Články / Rozhovory

Julie Martinková, Anna Horáková (FAMUFEST): Nesmíme se strachem nechat odradit od růstu

Julie Martinková, Anna Horáková (FAMUFEST): Nesmíme se strachem nechat odradit od růstu

Mariia Smirnova | Články / Rozhovory | 27.02.2024

Letošní FAMUFEST se uskuteční od středy 6. do neděle 10. března 2024 a jeho tématem jsou „sítě”. Kromě nové tvorby z pražské vysokoškolské líhně se můžete těšit na živá vystoupení, přednášky a setkání s významnými osobnostmi filmového průmyslu. Festival se odehraje především na Letné a v jejím okolí, koncertní program proběhne v Bike_Jesus a afterparty pak ve vršovickém klubu Ankali.

„Přeji si, aby díky letošnímu ročníku došlo k propojení a vytvoření festivalového celku z tvůrců a diváků," svěřuje se nám výkonná ředitelka Anna Horáková. O nadcházejícím nejen filmovém svátku jsme si povídaly s ní a kreativní ředitelkou Julií Martinkovou.


Tento rok festival slaví krásných čtyřicet let, všechno nejlepší! Jak vznikla původní myšlenka FAMUFEST uspořádat a jaký byl jeho vývoj? Je to možná dost obecná a obligátní otázka, ale máte kontext – jak se změnila a mění FAMU a její festival, jaký byl před pár lety, jaký je dnes?
Julie: Původ FAMUFESTu a prvotní myšlenka jeho vzniku je vlastně dost v souladu s tím, o co se snaží dodnes – prezentovat práci studentů FAMU. Když festival začínal, byl o dost menší a řekla bych, že i víc interní záležitostí. Přehlídka filmařského mládí, jak se dříve akce nazývala, tak především představovala možnost pro studenty shlédnout tvorbu svých spolužáků. V průběhu let se festivalu daří čím dál víc oslovovat veřejnost a jsme rádi, když na něm vidíme nejen studenty a pedagogy, ale i to “mimofamácké” publikum. Právě proto, že letos slavíme čtyřicet let, vznikla ve spolupráci se studenty FF UK instalace FAMUFEST v síti času!, která bude k vidění v Holešovické šachtě a díky níž se můžete dozvědět o historii a vývoji festivalu více.

Anna: Původní myšlenka přišla z řad studentů, kteří chtěli svoje filmy ukázat kamarádům a rodinám. Postupem času se z toho stala v mých očích oslava filmu. Líbí se mi, že se festival vyvíjí směrem, kterým jdou i studenti. Vždy reflektuje aktuální problémy a touhy studentů a snaží se jít s dobou. Je tak studentům oporou a umožňuje jim ukázat svá díla, na kterých mnohdy pracují velmi dlouho.

Tématem letošního edice jsou „sítě”, a to jak neuronové, tak networkové ve smyslu propojení. Co všechno pro vás jsou sítě a co si od tohohle ročníku slibujete?
Anna: Pro mě jsou sítě symbolem propojení a vytvoření nějakého celku. Stejně jako FAMU tvoří celek, nebo jako se praxí stává síť z filmařů a nadšenců filmu, tak si přeji, aby díky letošnímu ročníku došlo k propojení a vytvoření festivalového celku z tvůrců a diváků.

Julie: Pro mě je celý o sítích. Všichni to pociťujeme již od příprav, kdy bychom bez dobrého a fungujícího networkingu festival uskutečnit nedokázali. Letos se proto snažíme tohle propojení na samotný FAMUFEST dostat co nejvíce a zapojovat tak studenty nejen z FAMU, ale i dalších škol do příprav a programu. Je pravda, že téma sítí vyšlo z těch neuronových a ani na ně nezapomínáme. V programové dramaturgii si proto hrajeme hodně s pocity či smysly a chceme, aby i diváci mohli více reflektovat tuto část sebe sama a to, co v nich umění probouzí.

Jedním z hostů industry programu je Aleš Najbrt, který se podělí o podstatu tvorby filmového plakátu, na jaké další hosty nás pozvete?
Anna: Jednoznačně na další z programů industry a to „Jak zaujmout diváky kreativním obsahem”, kdy si Kantar v zastoupení Jana Fraňka a Michaely Stenglové připraví přednášku na téma trailery a jejich využití v dnešní době.

Julie: A já na další z bodů industry programu, který se bude zabývat českým trhem a jeho žánrovou poptávkou. Toho se mimo jiné zúčastní i ředitelka státního fondu kinematografie, Helena Bezděk Fraňková. Každoročně na FAMUFEST přijíždí také host, významná osobnost světové kinematografie. Zatím neprozradím, koho se nám podařilo domluvit, nicméně mohu ujistit, že se bude jednat o program hodný Zlatého Globu.

Jedním z vašich sloganů je: Capture your emotions forever. K tomu řekněme, že filmový proces facial motion capture umožňuje pomocí elektronických skenů zachycovat a uchovávat emoce v digitální databázi. Jako by člověk chtěl zůstat nesmrtelný, ale celé je to poněkud komplikovanější, nejen kvůli obavám herců, kteří se bojí o svou podobu a její zneužití. Co si o tom myslíte?
Anna: Právě onen slogan zmíněné obavy bourá, alespoň v podání, jakým ho používá náš festival. Snažíme se tímto sloganem a technikou facial motion capture ukázat, že je ono zachycení emocí reálné a musí ho vytvořit člověk, aby nabyl autentičnosti a dotkl se diváka. Já osobně v tom vidím právě to propojení, že nejen herec/herečka, ale i divák může zachytit svoje emoce, které v něm film zanechá, a je tak reálný a ne virtuální.

Julie: Já si při zmínce tohoto procesu vždy vybavuji především velké role a slavné snímky, které se právě i díky facial motion capture dostaly více do povědomí diváků. Vše, co film posouvá a láme jeho hranice, nás může sice děsit, ale od růstu se nesmíme strachem nechat odradit.

FAMUFEST vždycky sázel i na doprovodný program, bude i letos?
Julie: I tento rok jsme se snažili udělat ho co nejpestřejší. Nově navazujeme spolupráci se studenty Katedry scenáristiky a dramaturgie v rámci uspořádání jejich autorského čtení. Letošní novinkou je také autorské hraní, během kterého si budou moct diváci zahrát a poslechnout si něco o vývoji her, které vznikají na Katedře herního designu. Chybět nebudou ani divadelní představení, koncerty a výstava. Pro uchazeče o studium u nás zopakujeme program Jak na FAMU, kde se mohou neformálně setkat zájemci o studium s aktuálními studenty a probrat vše, co by je o škole či přijímačkách zajímalo.

Anna: Můžete se těšit na koncerty v Bike_Jesus, kterými zahájíme celý festival. Dále se můžete těšit na menší koncert v rámci vernisáže výstavy FAMUFESTu a v neposlední řadě nás čeká afterparty v Ankali, která bude také velmi výživná.

Info

FAMUFEST 40
6.–10. 3. 2024 Praha
web festivalu

foto © se svolením FAMUFESTu

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Margaux Sauvé (Ghostly Kisses): Příběhy posluchačů ovlivňují proces psaní

Kristina Kratochvilová 29.03.2024

Kanadská zpěvačka Margaux Sauvé je středobodem Ghostly Kisses a ve snových zvukových krajinách rozpíná příběhy o lásce, touze a ztrátě. Rozhovor.

Václav Havelka (fyield): KEXP vnímám jako milník

Michal Pařízek 25.03.2024

Dostat se s kapelou do studia legendární radiové stanice KEXP v Seattlu je snem mnoha hudebníků z celého světa. Rozhovor.

Josef Buchta (B-Side Band): Vždycky jsem snil o tom, že budu mít big band

Jiří V. Matýsek 11.03.2024

„Spotify je skvělý nápad, uživatelsky neuvěřitelně fantastická věc. Člověk nemusí nic tahat, nic nosit. Ale všichni ti muzikanti jsou okradení," říká principál. Rozhovor.

The Bladderstones: Záskoky nevedeme

Jiří V. Matýsek 06.03.2024

Slánské artbluesové trio se po sedmi letech od debutu Without Cover vrátilo s chválenou studiovkou a zároveň slaví deset let na scéně. Rozhovor.

Boris Schubert (Skvot Czech): Tvorba úspešného kurzu je tímová záležitosť

Mariia Smirnova 05.03.2024

„... snažíme sa oslovovať naozaj zaujímavých a úspešných ľudí vo svojom obore. Základom je vzájomná dôvera, sympatie a ochota lektora s nami aktívne spolupracovať.“ Rozhovor.

Pragueshorts: Piotr Jasiński (Mimo), Natálie Durchánková (Přes střepy)

Viktor Palák 28.02.2024

Ve finálním díle ankety odpovídají Piotr Jasiński, v jehož filmu Mimo ztvárnili Josef Trojan a Jakub Kalián kamarády, kteří narazí na situaci, která může být spouštěčem revize jejich vztahu.

Pragueshorts: Greta Stocklassa (Bzukot Země), Marie-Magdalena Kochová (3MWh)

Viktor Palák 26.02.2024

Bzukot Země zachycuje absurdní i povědomou šarvátku o to, jak formulovat zprávu mimozemským civilizacím. V kontaktu se současnými tématy je i film 3MWh, který volí atmosféričtější cestu.

Pragueshorts: Philippe Kastner (Deniska umřela), David Payne & Tomáš Navrátil (Baroko)

Viktor Palák 25.02.2024

V národní soutěži největší domácí přehlídky krátkých filmů se potkalo ke dvěma desítkám titulů, oslovili jsme tvůrce a tvůrkyně některých z nich.

Gaika: Nechat se unášet

Nora Třísková 22.02.2024

Podobně jako kloubí různé aktivity – psaní, kurátorství a výtvarná tvorba, producentství – na desce spojuje v lecčem typické anglické žánry jako dub, postpunk nebo alt rock. Rozhovor.

Kewu: Hodně jsem se toho naučil sám

Mariia Smirnova 21.02.2024

Stál za vznikem kolektivu Unizone a také spoluorganizuje akce Addict s NobodyListen. Nedávnou novinkou je, že Mikuláš začne vyučovat djing ve Skvotu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace