Články / Rozhovory

dné: ...a pak jsem ztratil schopnost dodělat píseň

dné: ...a pak jsem ztratil schopnost dodělat píseň

Daniel Katz | Články / Rozhovory | 20.05.2013

Ondřej Holý alias dné vydal na začátku května 2013 na labelu Bad Panda nový singl Like Physical a tři remixy. Po třech ípíčkách a posledním, už starším tracku Fuck, I'm Emotional se Ondřej vrací na scénu – a můžeme pouze doufat, že je to jen vlaštovka věcí příštích, velkých. Jak je to doopravdy?

Vydal jsi novou písničku Like Physical. Jde o vlaštovku z připravovaného alba?
Ne, Like Physical stojí samostatně. Debut jsem začal připravovat někdy v roce 2010, měl jsem věci s kytarou a elektronikou; měla to být výraznější folktronika. Šel jsem do studia, protože jsem se nechtěl podepírat lo-fi berlí. Nahrál jsem pořádně kytary a bez šumu se ukázalo, že ty písně jsou celkem prázdné. V demoverzích jsem je vydávat nechtěl, postupem času odpadávaly, až nakonec nezbyla žádná. Moje uši se měnily a spousta věcí jim začla připadat fádní...

A pak jsem ztratil schopnost dodělat píseň. Nemohl jsem najít zvuk, který by mi přišel v pořádku. Nemám šablonu, kterou bych plnil, nemůžu udělat remix přes víkend, pořád hledám a chybí mi šťastná intuice. Všechno jsem tenkrát nastokrát předělával. Měl jsem euforické noci, kdy jsem to považoval za hotové, následované tragickým probuzením, které mě vyvedly z omylu. Úplně jsem viděl směr, jímž se museli vydat lidi, kteří se ze svého umění nakonec pomátli. Pokud máš práh příliš blízko perfekcionismu a zároveň málo důkazů o tom, že už si byl někdy spokojený, sevřou tě pochyby. Je to sice jenom dělání písniček, zároveň ale víš, že nic jiného nemáš. Nadhled nefunguje a je z tebe drama queen.

Tvrdíš, že „debut album will not happen“...
...protože na něj nemám. Nedokážu si představit, že bych zvládl udělat deset písní, které by dávaly dohromady smysl. Bylo mi blbě z celého procesu, kde máš milion možností, jak to udělat, a je možné, že žádná není správná.

Ale už mluvíš o albu s klavírem.
Tentokrát můžu být chytřejší a jít tam, kde se správný zvuk hledat nemusí, protože už je daný. A to je piano. U něj jde jen o melodie – a ty umím. Nějaké beaty už mám hotové, s dalšíma mi pomůže Lee, který udělal třetí remix na Like Physical. Chci tam mít taky dvě věci s rapem na hostovačce. Kompiluju teď všechny piana, které jsem za čtyři roky udělal. Melodicky to nebude tzv. classical ani adult contemporary. Bude to scéna, při které Witherspoon běží letištní halou, aby řekla Ruffalovi, že ho doopravdy miluje.

Na blogu Hlas generace jsi napsal: Končím s elektronickou hudbou, za poslední týden jsem zestár o rok, nemám na to nervy, „je ten kopák moc nebo málo?“... Od teď dělám jenom solo piano a čtu knihy. Jak moc vážně to myslíš?
Tak jsem se cítil, když jsem vydal Like Physical. Opět jsem deset dní řešil, jestli „ten kopák není málo“. Pak jsem chytl nerva, bylo den před vydáním a pořád jsem to nedokázal poslat. Potřeboval jsem jen někoho, aby mi řekl, že je to ok. Dali jsme u mě pivečko s Dominikem z Palermo (ex Table) a ve tři ráno jsme to konečně poslali. Pak odešel na tramvaj. Já si otevřel Ableton, „dal tu basu o 0.3 decibelu míň“ a poslal jsem to znova.

Co se u tebe událo nového od vydání Fuck, I’m Emotional?
Píseň Fuck, I’m Emotional jsem sestříhal z polo-improvizace na rozladěné piano, je nahraná na mikrofon z laptopu. Udělal jsem to hned a byl jsem rád, že mi to všechno přišlo ok. Po ní jsem zkoušel zpívat. Dal jsem pár koncertů a zjistil jsem, že se v téhle roli necítím. To neva.

Novou věc zremixovaly hned tři projekty, mj. Dntel. Jak ses k němu dostal?
S Dntel jsem hrál na Sedmičce. Po koncertě jsme se začli bavit, požádal mě o mail, byl hrozně hodnej. Je legrační vidět ego jak balón u lidí, co mají dvě kila v Roxy nebo „šestou výstavu v Praze“, zatímco Dntel střídá sedmičku pro padesát s Coachellou pro padesát tisíc a za laptopem hopsá pořád stejně pokorně.

Svá ípíčka jsi vydal na různých labelech (Starcastic, AMDISCS, Mine all Mine! nebo Heat Death). Vyhovuje ti to, nebo ten, u kterého by ses zdržel déle, stále hledáš?
Víceméně všechny mě oslovily samy, byl jsem za to rád. Jsou to malé labely, které vede většinou jeden člověk a dělá si všechno sám. Vyhovuje mi to. Je fajn, že každé vydavatelství tě dostane k jiným posluchačům, protože má svoje publikum.

