Vojtěch Rakouš | Články / Recenze | 22.09.2020
Kacha Kowalczyk a Łukasz Rozmysłowski působí coby Coals od roku 2014. V začátku byli srovnáváni s rovněž polskou kapelou The Dumplings, ale hned na svém debutu Tamagotchi (2017) se odlišili alternativnějším zvukem a výraznějším odklonem od polštiny k angličtině. O rok později se posunuli jiným směrem, když vydali EP Klan s hiphopovými kolaboracemi, ovšem kombinace dream popu, elektroniky i folku jim zůstala. Nově přichází s ještě rozmanitějším zvukem.
Album Docusoap nabízí hned v první písni Pearls snovou, pro Coals typickou atmosféru a jako celek působí až meditativně. V Bitter Cold zase rozvíjí výraznější elektronický podkres. Následuje track Sleepwalker, který z původního poklidného tempa přechází do aktuální trapové produkce, neobvykle se objevuje vokál Rozmysłowského a Kowalczyk zase používá na své poměry nevšední polohy hlasu. Jako by Coals chtěli dokázat, že ve svém vývoji neustrnuli.
Na Docusoap se nachází i minimalistické využití klasických hudebních nástrojů, které tu nadchne, tu zase uspává. Naopak fanoušci experimentální produkce ocení zvukovou nekonvenčnost, díky níž místy pochybujete o funkčnosti vašeho přehrávače. Ne, nevypadává jack, to Coals, když chtějí skončit uprostřed songu, tak to klidně udělají, viz přechod mezi údernou skladbou Oblivion a klidnou Plasma. Jakmile deska evokuje pocit předvídatelnosti, překvapí tak, až to může být nepříjemné, na druhou stranu jsou tu skladby bez schopnosti zaujmout (Loops, Sugar).
Kowalczyk se v textech vyjadřuje k vlastním niterným bojům, nebojí se vyjádřit svou nejistotu pramenící ze všedních situací. Podobně jako televizní žánr docusoap i ona dokumentuje problémy obyčejných lidí, například v písni Dove popisuje sebetrýznivé radosti a naráží na trend ASMR. Slova ovšem místy zanikají, jako by měla být pouhým doplněním zvukové stránky.
Docusoap imponuje atmosférou srovnatelnou s Beach House, ale progresivnější produkcí dělá z Coals osobité představitele současné indiepopové scény. Snový, melancholický ostrov Docusoap je náročné opustit, stejně jako se na něj dostat. Lákavě ambivalentní, inspirativní nahrávka.
soutěž (pro registrované) o dvě vstupenky na pražský koncert Coals probíhá do 2. října 2020 zde
Coals – Docusoap (Pias, 2020)
spotify kapely
Živě:
Coals (pl)
5. 10. 2020 19:30
Café V lese, Praha
fb událost
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.
Klára Šajtarová 21.08.2024
Vycházející hvězda hardcoru a metalcoru z Oldhan County v Kentucky nenabízí žádné kompromisy – žádné čisté vokály, žádné přepálené refrény.
Kryštof Kočtář 15.08.2024
Skladby samy mají strukturu jemně rozkolísaných záchvěvů, které dohromady připomínají obraz plynoucí čáry života.
Mária Karľaková 15.08.2024
Kniha je naozaj výnimočná osobná spoveď. Je intímna, plná pocitov, myšlienok, postrehov, otázok z dospievania jedného dievčaťa.
Dušan Šuster 02.08.2024
Rýchlik to veru nie je. Kilometre ubiehajú pomaly – Donato stanovil tempo okolo 110 bpm, čo je o poznanie menej než trend v súčasnom techne – a basový bubon má…
Šimon Žáček 31.07.2024
Ostře kritizovat konzumní společnost dokázala již několikrát, což mnohdy vedlo i k mezinárodnímu úspěchu – zejména v případě oscarového Parazita či megahitu Hra na oliheň.