redakce | Články / Seriály | 07.07.2023
„Ze začátku jsme žánry moc neřešili a hrálo se úplně všechno, ale v roce 2018 jsme se rozhodli, že je na čase začít se profilovat a vyšly nám z toho pilíře jazz – elektronika – performance. Pořád ty žánry překračujeme a máme speciální hosty z různých světů, ale kostra zůstává stejná,“ říkal nám před dvěma lety, uprostřed covidové pandemie, ředitel hranického festivalu Letiště Matěj Černý. Co se změnilo po dvou letech? Matěj je stále v organizačním týmu, i když na jiné pozici, a „aero“ akce opět proběhne na stejném místě a s podobně odladěnou dramaturgií. Z hudebních jmen se představí berlínský Kid Simius, londýnská Tilda Allie, vesmírní Bert & Friends, Dné, HRTL, Blue Uandi a mnoho dalších. O tom, kam se Matěj Černý chystá vystartovat ze své domovské stanice, se dočtete níže. Letíte taky?
Co chystáte další dny a týdny?
Jako spolek Air Force už jsme v cílové rovince letošního Letiště, ale mě osobně ještě čekají dva koncerty s jihoafrickou zpěvačkou Pilani Bubu v Londýně a Brightonu. A hned potom už letím do Hranic. Kromě toho, že pořádám malý festival v Česku, se pokouším prorazit na londýnské hudební scéně jako profesionální muzikant. Kvůli Letišti mi unikla příležitost vystoupit na festivalu Love Supreme, který je jen o něco starší než Letiště a už se mu podařilo získat status toho nejlepšího jazzového festivalu v UK. O to víc se chystám si Letiště užít a dopřát návštěvníkům co nejlepší zážitek.
Jaký koncert tě v poslední době nadchnul?
Předminulou neděli jsem byl v londýnském Troxy na koncertě kapely Mars Volta a absolutně mě to odpálilo. Dvouhodinová nálož dokonalého muzikantství, skvělý zvuk, světelná show postavená na zrcadlech. To vše v unikátním prostoru, kterým Troxy je. Je to jedno z prvních kin v Londýně, postavili ho ve dvacátých letech a jako promo používají fakt, že se tam poprvé promítal King Kong. Jeden z největších hudebních zážitků vůbec.
Když se podíváš na koncerty jiných promotérů, koho bys šel podpořit, koho je nutné vidět a slyšet?
Teď mě zamrzelo, že jsem odpovědi na otázky neposlal dřív, abych stihl podpořit festival Rosnička, který se konal minulý víkend ve Svitavách. Hrozně mi imponuje přístup scény kolem Rosničky k elektronické hudbě a pořádání eventů. A jejich styl komunikace na sociálních sítích je nepřekonatelný. Pak bych se hrozně rád jednou podíval na Transformu, jejich přístup je mi taky blízký. Ale celá scéna malých festivalů je u nás hrozně dobrá. Luhovaný Vincent, Pelhřimovy, AFO a vůbec celá olomoucká kulturní scéna, v Praze určitě NSHT, malá scéna Akropole je v dobrých rukou, Altenburg, Banát v Rumunsku je naprosto unikátní projekt. Je toho fakt hrozně moc dobrého.
Jaký máš vztah k sociálním sítím?
Na letošním Letišti se ten vztah docela výrazně vyvinul, protože jsem se stal copywriterem a pocítil jsem tlak na to, aby pořád vznikal nějaký obsah, který proudí mezi lidi. Rozhodně mám větší respekt k práci lidí, kteří se tomu věnují. Ale i tady v Londýně jsem pochopil, že už nezbývá nic jiného než ty jednotlivé kanály sám ovládnout a použít sítě jako nástroj a nebýt jeho obětí. Je to prostě brána do digitálního světa, který čím dál více nabírá na síle a konkurenceschopnosti vůči světu reálnému.
V rámci pořádání hudebních akcí to je absolutní alfa a omega. Nedávno jsem si tu dal schůzku s klukem, co pomáhá lidem startupy, a shodli jsme se na tom, že marketing je dneska 90 % úspěchu, ať už děláš cokoliv, tak se to asi musíme všichni naučit.
Kam nejraději chodíš na jídlo?
Londýn je dost nebezpečný, co se týče možností dobře se najíst a utratit při tom spoustu peněz. Nejblíž to ale mám do legendární bejglárny na Brick Lane, která není drahá. Je otevřená nonstop a jejich Salt Beef Beigel musí aspoň jednou zkusit každý. Praha a Česko obecně šlo za posledních deset let taky strmě nahoru, co se týče kvality gastronomie. A vliv Vietnamské kuchyně je pro nás požehnáním. Moje absolutně nejoblíbenější česká restaurace je Like-it v brněnských Modřicích. Vozí tam suroviny z Itálie a vedou to ti nejlepší kuchaři, kteří se to učili v těch nejlepších britských restauracích. Doporučuju. No a v Hranicích teď dvě naše kamarádky provozují legendární Pizzerii Per Tutto a budou to právě ony, kdo nám zajistí občerstvení pro návštěvníky Letiště.
redakce 26.07.2024
Z původního konceptu, kdy bubeník jako host doprovázel autora skladeb, se postupně vyvíjí i jejich vzájemná kooperace. Z čeho vyrůstají, kam se dívají?
redakce 22.07.2024
Čtyři dny života v ikonické industriální čtvrti Dolních Vítkovic. Spousta objevů, objetí, slov a hudby.
redakce 22.07.2024
„Beseda je láska na celý život, sám jsem v ní po uši už od roku 1999,“ říká Zdeněk Neusar a přidává pár dalších akcí a míst.
redakce 17.07.2024
Oslovili jsme grafičku a produkční Barboru Mrázovou, aby nám prozradila organižační tajemství a dala pár tipů, co ještě navštívit.
redakce 11.07.2024
„Ve výběru jsem zmapoval svou cestu hudebním světem, od rockových kapel až po současnou fascinaci elektronikou, jazzem a hudbou z Brazílie,“ dodává k selekci níže.
redakce 08.07.2024
Zakladatel komunitního festivalu zve na nejprogresivnější a nejneobjevenější místní i zahraniční hudebníky na poli klubové a elektronické hudby.
redakce 05.07.2024
Manon meurt v Novej Cvernovke - s ich platňou v ruke som pod pódiom opäť zažíval pocit, ktorý mi hudba spôsobuje už len zriedkavo – absolútne zimomriavky.
redakce 01.07.2024
Velkoryse komentuje austinský festival SXSW, pražské koncerty a místa a sdílí pár tipů, kam na jídlo a pro desky. Rozhovor.
redakce 17.06.2024
Davisova tvorba je ovlivněna folklórem, kontrapunktem, kanonickými postupy a náhodou, jak se budete moci brzy přesvědčit na premiéře ambientní opery Ephemeral Pulse, k níž napsal hudbu. Exkluzivně na Ostravských dnech.
redakce 16.06.2024
Píáristka festivalu nám řekla, kam jinam se za lidmi a místy podívat, kde ztratit pojem o čase a jen tak být.