Články / Rozhovory

Federsel (Meteorismo): Velké labely už pro mě zanikly

Federsel (Meteorismo): Velké labely už pro mě zanikly

Richard Kutěj | Články / Rozhovory | 05.12.2015

Experimenty, avantgarda, hlukové i hudební v tom nejlepším slova smyslu podivnosti a neobvyklosti, to vše ale zároveň s pověstným puncem kvality. Takto zní produkce česko-finského labelu Meteorismo, v jehož čele stojí dva experimentální muzikanti a umělci, Fin Pasi Mäkelä a Čech Federsel alias Tomáš Procházka (B4, Gurun Gurun, Handa Gote, večery experimentální hudby Wakushoppu). S Tomášem jsme si povídali nejen o smyslu labelů a vydávání hudby v dnešní době. Zároveň tak otevíráme i nový volný seriál o labelech, s labely, pro labely...

Proč mít v době, kdy lidi stále méně kupují klasické nosiče a nejsou ani příliš ochotni kupovat si hudbu z placených downloadů, label? Proč provozujete ten svůj?
Proč chce někdo mít label, přesně nevím. Ten náš vznikl náhodou, beru ho spíš jako nějaký rozcestník pro hudbu a hudebníky s podobným postojem a estetikou.

Myslíš, že přijde čas, kdy labely zaniknou a hudbu si budou vydávat kapely samy s tím, že naprostá většina produkce bude na internetu?
Pro mě vlastně už zanikly. Nic co vydávají "velké" labely mě nezajímá. Nevím ani, jestli ještě existují. Zajímají mě malé labely, za kterými jsou konkrétní lidé a downloady (nebo fyzické nosiče) od konkrétních lidí.

Jaký je u vás poměr vinyly/CD/kazety? Měnil se v průběhu let? A pokud děláte jen downloady, proč a jaký to má pro label význam?
Většina našich věcí jsou downloady. Udělali jsme ale taky pár kazet a jeden vinyl. Já jsem chtěl dělat jen downloady, u věcí, které zajímá třeba jen dvacet lidí, mi to přijde jako ekologický postoj.

Jak se labelu vedlo letos a co všechno jste vydali?
Vedlo se mu dobře, nic zvláštního se opět nestalo. Vydali jsme česko-americký projekt the meme, extrémní radioart divadla Handa Gote, nové album tajemného spolku Interpretace a hlavně kompilaci Shut Up and Play Your Ocarina! Z ní jsem měl opravdu radost. A taky vinyl Roberta Smolíka, to je extrémní ukázka hudebního art brut.


Která z vámi vydaných desek je ti nejbližší, pokud se to dá říct?
Na hodně věcech z našeho katalogu jsem hrál, většinu jsem míchal nebo masteroval, takže na všechno mám dost osobní vazbu. Nejsilnější vztah mám asi k nahrávce Peacock King, kterou jsme nahráli s Davidem Freudlem a která vyšla i na kazetě, a podobně to mám i s druhou naší společnou nahrávkou - New Rock.

Co chystáte na rok 2016?
Chystají se nějaké finské projekty. Taky jsme rozpracovali materiál pro retrospektivu Martina Janíčka a na kazetě s obalem Martina Klappera by se měl objevit výběr hudby radikálního filmaře Martina Ježka, takže vlastně další retrospektiva.

Sleduješ produkci dalších českých labelů? Máš mezi nimi nějaký oblíbený? Funguje na tak malém písečku něco jako řevnivost?
Snažím se sledovat. Na prvním místě samozřejmě Polí5, kde vydávám se svojí kapelou B4, potom spřízněný label Signals from Arkhaim. Jinak třeba Stoned to Death nebo Baba Vanga a KLaNGundKRaCH, mám rád lidi z Ressonus Records. Řevnivost asi existovat bude, jako ve všech odvětvích na jakkoliv malém písečku, ale já to nijak nevnímám, jelikož náš mikrolabel je tak malý a obskurní, že je stejně pod rozlišovací schopností většiny potenciálních "konkurentů".


3 české a 3 zahraniční desky roku 2015?
Zahraniční: ZS - XE, Holly Herndon - Platform, Battles - La Di Da Di. České: Bouchací šrouby - Nočný můr, Květy - Miláček slunce, Kyklos Galaktikos - Mezi lovci mezer.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Petr Vrba (Minimaraton elektronické hudby - Ostravské dny): Stačí jen trocha otevřenosti a zápalu

redakce 18.08.2019

Jedna z nejvýraznějších postav tuzemské improvizační scény, která ji zároveň velkým krokem překračuje. Petr Vrba a jeho role v rámci Ostravských dnů. A nejen tam. Rozhovor.

Protokol: Aparde

redakce 16.08.2019

Na čem Aparde vyrostl, co ho formovalo jako dítě, jako teenagera? A kdy zamíří k nám, aby nebyl jako cool v plotě?

Anna Maria Friman Henriksen (Trio Mediaeval): Jednohlasý zpěv byl základ

redakce 12.08.2019

Jádro repertoáru představuje středověká hudba, současné skladby i tradiční skandinávské balady. Rozhovor před vystoupením Tria Mediaeval na Dobršské bráně.

Douška vydavatelská: Stoned to Death

redakce 07.08.2019

Umělci různého věku, z různých subkultur i koutů světa, blázni i rozmanité kooperace se tu dějí takřka neustále. Stoned to Death. Jak výmluvné.

Kač Janotová (Beseda u Bigbítu): Lidi se musí občas pohádat, aby se něco dělo

redakce 31.07.2019

... tudíž jsme oslovili dramaturgyni festivalu, aby nám řekla, jak snadno se tvoří lajnap, jak se ocitla v centru pořadatelského týmu a jak je možné dělat booking z Kanady. Rozhovor.

Ivo Kraml (Dobršská brána): Jsme si vědomi, že náš lineup je poněkud náročnější

redakce 30.07.2019

Hudební festival, který se vymyká? Vlastní výjimečností se zaklíná kdekdo, ale Dobršská brána si svoje obhájí poměrně snadno. Rozhovor s ředitelem festivalu.

Dan Boeckner (Operators): Energie z pádu socialismu se proměnila v cynismus

redakce 09.07.2019

Jen co se znovu dala dohromady jeho domovská skupina Wolf Parade, Boeckner se znovu vrací na koncertní podia s Operators i Handsome Furs. Co nám k tomu řekl?

Ólafur Arnalds: Nejhorší tvůrčí blok

redakce 08.07.2019

Za hudbu k seriálu Broadchurch obdržel Ólafur Arnalds prestižní ocenění Britské filmové a televizní akademie. V létě představí na Colours of Ostrava skladby z posledního alba re:member, se kterým se…

Tokimonsta: Je to krásná doba

redakce 03.07.2019

Tokimonsta se letos v létě představí na Colours of Ostrava, ale i na Pohodě. Její sety jsou ekletické, plné hiphopových beatů, R&B i tanečních pasáží. Rozhovor.

Bob Hardy (Franz Ferdinand): Je to skvělý

redakce 27.06.2019

Dělat rozhovor se skotskými indie rockery Franz Ferdinand, když tušíte, že to pro každého z nich bude xtá dvanáctiminutovka v řadě, to je svého druhu řehole.