Články / Rozhovory

Federsel (Meteorismo): Velké labely už pro mě zanikly

Federsel (Meteorismo): Velké labely už pro mě zanikly

Richard Kutěj | Články / Rozhovory | 05.12.2015

Experimenty, avantgarda, hlukové i hudební v tom nejlepším slova smyslu podivnosti a neobvyklosti, to vše ale zároveň s pověstným puncem kvality. Takto zní produkce česko-finského labelu Meteorismo, v jehož čele stojí dva experimentální muzikanti a umělci, Fin Pasi Mäkelä a Čech Federsel alias Tomáš Procházka (B4, Gurun Gurun, Handa Gote, večery experimentální hudby Wakushoppu). S Tomášem jsme si povídali nejen o smyslu labelů a vydávání hudby v dnešní době. Zároveň tak otevíráme i nový volný seriál o labelech, s labely, pro labely...

Proč mít v době, kdy lidi stále méně kupují klasické nosiče a nejsou ani příliš ochotni kupovat si hudbu z placených downloadů, label? Proč provozujete ten svůj?
Proč chce někdo mít label, přesně nevím. Ten náš vznikl náhodou, beru ho spíš jako nějaký rozcestník pro hudbu a hudebníky s podobným postojem a estetikou.

Myslíš, že přijde čas, kdy labely zaniknou a hudbu si budou vydávat kapely samy s tím, že naprostá většina produkce bude na internetu?
Pro mě vlastně už zanikly. Nic co vydávají "velké" labely mě nezajímá. Nevím ani, jestli ještě existují. Zajímají mě malé labely, za kterými jsou konkrétní lidé a downloady (nebo fyzické nosiče) od konkrétních lidí.

Jaký je u vás poměr vinyly/CD/kazety? Měnil se v průběhu let? A pokud děláte jen downloady, proč a jaký to má pro label význam?
Většina našich věcí jsou downloady. Udělali jsme ale taky pár kazet a jeden vinyl. Já jsem chtěl dělat jen downloady, u věcí, které zajímá třeba jen dvacet lidí, mi to přijde jako ekologický postoj.

Jak se labelu vedlo letos a co všechno jste vydali?
Vedlo se mu dobře, nic zvláštního se opět nestalo. Vydali jsme česko-americký projekt the meme, extrémní radioart divadla Handa Gote, nové album tajemného spolku Interpretace a hlavně kompilaci Shut Up and Play Your Ocarina! Z ní jsem měl opravdu radost. A taky vinyl Roberta Smolíka, to je extrémní ukázka hudebního art brut.


Která z vámi vydaných desek je ti nejbližší, pokud se to dá říct?
Na hodně věcech z našeho katalogu jsem hrál, většinu jsem míchal nebo masteroval, takže na všechno mám dost osobní vazbu. Nejsilnější vztah mám asi k nahrávce Peacock King, kterou jsme nahráli s Davidem Freudlem a která vyšla i na kazetě, a podobně to mám i s druhou naší společnou nahrávkou - New Rock.

Co chystáte na rok 2016?
Chystají se nějaké finské projekty. Taky jsme rozpracovali materiál pro retrospektivu Martina Janíčka a na kazetě s obalem Martina Klappera by se měl objevit výběr hudby radikálního filmaře Martina Ježka, takže vlastně další retrospektiva.

Sleduješ produkci dalších českých labelů? Máš mezi nimi nějaký oblíbený? Funguje na tak malém písečku něco jako řevnivost?
Snažím se sledovat. Na prvním místě samozřejmě Polí5, kde vydávám se svojí kapelou B4, potom spřízněný label Signals from Arkhaim. Jinak třeba Stoned to Death nebo Baba Vanga a KLaNGundKRaCH, mám rád lidi z Ressonus Records. Řevnivost asi existovat bude, jako ve všech odvětvích na jakkoliv malém písečku, ale já to nijak nevnímám, jelikož náš mikrolabel je tak malý a obskurní, že je stejně pod rozlišovací schopností většiny potenciálních "konkurentů".


3 české a 3 zahraniční desky roku 2015?
Zahraniční: ZS - XE, Holly Herndon - Platform, Battles - La Di Da Di. České: Bouchací šrouby - Nočný můr, Květy - Miláček slunce, Kyklos Galaktikos - Mezi lovci mezer.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Michael Gira (Swans): Nebyť karikatúra

Lucia Banáková 23.09.2020

Michael Gira má bohatý životopis, začína zložitým detstvom, nie každému sa podarí osláviť šestnáste narodeniny vo väzení za predaj hašišu v Jeruzaleme. Rozhovor.

Deset lásek ze Žižkova: Pavel Karous

redakce 19.09.2020

Deset tipů na to, čeho si při příští návštěvě všimnout, kam zajít na pivo a kde si zanadávat na necitlivou výstavbu od autora projektu Vetřelci a volavky.

Vstupní prohlídka: Sketchbook Quartet

redakce 15.09.2020

Sketchbook Quartet je vídeňský jazzový kvartet, jehož členové sdílí svěží pohled na hudební improvizaci a kreativitu. Jaké další indicie nám dali?

Moon Crew #30: Matěj Krč

redakce 14.09.2020

Brno meets Praha, hardcore straight edge meets ořechovka. Jubilejní díl Moon Crew odhaluje našeho letitého fotografa Matěje Krče.

Colin H. van Eeckhout (Amenra): Nikto si v poslednej dobe nesiahol na dno

Lucia Banáková 13.09.2020

Za dvadsať rokov existencie toho Amenra stihli pomerne dosť, vydali šesť albumov z cyklu Mass, založili kolektív spriatelených projektov a tak trochu i vlastné náboženstvo.

Pořadatelská: Martin Režný (Hlukovæ mysteria)

redakce 09.09.2020

Můžete ho znát jako organizátora, ale i hudebníka, preferuje hraní v improvizačních kolektivech, u Korobushka records vydává pod nickem Sakkikangas.

Pořadatelská: Antonín Kocábek (Kaštan – scéna Unijazzu)

redakce 08.09.2020

V Pořadatelské zve Tonda na řadu koncertů, které v Kaštanu proběhnou a samozřejmě taky na UniMoon!

Jiří Jirák (Indican): Je to o spolupráci kultur, ras a principů

Vojta Chmelík 05.09.2020

Jak se v Indican setkávají různé kulturní a hudební vlivy a jak pracuje s mystikou a intuicí? A jaké mají Indican cíle?

Petr Vyšohlíd (Meat-House Chicago I.R.A.): Nával invence se nedal zvládat aneb osudový střet hardcoreu s popartem

prof. Neutrino 03.09.2020

Při setkání na jedné královéhradecké pivní zahrádce jsme potkali Petra Vyšohlída - frontmana kultovní hardcoreové formace devadesátých let Meat-House Chicago I.R.A.

Dmitri Bezkorovainyi: Bělorusové nikdy nebyli tak jednotní a aktivní jako nyní

Michal Pařízek 01.09.2020

Dmitri pracuje jako hudební manažer a novinář v Minsku, je velkým podporovatelem běloruské hudební scény a právě on napomohl jejímu mezinárodnímu zviditelnění v posledních letech.