Články / Rozhovory

Pořadatelská: Martin Režný

Pořadatelská: Martin Režný

redakce | Články / Rozhovory | 20.02.2019

Jedna z nejaktivnějších postav ostravského undergroundu a světa „jiné“ hudby, a to již od 90. let minulého století. V současnosti stojí Martin Režný za několika koncerty a festivaly ročně, které pořádá sám či v kolaboraci s jinými místními borci. Namátkou festival Hluková mystéria, koncerty v příjemném prostředí Antikvariát a klub Fiducia, osobité prostory Klubovny Jeden Tag a další. Martin hudbu nejen pořádá, ale také sám produkuje, v současnosti jako elektronický experimentátor Säkkikangas.

Co chystáš další dny a týdny?
Už 23. února v Klubovně Jeden Tag žánrově neuchopitelný festival bez sponzorů a bez názvu. Ze Slovenska přijede zájezd: Samčo, brat dážďoviek, Veselá farma, Depressive Directions, Abuol. Punk, outsider music a humor. Z Rožnova dokodrcají Lucifer Efekt, z Berlína Skrei, produkující temný ambient až noise. Večer ve čtvrtek 14. března v ostravské Fiducii pak bude ještě pestřejší. Zahrají Wabi Experience (Federsel + Tarnovski), Šimanský - Niesner a Pátí na světě, což jsou poloutajené, ale přece jen klenoty české nemainstreamové hudby. O měsíc později, tedy 17. dubna, zahrají v pražském Punctu polští Przepych, což jsou členové U Z S a The Kurws. Když řeknu, že Kurws byli pozváni jak na Primaveru, tak na release party holandských The Ex, bude zřejmé, kam kapelu zařadit: kvalitní nervní postpunk velmi neučesaného zvuku.

Jaký koncert tě v poslední době nadchnul?
Batalj na Zimnichaaku hráli způsobem, že mohli drtit kámen v lomu. Crank Sturgeon a jeho dialog s jablkem a následná hra na zavěšené jablko ve Fiducii – to byl surrealný sen, kdy odborník žasne, laik se diví. Už jsme doma v ostravském Absintovém klubu Les s novým repertoárem, který odkryl svou sílu. Trio Klapper/Hodgkinson/Jørgens v ostravském Přívoze. To byla hudba svobodná, komplexní, a absolutně nekompromisní, bylo v ní možné slyšet jazz, hardcore, noise, harsh, country, dada i tuarežské blues. Trio Helix - koncert na Janáčkově konzervatoři v rámci festivalu Hudební současnost. Jak zvolený repertoár, tak ponor a zaujetí interpretů ve mně evokovaly vzpomínky na ty nejlepší koncerty Ostravských dnů nové hudby. Zmíním za všechny třeba Vandewallovo strhující podání The People United Will Never Be Defeaned Frederica Rzewskiho. Z oper pro mě byly nezapomenutelnými zážitky Luci mie traditrici (Sciarrino), Tři přání (Martinů), Výlety páně Broučkovy (Janáček) a Lady Macbeth Mcenského újezdu (Šostakovič). A nestává se to často, ale pořád ještě občas celý koncert protančím: naposledy se mi to stalo s Mazutti a München Konflikt.

Když se podíváš na koncerty jiných promotérů, koho bys šel podpořit, koho je nutné vidět a slyšet?
Roky chodím na koncerty Bludného kamene, Chee Chaaku, Psychedelic Umami, do orlovské Futry, ostravského Plata, na jazz do pardubického Divadla 29, v Praze do Puncta, třikrát jsem si dal Silent Night v Divadle Ponec. Mám rád SF Mini v Olomouci a Wolne Tory v Bytomi. Lightingt Bolt jsem prosral.

Jaký máš vztah k sociálním sítím?
Používám je, avšak zároveň vím o jejich neblahém působení na způsoby komunikace a vůbec myšlení. Velké téma a paradox pro budoucnost - jak neomezovat žádné lidské projevy a jednání, a přesto zůstat svobodnými.

Kam nejraději chodíš na jídlo?
Jo, to kdybych stíhal, tak bych řekl Burfi. Ale nestíhám.

Info

Skrei + Samčo + Lucifer Efekt
23. 2. 2019 19:00
Klubovna Jeden Tag, Ostrava
fb událost

Wabi Experience + Pátí na světě + Šimanský - Niesner
14. 3. 2019 19:00
Antikvariát a klub Fiducia, Ostrava
fb událost

Foto © Radan Vašulin

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nela Klajbanová (LITR): Nechceme suplovat existující formáty

Jarmo Diehl 24.09.2021

Tradiční olomoucká událost nabízí to nejzajímavější ze světa nezávislé knižní tvorby a zaměřuje se na autorské a umělecké publikace a my se ptáme její šéfky.

Filip Kršiak (Elbe Dock): Ústí (do) Evropy

Viktor Palák 20.09.2021

Přijedou i Buchty, elita jódlování a tvůrci nejlepších domácích dokumentů. Rozhovor s ředitelem Filipem Kršiakem o cestě z velkoměsta do města – a do Evropy.

VickiKristinaBarcelona: Milujeme blešáky

Adéla Polka 17.09.2021

Skupina jako by se svým vzezřením přenášely při vystoupení do trochu jiné doby. Třicátá léta, New York, špinavé pajzly, vajgly a chlast. A Tom Waits.

Peter „Ryby“ Rybár: Pravý underground je charita

Richard Kutěj 07.09.2021

Jak funguje slovenský undergroundový label, kterému se daří držet krok se světem, jak vypadaly devadesátky na dark elektronické scéně? Nejen o tom je tento rozhovor.

Tomm Prochazka (Dirty Old Dogs): Umět nechat odejít to krásné

Jiří Přivřel 31.08.2021

O inspiracích a tvůrčím procesu, který vedl ke vzniku alba, jsme si povídali s frontmanem Tommem Prochazkou.

Filip Kubelka (Fraj): Absentuje tu tradícia navštevovať festival tohto typu

Jarmo Diehl 24.08.2021

Znáte slovenský region Gemer? Dobrá příležitost, jak ho poznat, se naskytne tento víkend, kdy se v Rimavské Sobotě odehraje festival Fraj.

February: Každá kapela si myslí, že je žánrově rozteklá

Michaela Šedinová 20.08.2021

Skupina February vydává své druhé album. Jejich hudba se pochopitelně vyvíjí – na nové desce si zkouší prvky math-rocku.

Pořadatelská: Pavel Trčka (Fujaré)

redakce 19.08.2021

Fujaré je dobrovolná občanská aktivita, Fujaré to baví, Fujaré se zajímá o svět, Fujaré nemá vlastní prostor, Fujaré je neziskovka.

Ivan Bierhanzl (Ostravské dny): Nejde o výdrž s dechem, ale sluchem

Jarmo Diehl 16.08.2021

Ostravské dny nejsou jistě tak masovou záležitostí, jako třeba Colours, ale jejich publikum je zasvěcené. O festivalu i dalších věcech promluvil Ivan Bierhanzl.

Milan Tesař (Radio Proglas): Naslouchat a reagovat

Michal Pařízek 02.08.2021

Centrum world music v Brně? Může být. S Milanem Tesařem o nové scéně Maratonu hudby, důležitosti hudebních cen i pozitivním efektu covidu na rádio.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace