Články / Rozhovory

Federsel (Meteorismo): Velké labely už pro mě zanikly

Federsel (Meteorismo): Velké labely už pro mě zanikly

Richard Kutěj | Články / Rozhovory | 05.12.2015

Experimenty, avantgarda, hlukové i hudební v tom nejlepším slova smyslu podivnosti a neobvyklosti, to vše ale zároveň s pověstným puncem kvality. Takto zní produkce česko-finského labelu Meteorismo, v jehož čele stojí dva experimentální muzikanti a umělci, Fin Pasi Mäkelä a Čech Federsel alias Tomáš Procházka (B4, Gurun Gurun, Handa Gote, večery experimentální hudby Wakushoppu). S Tomášem jsme si povídali nejen o smyslu labelů a vydávání hudby v dnešní době. Zároveň tak otevíráme i nový volný seriál o labelech, s labely, pro labely...

Proč mít v době, kdy lidi stále méně kupují klasické nosiče a nejsou ani příliš ochotni kupovat si hudbu z placených downloadů, label? Proč provozujete ten svůj?
Proč chce někdo mít label, přesně nevím. Ten náš vznikl náhodou, beru ho spíš jako nějaký rozcestník pro hudbu a hudebníky s podobným postojem a estetikou.

Myslíš, že přijde čas, kdy labely zaniknou a hudbu si budou vydávat kapely samy s tím, že naprostá většina produkce bude na internetu?
Pro mě vlastně už zanikly. Nic co vydávají "velké" labely mě nezajímá. Nevím ani, jestli ještě existují. Zajímají mě malé labely, za kterými jsou konkrétní lidé a downloady (nebo fyzické nosiče) od konkrétních lidí.

Jaký je u vás poměr vinyly/CD/kazety? Měnil se v průběhu let? A pokud děláte jen downloady, proč a jaký to má pro label význam?
Většina našich věcí jsou downloady. Udělali jsme ale taky pár kazet a jeden vinyl. Já jsem chtěl dělat jen downloady, u věcí, které zajímá třeba jen dvacet lidí, mi to přijde jako ekologický postoj.

Jak se labelu vedlo letos a co všechno jste vydali?
Vedlo se mu dobře, nic zvláštního se opět nestalo. Vydali jsme česko-americký projekt the meme, extrémní radioart divadla Handa Gote, nové album tajemného spolku Interpretace a hlavně kompilaci Shut Up and Play Your Ocarina! Z ní jsem měl opravdu radost. A taky vinyl Roberta Smolíka, to je extrémní ukázka hudebního art brut.


Která z vámi vydaných desek je ti nejbližší, pokud se to dá říct?
Na hodně věcech z našeho katalogu jsem hrál, většinu jsem míchal nebo masteroval, takže na všechno mám dost osobní vazbu. Nejsilnější vztah mám asi k nahrávce Peacock King, kterou jsme nahráli s Davidem Freudlem a která vyšla i na kazetě, a podobně to mám i s druhou naší společnou nahrávkou - New Rock.

Co chystáte na rok 2016?
Chystají se nějaké finské projekty. Taky jsme rozpracovali materiál pro retrospektivu Martina Janíčka a na kazetě s obalem Martina Klappera by se měl objevit výběr hudby radikálního filmaře Martina Ježka, takže vlastně další retrospektiva.

Sleduješ produkci dalších českých labelů? Máš mezi nimi nějaký oblíbený? Funguje na tak malém písečku něco jako řevnivost?
Snažím se sledovat. Na prvním místě samozřejmě Polí5, kde vydávám se svojí kapelou B4, potom spřízněný label Signals from Arkhaim. Jinak třeba Stoned to Death nebo Baba Vanga a KLaNGundKRaCH, mám rád lidi z Ressonus Records. Řevnivost asi existovat bude, jako ve všech odvětvích na jakkoliv malém písečku, ale já to nijak nevnímám, jelikož náš mikrolabel je tak malý a obskurní, že je stejně pod rozlišovací schopností většiny potenciálních "konkurentů".


3 české a 3 zahraniční desky roku 2015?
Zahraniční: ZS - XE, Holly Herndon - Platform, Battles - La Di Da Di. České: Bouchací šrouby - Nočný můr, Květy - Miláček slunce, Kyklos Galaktikos - Mezi lovci mezer.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Vstupní prohlídka: Ima Teva

redakce 11.12.2019

Album nazvané Chant kombinuje minimalistickou elektroniku s niternými zpěvy a temnými ambientními plochami. Jaké další indicie nám k němu Petra Juráčková a Iva Procházková dají?

Douška vydavatelská: Phobia Records

redakce 29.11.2019

Label a distro Phobia Records se soustřeďuje na temné odnože všech mutací hardcoru a metalu, ať už jde o zemitý sludge nebo zběsilý crust.

3na3: Dan Sywala

waghiss666 21.11.2019

„Chci být rock'n'rollový novinář na volné noze!“ Velká ambice? Dan Sywala je nezmar. Pořádá poslechovky pro slepce, píše pro několik různých médií, má vlastní online žurnál.

The Sherlocks: Arctic Monkeys jsou moderní Beatles, my chceme hrát na Měsíci

Ondřej Čížek 16.11.2019

První album Live for the Moment si ukradlo šestou pozici v britském prodejním žebříčku, pokračování Under Your Sky se masivnějším kytarovým zvukem rozeznělo letos v říjnu. Rozhovor.

Douška vydavatelská: Nona Records

redakce 13.11.2019

Matěj Kotouček z labelu Nona Records po třech letech fungování v symbióze podpory klubových akcí a vydávání experimentálního elektra migruje do Prahy.

Pojď ven s Dominikem Zezulou

redakce 06.11.2019

Na co se teď nejvíc těší textař, zpěvák, polovina post-hudby a zakladatel projektu Děti mezi reprákama Dominik Zezula?

Kevin Morby: Udělat víc lidí šťastných než nešťastných

Jakub Peřina 31.10.2019

Smutný pohodář Kevin Morby míří poprvé do Prahy a v rozhovoru prozrazuje, s jakými pocity psal svou novou desku Oh My God. Tedy mimo jiné.

Jana Bitterová: Obrazovka působí jako magnet

Anna Mašátová 24.10.2019

Jeden večer, dvě města, dva divadelní prostory propojené současným tancem, hudbou a technologiemi. Proč? To nám řekla autorka projektu.

Thorsten Quaeschning (Tangerine Dream): Máme plány pro nejrůznější myslitelné situace

Petr Ferenc 18.10.2019

Thorsten Quaeschning se ocitl v pozici vedoucího skupiny, kterou nezakládal; vznikla deset let před jeho narozením a nezůstal v ní žádný z původních členů. Rozhovor, koncert záhy.

Vstupní prohlídka: Sunset Sons (uk/aus)

redakce 16.10.2019

Singl Heroes od britsko-australských indie rockerů Sunset Sons si odbyl ostře sledovanou premiéru v Beats1 show rádiové persony jménem Zane Lowe. Kde se vzali, kdo to je?