U kterého labelu ti „bylo nejlíp“?
Všechno bylo přizpůsobeno době. Po vydání Talking With Crayons v roce 2009 na Starcastic mi napsaly tři labely, že by to chěly vydat znova nebo dělat distribuci pod svým jménem. Každé vydavatelství bylo v podstatě z jiného kontinentu, a to jsou skvělé jednorázovky, které dostanou stejnou věc do tří různých prostředí. Nikdy jsem nebyl pod žádným labelem v pravém slova smyslu, nikdo ode mě nic nečeká, ani o mě nepečuje.

Jak ses dostal k Bad Panda?
Líbilo se mi pár alb, které vydali, a jejich fanouškovská základna. Vybudovali si pozici, kdy mají dva týdny po vydání kolem čtyř tisíc poslechů. To mi přijde ok. Napsal jsem jim, poslal demo a základní koncept. Den nato se ozvali, že to vydají. Byli hodný. Pak jsem měl přes dva měsíce na to, udělat z dema hotovou věc a obeslat lidi na remixy. Dva odepsali, dva neodepsali. I Do Not Love to udělal na poslední chvilku, a bez něj by to bylo poloviční.

Skládal jsi hudbu k němým filmům. Jaká to byla zkušenost?
Měl jsem na to deset dní, což je hrozně málo času, za tu dobu nešlo napsat dvacet minut nové hudby... Měl jsem něco staršího, co jsem tomu přizůsobil a upravil. Speciálně pro film jsem složil jen minimálně. Hrál jsem to naživo na festivalu dokumentárních filmů AFO v Olomouci, měla to být jednorázová záležitost. Pak jsem si akorát připravil takovou lehčí verzi, když jsem křtil kazetu o pár měsíců později. Udělal jsem drone, hrál sólo piano a sólo kytaru, zatímco na plátně pomalu rost tulipán. Bylo to dobré.

Pořád hraješ s Kryštofem? Chystáš nová živá vystoupení?
Už ne, Kryštof hrál většinou kytaru a ty jsem opustil. Už bych pro něj nic neměl. Líbí se mi hrát sám a mačkat knoflíky.

Byl ten kopák moc nebo málo?
Moc!

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Michal Kudělka (Panenské plameny): „Hrdina“ musí vypadat jako Ladislav Klíma

Shaqualyck 07.11.2022

Sedmá Piper Night proběhla tradičně v prostorách Katolického domu minulý pátek a odehrála se na ní mimo jiné premiérová projekce nového klipu Panenských plamenů.

Justin Sullivan (New Model Army): Vyhlížíme to, co je před námi

Michal Pařízek 19.10.2022

Justin Sullivan během koronavirové pauzy nahrál vlastní album Surrounded, teprve druhé mimo domovskou formaci, s níž ovšem vystoupí za týden v Lucerna Music Baru. Rozhovor.

Sam Lee: Moje stýskání není nikdy příliš dlouhé

Adéla Polka 10.10.2022

Rozhovor o starých pověstech, cikánech, slavících a českých dubových lesích. Před koncertem v Praze, kde s ním mimo jiné vystoupí i Bernard Butler ze Suede.

Jana Burkiewiczová: Co všem těm divokým tvorům necháváme?

Maria Pyatkina 07.10.2022

Lákáme na říjnové číslo Full Moonu věnované tanci rozhovorem s choreografkou Janou Burkiewiczovou o představení Ostrov!, které můžete vidět 11. a 12. října v La Fabrice.

Nilüfer Yanya: Člověk se musí cítit zdravěji, aby byl kreativní

Michaela Šedinová 05.10.2022

Britská písničkářka s irsko-barbadosko-tureckými kořeny letos vydala svou druhou nahrávku Painless. A představí ji v Praze. Rozhovor.

Vojtěch Tkáč (Pulz): Chci prostě dělat koncerty, na které bych sám šel

Jarmo Diehl 24.09.2022

Pokud máte rádi žižkovský klub Palác Akropolis, nemohli jste minout novou koncertní sérii Pulz, jíž je Vojtěch Tkáč dramaturgem. Rozhovor.

Anna Mašátová (Music Navigator): Další vzdělávání je nezbytné

Michal Pařízek 14.09.2022

Skutečně potřebuje svět další showcase? V čem bude MuNa jinou akcí? Zkusme důvody k založení MuNa konkretizovat.

Marián Tesák (Flaam festival): Tento rok je line-up bez akéhokoľvek kompromisu

Michal Pařízek 09.08.2022

Letos se v Nitře představí například Sega Bodega nebo HMLTD, ale také mexická producentka LDY OSC nebo Hyphen Dash, ukrajinská odpověď na slovutné Badbadnotgood.

Andrej Awo Štepita (Tanečno): Obdivujem aktivitu každého v umeleckej sfére

Maria Pyatkina 08.08.2022

Jaké to je organizovat multižánrovou taneční akci ve vzdáleném slovenském městě? A na co se můžeme těšit příští týden v Námestovu? Vypráví organizátor Tanečna Andrej Awo Štepita.

Stone Smoker: Lepší holá louka, než se podřizovat

Anna Baštýřová 06.08.2022

Barvičky, třpytky, tanec, psychedelické projekce i hudba. To je festival Stone Smoker. Rozhovor s pořadateli.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace