Články / Rozhovory

Kewu: Hodně jsem se toho naučil sám

Kewu: Hodně jsem se toho naučil sám

Mariia Smirnova | Články / Rozhovory | 21.02.2024

Mikuláš Příhoda známý jako Kewu je aktivní na elektronické klubové scéně od roku 2012. Jeho DJ sety zahrnují grime, rap a brazilský baile funk, měl příležitost hrát po boku umělců jako Tommy Genesis, Sophie nebo Kingdom, stál za vznikem kolektivu Unizone a spoluorganizuje akce Addict s producentem NobodyListen. Novinkou je, že Mikuláš začne vyučovat djing ve Skvotu, tak jsme si ho vyzpovídali.


Jak ses dostal k DJingu?
Moje rodina si přála, abych byl zpěvák nebo hudební virtuos, bohužel kvůli ADHD jsem to v hudební nauce na Základní umělecké škole moc dlouho nevydržel a taky mě ze zpěvu z čistě dívčího kolektivu vytlačili. Tak jsem začal hudební svět zkoumat po svém a narazil na specifický typ releasů, které vydávaly labely jako Hyperdub, Night Slugs nebo Fade to Mind. Později jsem skrze kamarády, kteří organizovali akce ve sklepě v Opatovické ulici, v baru Red Cafe, dnes Indigo, přičichnul k djingu a zjistil, že mě to hodně baví.

Hraješ ještě baile funk, je to pořád relevantní?
Stále patří mezi mé nejoblíbenější žánry, obecně jsem mnohem více zakotvil v latinskoamerických klubových žánrech. Zvuk brazilského funku za ty roky získal spoustu forem a derivací v lokálních kruzích, taky vznikly zvláštní fúze po světě. I když se syrovému originálu stále nic nevyrovná, je slyšet, že to má opravdu silný vliv na evropské hudebníky a producenty jak v mainstreamu, tak v undergroundu. Jsem moc rád, že si k tomu našli evropské taneční parkety cestu a že hrát baile funk v pražském klubu už nevylidní parket na sto procent, ale třeba jen padesát, lol.

Jaké to bylo vystupovat na stejném pódiu s Tommy Genesis nebo Sophie?
Na Brno s Tommym vzpomínám moc rád, měli jsme s Aid Kidem šilený back-to-back na baru v Kabinetu Múz, který měl nádech takového pseudo boiler roomu. Tommy byla laskavá a milá a posdílela se mnou svůj vegan catering. Doteď mám někde podepsanou fotku.

Se Sophie jsem měl poprvé tu nejúžasnější čest v roce 2014 na olomouckém AFO. Vůbec jsem netušil, čeho je na stagi schopná, než spustila první minutu setu, kterému se potom už v mém životě vyrovnalo máloco. Stáli jsme pak společně se Šimonem Holým v Konviktu, když hrál, a povídali si o úplně nesouvisejících věcech. Měl jsem v sobě odporné množství matéčka (tehdy jsem netušil, kolik má kofeinu) a nechtěl ji zpovídat k smrti, tak jsem si raději zapnul Heroes III, které jsem rozjel už ve vlaku. Nevím, jestli je to relevantní, ale takhle si to pamatuju.

Co ze zahraniční klubové scény bys doporučil sledovat? Jaké sleduješ weby, profily, kdo tě inspiruje?
Mezi mé nejčastější zdroje hudby patří stále SoundCloud a Bandcamp, většinou to jde ruku v ruce. Z médií potom Rinse, The Lot Radio, NTS, 180 Fact nebo Couvre x Chefs. Jednu z největších inspirací jsem v posledních letech bral i z labelu, festivalu a kolektivu Nyege Nyege v Kampale, kam jsem bohužel ještě neměl šanci se podívat.

V posledních letech jsem obecně neměl moc šancí navštívit zahraničí kromě menších výletů po „okolí”, například ve Vídni mě moc potěšil kolektiv kolem kamarádky djky মm (čte se to mwo) s názvem Spice Mixers, tvořený primárně z a pro queer BIPoC diasporu. Do Londýna bych se chtěl konečně podívat na event Suzio London producentky a djky Manuka Honey a její kolegyně Babycocada.

Jak vidíš současnou tuzemskou hudební scénu, možná i mimo djskou, chodíš do klubů jako návštěvník, na koncerty?
Česká a slovenská scéna je ve své zatím nejrozmanitější fázi a je radost vidět, že se nám v tomhle ohledu i po covidu daří. Nemůžu mluvit za kluby, ale myslím si, že tady je momentálně takový „berlínský” model i co se týká množství cizinců žijících u nás, kteří tomu aktivně přispívají, ať už chozením na akce, vystupováním nebo samotnou organizací. Jediné, co se nás drží, mi přijde, je nedostatek alternativních klubů a prostorů, obzvlášť těch menších, kde by byl decentní zvuk a mohli tam růst menší kolektivy.

Velmi mě baví dramaturgie klubu Ankali nebo práce Amphibian Records. Jsem moc rád, že mezi pravidelnými eventy vidím i partu Whiskas nebo stálici z Neone KSK, z těch novějších třeba Glück Cardio kolektiv nebo partu Duracell a jejich super zahraniční bookingy. A nesmím zapomenout na úžasnou práci Heartnoize! Nakonec si teda ještě dovolím dva hudební projekty – Zaffer 9 a hlavně Blue Uandi, ti mě dostanou s každým releasem do kolen.


Povídáme si u příležitosti tvého působení v platformě SKVOT. Navštěvuješ nebo navštěvoval jsi hudební workshopy, dovedl sis představit, že jednou budeš „učitel”?
Učil jsem se hodně jako samouk, už jen z toho důvodu, že jsem všechno chtěl umět hned, takže jsem seděl u techniky tak dlouho, dokud jsem to neuměl. Jako učitel si stále asi nepřipadám. Když jsem kurz připravoval, přišlo mi to zvláštní po letech v kuchyni a na baru. Každopádně se na to moc těším!

Předpokládá se, že přihlášená osoba něco umí, má nějakou dj base nebo se do kurzu může přihlásit kdokoli?
Vůbec ne, naopak je to koncipované tak, aby se mohl přihlásit úplný začátečník. Kurz je pro začátečníky a mírně pokročilé, tak jsem to vzal úplně od začátku včetně historie djingu, rozvoje technik, evoluce hardwaru, vlivů djů na scénu a jiné aspekty.

Ke kurzu jsem přistupoval tak, abych řemeslo v žádném specifickém odvětví nediskriminoval. Typů djingu a djů je víc, než většina společnosti vnímá, a často je hází všechny do jednoho pytle. Myslím, že je na čase ukázat lidem možnosti, cesty a přístupy, kterými se mohou vydat a k djingu přistupovat. Chci dát účastníkům kurzu všechno, co se v tomhle odvětví událo, i skrze vznik hudebních žánrů a scén, které k tomu patří.

Na čem děláš? V nějakém rozhovoru jsi zmínil, že je v plánu deluxe verze EP s Terrou Sugar & Sleaze, chystáte ji? A kdy můžeme očekávat další alba?
Deluxe verze spinká, protože Terra má velký projekt do školy, který by měl potom i oficiálně jít ven. Já se konečně začal chytat nějakých svých rozdělaných věcí z minulého roku, na kterých už mám i nějaké vokální i nevokální hosty jak z československé scény, tak třeba z Brazílie nebo UK. Chtěl bych letos postupně singl po singlu vydávat něco čistě za sebe. Taky s kolegou Steadym děláme pro Radio Wave na novém formátu pořadu Flám, zaměřeného právě na DJs, tak se na to můžete taky asi brzy těšit.

Info

Kewu
Instagram

kurz: DJing pro začátečníky
web

foto © Natálie Kuběnková

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Margaux Sauvé (Ghostly Kisses): Příběhy posluchačů ovlivňují proces psaní

Kristina Kratochvilová 29.03.2024

Kanadská zpěvačka Margaux Sauvé je středobodem Ghostly Kisses a ve snových zvukových krajinách rozpíná příběhy o lásce, touze a ztrátě. Rozhovor.

Václav Havelka (fyield): KEXP vnímám jako milník

Michal Pařízek 25.03.2024

Dostat se s kapelou do studia legendární radiové stanice KEXP v Seattlu je snem mnoha hudebníků z celého světa. Rozhovor.

Josef Buchta (B-Side Band): Vždycky jsem snil o tom, že budu mít big band

Jiří V. Matýsek 11.03.2024

„Spotify je skvělý nápad, uživatelsky neuvěřitelně fantastická věc. Člověk nemusí nic tahat, nic nosit. Ale všichni ti muzikanti jsou okradení," říká principál. Rozhovor.

The Bladderstones: Záskoky nevedeme

Jiří V. Matýsek 06.03.2024

Slánské artbluesové trio se po sedmi letech od debutu Without Cover vrátilo s chválenou studiovkou a zároveň slaví deset let na scéně. Rozhovor.

Boris Schubert (Skvot Czech): Tvorba úspešného kurzu je tímová záležitosť

Mariia Smirnova 05.03.2024

„... snažíme sa oslovovať naozaj zaujímavých a úspešných ľudí vo svojom obore. Základom je vzájomná dôvera, sympatie a ochota lektora s nami aktívne spolupracovať.“ Rozhovor.

Pragueshorts: Piotr Jasiński (Mimo), Natálie Durchánková (Přes střepy)

Viktor Palák 28.02.2024

Ve finálním díle ankety odpovídají Piotr Jasiński, v jehož filmu Mimo ztvárnili Josef Trojan a Jakub Kalián kamarády, kteří narazí na situaci, která může být spouštěčem revize jejich vztahu.

Julie Martinková, Anna Horáková (FAMUFEST): Nesmíme se strachem nechat odradit od růstu

Mariia Smirnova 27.02.2024

„V programové dramaturgii si hrajeme hodně s pocity či smysly a chceme, aby i diváci při návštěvě festivalu mohli více reflektovat tuto část sebe sama..." Rozhovor.

Pragueshorts: Greta Stocklassa (Bzukot Země), Marie-Magdalena Kochová (3MWh)

Viktor Palák 26.02.2024

Bzukot Země zachycuje absurdní i povědomou šarvátku o to, jak formulovat zprávu mimozemským civilizacím. V kontaktu se současnými tématy je i film 3MWh, který volí atmosféričtější cestu.

Pragueshorts: Philippe Kastner (Deniska umřela), David Payne & Tomáš Navrátil (Baroko)

Viktor Palák 25.02.2024

V národní soutěži největší domácí přehlídky krátkých filmů se potkalo ke dvěma desítkám titulů, oslovili jsme tvůrce a tvůrkyně některých z nich.

Gaika: Nechat se unášet

Nora Třísková 22.02.2024

Podobně jako kloubí různé aktivity – psaní, kurátorství a výtvarná tvorba, producentství – na desce spojuje v lecčem typické anglické žánry jako dub, postpunk nebo alt rock. Rozhovor.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace