Články / Rozhovory

Kewu: Hodně jsem se toho naučil sám

Kewu: Hodně jsem se toho naučil sám

Mariia Smirnova | Články / Rozhovory | 21.02.2024

Mikuláš Příhoda známý jako Kewu je aktivní na elektronické klubové scéně od roku 2012. Jeho DJ sety zahrnují grime, rap a brazilský baile funk, měl příležitost hrát po boku umělců jako Tommy Genesis, Sophie nebo Kingdom, stál za vznikem kolektivu Unizone a spoluorganizuje akce Addict s producentem NobodyListen. Novinkou je, že Mikuláš začne vyučovat djing ve Skvotu, tak jsme si ho vyzpovídali.


Jak ses dostal k DJingu?
Moje rodina si přála, abych byl zpěvák nebo hudební virtuos, bohužel kvůli ADHD jsem to v hudební nauce na Základní umělecké škole moc dlouho nevydržel a taky mě ze zpěvu z čistě dívčího kolektivu vytlačili. Tak jsem začal hudební svět zkoumat po svém a narazil na specifický typ releasů, které vydávaly labely jako Hyperdub, Night Slugs nebo Fade to Mind. Později jsem skrze kamarády, kteří organizovali akce ve sklepě v Opatovické ulici, v baru Red Cafe, dnes Indigo, přičichnul k djingu a zjistil, že mě to hodně baví.

Hraješ ještě baile funk, je to pořád relevantní?
Stále patří mezi mé nejoblíbenější žánry, obecně jsem mnohem více zakotvil v latinskoamerických klubových žánrech. Zvuk brazilského funku za ty roky získal spoustu forem a derivací v lokálních kruzích, taky vznikly zvláštní fúze po světě. I když se syrovému originálu stále nic nevyrovná, je slyšet, že to má opravdu silný vliv na evropské hudebníky a producenty jak v mainstreamu, tak v undergroundu. Jsem moc rád, že si k tomu našli evropské taneční parkety cestu a že hrát baile funk v pražském klubu už nevylidní parket na sto procent, ale třeba jen padesát, lol.

Jaké to bylo vystupovat na stejném pódiu s Tommy Genesis nebo Sophie?
Na Brno s Tommym vzpomínám moc rád, měli jsme s Aid Kidem šilený back-to-back na baru v Kabinetu Múz, který měl nádech takového pseudo boiler roomu. Tommy byla laskavá a milá a posdílela se mnou svůj vegan catering. Doteď mám někde podepsanou fotku.

Se Sophie jsem měl poprvé tu nejúžasnější čest v roce 2014 na olomouckém AFO. Vůbec jsem netušil, čeho je na stagi schopná, než spustila první minutu setu, kterému se potom už v mém životě vyrovnalo máloco. Stáli jsme pak společně se Šimonem Holým v Konviktu, když hrál, a povídali si o úplně nesouvisejících věcech. Měl jsem v sobě odporné množství matéčka (tehdy jsem netušil, kolik má kofeinu) a nechtěl ji zpovídat k smrti, tak jsem si raději zapnul Heroes III, které jsem rozjel už ve vlaku. Nevím, jestli je to relevantní, ale takhle si to pamatuju.

Co ze zahraniční klubové scény bys doporučil sledovat? Jaké sleduješ weby, profily, kdo tě inspiruje?
Mezi mé nejčastější zdroje hudby patří stále SoundCloud a Bandcamp, většinou to jde ruku v ruce. Z médií potom Rinse, The Lot Radio, NTS, 180 Fact nebo Couvre x Chefs. Jednu z největších inspirací jsem v posledních letech bral i z labelu, festivalu a kolektivu Nyege Nyege v Kampale, kam jsem bohužel ještě neměl šanci se podívat.

V posledních letech jsem obecně neměl moc šancí navštívit zahraničí kromě menších výletů po „okolí”, například ve Vídni mě moc potěšil kolektiv kolem kamarádky djky মm (čte se to mwo) s názvem Spice Mixers, tvořený primárně z a pro queer BIPoC diasporu. Do Londýna bych se chtěl konečně podívat na event Suzio London producentky a djky Manuka Honey a její kolegyně Babycocada.

Jak vidíš současnou tuzemskou hudební scénu, možná i mimo djskou, chodíš do klubů jako návštěvník, na koncerty?
Česká a slovenská scéna je ve své zatím nejrozmanitější fázi a je radost vidět, že se nám v tomhle ohledu i po covidu daří. Nemůžu mluvit za kluby, ale myslím si, že tady je momentálně takový „berlínský” model i co se týká množství cizinců žijících u nás, kteří tomu aktivně přispívají, ať už chozením na akce, vystupováním nebo samotnou organizací. Jediné, co se nás drží, mi přijde, je nedostatek alternativních klubů a prostorů, obzvlášť těch menších, kde by byl decentní zvuk a mohli tam růst menší kolektivy.

Velmi mě baví dramaturgie klubu Ankali nebo práce Amphibian Records. Jsem moc rád, že mezi pravidelnými eventy vidím i partu Whiskas nebo stálici z Neone KSK, z těch novějších třeba Glück Cardio kolektiv nebo partu Duracell a jejich super zahraniční bookingy. A nesmím zapomenout na úžasnou práci Heartnoize! Nakonec si teda ještě dovolím dva hudební projekty – Zaffer 9 a hlavně Blue Uandi, ti mě dostanou s každým releasem do kolen.


Povídáme si u příležitosti tvého působení v platformě SKVOT. Navštěvuješ nebo navštěvoval jsi hudební workshopy, dovedl sis představit, že jednou budeš „učitel”?
Učil jsem se hodně jako samouk, už jen z toho důvodu, že jsem všechno chtěl umět hned, takže jsem seděl u techniky tak dlouho, dokud jsem to neuměl. Jako učitel si stále asi nepřipadám. Když jsem kurz připravoval, přišlo mi to zvláštní po letech v kuchyni a na baru. Každopádně se na to moc těším!

Předpokládá se, že přihlášená osoba něco umí, má nějakou dj base nebo se do kurzu může přihlásit kdokoli?
Vůbec ne, naopak je to koncipované tak, aby se mohl přihlásit úplný začátečník. Kurz je pro začátečníky a mírně pokročilé, tak jsem to vzal úplně od začátku včetně historie djingu, rozvoje technik, evoluce hardwaru, vlivů djů na scénu a jiné aspekty.

Ke kurzu jsem přistupoval tak, abych řemeslo v žádném specifickém odvětví nediskriminoval. Typů djingu a djů je víc, než většina společnosti vnímá, a často je hází všechny do jednoho pytle. Myslím, že je na čase ukázat lidem možnosti, cesty a přístupy, kterými se mohou vydat a k djingu přistupovat. Chci dát účastníkům kurzu všechno, co se v tomhle odvětví událo, i skrze vznik hudebních žánrů a scén, které k tomu patří.

Na čem děláš? V nějakém rozhovoru jsi zmínil, že je v plánu deluxe verze EP s Terrou Sugar & Sleaze, chystáte ji? A kdy můžeme očekávat další alba?
Deluxe verze spinká, protože Terra má velký projekt do školy, který by měl potom i oficiálně jít ven. Já se konečně začal chytat nějakých svých rozdělaných věcí z minulého roku, na kterých už mám i nějaké vokální i nevokální hosty jak z československé scény, tak třeba z Brazílie nebo UK. Chtěl bych letos postupně singl po singlu vydávat něco čistě za sebe. Taky s kolegou Steadym děláme pro Radio Wave na novém formátu pořadu Flám, zaměřeného právě na DJs, tak se na to můžete taky asi brzy těšit.

Info

Kewu
Instagram

kurz: DJing pro začátečníky
web

foto © Natálie Kuběnková

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Maxl Walmsley-Pledl (Klangphonics): Sociální sítě jsou požehnání i prokletí

Filip Peloušek 10.07.2024

S kytaristou a hlasem Klangphonics Maxlem jsme se bavili o sociálních sítích, hře na alpský roh nebo o hraní na parkovišti.

Mike Kerr (Royal Blood): Že potřebujeme alkohol, abysme byli kreativní, je největší lež

Kristina Kratochvilová 09.07.2024

S frontmanem Mikem Kerrem z britského rockového dua jsme si před čtvrtečním koncertem popovídali o jeho hudebních začátcích, o boji s impostor syndromem, o cestě ke střízlivosti a tipy na…

Malcuth & Facutum: Jít tou těžší cestou

Viktor Hanačík 07.07.2024

Na konci minulého roku jim vyšlo album Alter, a to na americkém labelu Vale, s mezinárodními hosty i ohlasy. Rozhovor.

Prouza: Demo 1994 je kompletní Hampelovina

Štěpán Bolf (A.M.180) 27.06.2024

Na jedné z populárních streamovacích platforem se zničehonic objevilo demo třetí, nedokončené a nepojmenované desky Prouzy. Jak se to stalo a co bude dál? Rozhovor.

Anthony Béard, Benoît Lecomte (Ni): Hledání svatého riffu

Dominik Polívka 26.06.2024

Jejich hudba je útočná, podvratná, ale i náladová a poutavá. Nadsázka a hravost v surrealisticky progresivním běsnění není pouze prvoplánovým pozlátkem. Rozhovor, Pohoda.

Julien Racine: Hudba vzniká skoro vždycky v izolaci / Music is created almost always in isolation

Filip Hastík 24.06.2024

V rozhovoru probíráme pozadí vzniku aktuální desky a Julienovy práce obecně, vztah k Česku a také bohaté budoucí plány producenta současné experimentální elektroniky.

Petra Hradilová (Czech Music Crossroads): Pro mě to není jen práce

Mariia Smirnova 18.06.2024

To nejlepší ze světa world music, jazzu a alternativy můžete nasávat už za pár dnů v ostravském domě kultury Poklad a na koncertech pod širým nebem na Alšově náměstí. Rozhovor.

Marin Lalić (Bear Stone): Všetko je veľmi uvoľnené a bez stresu

Lucia Banáková 11.06.2024

Chorvátsky prírodný i festivalový unikát pre priaznivcov stoner a psychedelického rocku. Interview.

Pořadatelská: Tomáš Vobořil (Marienbad Film Festival)

Viktor Palák 07.06.2024

Co čekat od letošního ročníku již zavedené přehlídky v Mariánských Lázních? Svůj ideální festivalový den – a mnohem víc – vykresluje programový ředitel festivalu.

Randy Armstrong (Red): Plán B neexistuje

Dan Sywala 06.06.2024

Od té doby vydali dalších sedm alb, neměli žádné velké excesy, i když se jim nevyhnuly ani hodně mizerné dny, včetně jednoho pražského. Rozhovor.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace