Články / Sloupky/Blogy

Desky roku 2023 podle Full Moonu: 3. místo

Desky roku 2023 podle Full Moonu: 3. místo

redakce | Články / Sloupky/Blogy | 02.01.2024

Americká producentka se v rámci radikálního ohledávání hranic popu s albem Powders dostala na neprobádané území, tuzemský producent, jeden ze zakladatelů Bastl Instruments, do podobných území dorazil metaforou automobilu. Samozřejmě smykem. Něha dvakrát jinak a třetí místa v rámci redakčního hlasování redaktorů Full Moonu. Krásně se to sešlo!


Domácí

3. Toyota Vangelis – Výklopný světlomety (Full Moon Forum | Future Jiskří) 67 bodů
Před deseti lety spoluzakládal brněnskou firmu Bastl Instruments, která si udělala světové jméno ve výrobě modulárních syntezátorů, aby po pěti letech zjistil, že je mu to málo, že chce hledat své já prostřednictvím hudební tvorby. Před dvěma lety s dalšími hudebníky založil hyperpopový kolektiv Future jiskří a prezentoval se pod uměleckým jménem Toyota Vangelis: těžko někoho minul cover normalizačního hitu Jinak to nejde vzešlý ze spolupráce s Miss Petty a Litterbinem. Dlouhohrající futuristický debut Výklopný světlomety spoluprodukoval Oliver Torr, který na něm i hostuje, vedle dalších velkých příslibů tuzemské scény jakými jsou Tokyo Drift, Wierdsky nebo Klara Wodehn, prostor dostala i nezaměnitelná slovinská raperka Zevin.

„Toyota Vangelis v mnoha ohledech vychází z hyperpopové estetiky, byť k ní přistupuje jako poučený sofistikovaný producent, ne jako amatér s laptopem. Neštítí se hitparádových kýčů, ovšem na rozdíl od hyperpopové strategie přepálit popovou euforii ad absurdum, až začne být agresivní, on nachází za popovým soundem smutek. (…) Na příkladu auta coby ústředního objektu konzumní společnosti i módního macho doplňku vytváří Toyota Vangelis znejišťující napětí mezi tím, čemu jsou připisované mužské vlastnosti a čemu ženské. (…) Výklopný světlomety tak nabízejí překvapivou pouť: začínají automobilistickými klišé, ale postupně se z chlapáckého machrování za volantem i mimo něj stává podmanivá cesta sebepoznání.“ (Pavel Turek, Respekt)



Zahraniční

3. Eartheater – Powders (Chemical X | Mad Decent) 29 bodů
„You're the glass holding the wine/ You're the wine making me drunk,“ říká Eartheater ve skladbě Crushing. Americká producentka se v rámci radikálního ohledávání hranic popu s albem Powders dostala na naprosto neprobádané území, které posluchači odhaluje tradičně plná zvídavosti, elegance a šarmu. Jak psal Timon Láska v čísle #152: „Alexandra Drewchin pokračuje ve formální hravosti, kterou si odnesla z dob hledání vlastní identity v experimentální hudbě, metamorfózami sebe samou a svoji hudbu přetavuje v organický výtvor matky Země hledající extrémní hranice lidskosti.“ Powders je první částí plánovaného projektu, v příštím roce přijde jeho alter ego Aftermath.

„Ne, že byste si toho všimli, ale Powders přináši neuvěřitelně soudržný poslech i přes jeho neusazené party a nesčetné množství koproducentů. Jedním z důvodů může být tendence Eartheater sladit svou minulost se současností, ať už to znamená rozstříhat zničující cover System of a Down (Chop Suey, tedy skladbu, kterou na střední škole hrála na akustickou kytaru), nebo dojemnou rezavou nahrávku z iPhonu, zachycující členy její rodiny hrající na mandolínu, kytaru a housle se zamlženými efekty a malátnými vokály („Salt of the Earth [H2ome]“)“. (Andrew Parks, Bandcamp Daily)

Info

foto © archiv

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Šejkr #135: Post Vintage

Michal Pařízek 26.07.2024

Všechno dobré, něco výjimečné, vytržení s sebou přinesla Aunty Rayzor a vyloženě roztomilí Irreversible Entanglements. Zejména Camae Ayewa, která se chtěla boxovat.

Preview: Letní filmová škola 2024 (Dielmanová, Fellini, Lynch a další)

Štěpán Nezbeda 18.07.2024

Jelikož nejpohodovější filmová přehlídka letos přinese víc promítacích sálů a projekcí, může se hodit pár tipů na snímky.

Pohoda 2024: Poryvy, tma a naděje

Michal Pařízek 14.07.2024

Tento text nemá být obhajobou ani reportáží, berte ho jako pokus o zprostředkování zážitků z určitého místa v areálu. A pokus mírnit rázná hodnocení a zbrklé analýzy.

Šejkr #134: Kdo je kdo?

Michal Pařízek 12.07.2024

Rozhovor s Libuší Jarcovjákovou pro mě byl jedním ze zásadních zážitků prvního pandemického období, dělali jsme ho někdy na jaře, v době, kdy už začínalo být trochu hezky, ale ulice…

Hadí sykot (z Varů): V hudbě život. A smrt.

Veronika Havlová 07.07.2024

Nicméně od té doby hudební a obzvlášť koncertní snímky ve Varech vyhledávám, obzvlášť pokud se promítají ve Velkém sále.

Hadí sykot (z Varů): Křik perličky a jiné holčičí hysterie

Veronika Havlová 04.07.2024

Scéna, v níž se devět tetiček snaží umlčet dvojici mladých žen tím, že jim ritualizovaným sborovým zpěvem vyjadřují bezmeznou účast a lásku, je zatím jedna z nejmrazivějších, které jsem tu…

Hadí sykot (z Varů): Kdo jsme my?

Veronika Havlová 02.07.2024

Ta samozřejmost, s níž mě zařadil do skupiny “my”, a předpoklad, že přece logicky musím chodit na filmy s LGBTQ+ tematikou, když jsem sama jedno z písmen, mě trochu zarazila.

Hadí sykot (z Varů): Konec světa v hotelu Thermal

Veronika Havlová 30.06.2024

Tehdejší hvězdou byl Robert DeNiro, který při vstupu do sálu při pohledu na shromážděný dav rezignovaně vydechl: “Oh, Jesus…”

Šejkr #133: „What you fear to hear from my mouth?“

Michal Pařízek 28.06.2024

O to smutnější bylo číst text Josefa Chuchmy, který se do určité části domácí kulturní publicistiky opřel neurvale i jalově zároveň.

Preview: MFF Karlovy Vary 2024 (Machoninovi, chodecký film a Escobarův hroch)

Filip Hastík, Veronika Havlová, Štěpán Nezbeda 20.06.2024

Z letošní nabídky vybíráme dvanáct tipů napříč sekcemi, Janžurku mezi nimi nenajdete – ta bude kolem druhé odpolední u Puppu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace