Články / Rozhovory

Pořadatelská: Tomáš Vobořil (Marienbad Film Festival)

Pořadatelská: Tomáš Vobořil (Marienbad Film Festival)

Viktor Palák | Články / Rozhovory | 07.06.2024

I experimentální kinematografie může vést k dojetí. Třeba když vidíte, jak se dětské krůčky festivalu, který je jí zasvěcen, proměňují v sebevědomý krok. Co čekat od letošního ročníku již zavedené přehlídky v Mariánských Lázních? Svůj ideální festivalový den – a mnohem víc – vykresluje programový ředitel festivalu Tomáš Vobořil.

Na konstatování, že je Marienbad Film Festival platformou pro experimentální cesty kinematografie a setkávání lidí, kteří se jimi rádi vydávají, se asi shodneme. V mých očích jde ale taky o festival, který se pořád trochu hledá. Jak to vidíš ty coby dramaturg, který je už pár let na palubě?
Festival se od roku 2016 stále vyvíjí a prošel různými obměnami, osobně vnímám velký předěl po prvním covidovém roce, kdy jsme byli jeden z mála filmových festivalů, který se uskutečnil v plném rozsahu. Také se nám v posledních letech podařilo získat větší důvěru od různých aktérů ve městě, posílit vlastní organizační tým a aktivity ve městě se rozšířily nad rámec čtyř dnů, což vnímám jako skvělý krok k vlastní udržitelnosti, jen to tolik není vidět navenek.

S tím souvisí i letošní téma Regenerace. Festival vznikal jako přehlídka nejlepších experimentálních filmů u nás, v tom spatřuji jeho sílu a slabinu zároveň, protože ho to odsouvá na okraj zájmu. Ale jsem přesvědčený, že projekce experimentálních filmů z pásu, nebo místně specifické performance, které festival přináší, můžou umožnit zažít něco neopakovatelného. Jsem rád, že se nám podařilo například minulý rok zainvestovat energii do instalace 35 mm promítaček do Městského muzea. Experimentální film jednoduše potřebuje také materiální zázemí, které se jako festival snažíme vytvořit, a do budoucna tak plánujeme například více klasických projekcí a živých vystoupení.


Jednou z příjemných věcí na Marienbadu je, že program není přebujelý, a dá se tak stíhat skoro všechno, pokud člověk chce. Jaký je tvůj ideální festivalový den?
Pokud bych měl vybrat jen jeden den, bude to sobota 15. června, kdy bude program nejrozmanitější. Diváci uvidí dva bloky soutěžních filmů Forum Marienbad: Hlavní soutěž, dva bloky druhé soutěžní sekce Forum Marienbad: Audiovizuální eseje, která se soustředí na filmovou kritiku formou videoesejí.

Taky ten den promítneme mysteriózní film Příšera z jezera belgické režisérky Eléonore Saintagnan, který získal Zvláštní cenu poroty na festivalu v Locarnu. Večer pak proběhne slavnostní předávání cen a projekce filmu Případ pro začínajícího kata Pavla Juráčka.

Osobně se hodně těším na večerní koncert a projekci dvou umělců a experimentálních hudebníků Arnolda Dreyblatta a Tibora Szemző, kteří společně s Jozefem Cseresem složí poklonu nedávno zemřelému hudebnímu skladateli Phillu Niblockovi.

Jak jste letos přemýšleli o propojování světů avantgardního návštěvnictva a nicnetušících lázeňských hostů? Můžeme čekat znepokojivou hudbu na kolonádě?
To máš asi na mysli koncert Alvina Currana, který jsme uspořádali minulý rok na Hlavní kolonádě. To byl skvělý experiment sám o sobě. Letos jsme ale střídmější a připravili jsme pro místní a náhodné lázeňské hosty na každý večer projekce klasičtějších celovečeráků v Městském divadle. V rámci zahájení promítneme v české premiéře nový film španělské legendy Víctora Ericeho Zavřít oči (2023), v pátek režisér Vojtěch Mašek uvede bizarní a pozapomenutý československý film ze 60. let Pavla Hobla Ztracená tvář (1965), v sobotu bude zmiňovaný Juráčkův Případ pro začínajícího kata (1970), v neděli pak producent Přemysl Martínek uvede film Cesta pustým lesem (1997) Ivana Vojnára a festival zakončí projekce Divoké trávy z dlouholeté retrospektivy režiséra Alaina Resnaise.


Na festival každým rokem vybíráte i pár jmen z hudební alternativy, co letos?
Letos festival zahájí koncert hudebního skladatele Ivana Achera a herečky Terezy Marečkové s písněmi derniérovaných divadelních představení. Na festivalu představíme tvorbu hudebního producenta a skladatele Aid Kida, skrze uvedení thrilleru Zlé časy, ke kterému složil hudbu. Večer proběhne křest limitované edice vinylů Dispatches from Dark Ages. Aid Kid ten den vystoupí společně s Tomášem Liškou na unikátním koncertu postaveném na tomto albu.

V rámci doprovodného programu letos proběhne diskuze o filmové hudbě a o tom, co pro skladatele znamená experiment, ve které budou diskutovat Ivan Acher, Džian Baban a Aid Kid. Zlatý hřeb hudebního programu pak bude sobotní set Arnolda Dreyblatta a Tibora Szemző, kteří se řadí k minimalismu.

Tři čeští/českoslovenští umělci/umělkyně, kteří jsou pro tebe klíčovými osobnostmi zdejšího umění pohyblivého obrazu. A proč?
Zbyněk Baladrán, kterého považuji za jednoho z nejzajímavějších videoesejistů u nás, plynule propojuje umělecký výzkum s uměleckou praxí. Jsem rád, že jsme mu mohli uspořádat minulý rok kompletní retrospektivu.

Adéla Babanová, které si vážím za inspirativní práci s foundfootage, formátem mockumentu a důmyslnou instalací videa v galeriích.

Jan Kulka pro jeho odhodlání pro experimentální film a fascinaci mediálně archeologickým výzkumem médií a performativní charakter jeho filmových promítání.

Info

Marienbad Film Festival
13.–16. 6. 2024
Mariánské Lázně
web festivalu

foto © se svolením Tomáše Vobořila

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Maxl Walmsley-Pledl (Klangphonics): Sociální sítě jsou požehnání i prokletí

Filip Peloušek 10.07.2024

S kytaristou a hlasem Klangphonics Maxlem jsme se bavili o sociálních sítích, hře na alpský roh nebo o hraní na parkovišti.

Mike Kerr (Royal Blood): Že potřebujeme alkohol, abysme byli kreativní, je největší lež

Kristina Kratochvilová 09.07.2024

S frontmanem Mikem Kerrem z britského rockového dua jsme si před čtvrtečním koncertem popovídali o jeho hudebních začátcích, o boji s impostor syndromem, o cestě ke střízlivosti a tipy na…

Malcuth & Facutum: Jít tou těžší cestou

Viktor Hanačík 07.07.2024

Na konci minulého roku jim vyšlo album Alter, a to na americkém labelu Vale, s mezinárodními hosty i ohlasy. Rozhovor.

Prouza: Demo 1994 je kompletní Hampelovina

Štěpán Bolf (A.M.180) 27.06.2024

Na jedné z populárních streamovacích platforem se zničehonic objevilo demo třetí, nedokončené a nepojmenované desky Prouzy. Jak se to stalo a co bude dál? Rozhovor.

Anthony Béard, Benoît Lecomte (Ni): Hledání svatého riffu

Dominik Polívka 26.06.2024

Jejich hudba je útočná, podvratná, ale i náladová a poutavá. Nadsázka a hravost v surrealisticky progresivním běsnění není pouze prvoplánovým pozlátkem. Rozhovor, Pohoda.

Julien Racine: Hudba vzniká skoro vždycky v izolaci / Music is created almost always in isolation

Filip Hastík 24.06.2024

V rozhovoru probíráme pozadí vzniku aktuální desky a Julienovy práce obecně, vztah k Česku a také bohaté budoucí plány producenta současné experimentální elektroniky.

Petra Hradilová (Czech Music Crossroads): Pro mě to není jen práce

Mariia Smirnova 18.06.2024

To nejlepší ze světa world music, jazzu a alternativy můžete nasávat už za pár dnů v ostravském domě kultury Poklad a na koncertech pod širým nebem na Alšově náměstí. Rozhovor.

Marin Lalić (Bear Stone): Všetko je veľmi uvoľnené a bez stresu

Lucia Banáková 11.06.2024

Chorvátsky prírodný i festivalový unikát pre priaznivcov stoner a psychedelického rocku. Interview.

Randy Armstrong (Red): Plán B neexistuje

Dan Sywala 06.06.2024

Od té doby vydali dalších sedm alb, neměli žádné velké excesy, i když se jim nevyhnuly ani hodně mizerné dny, včetně jednoho pražského. Rozhovor.

Jonas Almén (Royal Republic): A najednou tam jsem!

Eva Karpilovská 03.06.2024

Sedmnáct let v nezměněné sestavě a čerstvě páté studiové album LoveCop mají za sebou švédští rockeři Royal Republic. Rozhovor, brzo živě na Rock for People.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace