Články / Rozhovory

Nowa Muzyka: Infiltrovat Ibizu? Není problém!

Nowa Muzyka: Infiltrovat Ibizu? Není problém!

Jarmo Diehl | Články / Rozhovory | 20.06.2018

Nowa Muzyka – Nová hudba. Když se objevil první ročník polského festivalu před více než deseti lety (vidět Battles nebo Amona Tobina v polském Těšíně o pár let později byl zážitek), dalo se s tím souhlasit a dá se s tím souhlasit i nyní. Nowa Muzyka není avantgardní akce věnující se moderní vážné hudbě, ale elektronický selektor míchající jména nová, progresivní, ale i značně provařená, což v tomto případě neznamená totéž co vyšeptalá. Ostatně loňský headliner Roisin Murphy je toho dobrým příkladem, stejně jako letos Fever Ray. Jí budou sekundovat v nemalé míře ženy, producentky, zpěvačky i členky skupin, djky, gender rulez, ale i zástupci tamní scény. Co dalšího nás čeká poslední červnový víkend v industriálním areálu Slezského muzea, proč se posouvá termín konání a jak probíhá výběr vystupujících? Na to nám za organizátory odpověděli Adam Godziek a Adam Pomian. (A navnadit se na celou událost můžete při poslechu našeho Spotify playlistu Nowa Muzyka Moon.)

Proč ty neustálé změny termínů Nowa Muzyka?
Festival se zpočátku konal ve druhé polovině srpna a ukončil období letních festivalů v Polsku. V loňském roce jsme se z mnoha důvodů rozhodli přesunout ho na začátek července - počasí je rozhodně lepší a naši fanoušci to přijali s nadšením.

Pamatuju si jeden z prvních ročníků v Těšíně. Bylo to daleko od větších měst? Nevyšla sázka na trojmezí Polsko - Česko - Slovensko?
Historie festivalu začala v roce 2006 v Katovicích, v prostorách bývalého dolu Wilson, kde hráli třeba DJ Krush, Swayzak nebo Cristian Vogel. Další dvě edice se konaly v Těšíně, aby se o tři roky později Nowa Muzyka natrvalo vrátila do Katovic, kde musela ovšem najít dostatečně přitažlivé a funkční prostředí. Mluvíme o oblasti někdejšího uhelného dolu a taky o přírodním parku Údolí tří rybníků, kde jsme měli útočiště v letech 2012-2013. Od roku 2014 jsme v areálu Strefa Kultury, který vyrostl v revitalizované oblasti bývalého uhelného dolu v městské části Bogucice.

Ze kterých letošních vystupujících jste nejvíce nadšeni?
Máme velkou radost, když na festivalu vystoupí umělci, kteří připraví speciální představení, jako jsou koncerty s polským rozhlasovým orchestrem. V loňském roce to byl William Basinski a letos Carl Craig. Jedná se o jedinečné události. Každý rok si plníme vlastní sny, stačí se podívat na letošní sestavu.

Jaká je hlavní dramaturgická myšlenka?
Kombinace moderních zvuků s historickým dědictvím Horního Slezska se ukázala jako skvělý recept na úspěch. Nejlepším důkazem o pravdivosti těchto slov je rostoucí počet návštěvníků a množství různých ocenění, včetně titulu Nejlepší malý festival v Evropě, který nám byl udělen v letech 2010, 2012 a 2014. Nespojujeme hudebními žánry, snažíme se spojit fanoušky různých žánrů a každoročně prezentovat bohatý program.

Jak vybíráte zástupce polské scény?
Vždy jsme stavěli na osvědčených a uznávaných hudebnících, jako je Kasia Nosowska, ale i na jménech, které teprve získávají na popularitě. Letos se objeví například Bitamina, Kurws nebo Czarny Latawiec.


Jaké je vaše nejoblíbenější místo Slezského muzea, kam si zajdete odpočinout, zarelaxovat?
Muzeum má na programu hned několik výstav, které představí historii Horního Slezska zajímavým a přístupným způsobem. Hned vedle je podmanivý Bogucki Park, ideální místo k odpočinku. Tam bude během festivalu scéna nazvaná Biuro Dźwięku, anglicky Sound Office, na níž se během dne budou odehrávat ambientní sety producentů z různých konců světa.

Jaké novinky letos čekají návštěvníky, co se týče prostoru, nových scén nebo celkové logistiky?
Pokračujeme v nastaveném prostorovém uspořádání z loňska, protože se nám osvědčilo. Jednou z nových atrakcí bude divadelní představení Uran Uran, které kombinuje výtvarné umění, hudbu a tanec.

Kam by měl zajít člověk, který je v Katovicích poprvé, co by měl vidět?
Určitě kompletní prostor, kde se koná festival, čili Strefu Kultury, která zahrnuje Slezské muzeum, sál NOSPR, tedy Národního orchestru polského rozhlasu, a Mezinárodní kongresové centrum. Za návštěvu stojí i festivalový klub Sztauwajery v malebném Údolí tří rybníků. A Katovice nabízejí mnoho skvělých restaurací s místními lahůdkami, samozřejmě.

Určitě jezdíte i po jiných festivalech – kdo to máte rádi?
Letos jsme byli na islandském Sonar Reykjavik showcasu, což byla nádherná událost na neobvyklém a originálním místě. Jeden z festivalů, který je nám podobný, funguje v německém Meltu, ale atmosféra Nowa Muzyka je neopakovatelná.

Dovedete si představit, že byste odešli z Katovic někam jinam? Třeba kdyby vám Ibiza zaplatila, abyste udělali jednu edici u nich na pláži?
Pořádáme a pokračujeme v organizaci doprovodných akcí pod značkou Tauron Nowa Muzyka, což zahrnuje koncerty před i po festivalu, v průběhu celého roku. My operujeme zejména v postindustriálních místech s historií, ale na slunečné Ibize bychom si taky dobře poradili. Pokud by se nějaká taková nabídka objevila, určitě bychom o ní uvažovali!

Info

Tauron Nowa Muzyka 2018
28. 6. - 1. 7. 2018
Slezské muzeum, Katovice
fb událost

foto © Zdeněk Němec

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nejlepší texty Full Moonu 2020. Julie Hrnčířová: Ráda vymýšlím příběhy

su 08.01.2021

Sochař a fotograf Richard Wentworth prohlásil, že cigaretová krabička, podpírající nohu od stolu může mít v sobě větší sílu než sochy Henryho Moorea... Rozhovor.

Nejlepší texty Full Moonu 2020. Libuše Jarcovjáková: Sednu na náměstí a čekám, co přijde

Michal Pařízek 08.01.2021

Její výstavu Evokativ vyhlásil britský deník The Guardian výstavou roku, většina snímků přitom vznikla před několika desítkami let. Talent a dílo Libuše Jarcovjákové v rozhovoru Michala Pařízka.

Nejlepší texty Full Moonu 2020: K uzdravení potřebujeme jen mír (Aigel)

Maria Pyatkina 07.01.2021

Právě zážitky ze soudní síně, komunikace s orgány a návštěv milovaného v cele daly vzniknout projektu Aigel, který přinesl do ruského undergroundu nová ostrá témata.

Jiří Kotača (Cotatcha Orchestra): Bigbandová scéna zažívá renesanci

Anna Mašátová 07.01.2021

Co přinesla letošní krize, co musí zvládat kapelník i jaký je stav bigbandové scény hodnotí v následujícícm rozhovoru kapelník Cotatcha Orchestra.

Nejlepší texty Full Moonu 2020: Tomáš Tkáč: Akordů máš sedm - a dva jsou na píču

Lukáš Grygar 06.01.2021

"Tomáše jsem potkal v jeho pětadvaceti, teď si ke třicetinám nadělil druhou sólovou desku a navrch debut dvojice Něco něco, kterou tvoří s Alžbětou Trusinovou." Grygar zpovídá Tkáče.

Nejlepší texty Full Moonu 2020: Dan Bejar (Destroyer): V tu chvíli to poznáš

Jakub Peřina 06.01.2021

"Představte si, že je vám čtyřicet sedm let a vydáváte svojí dvanáctou desku. Jaké jsou vůbec šance, že bude jedna z vašich nejlepších?" ptá se Jakub Peřina v rozhovoru s…

Lukáš Heczko (Lodičky Dokořán): Válčíme s předsudky vůči Karviné

Golden Schwarz 18.12.2020

Iniciativa Dokořán se jmenuje sdružení, které už roky dělá Karvinou lepší. Jak se místu daří?

Miloš Hroch, Karel Veselý: Nechceme ghetto, kde se bavíme pořád ve stejné sestavě

Libor Staněk 15.12.2020

Playlisty temných nálad několika posledních dekád, které se přívalem společenských krizí stávají čím dál úzkostnějšími? Nejen o knize dua Veselý Hroch.

Bare Escape: Měli bychom chodit do ulic nadávat

Nela Bártová 14.12.2020

Měli bychom chodit do ulic více demonstrovat a nadávat. Snad brzy přijde událost, která vyvolá chybějící spontánnost, říkají Bare Escape, kteří letos chystají už druhou desku.

Full Moon 10: Šéfredaktorské tipy Michala Pařízka

redakce 10.12.2020

Poslední výběr nejlepších textů za deset let Full Moonu připravil šéfredaktor Michal Pařízek.