná můj nejdelší telefonní hovor.

Pokračování poslouchejte na vlnách rádia StreetCulture:


Info

www.facebook.com/davidinvalid

Live: 1Band2Play 2017:
David Invalid + Ette Enaka + Silver Springs
24.05.2017 20:00 | Klub FAMU, Praha
www.facebook.com/events/999483690185980

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Kalandra: Přijmout sebe sama a svůj díl zodpovědnosti

Barbora Kadlíčková 30.06.2022

Čtveřice, pohybující se na pomezí alternativního popu s vlivy rocku a folku a s odzbrojujícím hlasem Katrine Stenbekk v popředí, letos na Colours of Ostrava. Rozhovor.

Osheyack: Předpandemická podoba klubové zábavy je ta tam

Václav Valtr 24.06.2022

Po deseti letech strávených v Šanghaji se Osheyack stěhuje pryč a vydává album, které je jakousi labutí písní za jeho pobytem. Rozhovor před koncertem ve Fuchsu2.

Daniel Romano: Žádné potěšení by nemělo být proviněním

Adéla Polka 23.06.2022

Rozhovor o tom, co bylo a je country, jak si stojí kanadská hudební scéna, ale také malé nahlédnutí do přísných pracovních postupů.

Matěj Velek (Kasárna Karlín): Zažil jsem neuvěřitelné věci

Jarmo Diehl 22.06.2022

Klasicistní pětipodlažní vojenská budova z roku 1844, která zůstala v téměř původním stavu? Kasárna Karlín slaví pod patronací Pražského centra páté narozeniny a my chceme být u toho. Rozhovor.

Marcin Dubrawski (Dr. Fleischman): Hodně všeho kromě metalu!

redakce 31.05.2022

Dr. Fleischman chystají v Česku hned dva koncerty. Chvíli na zodpovězení pár otázek si udělal Marcin Dubrawski, který v kapele hraje na bicí a má na starosti texty.

Zach Choy (Crack Cloud): Spojuje nás to, že jsme odpadlíci

David Čajčík 16.05.2022

Jako pozvánku na květnový koncert postpunkových Crack Cloud odemykáme rozhovor, který vyšel ve Full Moonu #113.

Ťukání do termosky a jiné výpravy do zvukové reality (Viera Marinová)

Viktor Palák 12.05.2022

Viera Marinová je zvuková designérka, která stojí mimo jiné za ceněným krátkým filmem Milý tati.

Poly (Insania): Tenkrát po tom byl hlad

Adéla Polka 09.05.2022

Falešný kněz Poly si ve svých obsáhlých kázáních rád rejpne a nechá být. Ať si každý přebere sám. Rozhovor.

Jan Bartoš (Prague Music Performance): Osvobození koncertního formátu mám v hlavě několik let

Jarmo Diehl 05.05.2022

Přední český klavírista, nebo přední český umělecký ředitel, v obou případech přesahující hranice naší země? Jan Bartoš je obé. Rozhovor k festivalu, jehož program budí respekt.

Alona Dmukhovska (Music Export Ukraine): Píšeme příběh lidstva

Anna Mašátová 02.05.2022

S Alonou a jejími kolegyněmi jsme se potkávaly během konferencí a festivalů v zahraničí, v loňském roce navázaly hlubší spolupráci, která vyústila v česko-ukrajinský workshop...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace